mgr inż. Witold Bogusz Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Konstrukcji Budowlanych i Geotechniki
dr inż. Tomasz Godlewski Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Konstrukcji Budowlanych i Geotechniki
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.02.05
W przypadku lokalizacji nowo projektowanych obiektów na terenach silnie zurbanizowanych, jednym z istotnych problemów na etapie przygotowania inwestycji jest konieczność ograniczenia niekorzystnych wpływów na obiekty istniejące. Dobór właściwych rozwiązań projektowych [14] w kontekście zarządzania ryzykiem geotechnicznym wymaga przeprowadzenia analizy oddziaływania oraz oceny wpływu realizacji inwestycji, najczęściej wyrażonej w postaci wartości przewidywanych przemieszczeń.
Literatura
[1] Benz T. 2007. Small-strain stiffness of soils and its numerical consequences, PhD Thesis, Universitat Stuttgart, Stuttgart, Germany.
[2] Godlewski Tomasz, T. Szczepański, Witold Bogusz. 2015. „Stosowalności wybranych metod określania modułu sztywności (G0) gruntów w praktyce geotechnicznej”. Inżynieria Morska i Geotechnika R. 36, 3: 371 – 376.
[3] Godlewski Tomasz. 2017. Diagnostyka podłoża gruntowego według Eurokodu 7 w praktyce. XXXII Ogólnopolskie WPPK, mat. konferencyjne (w druku).
[4] Godlewski Tomasz, Lech Wysokiński. 2012. „Tunelowanie w warunkach infrastruktury miejskiej na przykładzie metra w Warszawie – Konferencja AGH: Budownictwo podziemne i Bezpieczeństwo w Komunikacji Drogowej i Infrastrukturze Miejskiej”. Kraków. Budownictwo Górnicze i Tunelowe (2): 21 – 28.
[5] Likitlersuang S., C. Surarak, D. Wanatowski, E. Oh E, A. Balasubramaniam. 2013. „Finite element analysis of deep excavation: A case study from Bangkok MRT”. Soils and Foundations 53 (5): 756 – 773.
[6] Mitew-Czajewska M. 2016. „Evaluation of hypoplastic clay model for deep excavation modelling”. Archives of Civil Engineering, Vol. LXII, 73 – 86.
[7] Osman A. S., M. D. Bolton. 2006. „Ground movement predictions for braced excavations in undrained clay”. Journal of Geotech. and Geoenv. Eng., Vol. 132, No. 4, ASCE.
[8] PN-EN 1997:2008 Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne – Część 1. Zasady ogólne. Część 2: Badania podłoża gruntowego.
[9] Popielski P. 2012. „Oddziaływanie głębokich posadowień na otoczenie w środowisku zurbanizowanym”. Prace Naukowe PW, Inżynieria Środowiska, z. 61.
[10] Potts D. M. 2003. „Numerical analysis: a virtual dream or practical reality?” Geotechnique 53, (6): 535 – 573.
[11] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, (Dz.U. 75, poz. 690 z późniejszymi zmianami).
[12] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie, (Dz.U. z 2011 nr 144, poz. 859).
[13] Schweiger H. F. 2013. „Comparison of EC7 design approaches for numerical analysis of deep excavation”. Eurocode 7 and New Design Challenges, Workshop, UCL 19.03.2013.
[14] Siemińska-Lewandowska Anna. 2010. Głębokie wykopy. Projektowanie i wykonawstwo. Warszawa. Wydział Komunikacji i Łączności.
[15] Truty A. 2008. „Sztywność gruntów w zakresie małych odkształceń. Aspekty modelowania numerycznego”. Czasopismo Techniczne, Wyd. PK, 3-Ś/2008, 107 – 126.
[16] Truty A. 2009. Modelowanie komputerowe w zagadnieniach geotechniczno-budowlanych. XXIV WPPK, Wisła, t. III, 281 – 312.
[17] Wymagania techniczne dla inwestycji projektowanych i realizowanych, mogących oddziaływać na obiekty metra (2014), Praca zbiorowa: ITB, Biuro Projektów „Metroprojekt” Sp. z o. o., na zamówienie Metra Warszawskiego, Warszawa.
[18] Wysokiński Lech, Walery Kotlicki. 2002. „Ochrona zabudowy w sąsiedztwie głębokich wykopów”. Instrukcja ITB nr 376, Warszawa.
[19] Zdravkovic L., D. M. Potts, D. St John. 2005. „Modelling of a 3D excavation in finite element analysis”. Geotechnique 55 (7): 497 – 513
Otrzymano: 30.01.2017 r
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 2/2017, str. 20-23 (spis treści >>)
dr inż. Andrzej Brzeziński Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.02.04
Zmiany, jakie następują w zagospodarowaniu przestrzennymWarszawy, wymuszają aktualizację dotychczasowych planów w zakresie funkcji i rozwoju układu drogowego. Wywołują potrzebę poszukiwania nowych przebiegów tras drogowych, zwykle w terenie silnie zurbanizowanym. W takim przypadku, często jedynym możliwym rozwiązaniem technicznym jest budowa tuneli. Artykuł przedstawia wyniki analiz planistyczno-technicznych wykonanych w Instytucie Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej, związanych z poszukiwaniem nowego przebiegu zachodniego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej Warszawy. W ramach analiz sprawdzono możliwość usytuowania dwóch długich tuneli drogowych, uwarunkowania ich realizacji i możliwe rozwiązania techniczne, wpływ tuneli na przyszły ruch drogowy oraz koszty i korzyści społeczne.
