logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Problemy konstrukcyjne rewitalizacji klasycystycznego zespołu pałacowego z XVIII wieku

dr inż. Piotr Berkowski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Grzegorz Dmochowski Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Maciej Minch Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Jerzy Szołomicki Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.20

W artykule przedstawiono historyczne założenie urbanistyczno-architektoniczne klasycystycznego kompleksu pałacowego z końca XVIII w., jego stan techniczny oraz prace budowlane przeprowadzone w ramach funkcjonalno-konstrukcyjnej przebudowy.Wskład zespołu wchodziły: wczesnoklasycystyczny, trzypiętrowy pałac, z aneksem przylegającym do centralnej części elewacji ogrodowej, a także zabudowania gospodarskie, takie jak, m.in.: stajnie; spichlerz; obora i gorzelnia. Obecnie, po gruntownej rekonstrukcji, pałac zaadaptowano na hotel, a pozostałe, przebudowane budynki gospodarcze stanowią zaplecze rekreacyjne. Modernizacja kompleksu pałacowego uwzględniała zabytkowy charakter obiektów i wymagania konserwatorskie.

Słowa kluczowe: budynki zabytkowe, zespół pałacowy, rewitalizacja, wzmocnienia konstrukcyjne.

* * *

Structural problems of revitalisation of the classicist palace complex from the 18th century

The paper presents an overview of the historical urbanistic and architectural layout, technical condition and main building interventions made during the structural and functional refurbishment of the classicist palace complex from the end of the 18th century. The complex consists of an early-classicist threestorey palace, with an annex adjacent to the central part of its garden façade, as well as farm outbuildings as stables, granary, cowshed and distillery. Today, after the extensive reconstruction, the palace serves as the hotel, while the remaining farmbuildings are used as recreational facilities. Themodernization of the whole palace complex took into account the historic nature of the buildings and the resulting conservation restrictions.

Keywords: historic buildings, palace complex, revitalization, structural strengthening.

Literatura

[1] Berkowski Piotr, Grzegorz Dmochowski,Maciej Minch, Jerzy Szołomicki. 2010. „Structural restoration and adaptation to themodern architecture of Oppersdorf Palaceę. Advanced Materials Research 133/134.
[2] Garbacz Krzysztof. 2013. Przewodnik po zabytkach województwa lubuskiego, tom 2, Zielona Góra. PDN.
[3] Gumiński Samuel, Andrzej Olszewski. 1959. Katalog zabytków sztuki w Polsce. Województwo zielonogórskie. Powiat szprotawski. Warszawa. PAN (maszynopis).
[4] Minch Maciej, Jerzy Szołomicki, Piotr Berkowski, Grzegorz Dmochowski. 2004. „Strengthening of historical construction by using steel bracing inserted into brick walls”. W: Claudio Modena i in. (wyd.). Structural analysis of historical constructions. Possibilities of numerical techniques. 4th international seminar, Padwa. Rotterdam. Balkema.

Otrzymano : 29.09.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 56-57 (spis treści >>)

Czynniki projektowe wpływające na zwiększenie trwałości napraw i wzmocnień

prof. dr hab. inż. Leonard Runkiewicz Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Konstrukcji Budowlanych i Geotechniki
mgr inż. Jan Sieczkowski Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Konstrukcji Budowlanych i Geotechniki

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.19

Wraz z upływem czasu obiekty budowlane podlegają procesom degradacji, powodującym wystąpienie stanu zagrożenia lub awarii. W artykule podano przyczyny powodujące powstawanie błędów popełnianych na różnych etapach życia konstrukcji, ze szczególnym uwzględnieniem błędów na etapie projektowania.

Słowa kluczowe: czynniki projektowe, naprawy, wzmocnienia, trwałość.

* * *

Design factors affecting the increase durability of repair and strengthen

With the passage of time building objects are subject to degradation processes, resulting in the occurrence of the risk or failure. Given the reason causing the formation of errors made at different life stages of construction, with a special focus errors at the design stage.

Keywords: design factors, repair, strengthen, durability.

