logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Zwichrzenie sprężyste kratownicy z imperfekcjami

mgr inż. Michał Piątkowski  Politechnika Koszalińska,Wydział Inżynierii Lądowej, Środowiska i Geodezji, Katedra Konstrukcji Metalowych

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.22

W artykule zaprezentowano analizę stateczności kratownicy stalowej z uwzględnieniem globalnych imperfekcji pasa górnego i dolnego. Uwzględniono możliwość wystąpienia jednoczesnych imperfekcji w pasach kratownicy i przeprowadzono badania doświadczalne, które zostały porównane z wynikami analizy numerycznej. Określono stopień wykorzystania nośności pasa ściskanego, zgodnie z wytycznymi Eurokodu 3 oraz z uwzględnieniem wyników doświadczalnych.

Słowa kluczowe: kratownica, imperfekcje, zwichrzenie.

* * *

Elastic lateral buckling of steel truss with imperfections

This article presents an analysis of the stability of a steel truss including global imperfection of upper and bottom chord. Author took into account the possibility of simultaneous occurrence of imperfections in chords. Author conducted experimental studies, which were compared with the results of numerical analysis. The paper compares the effort degree of the compressed chord of truss with regards to Eurocode 3 and the results of experiment.

Keywords: truss, imperfections, buckling.

Literatura

[1] Biegus Antoni. 2013. „Calculation of lateral bracing for cantileverand multispan girders”. Archives of Civil and Mechanical Engineering 13: 99 – 103.
[2] Niewiadomski Lesław. 2002.Wpływ początkowych wygięć pasów wiązarów na stan naprężeń w konstrukcji dachu. XLVIII Konferencja Naukowa KILIW PAN i Komitetu Nauki PZITB Opole-Krynica. Wrocław. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne: 231 – 238.
[3] Pałkowski Szymon, Michał Piątkowski. 2014. „O obliczaniu poprzecznych stężeń dachowych”. Inżynieria i Budownictwo Zeszyt 4: 210 – 213.
[4] PN-EN-1993-1-1: 2006: Projektowanie konstrukcji stalowych, Część 1- 1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[5] Rykaluk Kazimierz. 2012. Zagadnienia stateczności konstrukcji metalowych. Wrocław. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne.
[6] Timoshenko S. P., J. M. Gere. 1961. Teoria stateczności sprężystej.Warszawa. Arkady.

Otrzymano : 17.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 82-83 (spis treści >>)

Potencjał termomodernizacji osiedli z wielkiej płyty na przykładzie budynków mieszkalnych w Zielonej Górze

dr hab. inż. Abdrahman Alsabry, prof. Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Maria Mrówczyńska, prof. Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Anna Bazan-Krzywoszańska Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. arch. Marta Skiba Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.23

W artykule opisano zakres robót termomodernizacyjnych budynków z wielkiej płyty i oszacowano wielkość potencjału remontowego [m2] na przykładzie zabudowy Zielonej Góry. Podnoszenie poziomu izolacyjności termicznej przegród zewnętrznych, sprawności urządzeń grzewczych, klimatyzacyjnych oraz stosowanie urządzeń odzyskujących ciepło z instalacji wentylacyjnych zapewnia ograniczenie strat energii.

Słowa kluczowe: budynki mieszkalne, termomodernizacja, efektywność energetyczna, GIS, mapa zasadnicza, miasto.

* * *

Thermomodernization potential of large panel prefabricated blocks of flats on the example of residential buildings located in Zielona Gora

The article describes the range of the thermomodernization of the panel prefabricated blocks of flats and gives the estimated size of renovation potential [m²] on the example buildings located in Zielona Gora. Raising the level of thermal insulation of building envelopes, efficiency of heating and air condition devices and the use of heat recovery equipment in ventilation system provides reducing energy losses.

Keywords: residential buildings, thermomodernization, energy efficiency, GIS, basic map, city.