Słowa kluczowe: tunele drogowe, uwarunkowania realizacyjne, prognozy ruchu, analiza ekonomiczna.
* * *
The concepts of long road tunnels in new developments of the West section of Obwodnica Śródmiejska in Warsaw
The changes in spatial development of Warsaw enforce updates of existing plans as it concerns their functions and the road system. There is a need to search for a new routes, usually in heavily urbanised areas. In this case, often the only possible technical solution is the construction of tunnels. The article presents results of planning and technical study made in the Institute of Roads and Bridges of the Warsaw University of Technology, associated with the exploration of the new western section of the ring road of downtown Warsaw. Within the framework of the analysis the possibility of positioning the two long road tunnels were exemined, conditions for their implementation and possible technical solutions, the impact of the tunnels on the future traffic and the costs and benefits to society.
Keywords: road tunnels, implementation conditions, traffic forecasts, economic analysis.
Literatura
[1] Efektywna obsługa obszaru śródmiejskiego transportem indywidualnym, obejmująca zachodni odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej. 2016. Warszawa. Instytut Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej na zlecenie Urzędu m.st. Warszawy.
[2] Kowalski K. J.,Andrzej. J. Brzeziński, B. Król, P. Radziszewski, Ł. Szymański. 2015. „Traffic AnalysisAnd Pavement TechnologyAsATool For Urban Noise Control”. Archives of Civil Engineering. Vol. LXI. ISSUE 4.
[3] Niebieska Księga. Infrastruktura Drogowa. 2015. Warszawa. Jaspers.
[4] Rezultaty Studium Wykonalności projektu: „Budowa II linii metra, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II. 2016. Warszawa. Instytut Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej.
[5] Studiumuwarunkowańikierunkówzagospodarowaniaprzestrzennegom.st.Warszawy.2006.Uchwała Rady m. st. Warszawy (nr LXXXII/2746/2006 z 10 października 2006 r.).
[6] Weryfikacja poprawności założeń rozwojowych dot. sieci drogowej Warszawy wraz z określeniem metodyki analizy i opracowaniem narzędzi badawczych. Warszawa. Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej na zlecenie zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych
Otrzymano: 17.01.2017 r
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 2/2017, str. 16-19 (spis treści >>)
mgr inż. Piotr Rychlewski Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.02.03
W Polsce tunele budowane są najczęściej metodą górniczą, z użyciem tarcz zmechanizowanych lub odkrywkowo. W tych ostatnich technologiach wykonano dwa nowe tunele oddane do użytkowania w 2016 r.: w ciągu Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach (marzec 2016 r.) oraz pod MartwąWisłą w Gdańsku (kwiecień 2016 r.). Wybór technologii wykonania tunelu zależy m.in. od: warunków gruntowo- -wodnych; rodzaju przeszkody do pokonania; głębokości tunelu; konfiguracji terenu; występowania obiektów obok i nad tunelem; parametrów drogi znajdującej się w tunelu itp.
Otrzymano: 10.01.2017 r
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 2/2017, str. 14-15 (spis treści >>)
mgr inż. Urszula Tomczak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
mgr inż. Michał Zorzycki Soletanche Polska Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.02.02
W centrum Łodzi zaprojektowano i zmodernizowano jednopoziomową, bardzo intensywnie obciążoną ruchem ulicę, tworząc nowoczesny dwupoziomowy układ drogowy. W poziomie terenu pozostawiono jedynie ruch tramwajowy oraz lokalny, a poniżej niego przewidziano ruch tranzytowy samochodów i autobusów.
Literatura
[1] Dokumentacja geologiczno-inżynierska określająca warunki geologiczno-inżynierskie na potrzeby projektu wykonawczego rozbudowy i modernizacji trasy tramwajowej w relacji Wschód-Zachód w Łodzi. 2013. Geoteko Projekty i Konsultacje Geotechniczne Sp. z o.o.
[2] Mitew-Czajewska Monika,Anna Siemińska-Lewandowska. 2005. „Analiza ściany oporowej wg EN 1997-1:2004 Eurocode 7”. Inżynieria i Budownictwo 3. Warszawa.
[3] Siemińska-Lewandowska Anna. 2006. „Analiza obliczeniowa ściany szczelinowej w świetle normy EN 1997-1:2004 Eurocode 7”. Inżynieria i Budownictwo 6. Warszawa.
[4] Tomczak M. 2015. Operat geodezyjny – monitoring pionowości ścian szczelinowych. Dokumentacja budowy powykonawcza. Łódź.
[5] Tomczak Urszula, P. Łysiak. 2014. Projekt budowlany ścian szczelinowych dla rozbudowy i modernizacji trasy tramwaju w relacji Wschód – Zachód w Łodzi. Soletanche Polska Sp. z o.o., Warszawa.
Otrzymano: 1.01.2017 r
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 2/2017, str. 12-13 (spis treści >>)
mgr inż. Tomasz Bierka ZIEL-BRUK
mgr inż. Przemysław Niewiarowski ZIEL-BRUK
Inwestorzy dysponujący terenem o ukształtowaniu falistym lub pagórkowatym muszą przed rozpoczęciem inwestycji zabezpieczyć skarpy i zbocza. Stosowane dotychczas rozwiązania, takie jak gabiony, gazony czy elementy prefabrykowane typu „L” mają wiele wad.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 2/2017, str. 10 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>

Otwórz powiększenie >>

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 2/2017, str. 7-9 (spis treści >>)
Materiały Budowlane 2/2017, str. 82 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 2/2017, str. 81 (spis treści >>)