Literatura

[1] Ajdukiewicz Andrzej, Leszek Szojda. 2009. „Zagrożenia i zabezpieczenia slupów elektroenergetycznych linii przesyłowych w warunkach deformacji podłoża”. XXIV Konferencja Naukowo- -Techniczna „Awarie Budowlane”. Szczecin – Międzyzdroje.
[2] Noakowski Piotr. 2010. „Ocenawytężenia chłodni kominowej wskutek nierównomiernych osiadań jej fundamentów”. Przegląd Budowlany 5: 40 – 43.
[3] PN-B-03007:2013 Konstrukcje budowlane. Dokumentacja techniczna.
[4] PN-EN 1990 Eurokod: Podstawy projektowania konstrukcji.
[5] PN ISO 15686-3 Budynki i budowle. Planowanie okresu użytkowania. Część 3: Audyty i przeglądy właściwości użytkowych.
[6] Runkiewicz Leonard. Raporty na temat zagrożeń, awarii i katastrof budowlanych za lata 1962 – 2015. Prace naukowo-badawcze ITB, NK-45. Biblioteka ITB.
[7] Runkiewicz Leonard, Paweł Lewiński. 2016. „Eksploatacja silosów z betonu sprężonego wzmocnionych po awarii”. XIV Konferencja Naukowo- Techniczna „Warsztat Pracy Rzeczoznawcy Budowlanego” Kielce-Cedzyna: 413 – 420.
[8] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
[9] Ustawa Prawo budowlane.
[10] ZieleniewskiStanisław, Jan Sieczkowski. 2008. „Kontrola projektu i nowa struktura przepisów techniczno-budowlanych”. Przegląd Budowlany (6): 31 – 37.

Otrzymano : 03.10.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 54-55 (spis treści >>)

Wybrane aspekty cyfrowych rekonstrukcji w postępowaniach naprawczych

dr inż. arch. Borys Siewczyński Politechnika Poznańska,Wydział Architektury
dr inż. Monika Siewczyńska Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.18

Podczas naprawy obiektów zabytkowych należy brać pod uwagę nie tylko aspekty ekonomiczno- techniczne, ale również efekt poznawczy i kulturotwórczy. Częstym problemem przy tego typu realizacjach jest brak ostatecznych rozstrzygnięć dotyczących kształtu rekonstruowanej struktury bądź rozwiązań szczegółowych. O skuteczności naprawy może wówczas zdecydowaćmożliwość przedstawienia wariantowego rozwiązania rekonstrukcji w skali detalu lub całości, lub szybkiego wariantowania w trakcie procesu decyzyjnego.Wartykule przedstawiono wybrane możliwości zastosowania współczesnych technik wirtualnego modelowania, skanowania i druku 3D w procesie rekonstrukcji obiektów. Przedstawiono wnioski wynikające z wykorzystania wirtualnych projekcji jako elementu rekonstrukcji obiektu w aspekcie jego holistycznej naprawy.

Słowa kluczowe: rekonstrukcja zabytków, VR, CAD, 3D.

* * *

Choosen aspects of digital reconstruction in repair process

During the process of reconstruction of historic buildings one should take into account not only the economic and technical aspects, but also the holistic effect of cognitive and culture impact of the object. A common problem with this type of realizations is the lack of definitive solutions concerning the  shape of the structures or detail solutions. The effectiveness of the repair may depend on opportunity to submit variant solutions, or the ability to quickly check many concepts in the decision- making process. The paper describes selected possibilities of application of modern techniques of virtual modeling, scanning and 3D printing, as solution to deal with issues in the process of reconstruction of objects. It also presents conclusions connected to use of virtual projections as the element of holistic repair and reconstruction.

Keywords: historical reconstruction, VR, CAD, 3D.

Literatura

[1] Azuma Ronald. 1997. A Survey of Augmented Reality Presence: Teleoperators and Virtual Environments: 355 – 385.
[2] Bigliardi Giulio, Pietro Dioni, Giovanni Panico,GiovanniMichiara, Lara Ravisi,Maria G. Romano. 2015. „Restauro e innovazione al Palazzo Ducale di Mantova: la stampa 3D al sevizio dei Gonzaga”. Archeomatica IV (3): 40 – 44.
[3] GłodkowskaWiesława. 2014. „Wielokryterialna analiza dobrej współpracy w doborze materiałów do naprawy konstrukcji betonowych”. Materiały Budowlane 498 (2): 2 – 6.
[4] HERITAGE LAB – FabLab Parma, http://fablabparma.org/heritage-lab/ (dostęp 14.09.2016 r.).
[5] Hildebrand Axel, Patrick Dähne, Frank Seibert, Ioannis T. Christou, Luis Almeida, JensWeidenhausen, Nicolas Ioannidis. 2001. Design and Development Issues forARCHEOGUIDE: An Augmented Reality based Cultural Heritage On-site Guide” (extended abstract). Mykonos Greece.
[6] Milgram Paul, Kishino Fumio. 1994. „Taxonomy of mixed reality visual displays”. IEICE Transactions on Information Systems E77-D (12).
[7] Ostrów Lednicki, http://www.lednicamuzeum.pl/strona,ostrow-lednicki.html (dostęp 15.09.2016 r.).
[8] SiewczyńskaMonika. 2012. „Method for determining the parameters of surface roughness by usage of a 3D scanner”. Archives of Civil and Mechanical Engineering (12): 83 – 89.
[9] Siewczyński Borys. 2004. Zabytki architektoniczne Ostrowa Lednickiego w rekonstrukcji komputerowej. Biblioteka Studiów Lednickich Tom X. Lednica-Poznań.
[10] White Sean, Steven Feiner. 2009. SiteLens. „Situated visualization techniques for urban site visits”. Proc. CHI 2009. Boston: 1117 – 1120.

