logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Dogęszczanie i doszczelnianie gruntu metodą iniekcji niskociśnieniowej

dr inż. Agnieszka Kaliszuk-Wietecka Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej

Autor do korespondecji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.45

Zaprojektowanie i wykonanie izolacji w budynkach istniejących jest zadaniem trudniejszym niż w obiektach nowo wznoszonych.W takich przypadkach zwykle konieczne jest wykonanie iniekcji pozwalającej zlikwidować lub ograniczyć transport kapilarnej wilgoci, ale jest to technologia dość uciążliwe dla użytkowników obiektów.W niektórych przypadkach alternatywą może być iniekcja gruntu wokół budynku jako sposób doszczelnienia ścian szczelinowych przez dogęszczenie gruntu z zewnątrz. Artykuł prezentuje ocenę iniekcji niskociśnieniowej ultradrobnymi materiałami iłowymi jako sposób iniekcji gruntów.

Słowa kluczowe: iniekcja niskociśnieniowa, iniekcje gruntu, uszczelnienie gruntu, dogęszczenie gruntu.

* * *

Densification and (sealing up) caulking the ground using low pressure injection

Design and implementation of waterproof insulation in existing buildings is much more difficult task than in the new objects. In those situations, usually it is necessary to perform wall injection allows to eliminate or reduce the transport of capillary moisture, but this is a technology quite annoying for users of objects. In some cases alternative may be the injection of the ground around the building as a way to seal up diaphragm walls by the densification of ground from the outside. The article presents an assessment of low pressure injection of ultrafine clay materials as a way of injecting the ground.

Keywords: low pressure injection, ground injection, sealing up the ground, densification of ground.

Literatura

[1] Kaliszuk-Wietecka Agnieszka, E. Wyszyńska, T. Matuszewski. 2012. „Zabezpieczenia wodochronne zabytkowego Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej”. Materiały Budowlane 3 (475): 14 – 16.
[2] Narloch P. L., P.Woyciechowski, P. Jęda. 2015. „The influence of loamtype and cement content on the compressive strength of rammed earth”. Archives of Civil Engineering 1.
[3] PN-EN 12715 Wykonawstwo specjalnych robót geotechnicznych – Iniekcja.

Otrzymano : 22.03.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 148-149 (spis treści >>)

Transport ładunku powrotnego jako element łańcucha logistycznego przy układaniu nawierzchni asfaltowej

prof. dr inż. Włodzimierz Martinek Politechnika Warszawska,Wydział Inżynierii Lądowej
dr inż. Zbigniew Tokarski Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Karol Pietrzak Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.35

Problematyka ładunku powrotnego w projektowaniu procesów transportowych jest istotna ze względu na wykorzystanie materiałów alternatywnych oraz oszczędność energii związanej z pustymi przejazdami jednostek transportowych z budowy. Złożoność struktury logistycznej i realizacja procesów jest uzależniona od wielkości budowy, zastosowanej wielkości jednostek transportowych, trasy przejazdu i możliwości odbioru ładunku powrotnego.Wartykule przedstawiono wyniki pomiarów terenowych wykonanych w poligonowych wytwórniach kruszywa pozyskiwanego w procesie rozbiórki nawierzchni autostrady w Holandii. Uzyskane wyniki pozwoliły na przeprowadzenie analizy statystycznej przydatnej do projektowania transportu przetworzonego granulatu asfaltowego oraz do projektowania cykli transportowych uwzględniających transport ładunków powrotnych.

Słowa kluczowe: drogi samochodowe, budowa, transport, destrukt, pomiary.

* * *

Transport of return cargo as an element of supply chain during paving asphalt

The problem with return cargo is important in the design of transport processes, because of the use of alternative materials and energy savings related to empty transport units from construction site. The complexity of the logistics structure and implementation processes, is dependent on the size of the construction, size of used transport units, routes and the possibility of receiving the return cargo transport. This article presents the results of measurements made in the traverse factories with the process of demolition the highway in the Netherlands. The results allowed us to perform statistical analysis useful for the design of transport process with granulated asphalt and to design the whole transport cycle with recycled materials.