Literatura

[1] Alsabry A. 2016. Raport z badania termowizyjnego budynków mieszkalnych wielorodzinnych po wykonaniu prac dociepleniowych. Zielona Góra. Maszynopis.
[2] Bazan-Krzywoszańska A., M. Mrówczyńska, M. Skiba, A. Łączak A. 2016. Economic conditions for the development of energy efficient civilengineering using RES in the policy of cohesion of the European Union (2014–2020). Case study: The town of Zielona Gora. Energy and Buildings 118, s. 170–180.
[3] Biliński T. 2013. Burzyć czy remontować?: forum ekspertów. Builder: Biznes, Budownictwo, Architektura (4): 56 – 57.
[4] Chmielewski J., M. Mirecka. 2001. Modernizacja osiedli mieszkaniowych. Warszawa. PolitechnikaWarszawska.
[5] EAM. 2011. EnergetycznyAudytMiejski dla Zielonej Góry.Maszynopis. Zielona Góra. Zadanie badawcze nr 1:Analiza możliwości i skutków socjoekonomicznych wzrostu efektywności energetycznej w budownictwie. Umowa nr SP/B/1/91454/10, NCBiR 2010.
[6] Opracowanie założeń do krajowego planumającego na celu zwiększenie liczby budynków o niemal zerowym zużyciu energii wraz z informacją dotyczącą przyszłości budownictwa „zeroenergetycznego” w Polsce, Instytut Techniki Budowlanej,Warszawa listopad 2011 r.
[7] Uchwała nr 91 Rady Ministrów z 22 czerwca 2015 r. w sprawie przyjęcia „Krajowego planumającego na celu zwiększenie liczby budynków o niskim zużyciu energii”. MP, z 16 lipca 2015 r. poz. 614.

Otrzymano : 20.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 84-85 (spis treści >>)

Rozwiązanie problemu wymiany powietrza w budynkach niemal zeroenergetycznych

prof. dr hab. inż. Halina Koczyk Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Edward Szczechowiak Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.24

W artykule przedstawiono zasady bilansowania energetycznego budynków ze szczególnym uwzględnieniem budynków niemal zeroenergetycznych (nZEB). W obliczeniach zwrócono uwagę na wzajemne relacje i proporcjemiędzy wymianą powietrza na drodze wentylacji mechanicznej oraz infiltracją wywołaną oddziaływaniem klimatu zewnętrznego i uzależnioną od szczelności powietrznej budynku. Zaprezentowano przykładowe rozwiązania instalacji wentylacji mechanicznej do budynków nZEB, które stwarzają warunki energooszczędnej eksploatacji.

Słowa kluczowe: bilansowanie energetyczne budynków, wymiana powietrza, zapotrzebowanie energii na cele wentylacji, energooszczędna eksploatacja, rozwiązania instalacji wentylacji mechanicznej.

* * *

Solution to the problem of air exchange in nearly zero-energy buildings

The paper presents the principles of balancing energy buildings with a particular focus on nearly zero-energy buildings (nZEB). The calculation highlighted the relationship and balance between the air exchange in theway ofmechanical ventilation and infiltration, caused by the impact of climate and depended on the air tightness of the buildings. The examples of solutions for mechanical ventilation of nZEB buildings that create the conditions for efficient operation were presented.

Keywords: building energy balance, air change, heat demand for ventilation, low energy operating cost, mechanical ventilation solution.

