logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Badania sił naciągu cięgien systemów podwieszeń mostów z wykorzystaniem metod dynamicznych

dr inż. Paweł Hawryszków Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.08

W artykule przedstawiono sposób badania podwieszeń mostów z wykorzystaniem metod dynamicznych. Badania terenowe przeprowadzono w trakcie realizacji podwieszenia wiaduktu WN-24 k. Poznania, dzięki czemumożliwe było porównanie wartości siły naciągu wskazywanej bezpośrednio przez urządzenia używane w wykonawstwie do podwieszania obiektów mostowych zwartościami uzyskanymi w sposób pośredni na podstawie badań dynamicznych. Przedstawiono dyskusję wyników i wskazano na zalety metod dynamicznych oraz możliwe zastosowanie w przypadku mostów podwieszonych. Opisana metoda, dotychczas rzadko wykorzystywana w praktyce, może okazać się interesująca w diagnostyce obiektów mostowych.

Słowa kluczowe: mosty podwieszone, systemy podwieszeń, siły naciągu, badania dynamiczne.

* * *

Determination of tension forces in stay cable systems applying dynamical tests

In the article author presents method of investigation of tension forces in stay cable systems using dynamical methods. Research was carried out during stay cable systeminstallation on WN-24 viaduct near Poznań, that is way it was possible to compare tension forces indicated directly by devices using for tensioning of cable-stayed bridgeswith results achieved indirectly by means of dynamical methods. Discussion of results was presented.Advantages of dynamical methods and possible fields of application was described. Thismethod, which has been rarely used before, may occur interesting alternative in diagnostics of bridges in comparison to traditional methods.

Keywords: cable-stayed bridges, stay cable systems, tension forces, dynamical investigation.

Literatura :

[1] Hawryszków P., Hildebrand M.: „Technologia montażu cięgien i badania wybranych elementów systemu podwieszenia mostu Rędzińskiego we Wrocławiu”. Inżynieria i Budownictwo, nr 2/2012.
[2] Biliszczuk J. „Mosty podwieszone. Projektowanie i realizacja”, Arkady,Warszawa 2005.
[3] Hawryszków P.: „Badania dynamiczne kładki dla pieszych w Sromowcach Niżnych”. Inżynieria i Budownictwo, nr 1-2/2008,
[4] Biliszczuk J.,Hawryszków P.,Węgrzyniak M., Maury A., Sułkowski M.: „Podwieszona kładka dla pieszych z drewna klejonego w Sromowcach Niżnych”. Inżynieria i Budownictwo, nr 1-2/2008,
[5] Caetano E.: Cable vibrations in cable-stayed bridges. International Association for Bridge and Structural Engineering, Structural Engineering Documents, vol. 9/2007.

Otrzymano: 19.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 30-32 (spis treści >>)

Błędy wykonywania izolacji przeciwwilgociowych w nowych budynkach

dr inż. arch. Anna Hoła Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr hab. inż. Krzysztof Schabowicz Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.09

W artykule zebrano i omówiono najczęściej popełniane błędy podczas wykonywania izolacji przeciwwilgociowych przegród zewnętrznych stykających się z gruntem w nowo wznoszonych budynkach. Zaliczono do nich m.in. brak lub niezgodne z projektem wykonanie izolacji pionowej i poziomej, ułożenie izolacji na niewłaściwie przygotowanym podłożu, przy zbyt niskiej temperaturze otoczenia, o zbyt małej grubości oraz nieprawidłowe uszczelnienie przerw dylatacyjnych i przejść instalacyjnych. Wskazano przyczyny występowania tych błędów. Niektóre z nich zilustrowano przykładami i wzbogacono rysunkami przedstawiającymi poprawne rozwiązania.

Słowa kluczowe: nowo wznoszone budynki, izolacje przeciwwilgociowe, błędy wykonawcze.