Keywords: roads, construction place, transport, reclaimed, measurements.

Literatura

[1] Bartelsen S., L. Koskela. 2002. Managing the theree aspects of production in construction. Proceeding of the 10th Conference of the International Group for Lean Construction.
[2] Jaśkowski Piotr, Agata Czarnigowska, Zbigniew Tokarski, Anna Sobotka. 2015. „Simulation for selecting road works equipment”. The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering vol. 10 (3).
[3] Tokarski Z. 2005. Recykling w budownictwie drogowym. Toruń. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
[4] Dyrektywa Rady 89/106/EWG z 12 lipca. Bruksela 1989.
[5] DyrektywaRady 96/61/EWGz 24 września 1996-IPPC.BAT,Bruksela. 1996.

Otrzymano : 24.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 114-115 (spis treści >>)

Analiza i ocena ryzyka finansowego w przedsięwzięciach budowlanych

mgr inż. Agnieszka Dziadosz Politechnika Poznańska,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Oleg Kapliński Politechnika Poznańska,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Andrzej Tomczyk Politechnika Poznańska,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr inż. Mariusz Rejment Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.34

Złożoność i kompleksowość przedsięwzięć budowlanych powoduje zmienny poziomryzyka, jako czynnika zakłócającego ich poprawny przebieg. Kluczową kwestią jest jednak właściwe określenie ryzyka w przypadku danego kontraktu, decydującego o podjęciu realizacji inwestycji. Czynników ryzyka jest wiele, ale nie wszystkie przy określonej inwestycji mają znaczenie. Autorzy artykułu na podstawie analizy danych 30 przedsięwzięć budowlanych zrealizowanych na północno-zachodnim obszarze Polski, w tym obiektów biurowych, hal produkcyjnych, budynków dydaktycznych, robót rozbiórkowych obiektów, zidentyfikowali kluczowe zmienne, a także podjęli próbę określenia istotności z uwagi na częstotliwość wystąpienia czynników ryzyka w przedsięwzięciach budowlanych w ujęciu finansowym.Wcelu porównania zestawiono ryzyko planowane, oszacowane na etapie przedprzetargowym z ryzykiem rzeczywistym (procentowo w stosunku do wartości kontraktu).

Słowa kluczowe: zarządzanie ryzykiem, ryzyko finansowe, kontrakty budowlane.

* * *

Analysis and assessment of financial risk in construction projects

The complexity and comprehensiveness of construction projects affects the variable level of risk, as a disturbing factor of their correct course. However, the key issue is to properly identify the risk for a given contract, deciding to take or reject the investment. There are many risk factors but not all of them are important in a specific project. The authors of the paper, based on the analysis of data from the 30 completed (on the north-western area of Poland) construction projects (including: office buildings, production halls, teaching buildings, demolition work of buildings, etc.) not only identified the key variables, but also attempted to determine their significance due to the occurrence frequency of risk factors. For comparison, the authors summarized the planned risk, estimated at the stage before the tender, with the real risk in the financial terms, which occurred during the construction work execution (as a percentage of the contract value).

Keywords: risk management, financial risk, construction contracts.

Literatura

[1] Duchaczek Artur, Dariusz Skorupka. 2013. Evaluation of probability of bridge damage as a result of terrorist attack. Archives of Civil Engineering. 59 (2): 215 – 227, ISSN (Print) 1230-2945, DOI: 10.2478/ace-2013-0011
[2] Dziadosz Agnieszka. 2010. Przegląd wybranych metod wspomagających analizę ryzyka przedsięwzięć budowlanych. Przegląd Budowlany (7 – 8): 76 – 77.
[3] Dziadosz Agnieszka, Oleg Kapliński,Andrzej Tomczyk. 2015. Financial risk estimation in construction  contracts. Procedia Engineering 122: 120 – 128. DOI: 10.1016/j.proeng.2015.10.015
[4] Kapliński Oleg. 2013. Risk Management of Construction Works by Means of the Utility Theory: a Case Study. Procedia Engineering 57: 533 – 539: DOI: 10.1016/j.proeng.2013.04.068
[5] Skorupka Dariusz. 2008. Identification and initial risk assessment of construction projects in Poland, Journal of Management in Engineering 24 (3): 120-127. http://dx.doi.org/10. 1061...E)0742-597X(2008)24:3(120).