Literatura

[1] Basińska Małgorzata, Halina Koczyk, Edward Szczechowiak. 2015. „Sensitivity analysis in determining the optimum energy for residential buildings in Polish conditions”. Energy and Buildings 107: 307 – 318.
[2] Brandemuehl M. J., J. E. Braun. 1999. „The impact of demand-controlled and economizer ventilation strategies on Energy use in buildings”. ASHRAE Transactions 105: 39.
[3] Harvey Danny L. D. 2006. „A Handbook on Low-Energy Buildings and District-Energy Heating”. Earthscan London.
[4] Maier T., M. Krzaczek, J. Tejchman. 2009. „Comparison of physical performances of the ventilation systems in low-energy residential houses”. Energy and Buildings 41 (3): 337 – 353.
[5] Nielsen R. R., Ch. Drivasholm. 2010. „Energy efficient demand controlled ventilation in single family houses”. Energy and Buildings 42 (11): 1995 – 1998.
[6] PN-EN ISO 13790:2009. „Cieplne właściwości użytkowe budynków – Obliczanie zużycia energii do ogrzewania i chłodzenia”.
[7] PN-EN ISO 9972:2015-10. „Cieplne właściwości użytkowe budynków – Określanie przepuszczalności powietrznej budynków – Metoda pomiaru ciśnieniowego z użyciem wentylatora”.
[8] Szczechowiak Edward. 2015. „Przemiany strukturalne systemów HVAC w budynkach przyszłości”. Ciepłownictwo Ogrzewnictwo Wentylacja 46 (1): 30 – 36.
[9] Szczechowiak Edward. 2015. „Parametry budynków niemal zeroenergetycznych w warunkach polskich”. Wyd.UczelnianeUT-PwBydgoszczy:57–68.

Otrzymano : 27.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 86-88 (spis treści >>)

Badania cech materiałowych geopolimerów z odpadowych kruszyw pokopalnianych i ich symulacje numeryczne

dr inż. Marcin Górski Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
dr inż. Rafał Krzywoń Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
mgr inż. Małgorzata Safuta Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
mgr inż. Natalia Paszek Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
dr inż. Szymon Dawczyński Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
mgr inż. Jan Pizoń1 Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.25

Geopolimery nie są nowym materiałem w budownictwie. Obecnie, w erze poszukiwania nowych ekologicznych i wydajniejszych materiałów konstrukcyjnych, zainteresowanie geopolimerami powraca. Nowoczesne, niewykorzystujące cementu, za to pozwalające na zużycie produktów odpadowych, materiały geopolimerowe mogą stanowić atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnego betonu. Pomimo wielu dotychczas przeprowadzonych badań dotyczących geopolimerów stosunkowo niewielką uwagę poświęcono parametrom mechanicznym oraz opisowi analitycznemu. Nieznane są również badania numeryczne geopolimerów i elementów konstrukcyjnych z nich wykonanych. Autorzy artykułu podjęli próbę dostosowania istniejących modeli betonu do opisu geopolimeru. Zaprezentowane wybrane wyniki badań laboratoryjnych i analiz numerycznych można uznać za obiecujące.

Słowa kluczowe: geopolimer, właściwości mechaniczne, model materiałowy, analiza numeryczna.

* * *

Laboratory tests of material properties of geopolymers made out of postmining waste and their numerical modelling

Geopolymers are not new materials in construction. Nowadays, in era of seeking for new ecological and more effective structural materials, geopolymers attracted attention of the researchers.Modern concrete-likematerials, not using cement but waste materials, may become interesting alternative to concrete. Despite of numerous research programmes on geopolymers, very few of themfocuses onmechanical properties of such materials. That is why authors of this paper decided to initialize research program on geopolymer’s mechanical properties to use it then for building numerical material model. Concrete model has been adopted and obtained results may be considered as promising.

Keywords: geopolymer, mechanical properties, material model, numerical analysis.