Otrzymano : 28.09.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 52-53 (spis treści >>)

Wpływ budowy kopolimeru SBS na właściwości reologiczne asfaltów w celu polepszenia ich trwałości

dr hab. inż. Tomasz Błaszczyński, prof. ndzw. Politechnika Poznańska,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr inż. Michał Babiak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
mgr inż. Artur Wirmański Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.17

Najczęściej stosowanym obecnie modyfikatorem asfaltu w różnego rodzaju budowlanych wyrobach hydroizolacyjnych jest kopolimer styren-butadien-styren (SBS).Wprzemyśle materiałów wodochronnych zarówno ilość, rodzaj, jak i jakość substancji użytej do modyfikacji asfaltu określana jest na podstawie obserwacji praktycznych. Przedstawione badania określają wpływ budowy kopolimeru SBS (liniowy lub rozgałęziony) na właściwości reologiczne asfaltu. Wskazano w nich optymalne proporcje mieszaniny złożonej z wymienionych kopolimerów.

Słowa kluczowe: asfalt, modyfikacja, polimer, SBS.

* * *

The influence of copolymer SBS construction on rheology properties of asphalts for the purpose of durability improvement

Nowadays, the most commonly used asphalt modifier in various kinds of building articles waterproofing is a styrenebutadiene-styrene ( SBS). In industry, waterproofmaterials, both the quantity, type and quality of the material used in asphalt modification, is determined on the basis of practical observations. Introduced investigations define the influence of SBS copolymer (linear or arborescent) on rheology properties of the asphalt. In research is indicated optimal, mutual proportions of the mixture composed from these copolymers.

Keywords: asphalt modification, polymer, SBS.

Literatura

[1] PN-EN 12593:2015 – Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie temperatury łamliwości metodą Fraassa.
[2] PN-EN13589:2011Asfalty i lepiszcza asfaltowe.Oznaczenie siły rozciągania asfaltów modyfikowanych, metoda z duktylometrem.
[3] PN-EN 1426:2015 –Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie penetracji igłą.
[4] PN-EN 1427:2015 – Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Oznaczanie temperatury mięknienia, Metoda Pierścień i Kula.
[5] Słowik Mieczysław. 2001. Wpływ modyfikacji polimerami na właściwości reologiczne asfaltów drogowych. Poznań. Politechnika Poznańska.
[6] Stefańczyk Bogusław. 2005. Budownictwo ogólne. Materiały i wyroby budowlane. Warszawa. Arkady.
[7] Zieliński Krzysztof. 2007. Rola kopolimeru SBS w kształtowaniu struktury i właściwości termomechanicznych asfaltów stosowanych w materiałach hydroizolacyjnych. Poznań. Politechnika Poznańska.
[8] Zieliński Krzysztof, Michał Babiak. 2013. „Możliwości spowolnienia procesów starzeniowych w asfaltach stosowanych w wyrobach hydroizolacyjnych”. Materiały Budowlane 490 (6): 22 – 25.