* * *

Errors in execution of damp insulations in new buildings

This paper collects and discusses the most common errors in the execution of the damp insulations of envelope components in newly erected buildings, being in contact with the ground. The errors include: the lack of damp insulation, the vertical and horizontal damp-proof courses not conforming to the design, the insulation laid on an improperly prepared base, the insulation laid at a too low ambient temperature, the insulation is not thick enough, the expansion gaps and the service penetrations are improperly sealed, etc. The causes of the errors are indicated and some of them are illustrated with examples. Figures showing correct solutions are included.

Keywords: newly erected buildings, damp insulations, execution errors.

Literatura :

[1] Hoła J., Matkowski Z., Wybrane problemy dotyczące zabezpieczeń przeciwwilgociowych ścian w istniejących obiektach murowanych, Awarie budowlane: zapobieganie, diagnostyka, naprawy, rekonstrukcje: XXIV Konferencja naukowo-techniczna, Szczecin-Międzyzdroje, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, 2009, s. 73 – 92.
[2] Rokiel M., Hydroizolacje w budownictwie. Wybrane zagadnienia w praktyce.Wyd. II rozszerzone. Dom Wydawniczy MEDIUM, Warszawa, 2009.
[3] Praca zbiorowa. Ochrona przed wilgocią i korozją biologiczną w budownictwie. Poradnik. Red. Karyś J. DomWydawniczyMEDIUM, Warszawa 2014.
[4] Hoła A., Schabowicz K., Zawilgocenie ścianmurowanych kompleksu nowych budynków mieszkalnych. Materiały Budowlane, nr 7, 2011, s. 82 – 84.
[5] Schabowicz K., Stawiski B.,Awarie zabezpieczeń przeciw wodnych na przykładzie podziemnego garażu dwukondygnacyjnego. Materiały Budowlane, nr 2, 2014, s. 24 – 25.
[6] Franzoni, E., Bandini, S. Spontaneous electrical effects in masonry affected by capillary water rise: The role of salts. Construction and Building Materials nr 35, 2012, s. 642 – 646.
[7] Wójcik R., Problemy zapewnienia jakości hydroizolacji budynków.Materiały Budowlane, nr 3, 2012, s. 4 – 6.
[8] Adamowski J., Matkowski Z., Osuszanie i renowacja budynków zalanych wodą. Izolacje przeciwwilgociowe. XXX Jubileuszowe Ogólnopolskie „Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji WPPK-2015”, tom II, s. 1 – 44.

Otrzymano: 18.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 33-35 (spis treści >>)

Obciążenie próbne kolejowego mostu małej rozpiętości – badania i analizy

dr inż. Tomasz Kamiński Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
prof. dr hab. inż. Jan Bień Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.10

W artykule scharakteryzowano uwarunkowania i trudności w badaniach doświadczalnych i analizie teoretycznej obiektów mostowych o przęsłach małych rozpiętości, wynikające z niewielkich przemieszczeń konstrukcji oraz specyficznego sposobu oparcia przęseł na podporach za pośrednictwem pasm z tworzywa o stosunkowo znacznej odkształcalności. Przedstawiono wyniki badań terenowych i analizy obliczeniowej żelbetowego mostu kolejowego bardzo małej rozpiętości przeprowadzonych w ramach statycznego obciążenia próbnego konstrukcji. Zaprezentowano zakres prac obejmujący testy polowe i laboratoryjne, analizę numeryczną z wykorzystaniem modelu Metody Elementów Skończonych (MES) oraz porównanie uzyskanych wyników doświadczalnych i teoretycznych. Szczególną uwagę skupiono na sposobie modelowania bezpośredniego oparcia przęsła żelbetowego na przyczółkach z zastosowaniem ciągłej przekładki bitumicznej. Na podstawie wyników zaproponowano procedurę badań doświadczalnych oraz metodykę modelowania rozpatrywanego typu konstrukcji na potrzeby analiz teoretycznych.

Słowa kluczowe: most, obciążenie próbne, analiza, Metoda Elementów Skończonych.

