logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Jakich dokumentów może żądać zamawiający od oferentów biorących udział w postępowaniu przetargowym?

Wykonawca biorący udział w postępowaniu musi złożyć wiele dokumentów niezbędnych do tego, aby jego oferta została uznana za ważną, m.in. dokumenty lub oświadczenia na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu zawartych w art. 22 ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP). Ich zakres i formę określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19 maja 2006 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 24 maja 2006 r., nr 87, poz. 605).

Kontrole obiektów wielkopowierzchniowych

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, w komunikacie z 19 października 2007 r. przesłanym do PAP w celu upowszechnienia i opublikowanym na stronach internetowych Urzędu, przypomniał właścicielom i zarządcom o obowiązkach wynikających z nowelizacji ustawy – Prawo budowlane obowiązującej od 20 czerwca br. (Ustawa z 10maja 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. Nr 99, poz. 665).

Komunikat Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego

Do właścicieli, zarządców i użytkowników obiektów budowlanych w związku z koniecznością dostosowania stanu technicznego obiektów budowlanych do wymagań sezonu grzewczego w okresie jesienno-zimowym.

W związku z rozpoczęciem okresu grzewczego i odnotowanymi przypadkami zatruć tlenkiem węgla (zaczadzeń), przypominam o ciążącym na właścicielach i zarządcach obowiązku poddawania kontroli okresowej użytkowanych obiektów budowlanych, co najmniej raz w roku, w tym w szczególności, sprawdzenia stanu technicznego przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych (zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane).

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego. Działa od 1 stycznia 1995 r. na podstawie przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Swoje zadania wykonuje przy pomocy Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, w skład którego wchodzi 7 departamentów i 2 biura:
• Departament Prawno-Organizacyjny;
• Departament OrzecznictwaAdministracji Architektoniczno- Budowlanej;
• Departament Orzecznictwa Nadzoru Budowlanego;
• Departament ds. Budownictwa na Terenach Zamkniętych;
• Departament Inspekcji i Kontroli Budowlanej;
• Departament Skarg i Wniosków;
• Departament Wyrobów Budowlanych;
• Biuro Dyrektora Generalnego;
• Biuro Budżetu i Finansów.

Nadzór budowlany

Nadzór budowlany wykonuje funkcje inspekcyjno-kontrolne oraz zadania związane z użytkowaniem obiektów budowlanych. Zadania nadzoru budowlanego na szczeblu powiatu wykonują powiatowi inspektorzy nadzoru budowlanego (PINB) w 378 powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego.
Kompetencje PINB,jako organu pierwszej instancji,związane są z:
- kontrolą zgodności z Prawem budowlanym przebiegu inwestycji budowlanej – od chwili rozpoczęcia robót budowlanych do oddania obiektu budowlanego do użytkowania, w tym z kontrolami obowiązkowymi i wydawaniem pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych;
- legalizacją (likwidacją) samowoli budowlanej; 
- kontrolą utrzymania obiektów budowlanych;   prowadzeniem postępowań w sprawie katastrof budowlanych, w tym wyjaśnianiem okoliczności i przyczyn katastrof budowlanych;

Administracja architektoniczno-budowlana

Administracja architektoniczno-budowlana wykonuje funkcje administracyjno-prawne, związane przede wszystkim z wydawaniem pozwoleń na budowę.
Starosta, jako organ pierwszej instancji w sprawach obiektów i robót budowlanych:
• wydaje pozwolenia na budowę i przyjmuje zgłoszenia;
• wnosi sprzeciw w stosunku do zgłoszenia i wydaje postanowienia o uzupełnienie zgłoszenia;
• wydaje postanowienia o obowiązku usunięcia wskazanych nieprawidłowości we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę;
• przenosi decyzje o pozwoleniu na budowę na rzecz innego podmiotu;
• wydaje dziennik budowy;
• rozstrzyga o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości, jeżeli wymagają tego prace przygotowawcze lub roboty budowlane.

Administracja budowlana

Administracja publiczna zajmująca się budownictwem działa w dwóch obszarach:
    • administracji architektoniczno-budowlanej (aab);
    • nadzoru budowlanego (nb);
i wykonywana jest na szczeblach:
    • powiatowym, odpowiednio przez starostę (aab) i powiatowego inspektora nadzoru budowlanego – PINB (nb);
    • wojewódzkim, odpowiednio przez wojewodę (aab) i wojewodę działającego przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego –     WINB (nb);
    • centralnym, przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego–GINB, łączącego funkcje organu administracji architektoniczno-budowlanej i         nadzoru budowlanego.

Parametry charakteryzujące hałas

Zmienność hałasu w funkcji czasu prowadzi do jego podziału na hałas:
• ciągły stały, którego poziom dźwiękuAjest stały lub zmienia się w czasie nie więcej niż o 5 dB (zwany ustalonym);
• ciągły zmienny, którego poziom dźwięku zmienia się w czasie o więcej niż 5 dB;
• przerywany, który w okresach występowania może być hałasem stałym lub zmiennym. Schematyczny przebieg hałasu ciągłego stałego i zmiennego oraz hałasu przerywanego ilustruje rysunek 1. Do scharakteryzowania hałasu służą parametry określające wartość chwilową poziomu dżwięku oraz uśrednioną energetycznie wartość poziomu dźwięku hałasu zmiennego w czasie.