logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Dachowe zadania dla prawników

mgr inż. Krzysztof Patoka, Rzeczoznawca Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.04.17

Na wielu polskich budowach inwestorzy podejmują decyzje, kierując się wyłącznie kryterium niskiej ceny. Dodatkowo nie tylko narzucają wytyczne projektantom, ale również wybierają kierownika budowy, inspektora nadzoru oraz wykonawców, dobierają materiały i czasami decydują o sposobie stosowania prawa (wybierają rodzaj umów).

 

Literatura
[1] Patoka Krzysztof. 2017. „Kształt dachu a koszty jego wykonania”. Materiały Budowlane 534 (2): 27 – 29.
[2] Patoka Krzysztof. 2017. „Skutki niskiej ceny”. Materiały Budowlane 535 (3): 64 – 65. 

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 88-90 (spis treści >>)

Seminarium „Aktualne zagadnienia budownictwa komunikacyjnego”

8 – 10 lutego br. odbyło się w Suwałkach IX Seminarium Techniczne „Aktualne zagadnienia budownictwa komunikacyjnego” zorganizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji (SITK) RP Oddział w Białymstoku we współpracy z Zakładem Inżynierii Drogowej Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej pod patronatem honorowym Prezesa SITK RP prof. dr. hab. inż. Jerzego Dyducha i Prezydenta Suwałk mgr. Czesława Renkiewicza oraz patronatem medialnym m.in. miesięcznika „Materiały Budowlane”. ...

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 86 (spis treści >>)

Uszkodzenia nawierzchni na mostach i w strefie połączenia drogi z mostem

dr inż. Krzysztof Germaniuk, Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.04.16

Koszt wykonania nawierzchni na obiekcie mostowym wynosi tylko ok. 0,5% jego budowy i tylko 0,25% kosztu budowy drogi. Są jednak obiekty, w przypadku których zwiększa się on do ok. 50% kosztu budowy odcinka drogi. Awaria nawierzchni na obiekcie mostowym może doprowadzić do wyłączenia długiego odcinka drogi z eksploatacji. Błędy powstałe podczas wykonywania robót o wartości 0,5% inwestycji mostowej mogą wygenerować koszty równe 20 ÷ 40% tej inwestycji. W artykule omówiono mechanizm powstawania najczęściej spotykanych uszkodzeń nawierzchni na obiektach mostowych i na połączeniu drogi z obiektem mostowym oraz podjęto próbę wyjaśnienia ich przyczyn.

Słowa kluczowe: nawierzchnia na mostach, uszkodzenia nawierzchni, pęknięcia nawierzchni, wybój, osiadanie nawierzchni, płyta przejściowa, połączenie drogi z mostem.

* * *

Damage on the pavement of bridges and on the connection of the road to the bridge

The total length of bridges is only 0,25% of the length of the national road network. However, there are buildings whose construction cost is about 50% of the cost of building a section of the road. The cost of building a pavement on a bridge is only about 0,5% of the bridge structure cost and only 0,25% of the road building cost. However the falture of the pavement on the bridge can load to the long ruming of the section of the road of operation. Error arising when pavement works with a vollue of 0,5% of the bridge investment can generale costs equal to 20 ÷ 40% of this investment ie 40 ÷ 80 times higher. This article discusses the mechanism of the formation of the most common damage on th pavement of bridge and the connection of the road to the bridge object and na attempt was made to explain their causes.

Keywords: bridge pavement, pavement damage, pavement crack, pavement break, pavement settlement, transition slab, connection between the road and the brigde

Literatura
[1] Dreier Damien, Olivier Burdet, Aurelio Muttonio. 2011. „Transition Slabs of Integral Abutment Bridges”. Structural Engineering International (2): 144 – 150.
[2] Katalog detali mostowych. Generalna Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Transprojekt Warszawa, Warszawa, 2002/2004

Otrzymano: 03.03.2017 r

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 80-83 (spis treści >>)

Kierunki rozwoju nawierzchni asfaltowych

dr inż. Krzysztof Błażejowski
mgr inż. Marta Wójcik-Wiśniewska
 

W ostatnich latach prowadzonych jest bardzo wiele programów i inicjatyw wspierających innowacyjne budownictwo. Trend na innowacyjność obserwujemy m.in. w Stanach Zjednoczonych i krajach europejskich, w tym również w Polsce. ...