* * *

Proof loading of a short-span bridge – testing and analysis

In the paper conditions and difficulties of experimental testing and theoretical analysis of bridge structures with short spans are described which are related to small displacements of such structures and specific type of span support by means of materialwith relatively high deformability. Results of field testing and analysis of a short-span railway bridge carried out within static proof loading test are presented. Scope of work, including experimental testing on site and additional investigations in laboratory, structural analysis by means of the Finite Element Method (FEM) as well as comparison of the results, is presented. Special attention is paid to modelling of specific support of the RC slab girder by means of bitumen sheets. On the basis of received results experimental testing procedure and modelling method are proposed to be applied on analysis of the considered types of structures.

Keywords: bridge, proof load test, analysis, Finite Element Method.

Literatura :

[1] „Projekt wykonawczy 4.6. Most w km 68+469” w ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 272 na odcinku Ostrzeszów – Ostrów Wlkp.”, Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o., Poznań, wrzesień, 2014.
[2] PN-S-10040:1999. Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone – Wymagania i badania.
[3] PN-S-10030:1985. Obiektymostowe. Obciążenia.
[4] PN-EN 1991-2:2007/AC:2010. Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcję – Część 2: Obciążenia ruchome mostów.

Otrzymano: 17.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 36-38 (spis treści >>)

Przebudowa stacji badawczej na terenie zakładu produkcji wody

dr inż. Adam Klimek Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego iWodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.11

W artykule przedstawiono przebudowę konstrukcji żelbetowo-stalowego budynku technologicznego w zakładzie produkcji wody, w którym zmiany konstrukcyjne wynikły z nadania budynkowi funkcji stacji badawczej. Zaprezentowano sposób skonstruowania nowych stropów o dużej nośności, małym ciężarze i szybkim montażu oraz ich wbudowania w istniejącą konstrukcję budynku. Omówiono przebudowę budynku, która pozwoliła ograniczyć zakres prac rozbiórkowych, zachować maksimum starej substancji konstrukcyjnej oraz wyeksponować charakterystyczne elementy dawnej konstrukcji, wpasowane w nowy układ funkcjonalny. Podkreślono znaczenie przeanalizowania schematów statycznych elementów konstrukcyjnych, powstałych po przebudowie.

Słowa kluczowe: budynek przemysłowy, przebudowa, schemat statyczny, obciążenia, sztywność przestrzenna

* * *

Reconstruction of research station in the water production plant

The paper presents the reconstruction of reinforced concrete and steel technical building in water production plant. The structural changes in the building were caused by change of function into a research station. The paper presents way of constructing newceilings of high load bearing capacity, lowweight, fast assembly and their connection to the existing building. The discussion is presented about the reconstruction of the building, planned to limit the scope of the demolition work, maintain the maximumof structure and expose the characteristic visual elements of the old structure, fitted into a new functional system. The paper emphasizes the importance of change of static schemes of existing structural elements, changed during the reconstruction.

Keywords: industrial building, rebuilding, static scheme, loads, spatial stiffness.

Literatura :

[1] Byrdy A., Montaż stropów zespolonych z betonu i blach profilowanych, Inżynier Budownictwa, marzec 2007 r.
[2] Masłowski E., Spiżewska D., Wzmacnianie konstrukcji budowlanych, Arkady 2002 r.
[3] Łaguna J., Naprawa i wzmacnianie konstrukcji stalowych przez zmianę przekroju (problemy obliczeniowe i konstrukcyjne), XXIII Ogólnopolska KonferencjaWarsztat Pracy Projektanta Konstrukcji, Szczyrk, 5 – 8 marca 2008 r.
[4] Król M., Naprawy i wzmocnienia konstrukcji budowlanych, Przegląd Budowlany nr 3/2009.

Otrzymano: 24.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 39-40 (spis treści >>)

Ocena zagrożenia korozyjnego i przedłużenie żywotności wrót wspornych śluzy żeglugowej w Brzegu Dolnym

dr hab. inż. Stanisław Kostecki, prof. PWr. Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Jan Gierczak Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Jerzy Machajski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.12

W artykule omówiono procedurę poprawy stanu technicznego wrót wspornych głowy dolnej śluzy żeglugowej w Brzegu Dolnym na rzece Odrze, zagrożonych sytuacją awaryjną. Prace obliczeniowe poprzedzono dokładną inwentaryzacją elementów stalowych konstrukcji wrót, wraz z identyfikacją ich uszkodzeń.Wyniki prac pomiarowych, badawczych oraz obliczeń numerycznych pozwoliły na wskazanie wymaganego zakresu prac naprawczych wrót wspornych, a także na wydanie orzeczenia o możliwej dalszej ich eksploatacji.