Otrzymano : 03.10.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 50-51 (spis treści >>)

Analiza wytrzymałości na ściskanie betonów z dodatkiem krzemionkowych popiołów lotnych oraz nanodomieszki C-S-H

mgr inż. Bartosz Andrzej Szostak Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury
dr hab. inż. Grzegorz Ludwik Golewski, prof. ndzw. Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.16

Obecnie do mieszanek betonowych coraz częściej stosowane są różnego rodzaju dodatki mineralne oraz domieszki chemiczne. Jednym z najczęściej wykorzystywanych dodatków są krzemionkowe popioły lotne (FA). Dotychczas przeprowadzone badania wykazują jednak znaczne obniżenie parametrów wytrzymałościowych betonów z dodatkiem FAwe wczesnym okresie ich dojrzewania. Dowodzą, że zastosowanie nanocząsteczek C-S-H powoduje wzrost właściwości mechanicznych w kompozytach betonowych. W artykule przedstawiono wyniki badań betonów z dodatkiem popiołów krzemionkowych FA oraz nanodomieszką C-S-H.

Słowa kluczowe: beton, popiół lotny, nanocząsteczki C-S-H, nanotechnologia.

* * *

Effect of nano admixture of C-S-H on the compressive strength parameter of concrete with fly ashes

Nowadays, various mineral additives and chemical admixtures are more and more frequently used in concrete mixtures. One of the most frequently used additives are siliceous fly ashes (FA). Research, that carried out so far indicates a significant decrease in strength parameters of concrete with the addition of FA in early ages of curing. On the other hand, numerous experiments prove that using C-S-H seeds causes an increase in mechanical features of composites with cement matrix. The authors of the study decided to carry out laboratory tests on concrete mixtures with the addition of siliceous FA and nano admixture of C-S-H.

Keywords: concrete, fly ash, nano admixture of C-S-H, nanotechnology.

Literatura

[1] Antonovic V., I. Pundiene, R. Stonys, J. Cesniene, J. Keriene. 2010. „A review of the possible applications of nanotechnology in refactory concrete”. Journal of Civil Engineering and Management 16 (6): 595 – 602.
[2] BASF – MasterX-SEED 100 – Domieszka przyspieszająca twardnieniemateriałówcementowych. – karta techniczna dostępna na stronie producenta – (https://www.master-builders-solutions.basf.pl/pl-pl/products/master- x-seed/340 na dzień 01.09.2016 r.).
[3] Błaszczyński Tomasz Z. 2012. „Cudowny świat betonu”, w: Nanotechnologie w budownictwie. Targi Budowlane BUDMA, CUTOB Poznań: 1 – 41.
[4] Brzozowski Piotr,Monika Szczotkowska. 2013. „Wpływ nanokryształów CSH na wytrzymałość betonów cementowych stosowanych w budownictwie komunikacyjnym”. Przegląd Budowlany 7-8: 43 – 46.
[5] Czarnecki Lech. 2006. „Nanotechnologia – wyzwaniem inżynierii materiałów budowlanych”, Inżynieria i Budownictwo 9: 46 – 469.
[6] Czarnecki Lech. 2007. „Czy nanotechnologia to przyszłość betonu?”. Materiały Budowlane 423 (11): 4 – 5.
[7] Czarnecki Lech. 2011. „Nanotechnologia w budownictwie”. Przegląd Budowlany 1: 40 – 53.
[8] Golewski Grzegorz Ludwik. 2011. „Analiza procesów pękania w kompozytach betonowych z dodatkiem popiołów lotnych”. Materiały Budowlane 470 (10): 39 – 42.
[9] Golewski Grzegorz Ludwik. 2013. „Analiza odporności na pękanie, przy trzecim modelu pękania betonów z dodatkiem popiołów lotnych”. Budownictwo i Architektura 12 (3): 145 – 152.
[10] Golewski Grzegorz Ludwik. 2015. „Makroskopowa ocena procesów pękania w betonach z popiołami lotnymi”. Materiały Budowlane 519 (11): 210–212. DOI; 10.15199/33.2015.11.66.
[11] Golewski Grzegorz Ludwik. 2013. „Odporność na pękanie a mikrostruktura w betonach z dodatkiem popiołów lotnych”. Materiały Budowlane 494 (10): 28-30.
[12] Golewski Grzegorz Ludwik. 2016. „Odporność na pękanie przy skręcaniu betonu z popiołami lotnymi”.Materiały Budowlane 530 (10): 28 – 29. DOI 10.15199/33.2016.10.09.
[13] PN-EN 206: 2014-04 – Beton –Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[14] Pużak Tomasz. 2010. „Nanotechnologia – przyszłość prefabrykaWyniki badania wytrzymałości na ściskanie (f cji betonowej”. Materiały Budowlane 459 (11): 16 – 18.