Literatura

[1] Abaqus Analysis User’s Guide – http://127.0.0.1:2080/v6.13/books/usb/default.htm (dostęp 23.03.2016 r.).
[2] CińcioAndrzej,AndrzejWawrzynek. 2003. „Plastyczno-kruchy degradacyjny model betonu w symulacjach numerycznych konstrukcji obciążonych cyklicznie”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Budownictwo.
[3] Davidovits Joseph. 1991. „GEOPOLYMERS Inorganic polymeric new materials”. Journal of Thermal Analysis 37: 1633 – 1656.
[4] Davidovits Joseph. 1982. Mineral Polymers and Methods of Making Them. United States Patent: 4,349,386. USA.
[5] Deja Jan. 2002. „Carbonation Aspects of AlkaliActivated SlagMortars and Concretes”. Silicate Industriels.
[6] Hardjito Djuwantoro, B. Vijaya Rangan. 2005. Development and properties of low-calciumfly ash-based geopolymer concrete. Research Report GC 1 Faculty of Engineering Curtin University of Technology. Perth.
[7] Majewski Stanisław. 2004. „MWW3 – elasto- plastic model for concrete”. Arch. Civ. Eng. 50 (1): 11 – 43.
[8] Małolepszy Jan. 1989. Hydratation and properties of alkali-activated binders. Zeszyty Naukowe AGH.
[9] Pacheco-Torgal Fernando, Joao Paulo Castro-Gomes, Jalali Said. 2008. Alkali-activated binders: A review Part 1. Historical background, terminology, reaction mechanisms and hydration products. Construction and Building Materials (22).
[10] Pacheco-Torgal Fernando, Joao Paulo Castro-Gomes, Said Jalali . 2008. Properties of tungsten mine waste geopolymeric binder. Science Direct, Construction and Building Materials 22: 1201 – 1211.
[11] Purdon A. O. 1940. The action of alkalis on blast furnace slag. J Soc Chem Ind.

Otrzymano : 18.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 89-91 (spis treści >>)

Porównanie teoretycznych ugięć przęseł z belek obetonowanych z wynikami obciążeń próbnych

dr inż. Jakub Jarosz Politechnika Łódzka,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.26

W artykule porównano ugięcie rzeczywiste przęseł mostów kolejowych o ustroju nośnym z belek obetonowanych z ugięciem teoretycznym wynikającym z modeli numerycznych. Analizom poddano pięć jednoprzęsłowych obiektów mostowych w ciągu linii kolejowej E30/C-E30. Przeanalizowano trzy modele obliczeniowe ustrojów nośnych, w których we współpracy z dźwigarami stalowymi uwzględniono: strefę ściskaną i całkowitą strefę rozciąganą przekroju betonowego (wariantA– skrajny), tylko strefę ściskaną przekroju betonowego (wariant C – skrajny), strefę ściskaną i część strefy rozciąganej przekroju betonowego (wariant B – pośredni).Wprzypadku każdego wariantu podano metody obliczeń charakterystyk wytrzymałościowych oraz wysokości stref współpracujących.Udowodniono, że najbardziej adekwatnie do rzeczywistości zachowują się modele przygotowane zgodnie z wariantem A, tzn. te modele, w których zakłada się, że z dźwigarami stalowymi współpracuje całkowite pole przekroju betonu.

Słowa kluczowe: mosty, koleje, konstrukcje zespolone, modelowanie mostów.

* * *

Comparison of theoretical vertical displacements of fillers – beam deck bridges and results of load tests ones

The paper presents the results of analyses of displacements of fillers – beam dech bridges.Real displacements from load tests are compared with displacements from numerical models. Five railway bridges are analysed. Three types of theoretical models are analysed. In the first model, whole area of concrete cross section cooperates with steel beams (option A – extreme). In the second one, only compressed part of concrete cross section cooperates with steel beams (option C – extreme). In the last type of model, compressed part of concrete cross section and only the part of tensioned concrete cross section cooperate with steel beams (option B – indirect). The methods of calculations of strength properties and zones of concrete cross section, which cooperates with steel beams, are given. The paper shows that theoretical models A (whole area of concrete cross section cooperates with steel beams) give results the most compatible with real displacements.

Keywords: bridges, railway, composite bridges, bridgemodeling.