Słowa kluczowe: śluza żeglugowa, ocena stanu technicznego, konstrukcja stalowa, wytrzymałość konstrukcji

* * *

Evaluation of the corrosion hazard and life extension of Brzeg Dolny navigational lock-gate

In the work procedure of technical state improving of Brzeg Dolny navigational lock-gate, threatened with possible damage, were discussed. Calculating works preceded by precise inventory works of lock-gate steel elements, with identification of stated corrosion damage of these elements. The results of investigation and measurement works with numerical calculations, allowed to point out the range of lock-gate repairing works and to publish the decision of possible further of this object exploitation.

Keywords: navigational lock, technical state assessment, steel construction, structural strength.

Literatura :

[1] Rohács J., Simongáti G., The role of inland waterway navigation in a sustainable transport system, Transport, Vol. XXII, No 3, 2007, 148–153.
[2] Kledyński Z., Remonty budowli wodnych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2006.
[3] Kostecki S., Machajski J., Gierczak J., Ekspertyza stanu technicznego śluzy dużej na stopniu wodnym Brzeg Dolny zlokalizowanym w km 281,60 rzeki Odry. Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego. Wrocław, 2015.
[4] Timoshenko S., Woinowsky-Krieger S., Theory of Plates and Shells, McGraw-Hill Book Company, INC., New York 1959.
[5] PN-EN 1993-1-1 Eurokod 3: Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[6] PN-EN1993-1-5 Eurokod 3: Projektowanie konstrukcji stalowych.Część 1-5:Blachownice.

Otrzymano: 27.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 41-43 (spis treści >>)

Zastosowanie w budownictwie kompozytów cementowych impregnowanych odpadem spolimeryzowanej siarki

dr inż. Mariusz Książek Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.13

W artykule przedstawiono rezultaty badań doświadczalnych odpadu specjalnie spolimeryzowanej siarki, jako odpadu przemysłowego, do impregnacji betonów i zapraw. Proces przygotowania specjalnie spolimeryzowanej siarki jest procesem cieplnym, przebiegającym w temperaturze 150 – 155 °C, którego efektem jest przejście siarki w stan płynny.Wartykule dokonano przeglądu literatury, m.in. dotyczącej wybranego zastosowania specjalnie spolimeryzowanej siarki w budownictwie i metod powierzchniowej ochrony oraz zabezpieczenia powierzchni kompozytów cementowych przed korozją. Badaniami objęto skład i warunki wytwarzania materiałów. Oceniono fizyczne imechaniczne właściwości kompozytu spolimeryzowanej siarki.

Słowa kluczowe: impregnacja kompozytów cementowych, impregnacja spolimeryzowaną siarką, zastosowanie odpadu siarki, polimeryzacja siarki, zastosowanie w budownictwie.

* * *

The use in the building cement composites impregnated the waste polymerized sulfur

This paper presents experimental investigation results of waste polymerized sulfur impregnated concretes and mortars. The special polymerized sulfur applied as the industrial wastematerial. The process of special polymerized sulfur composite as the industrial waste material production is a thermal treatment process in the temperature of about 150 – 155 °C. The result of such treatment is special sulfur composite in a liquid state. In this paper the review of the literature have been done, among other things about select using special polymerized sulfur composite in buildings, about themethods of the surface protection against corrosion of cement composites. The research have comprised the compositions and the conditions for the formation of materials. The physical and mechanical properties of special polymerized sulfur composite have been evaluated.

Keywords: impregnation cement composites, impregnation polymerized sulfur, use of the waste of sulfur, polymerization of sulfur, use in the building.