Otrzymano : 24.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 112-113 (spis treści >>)

Wpływ technologii wykonania oznakowania poziomego nawierzchni drogowych na ich właściwości przeciwpoślizgowe

inż. Mateusz Danielek Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Damian Wiśniewski Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Mieczysław Słowik Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Jan Kempa, prof. Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.33

Wartykule przedstawiono wpływ technologii wykonania oznakowania poziomego na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni. Za miarę przyjęto współczynnik tarcia. Do badań na 120 odcinkach pomiarowych wybrano trzy rodzaje oznakowania poziomego: grubowarstwowe, gładkie chemoutwardzalne; cienkowarstwowe z farb oraz grubowarstwowe, gładkie termoplastyczne. Wyniki wykazały, że najlepszymi właściwościami przeciwpoślizgowymi charakteryzuje się oznakowanie cienkowarstwowe, następnie grubowarstwowe – gładkie chemoutwardzalne, a najgorszymi grubowarstwowe – gładkie termoplastyczne.

Słowa kluczowe:właściwości przeciwpoślizgowe,współczynnik tarcia, oznakowanie poziome, bezpieczeństwo ruchu drogowego, System Oceny Stanu Nawierzchni.

* * *

The impact of horizontal marking technology of road surface on its skid resistance

The article presents the impact of traffic marking production technology on the skid resistance of a road surface. The value of a friction factor is recognized as the measure of skid resistance. Three types of trafficmarking have been selected for tests: thick-film smooth chemically hardened; thin-film painted and thick-film smooth thermoplastic. The investigations were carried out on 120 test sections. Test results have shown that thin- -filmmarking features the best skid resistance, followed by thick- -filmchemically hardenedmarking, while thick-filmsmooth thermoplastic marking features the worst skid resistance properties.

Keywords: skid resistance, friction factor, traffic marking, road safety, Pavement Management System.

Literatura

[1] Bonneson J. A. 1999. „Side friction and speed as controls for horizontal curve design”. Journal of Transportation Engineering (6): 473 – 480, DOI: 10.1061/(ASCE)0733-947X (1999) 125: 6 (473).
[2] Instrukcja obsługi przenośnego testera tarcia nawierzchni ASFT2GO. 2010. Asft Industries AB.
[3] Lamm R., B. Psarianos, T. Mailaender. 1999. Highway Design and Traffic Safety Engineering Handbook. New York, McGraw-Hill.
[4] Lindenmann H. P. 2006. „New findings regarding the significance of pavement skid resistance for road safety on Swiss freeways”. Journal of Safety Research (37): 395 – 400, DOI: 10.1016/j.jsr.2006.04.006.
[5] McLean J. R. 1988. Speeds, Friction Factors, and Alignment Design Standards. Australian Research Record 154.
[6] Mechowski T. i Zespół. Sprawozdanie z realizacji pracy TD-89 pt.: „Opracowanie funkcji przeliczeniowych wartości współczynnika tarcia uzyskiwanych urządzeniami SRT-3 i T2GO”. 2010. Warszawa. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Zakład Diagnostyki Nawierzchni.
[7] Zarządzenie nr 9 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z 4 marca 2002 r. w sprawie wprowadzenia Wytycznych Stosowania Systemu Oceny Stanu Nawierzchni. System Oceny Stanu Nawierzchni SOSN. Załącznik D: Zasady pomiaru i oceny stanu właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni bitumicznych w Systemie Oceny Stanu Nawierzchni SOSN. Warszawa.