Literatura

[1] UIC Code 773 Ed. 5 – Recommendations For The Design Of Joist-In-Concrete Railway Bridges, International Union of Railways (UIC), 2010.
[2] Radomski W., M. Czech. 2014. Wyniki próbnego obciążeniamostu kolejowegoMK-1 w km 44+128 linii kolejowej E30/C-E30 pod torem nr 2 (praca niepublikowana).
[3] Radomski W., M. Czech M. 2014. Wyniki próbnego obciążeniamostu kolejowegoMK-2 w km 44+710 linii kolejowej E30/C-E30 pod torem nr 2 (praca niepublikowana).
[4] Radomski W., M. Czech. 2014. Wyniki próbnego obciążeniamostu kolejowegoMK-3 w km 45+878 linii kolejowej E30/C-E30 pod torem nr 2 (praca niepublikowana).
[5] Radomski W., M. Czech. 2014. Wyniki próbnego obciążeniamostu kolejowegoMK-4 w km 49+266 linii kolejowej E30/C-E30 pod torem nr 2 (praca niepublikowana).
[6] Radomski W., M. Czech. 2014. Wyniki próbnego obciążenia wiaduktu kolejowego WK-1 w km45+265 linii kolejowej E30/C-E30 pod torem nr 2 (praca niepublikowana).
[7] Furtak K. 1999. Mosty zespolone. Warszawa- Kraków. Wydawnictwo Naukowe PWN.
[8] Kędzierski B. 1972. Postęp techniczny w mostownictwie. Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
[9] Jarosz J.. 2015. Wpływ ukształtowania konstrukcji mostowych obiektów zintegrowanych na ich przemieszczenia pod obciążeniami. Praca doktorska. Politechnika Łódzka.

Otrzymano : 26.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 92-94 (spis treści >>)

Modelowanie niesprężystego wyboczenia prętów zbrojenia podłużnego w elementach żelbetowych

dr hab. inż. Jacek Korentz Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.27

W artykule zaproponowano metodę doboru najbardziej odpowiedniego modelu ściskanego zbrojenia podłużnego, uwzględniającego możliwość jego niesprężystego wyboczeniaw zależności od sposobu obciążenia elementów żelbetowych. Polega ona na modyfikacji dostępnych modeli zbrojenia wynikającej z warunków pracy prętów w elementach żelbetowych.

Słowa kluczowe: pręt zbrojeniowy, smukłość, stateczność, wyboczenie niesprężyste, modelowanie.

* * *

Modelling of the inelastic buckling of longitudinal reinforcing bars in reinforced concrete elements

This paper proposes a method of choosing the most adequate compressionmodel for longitudinal reinforcement including the possibility of their inelastic buckling in relation to theway inwhich load is applied to reinforced concrete elements. Themethod consists inmodifying the availablemodels of reinforcement according to the conditions in which it works in reinforced concrete elements.

Keywords: reinforcing bar, slenderness ratio, geometric imperfection, stability, inelastic buckling, modelling.

Literatura

[1] Bayrak Oguzhan, Shamin A. Sheikh. 2001. Plastic hinge analysis. Journal of Structures Engineering, Vol. 127 (9): 1092 – 1100.
[2] Cosenza Edoardo, Andrea Prota. 2006. Experimental behavior and numerical modeling of smooth steel bars under compression. Journal of Earthquake Engineering, Vol. 10 (3): 313 – 329.
[3] Echevarria Alicia, Arash E. Zaghi, Richard Christenson, Rachel Plank. 2015. Residual axial capacity of CFFT and RC bridge columns after fire. Polymers, Vol. 7 (5): 876 – 895.
[4] Dhakal Rajesh Prasad,KoichiMaekawa. 2002. Modeling for post yielding buckling of reinforcement. Journal of Structures Engineering, Vol. 128 (9): 1139 – 1147.
[5] Lopes Adelino V., Sergio M. R. Lopes, Ricardo N. F. Carmo. 2012. Effect of the compressive reinforcement buckling on the ductility of RC beams in bending. Engineering Structures 37 (4): 14 – 23.
[6] Korentz Jacek. 2015.Metoda analizy żelbetowych elementów prętowych w stanie deformacji pozakrytycznych, Studia z zakresu inżynierii, Nr 90, Polska Akademia Nauk, Komitet Inżynierii Lądowej iWodnej.
[7] Korzeniowski Piotr. 2000. „Żelbetowe słupy uzwojone. Badania i Teoria”. Monografie 15. Politechnika Gdańska.