Literatura :

[1] Czarnecki L., Emmons P. H., Repair and protection of concrete structures [Naprawa i Ochrona Konstrukcji Betonowych] (in Polish), Wydawnictwo Polski Cement, Kraków, 2002.
[2] Czarnecki L., Polymer Concretes, Cement- -Wapno-Beton, Vol. XV/LXXVII, 2010, No. 2, pp. 63-85.
[3] Główny Urząd Statystyczny (GUS), dane statystyczne o odpadach siarki za lata 1984 – 2009.
[4] Książek M.,The biocorrosion of city sewer collector impregnated special polymer sulfur binder – polymerized sulfur applied as the industrial waste material. Construction and Building Materials, 2014, Vol. 68, pp. 558-564. DOI: 10.1016/j. conbuild mat. 2014.06.077
[5] Materiały firmy: MARBET® WIL Sp. z o.o.

Otrzymano: 26.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 44-47 (spis treści >>)

Ocena nośności granicznej przy ścinaniu mostowych dźwigarów blachownicowych z uwzględnieniem deformacji

dr inż. Mieszko Kużawa Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
prof. dr hab. inż. Jan Bień Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.14

W artykule zaproponowano kompleksową metodykę nieliniowej analizy i oceny nośności granicznej blachownicowych dźwigarów mostowych z uwzględnieniem deformacji ich elementów składowych. Poprawnośćmetodyki analiz numerycznych zweryfikowano doświadczalnie przy wykorzystaniu wyników laboratoryjnych badań nośności granicznej dźwigarów blachownicowych.

Słowa kluczowe: most, dźwigary blachownicowe,MES, badania doświadczalne, uszkodzenia, stateczność.

* * *

The ultimate shear load capacity assessment of bridge plate girders with deformations

The paper presents the methodology for nonlinear analysis and the ultimate shear capacity assessment of bridge plate girders with deformations. For the validation of proposed numerical procedures of applied methodology the theoretically determined values are compared to results of the experimental load tests.

Keywords: bridge, plate girders, FEM analysis, experimental, defects, stability.

Literatura :

[1] Bień J. Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych, WKŁ, Warszawa 2010.
[2] Bień J., Modelling of structure geometry in Bridge Management Systems, Archives of Civil and Mechanical Engineering, Vol. XI, No. 3, 2011, s. 519 – 532.
[3] Braes D. Finite Elemente. Theorie, schnelle Löser andAnwendungen in der Elastizitatstheorie, Springer, Berlin 1992.
[4] Chrościelewski J., Makowski J., Pietraszkiewicz W. Statyka i dynamika powłok wielopłatowych; Nieliniowa teoria i metoda elementów skończonych, Wydawnictwo Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN 2004.
[5] Helmerich R., Bień J., 100 Jahre Kaiser/Grunwaldzki-Brücke in Wrocław (Polen), Stahlbau, Vol. 81, No. 2, 2012, s. 156 – 159.
[6] Kużawa M. Nośność graniczna przy ścinaniu blachownicowych dźwigarów mostowych z uwzględnieniem wpływu uszkodzeń (rozprawa doktorska), Raporty Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, Nr PRE-1/2013.
[7] SIMULIA, Abaqus Online Documentation: Version 6.10-EF2, IDS Dassault Systèmes 2010.
[8] Sinur F. Behaviour of longitudinally stiffened plate griders subjected to bending-shear interaction, Doctoral Thesis, Faculty of Civil and Geodetic Engineering, University of Ljubljana, Ljubljana 2011.
[9]WitkowskiW. Synteza sformułowania nieliniowej mechaniki powłok podlegających skończonym obrotom w ujęciu MES, Monografia 111, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2011.