Otrzymano : 07.07.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 110-111 (spis treści >>)

Wytrzymałość na rozciąganie popiołu lotnego z dodatkiem bentonitu jako materiału na warstwy uszczelniające

dr hab. inż. Katarzyna Zabielska-Adamska, prof. Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Mariola Wasil Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.32

Nierównomierne osiadanie podłoża może spowodować przerwanie warstwy uszczelniającej i stworzenie drogi uprzywilejowanego przepływu, które jest inicjowane przez powstawanie i propagację spękań spowodowanych przez naprężenie rozciągające. Wytrzymałość na rozciąganie określono na zagęszczonych próbkach popiołu lotnego i popiołu z dodatkiem 5, 10 i 15%bentonitu sodowego, a także porównawczo – zagęszczonego iłu. Badania wykonano metodą bezpośrednią (rozrywanie) na próbkach walcowych. Ustalono wpływ czasu pielęgnacji nawytrzymałość na rozciąganie.Otrzymanewartości odkształcenia i wytrzymałości na rozciąganie zagęszczonego popiołu lotnego z dodatkiemnawet 5%bentonitu są porównywalne do uzyskanych w przypadku iłu stosowanego do uszczelnień mineralnych.

Słowa kluczowe: wytrzymałość na rozciąganie, popiół lotny, bentonit, odkształcenie warstwy uszczelniającej.

* * *

Tensile strength of fly ash with addition of bentonite as a material for sealing layers

The uneven settling of the ground can cause breaking of the layer and the creation of a preferential flow path which is initiated by the process of the formation and propagation of cracks caused by tensile stress. Tensile strength was determined for samples of: compacted fly ash and ash with 5, 10 or 15% addition of sodium bentonite, as well as for clay, for comparison. Tests were performed using the direct method (breaking) on cylindrical specimens. The effect of storage time on tensile strength was established. The obtained values of strain and tensile strength of compacted fly ash containing up to 5% bentonite, are similar to those obtained for the clay used in mineral sealing.

Keywords: tensile strength, fly ash, bentonite, deformation of sealing layer.

Literatura

[1] Chakrabarti S., J. Kodikara. 2007. „Direct tensile failure of cementitiously stabilized crushed rock materials”. Canadian Geotechnical Journal 44 (2): 231 – 240. DOI 10.1139/T06-102.
[2] Divya P. V., B. V. S. Viswanadham, J. P. Gourc. 2012. „Influence of geomembrane on the deformation behaviour of clay-based landfill covers”. Geotextiles and Geomembranes 34: 158-171. DOI 10.1016/j.geotexmem.2012.06.002.
[3] Eisele T. C., S. K. Kawatra, A. Nofal. 2004. „Tensile properties of class C fly-ash as a foundry core binder”. Mineral Processing & Extractive Metallurgy Review 25 (4): 279 – 286. DOI 10.1080/08827500390256834.
[4] Kokowski J. 1994. „Badania wytrzymałości na rozrywanie gruntu gliniastego stanowiącego uszczelnienie składowiska odpadów”. InżynieriaMorska iGeotechnika 15, (4): 196 – 199.
[5] Mollamahmutoğlu M., Y. Yilmaz. 2001. „Potential use of fly ash and bentonitemixture as liner or cover at waste disposal areas”. Environmental Geology 40 (11 – 12): 1316-1324. DOI 10.1007/s002540100355.
[6] Plé O., T. N. H. Lê. 2012. „Effect of polypropylene fiber-reinforcement on the mechanical behavior of silty clay”. Geotextiles and Geomembranes 32: 111- 116. DOI 10.1016/j.geotexmem.2011.11.004.
[7] Plé O.,A.Manicacci, J. P. Gourc, S. Camp. 2012. „Flexural behavior of a clay layer: experimental and numerical study”. Canadian Geotechnical Journal 49 (3): 485 – 493. DOI 10.1139/T2012-006.
[8] Zabielska-Adamska K. 2008. „Laboratory compaction of fly ash and fly ash with cement additions”. Journal of Hazardous Materials 151 (2-3): 481 – 489. DOI 10.1016/j.jhazmat.2007.06.011.