DOI: 10.15199/33.2017.04.15

 

Literatura
[1] AASHTO TP 70: Standard Method of Test for Multiple Stress Creep Recovery (MSCR) Test of Asphalt Binder Using a Dynamic Shear Rheometer (DSR).
[2] ASTM D7405: Standard Test Method for Multiple Stress Creep and Recovery (MSCR) of Asphalt Binder Using a Dynamic Shear Rheometer.
[3] Błażejowski Krzysztof, Marta Wójcik-Wiśniewska. 2016. „Nowe rozwiązania materiałowe podnoszące trwałość nawierzchni asfaltowych”. Drogownictwo 3/2016.
[4] Błażejowski Krzysztof, Marta Wójcik-Wiśniewska. 2015. „Highly modified bitumen in perpetual pavements”. Asfaltove Vozovky Conference, Czech Republic.
[5] Błażejowski Krzysztof, Marta Wójcik-Wiśniewska. 2017. Bitumen Handbook 2017. ORLEN Asfalt.
[6] Błażejowski Krzysztof, Jacek Olszacki, Hubert Peciakowski. 2014/2015. „Asfalty wysokomodyfikowane ORBITON HiMA”. Poradnik stosowania. ORLEN Asfalt.
[7] Błażejowski Krzysztof, Marta Wójcik-Wiśniewska. „Bitumen production. Research and Development in ORLEN Asfalt”. Presentation in Azuga seminar. Romania.
[8] EN 12697-44 Mieszanki mineralno-asfaltowe – Metody badań mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco – Część 44: Propagacja pęknięcia w badaniu zginania próbki półwalcowej.
[9] Gardziejczyk Władysław. 2014. „Cicha nawierzchnia drogowa jako sposób na ograniczenie poziomu hałasu od ruchu samochodowego”. Inżynieria Ekologiczna (40): 65 – 73.
[10] Kluttz R., J. Richard Willis, Andre Molenaar, Tom Scarpas, Erik Scholten. 2012. „Fatigue Performance of Highly Modified Asphalt Mixtures in Laboratory and Field Environment”. 7th RILEM International Conference on Cracking in Pavements.
[11] Kluttz R. Q., A. A. A. Molenaar, M. F. C. van de Ven, M. R. Poot, X. Liu, A. Scarpas and E. J. Scholten. 2009. Modified Base Courses for Reduced Pavement Thickness and Improved Longevity. Proceedings of the International Conference on Perpetual Pavement, Columbus, OH.
[12] Kluttz R. Q., E. Jellema, M. F. Woldekidan and M. Huurman. 2013. Highly Modified Bitumen for Prevention of Winter Damage in OGFCs, Am Soc. Civil E.
[13] PN-EN 12697-24 Mieszanki mineralno-asfaltowe – Metody badań mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco – Część 24: Odporność na zmęczenie.
[14] PN-EN 12697-22+A1:2008 – Mieszanki mineralno-asfaltowe – Metody badań mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco – Część 22: Koleinowanie.
[15] Timm D., M. Robbins and R. Kluttz. 2011. „Full-Scale Structural Characterization of a Highly Polymer-Modified Asphalt Pavement”. Proceedings of the 90th Annual Transportation Research Board, Washington, D. C.
[16] Timm D., R. Powell, J. Willis, J. and R. Kluttz. 2012. Pavement Rehabilitation Using High Polymer Asphalt Mix, submitted for the Proc. 91st Annual Transp. Res. Board, Washington, DC.

Otrzymano: 27.03.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 77-79 (spis treści >>)