Otrzymano: 19.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 48-50 (spis treści >>)

Wzmacnianie elementów konstrukcji stalowych z wykorzystaniem taśm CFRP

prof. dr hab. inż. Czesław Machelski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
mgr inż. Marcin Wrzesiński Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.10.15

Wzmacnianie intensywnie eksploatowanych konstrukcji z użyciem nakładek wykonanych z taśm CFRP jest obecnie powszechnie stosowane w budownictwie mostowym. Efektywne ich wykorzystanie przedstawiono na przykładzie elementów pomostów (np. podłużnic) mostów kolejowych. Z uwagi na użycie kleju połączenie zaliczane jest do podatnych, co powoduje inną dystrybucję sił wewnętrznych we wzmacnianym elemencie niż w połączeniu idealnym, np. spawanym. Podczas badań analizowano parametry fizyczne materiałów kompozytowych używanych do wzmacniania konstrukcji (uzyskane jako wyniki analiz laboratoryjnych). Do oceny skuteczności wzmocnienia wykorzystano własny wskaźnik określający podatność połączenia klejowego. Analizy obliczeniowe uzupełniono badaniami belki walcowanej wzmocnionej taśmą z włókien węglowych.

Słowa kluczowe: wzmacnianie konstrukcji, mosty, kompozyty

* * *

Strengthening of steel construction elements by CFRP tapes

Strengthening of old, intensively used structures by CFRP(Carbon FiberReinforced Polymer) overlays is common also in bridge maintenance. The article presents possibilities of their application due to old, steel bridge elements on example of longitudinal deck elements of railway bridges. Presented way of strengthening has also its limits. They are connected with connection susceptibilitywhich causes differentway of cooperation between beamand overlay as in case of awelded connection.Work tries to introduce the issue of physical features of composite materials as one of initial problem for real effectiveness of strengthening. It presents a summary of laboratory tests of these material composition. Second introduced question is rating of connection at field of susceptibility. This issue was considered on base of own laboratory tests of CFRP strengthened beam, which is a scale model of longitudinal railway bridge steel beam.

Keywords: strengthening of construction, bridges, composites.

Literatura :

[1] Czub P., Bończa-Tomaszewski Z., Penczek P.,Pielichowski J.: Chemia i technologia żywic epoksydowych, WNT Warszawa 2002 r.
[2] German J.: Podstawy mechaniki materiałów włóknistych, Kraków 1996 r.
[3] Guidelines for the Design and Construction of Externally Bonded FRP systems for Strengthening Existing Structures.Metallic Structures. Rome CNR-DT 202/2007.
[4] Jankowiak I., Madaj A.: Analiza numeryczna wzmacniania taśmami CFRP betonu rozciąganego stalowo-betonowej belki zespolonej. X Konf. Konstrukcje zespolone, Zielona Góra 26-27 czerwca 2014 r.
[5] Kuczma B., Kuczma M.: Klejone stalowo-betonowe belki zespolone, Mosty 5/2012 r.
[6] Łagoda M.: Wzmacnianie mostów przez doklejanie elementów, Seria Inżynieria Lądowa, Monografia 322, Politechnika Krakowska, Kraków 2005.
[7] Łagoda M., Kowal M.: Wzmacnianie konstrukcji stalowych materiałami kompozytowymi. Materiały Budowlane Nr 4/2011.
[8] Machelski C., Toczkiewicz R.: Identyfikacja podatności połączenia w dźwigarach mostów zespolonych. Efekty obciążeń zmieniających położenie. Mosty Nr 6/2011.
[9]Machelski C.,WrzesińskiM.; CFRP Strengthening of Deck Beams in Railway Steel Bridges, SBIC 2015, September 14 – 16th, 2015, Istanbul, p. 737 – 746.
[10]Marcinowski J., Iwankiewicz R.: Zastosowanie okładek włókno kompozytowych do zwiększenia odporności na wyboczenie prętów. X Konf. Konstrukcje zespolone, Zielona Góra, 26-27 czerwca 2014.
[11] Wrzesiński M.: Badania nad wzmocnieniem elementów starych mostów. Kooper-field 2014, wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2014 r.
[12] Wrzesiński M.: Wzmocnienia starych mostów stalowych przy użyciu CFRP. Kooper-field 2012, wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2012 r.

Otrzymano: 24.08.2015 r.

 

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 10/2015, str. 51-54 (spis treści >>)