Otrzymano : 29.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 108-109 (spis treści >>)

Odkształcalność zbrojenia w elementach żelbetowych narażonych na warunki pożarowe

dr inż. Rafał Kisieliński Politechnika Warszawska,Wydział Inżynierii Lądowej
dr hab. inż. Robert Kowalski, prof. Politechnika Warszawska,Wydział Inżynierii Lądowej
prof. dr hab. inż. Marian Abramowicz Szkoła Główna Służby Pożarniczej

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.42

W artykule omówiono wpływ wysokiej temperatury na odkształcalność współcześnie stosowanej w Polsce stali zbrojeniowej.Wprzeszłości pręty używane do zbrojenia betonu miały jednorodny rozkład właściwości mechanicznych w przekroju poprzecznym, natomiast obecnie tak nie jest w przypadku produkcji z zastosowaniem technologii umacniania cieplnego. Może więc powstać wątpliwość, czy odkształcenia współcześnie stosowanej stali zbrojeniowej w warunkach pożarowych będą zgodne z określonymi na podstawie modelu podanego w PN-EN 1992‑1‑2. Model ten zaproponowano ponad ćwierć wieku temu, na podstawie wyników badań innego rodzaju stali, przeprowadzonychwwarunkach ustalonej temperatury, awięc innych niż występujące podczas pożaru, kiedy temperatura nie jest ustalona. W artykule przedstawiono wyniki badań prętów średnicy 10, 12 i 16mm, ze stali gatunku B500SP, w warunkach ustalonej i nieustalonej (wzrastającej) temperatury. Odpowiednie składniki całkowitego odkształcenia prętów uzyskane w badaniach przeprowadzonych w warunkach ustalonej i nieustalonej temperatury okazały się do siebie zbliżone i zgodne z określonymi na podstawie modelu PN-EN 1992-1-2. Nie zaobserwowano też istotnych różnicmiędzy wynikami badań prętów w przypadku poszczególnych średnic.

Słowa kluczowe: stal zbrojeniowa, pożar, odkształcenia, temperatura, badania.

* * *

Reinforcement strain in concrete elements exposed to fire conditions

In this paper the influence of high temperature on the elongation of the reinforcing steel currently used in Poland is analysed. Steel bars used in the past to reinforce concrete had a uniformdistribution ofmechanical properties in a cross-section. However, bars used nowadays are produced with the use of quenching and self-tempering process and are characterized by a non-uniform distribution of these properties. Therefore, it is unlikely that modern bar elongation at high temperature will be in a good accordance with Eurocode 1992‑1‑2 prediction. Eurocode model was proposed more than 25 years ago on the basis of tests of a different kind of steel, performed in steady temperature conditions (which are different than those in a real fire when temperature is increasing). The paper presents test results performed in steady and increasing temperature conditions, on B500SP steel bars 10, 12 and 16 mm in diameter. Corresponding parts of the overall bar strain obtained in both tests have been found to be similar to each other and consistent with those predicted by the Eurocode 1992-1-2 model. No significant differences were found between the results of tests of various diameter bars.

Keywords: reinforcing steel, fire, strain, temperature, research.