Otrzymano : 05.10.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 48-49 (spis treści >>)

Trwałość iniekcji gruntowej

dr hab. inż. Tomasz Błaszczyński, prof. ndzw Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Bogumił Klimaszewski Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.15

Technologie iniekcyjne umożliwiają szybkie rozwiązanie problemów związanych z uszczelnieniem. W obliczu braku wiedzy, dotyczącej pełnego spektrum właściwości oraz ograniczeń, autorzy podjęli próbę weryfikacji trwałości rozwiązań iniekcji gruntowej z wykorzystaniem żywic akrylowych za pomocą badań mrozoodporności. Badania wykazały, że po przeprowadzeniu próby 150 cykli zamrażania-rozmrażania materiał ten nadał zachowuje właściwości niezbędne do pełnienia funkcji kompozytu gruntowo-żywicznego.

Słowa kluczowe: iniekcja gruntowa, trwałość, wzmocnienie,uszczelnienie.

* * *

The durability of ground injections

Injection-technologies make possible quick solution of problems connected with grounds tightening or strengthening. In the face of lack of knowledge, concerning of full spectrum of property and limitations, authors made an attempt the verification of the durability solutions of ground injections with the utilization of acrylic resins by means of frost resistant. Investigations showed that after execution of the test 150 cycles of freezing-thawing this material still keeps necessary properties for functions of ground-resin composite.

Keywords: concrete, hydrophobisation, absorbability, strengthening, tightening.

Literatura

[1] Gnatowski Marek, Andrzej Balcerzak, Witold Giżyński. 1981. „Stabilizacja gruntów żywicami syntetycznymi”. Inżynieria i Budownictwo (5): 180.
[2] Gnatowski Marek, Włodzimierz Szlezyngier. 1955. „Żywice mocznikowo-formaldehydowe do wzmacniania i uszczelniania gruntów na drodze iniekcji”. Przemysł Chemiczny (7): 343.
[3] Gnatowski Marek. „Starzenie się żywic mocznikowo-formaldehydowych stabilizujących grunt cz. I, cz. II, cz. III”. Polimery, 2/1978 s. 55, 8/1979 s. 357, 11/1980 s. 404.
[4] Kałędowska Małgorzata. 1995. Badanie środków do wzmacniania i uszczelniania gruntów. Badania nad zastosowaniem Polisolakrylu PM do uszczelniania gruntów i wiązania mineralnych materiałów sypkich. Ocena właściwości kompozycji Polisolakrylu PM z dodatkami mineralnymi. Sprawozdanie ICSO, Kędzierzyn- -Koźle.
[5] PN-86/B-02480, Grunty budowlane. Określenia, symbole, podział i opis gruntów.
[6] PN-88/B-04481, Grunty budowlane. Badania próbek gruntu.

Otrzymano : 04.10.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 46-47 (spis treści >>)

Klasyfikacja przemieszczeń pionowych obiektów budowlanych z wykorzystaniem sieci neuronowej SVM

dr hab. inż. Maria Mrówczyńska, prof.  Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.14

W artykule przedstawiono podstawowe zasady budowania i uczenia sieci neuronowych zwane metodą (techniką) wektorów podtrzymujących (ang. Support Vector Machine – SVM) wraz z możliwością aplikacji tego rodzaju sieci. Sieci nieliniowe SVM wykorzystano do klasyfikacji danych separowalnych liniowo w celu sformułowania modelu przemieszczeń punktów sieci pomiarowo-kontrolnej. Punkty sieci pomiarowo-kontrolnej zostały założone na obiekcie budowlanym posadowionym na gruntach ekspansywnych.

Słowa kluczowe: sieci neuronowe, przemieszczenia pionowe, klasyfikacja.

* * *

Classification of vertical displacements with the use neural networks SVM

The article presents the basic rules for constructing and training neural networks called the Support Vector Machine (SVM) method as well as possible applications for this kind of network. Non-linear SVMnetworks have been used for classifying linearly separable data with a view to formulating a model of displacements of points in a measurement-control network. The points of the measurement-control network were placed on a civil engineering object located on expansive soil.

Keywords: neural networks, vertical displacements, classification.