Otrzymano : 02.07.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 95-96 (spis treści >>)

Wybrane wyniki pomiarów drgań wywołanych przejazdami pociągów w zależności od prędkości i rodzaju taboru

mgr inż. Barbara Kożuch Politechnika Krakowska,Wydział Inżynierii Lądowej

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.28

W artykule przedstawiono wybrane wyniki pomiarów drgań gruntu w warstwie przypowierzchniowej. Drgania gruntu wzbudzane były przejazdami pociągów osobowych: Pendolino i składów InterCity oraz pociągu towarowego.W celach porównawczych przeanalizowano przejazdy z różną prędkością po dwóch torach linii. Pomiarów drgań dokonano podczas testów homologacyjnych nowo zakupionego pociągu Pendolino.Wartykule zaprezentowano przyspieszenia drgań w dziedzinie czasu – przebiegi czasowe przyspieszenia drgań oraz częstotliwości – widma ciągłe (FFT) i ich zależności od położenia akcelerometru.Wielkości przyspieszenia drgań w poszczególnych przekrojach wykazują duże tłumienie drgań szczególnie między czujnikami znajdującymi się najbliżej osi toru. Przedstawiono także wyniki częstotliwościowo-czasowe z zastosowaniem krótkookresowej transformaty Fouriera (STFT) w celu porównania charakteru uzyskiwanego wzbudzenia drgań w zależności od taboru, prędkości i toru, po którym poruszał się pociąg. Analiza ta pokazuje, iż zmiana taboru dotychczas eksploatowanego na Pendolino redukuje drgania w otoczeniu linii kolejowych.

Słowa kluczowe: Pendolino, pomiary drgań w terenie, STFT.

* * *

Selected results of vibrations measurements caused by trains runs depending on the speed and type of the rolling stock

The study presents a selection of vibration measurement results in the ground surface layer. Pendolino, InterCity trains and cargo train caused free-field vibrations. Runs at variable speed on two trackswere analyzed to have comparison. Vibration measurements were realized during the certification test of newly purchased Pendolino train. In the paper vibration acceleration records obtained in time domain and frequency domain (FFT) and their dependence on the position of the accelerometer are presented. The acceleration of vibrations in the individual sections shows a great backdrop of the propertyvibration especially between sensors located closest to the centre of the track. The paper also presents the results in the time – frequency domain using short-termFourier transform(STFT) for comparing the nature of the obtained excitation vibration which depends on rolling stock, track and speed at which the train was running. The results show that the change of rolling stock previously operated on Pendolino will reduce vibrations in the surrounding of railway lines.

Keywords: Pendolino, in situ measurements, STFT.

Literatura

[1] Connolly David P. et al., 2015. „The growth of railway ground vibration problem– Areview”. Total Environ. DOI: 10.1016/j.sxitotenv.2015.09.101.
[2] Degrande Geert., L. Schillemans, 2001. „Free field vibrations during the passage of a Thalys high-speed train at variable speed”. Journal of Sound and Vibration 247 (1): 131 – 144.
[3] Krylov Victor V. 2001. „Noise and vibration fromhigh-speed trains”. Londyn. Thomas Telford.
[4] Lawrance Trevor. 2011. „Noise and vibration from road and rail”. Londyn. CIRIA.
[5] Lyons Richard G. 2012. Understanding Digital Signal Processing. Prentice Hall.
[6] Maciąg Edward, Jarosław Chełmecki, Tadeusz Tatara. 2005. „Badania gruntu i niskich budynków od wpływu komunikacji miejskiej,” Inżynieria i Budownictwo (3): 135 – 140.
[7] Przydatek Paulina. 2015. „Znaczenie prawidłowego rozpoznania parametrów gruntu dla oceny oddziaływania Pendolino na otoczenie”. Kraków.
[8] Sejdić Ervin, Igor Djurowić, Jin Jiang. 2009. „Time – frequency feature representation using energy concetration: An overview of resent advances”. Digital Signal Procesing (19): 153 – 183.
[9] Tatara Tadeusz, Krzysztof Stypuła. 2014. „Analiza wyników pomiarów drgań gruntu i niektórych elementów nawierzchni podczas przejazdów testowych pociągu Pendolino i innych pociągów na linii CMK w uzgodnionych lokalizacjach w torze nr 1, szlaku Psary – GóraWłodowska”. Kraków. Politechnika Krakowska.
[10] Tompson David. 2009. „Railway noise and vibration,Mechanisms,Modelling and Means of Control”, Institude of Sound and Vibration Research University of Southampton. UK.