Literatura

[1] Abramowicz Marian, Rafał Kisieliński, Robert Kowalski. 2011. „Wpływ warunków pożarowych na właściwości mechaniczne stali zbrojeniowej”. Inżynieria i Budownictwo (12): 641-644.
[2] Anderberg Yngve. 1988. „Modelling Steel Behaviour”. Fire Safety Journal 13: 17-26. DOI 10.1016/0379-7112 (88) 90029-X.
[3] Kisieliński Rafał, Robert Kowalski, Marian Abramowicz. 2016. „Wpływ temperatury pożarowej na właściwości mechaniczne stali zbrojeniowej stosowanej obecnie w Polsce”. Materiały Budowlane 527 (7): 8 ÷ 12.DOI: 10.15199/33.2016.07.02.
[4] Kisieliński Rafał. 2014.Wpływ warunków pożarowych na zbrojenie zginanych elementów żelbetowych. Rozprawa doktorska.Warszawa.Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
[5] Kowalski Robert. 2012. Wpływ zmniejszania sztywności elementów zginanych na bezpieczeństwo konstrukcji żelbetowych w sytuacji pożaru. Raport merytoryczny z realizacji projektu badawczegowłasnego finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (wcześniej MNiSzW), nr N N506 431236. Warszawa.
[6] PN-EN 1992-1-2:2008. Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu.Część 1-2:Reguły ogólne – Projektowanie z uwagi na warunki pożarowe.
[7] PN-EN 1993-1-2:2007. Eurokod 3 – Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-2: Reguły ogólne – Obliczanie konstrukcji z uwagi na warunki pożarowe.
[8] PN-EN 1994-1-2:2008. Eurokod 4 – Projektowanie zespolonych konstrukcji stalowo-betonowych. Część 1-2: Reguły ogólne – Projektowanie z uwagi na warunki pożarowe.

Otrzymano : 12.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 140-144 (spis treści >>)

Właściwości stropów TERIVA i TERIVA-E są nieporównywalne

dr inż. Roman Jarmontowicz
mgr inż. Jan Sieczkowski

DOI: 10.15199/33.2016.08.43

Zgodnie z przepisami [11] budynki i ich elementy mogą być projektowane zarówno wg aktualnych Polskich Norm, tj. wg Eurokodów i norm z nimi związanych lub wg dawnych normz grupy PN-B. Odnosi się to do całego obiektu budowlanego, a nie tylko wybranych elementów. Decyzja o wyborze jednego z tych dwóch zbiorów norm do projektowania należy do inwestora i projektanta konstrukcji. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku stropów gęstożebrowych, w tym stropów TERIVA. Stropy te zaprojektowane wg PN-EN oznaczono – w celu rozróżnienia – dodatkową literą E w nazwie stropu [2]. Podstawą zaprojektowania stropów TERIVA była norma PN-B-03264 [5] oraz zestaw norm obciążeń – przede wszystkim normy PN-B-02003 [3], PN-B-02011 [4], natomiast stropówTERIVA-E – normy PN-EN 15037 [6, 7] i PN-EN 1992-1-1 [10] oraz normy PN-EN 1990 [8] i PN-EN 1991-1 [9]. Wynika z tego, że obie grupy stropów – TERIVA i TERIVA-E zostały zaprojektowane wg innych zasad i ich parametry nie powinny być bezpośrednio ze sobą porównywane.

Literatura

[1] Jarmontowicz Roman, Jan Sieczkowski. 2012. „Zmiany wymagań dotyczących stropów TERIVA wynikające z normy PN-EN 15037”. Materiały Budowlane (5): 12 – 14).
[2] Jarmontowicz Roman, Jan Sieczkowski. 2013. „Stropy TERIVA-E w świetle Eurokodów i normy PN-EN 15037”. Przegląd Budowlany (4): 48 – 50.
[3] PN-B-02003 Obciążenia budowli. Obciążenia zmienne technologiczne. Podstawowe obciążenia technologiczne i montażowe.
[4] PN-B-02011 Obciążenia w obliczeniach statycznych. Obciążenie wiatrem.
[5] PN-B-03264 Konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone. Obliczenia statyczne i projektowanie.
[6] PN-EN 15037-1 Prefabrykaty z betonu. Betonowo-pustakowe systemy stropowe. Część 1: Belki.
[7] PN-EN 15037-2 Prefabrykaty z betonu. Betonowo-pustakowe systemy stropowe. Część 2: Pustaki betonowe.
[8] PN-EN 1990 Eurokod. Podstawy projektowania konstrukcji.
[9] PN-EN 1991-1-1 Eurokod 1. Oddziaływania na konstrukcje. Część 1-1: Oddziaływania ogólne. Ciężar objętościowy, ciężar własny, obciążenia użytkowe w budynkach.
[10] PN-EN 1992-1-1 Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[11] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakimpowinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz.U. z 2015 r., poz. 1422 z późniejszymi zmianami).