Literatura

[1] Bishop Christopher.M. 2006. „Pattern Recognition and Machine Learningupport”. Springer. New York.
[2] Gil Józef. 1995. „Badanie nieliniowego geodezyjnego modelu przemieszczeń (na przykładzie obciążonego podłoża gruntowego)”. Zielona Góra. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Zielonej Górze.
[3] Gontaszewska Agnieszka, Maria Mrówczyńska. 2008. Charakterystyka nierównomiernych osiadań obiektu budowlanego posadowionego na gruntach ekspansywnych. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
[4] Mrówczyńska Maria. 2014. „Sieć liniowa SVM do wyznaczenia przemieszczeń pionowych”. Przegląd Geodezyjny. Warszawa.
[5] Osowski Stanisław. 2006 „Sieci neuronowe do przetwarzania informacji”. Warszawa. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
[6] Vapnik Vladimir. 1998. Statistical learning theory. New York.Wiley.
[7] Zanni Luca, Thomas Serafini, Gaetano Zanghirati. 2006 „Parallel Software for Training Large Scale Support Vector Machines on Multiprocessor Systems”. Journal of Machine Learning Research (7).

Otrzymano : 28.09.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 44-45 (spis treści >>)

Pale prefabrykowane w budownictwie komunikacyjnym

dr inż. Dariusz Sobala Politechnika Rzeszowska,Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.11.06

W artykule dokonano przeglądu aktualnego zakresu wykorzystania pali prefabrykowanych w polskim budownictwie komunikacyjnym. Omówiono współczesne zastosowania pali drewnianych, stalowych i żelbetowych w szeroko rozumianych obiektach mostowych. Najszerszy zakres stosowania mają obecnie żelbetowe pale prefabrykowane pogrążane metodą wbijania przy użyciumłotów hydraulicznych. Są one wykorzystywane w obiektach komunikacyjnych niezależnie od ich skali: od ekranów akustycznych, słupów sieci trakcyjnej masztów po największe obiekty mostowe przez Wisłę i Odrę zbudowane w ostatnich latach w Polsce. Zwiększeniu zakresu stosowania pali prefabrykowanych towarzyszy intensywny rozwójmetod badań pali związany bezpośrednio z implementacją Eurokodów, w tym Eurokodu 7.

Słowa kluczowe: pale prefabrykowane, pogrążanie pali, badania pali.

* * *

Prefabricated piles in transport infrastructure

The paper presents an overview of the current applications of the precast pile technology in Poland’s transport infrastructure. The contemporary methods of applications of timber, steel and reinforced concrete piles in bridge structures are discussed. It appears that currently the widest scope of applications have precast reinforced concrete piles driven with pile drivers with hydraulic hammers. They are driven for smaller engineering structures, such as acoustic screens and masts of traction power network as well as the largest bridges over the Vistula and Oder erected in Poland over the recent years. The growth in the precast pile technology applications is accompanied by extensive development of efficient design methods and pile capacity monitoring, directly related to the implementation of Eurocodes, in particular Eurocode 7.

Keywords: prefabricated piles, pile driving, pile capacity monitoring.

Literatura

[1] Materiały archiwalne firmy Aarsleff sp. z o.o.
[2] Pilarski Tomasz, Dariusz Sobala,Wojciech Tomaka. 2007. „Nietypowe rozwiązania fundamentówna palach prefabrykowanych.Wzmacnianie podłoża gruntowego i fundamentów budowli”. Seminarium IBDiM i PZWFS.Warszawa.
[3] PN-EN 1997-1 Projektowanie geotechniczne. Część 1: Zasady ogólne.
[4] PN-EN 12699 Wykonawstwo specjalnych robót geotechnicznych. Pale przemieszczeniowe.
[5] Sobala Dariusz,WojciechTomaka, Jacek Szaro, Sebastian Sobczak. 2014. „Żelbetowe pale prefabrykowane wbijane w fundamentach mostu łukowego przezWisłę w Toruniu”. Inżynieria i Budownictwo (6).
[6] Sobala Dariusz, Wojciech Tomaka, Jacek Szaro, Radosław Muchalski. 2014. Żelbetowe pale prefabrykowane wbijane w fundamentach podpór stałych i tymczasowych mostu drogowego przez Wisłok w Rzeszowie.WDM.
[7] Sobala Dariusz. 2011. „Pale prefabrykowane w fundamentach mostów”. Inżynieria i Budownictwo (7 – 8).
[8] SobalaDariusz,Wojciech Tomaka, PiotrMaksim. 2010. „Projekt iwykonanie podpór zintegrowanego wiaduktu drogowego z wykorzystaniem grodzic stalowych”: 89 – 98. Seminarium „Konstrukcje stalowe w geotechnice”.Warszawa.

Otrzymano : 06.10.2016

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 11/2016, str. 22-25 (spis treści >>)