Otrzymano : 07.07.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 97-99 (spis treści >>)

Numeryczne symulacje zmiany wartości modułu ściśliwości gruntu organicznego pod nasypem przeciążającym

prof. dr hab. inż. Ryszard Coufal Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Architektury
mgr inż. Magdalena Olszewska Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Architektury

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.08.30

Grunty organiczne charakteryzuje duża ściśliwość i złożony przebieg odkształceń pod wpływemobciążenia. Najbardziej popularnąmetodą określenia ichmodułu ściśliwości jest badanie w edometrze, które prowadzi czasami do błędnego przyjęcia wartości.Wynika to z charakteru badanego gruntu oraz efektu skali, którym obarczona jest badana próbka. W artykule podjęto próbę określenia zmiany wartości modułu ściśliwości konsolidowanego gruntu organicznego na podstawie znanego osiadania końcowego nasypu przeciążającego oraz naprężeń, jakie wywiera on na podłoże gruntowe. Model przyjęty do analizy oparty jest na zasadzie superpozycji w odniesieniu do oddziaływania wszystkich pól obliczeniowych, na jakie został podzielony nasyp. Naprężenia nasyp-podłoże gruntowe oraz wynikające z nich osiadanie określono, bazując na teorii Boussinesqa.

Słowa kluczowe: Boussinesq, metoda superpozycji, wykres siodełkowy, fundament wiotki.

* * *

Numerical simulation of changing value of compression modulus of organic soil under overloaded embankment

Organic soils are characterized by high compressibility and complex process of deformation under load. Themost popular method of determining its modulus of compressibility is oedometer test leading, sometimes to an acceptance of incorrect modulus value. It is due to the nature of tested soil and the scale effect, which is burdened the sample.The article attempts to determine the changes of compression modulus value of consolidated organic soil based on known final settlement of the overloaded embankment and the stresses that it exerts to subsoil. The model adopted for the analysis is based on the principle of superposition in relation to the impact of all calculation fields, to which was divided embankment. The stresses embankmentsubsoil and the resulting settlement have been determined based on the theory of Boussinesq.

Keywords: Boussinesq, superposition method, saddle diagram, limp foundation.

Literatura

[1] Bednarek Roman. 2014. „Osiadanie powierzchni ograniczonej na podłożu sprężystym”. Inżynieria Morska i Geotechnika (3): 221 – 224.
[2] Chruściewicz Sebastian. 2003. „Wpływ stanu naprężeń w ośrodku gruntowymna nośność sztywnego ustroju płytowo-palowego”. Praca doktorska.Wydział Budownictwa iArchitektury, Politechnika Szczecińska.
[3] Meyer Zygmunt, Sebastian Chruściewicz. 2001. „Osiadanie dużych fundamentów sztywnych”. Inżynieria Morska i Geotechnika (5): 256 – 259.
[4] Olszewska Magdalena. 2015. „Koncepcja określania modułu ściśliwości gruntów organicznych na podstawie badania osiadań nasypu przeciążającego na poletku doświadczalnym”. XXII Seminarium Naukowe z cyklu Regionalne Problemy Inżynierii Środowiska: Badania naukowe w zakresie geotechnicznego wspomagania projektowania.
[5] PN-81/B-03020 Grunty budowlane. Projektowanie posadowień bezpośrednich. Obliczenia statyczne i projektowanie.
[6] PN-EN 1997-1 Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Część 1: Zasady ogólne.
[7] Wiłun Zenon. 2010. Zarys geotechniki. Warszawa. WKŁ.

Otrzymano : 28.06.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 08/2016, str. 103-105 (spis treści >>)