Otrzymano : 15.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 145 (spis treści >>)

Laminat z włókna węglowego jako sensor tekstylny – badania zmian oporności

dr inż. Marcin Górski Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
dr inż. Rafał Krzywoń 
dr inż. Szymon Dawczyński
dr hab. inż. Leszek Szojda, prof. PŚl

DOI: 10.15199/33.2016.08.44

Umiejętność autodetekcji zagrożeń i ostrzegania użytkownika jest jedną z najbardziej pożądanych cech współczesnego budynku.Kompozyty zbrojonewłóknamiwysokiejwytrzymałości znajdują coraz powszechniejsze zastosowanie w budownictwie, zwłaszcza we wzmacnianiu konstrukcji, gdzie wymagane są możliwie najlepsze cechymechaniczne.Autorzy artykułu opracowali inteligentną tkaninę, którejwłóknawęglowe stanowią nie tylko zbrojenie, ale również sensor odkształceń. Jej idea opiera się na budowie tensometru, w którym włókna węglowe pełnią rolę przewodnika, natomiast włókna szklane lub akrylowe rolę osnowy i izolatora. Przeprowadzono wstępne testy laboratoryjne, których celem było opracowanie efektywnych technik pomiaru oraz ocena skuteczności wzmocnienia wybranych konstrukcji budowlanych, głównie zginanych belek żelbetowych i drewnianych. Przedstawione wartykulewyniki badań są bardzo obiecujące, chociaż dalszego dopracowania wymaga technologia produkcji tkaniny.

Słowa kluczowe: włókna węglowe, monitoring konstrukcji, wzmacnianie konstrukcji, badania laboratoryjne.

* * *

Carbon fiber laminate as the textile sensor – research on the resistance changes

The ability to auto-detection of threats and user warnings is one of the most desirable features of a modern building. At the same time composites reinforced with highstrength fibers are increasingly widespread use in construction, especially in strengthening the structures, where the best possible mechanical properties are required. The authors of the paper have developed an intelligent fabric, wherein the carbon fibers are not only reinforcement but also the deformation sensor. The idea is based on the construction of the strain gauge, wherein the carbon fibers serve as a electrical conductor, and glass fibers or acrylic matrix has the role of insulator. Preliminary laboratory tests aimed at creating effective measure techniques and assess the effectiveness of the strengthening of selected building structures, as reinforced concrete and timber beams. Presented in the paper results of these studies are very promising, although require further advancement of the production technology.

Keywords: carbon fibres, structures’ monitoring, structural strengthening, laboratory tests.

Literatura

[1] Krzywoń Rafał, Marcin Górski, Szymon Dawczyński, Leszek Szojda, Joäo Castro-Gomes, Rita Salvado. 2016. „Self-Monitoring Strengthening System Based on Carbon Fiber Laminate”. Journal of Sensors, vol. 2016,Article ID 3947513, DOI: 10.1155/2016/3947513.
[2] Lau K.-T. 2003. Fibre-optic sensors and smart composites for concrete applications.Magazine of Concrete Research, 55 (1): 19–34.
[3] Mufti A. A., W. K. Neale. 2007. State-of-the--art of FRP and SHMapplications in bridge structures in Canada. Composites & Polycon, The American Composites Manufacturers Association, Tampa, FL USA.
[4] Salvado Rita, C. Lopes, Leszek Szojda, P.Araújo,Marcin Górski, F. J. Velez, Joäo Castro- -Gomes, R. Krzywoń. 2015. Carbon Fiber Epoxy Composites forBoth Strengthening andHealthMonitoring of Structures. Sensors 15: 10753 – 10770.
[5] Zhou Z. at al. 2005. Applications of FRP- -OFBG Sensors on Bridge Cables. Smart Structures & Materials/NDE Joint Conference: Sensors and Smart Structures Technologies for Civil, Mechanical, and Aerospace Systems, SPIE, San Diego, USA.

Otrzymano : 28.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 146-147 (spis treści >>)