logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Stawiamy na innowacyjność i profesjonalizm

Z Tomaszem Odrzywolskim – Prezesem Przedsiębiorstwa Produkcji Materiałów Drogowych KRUSZBET S.A. (PPMD KRUSZBET S.A.) rozmawia Ewelina Kowałko

Ewelina Kowałko: W lutym br. uczestnicy seminarium „Aktualne zagadnienia budownictwa komunikacyjnego” (więcej na str. 84) zwiedzili kopalnię kruszyw, z której zasobów korzysta firma KRUSZBET. Proszę o krótką prezentację.

Tomasz Odrzywolski: Zakład Osowa, bo o nim mówimy, należy do Spółki ZPK Rupińscy, w skład której wchodzi PPM KRUSZBET S.A. Jest to, jeśli nie największy, to na pewno jeden z największych zakładów produkcji kruszyw w północno-wschodniej Polsce. ...

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 72 (spis treści >>)

Nawierzchnie dróg lokalnych i placów z betonu wałowanego

dr inż. Władysław Ryżyński, Biuro Usług Inżynierskich Białysto

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.04.13

Pozytywne doświadczenia w aspekcie trwałości, łatwości wykonania i napraw oraz stosunkowo niewielkie koszty budowy i utrzymania nawierzchni betonowych w porównaniu z innymi rodzajami [6]skłaniają inwestorów do wyboru tej technologii m.in. na drogi lokalne [3, 7, 8]. ...

Literatura
[1] Beton według normy PN-EN 206-1 – komentarz, praca zbiorowa pod kier. prof. L. Czarneckiego. 2004. Polski Cement Sp. z o.o. Kraków.
[2] Delate N. 2014. Concrete Pavement Design, Construction and Performance. CRC Press.
[3] Gruszczyński Maciej. 2016. „Beton wałowany – szansą na tanie i trwałe drogi lokalne”. Przegląd Budowlany (1): 24 – 28.
[4] Guide to Roller-Compacted Concrete Pavements. 2014. Reported by ACI Committee 327. Raport ACI 327R-14.
[5] Report on Roller-Compacted Concrete Pavements. 1995. ACI Committee 325, American Concrete Institute.
[6] Szydło Antoni. 2004. Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Polski Cement Sp. z o. o., Kraków.
[7] Szydło Antoni, Piotr Mackiewicz. 2005. Nawierzchnie betonowe na drogach gminnych. Polski Cement Sp. z o.o. Kraków.
[8] Wojciechowski Piotr, Konrad Harat. 2012. „Nawierzchnia drogowa z betonu wałowanego”. Inżynier Budownictwa (2/3): 36 – 40.

Otrzymano: 01.03.2017 r

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 70-71 (spis treści >>)

Gzymsy na obiektach mostowych

mgr inż. Adam Czuchnicki
mgr inż. Janusz Wasilkowski, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.04.12

W artykule scharakteryzowano różne typy gzymsów mostowych. Zaprezentowano rozwiązania stosowane w przeszłości, a także współcześnie. Dokonano klasyfikacji gzymsów ze względu na materiał. Zwrócono uwagę na wady i zalety poszczególnych materiałów i technologii montażu. Przedstawiono wymagania dotyczące gzymsów oraz typowe uszkodzenia, jakim ulegają one w czasie eksploatacji. Przypomniano także dawne sposoby kształtowania podpór mostowych uwzględniające zastosowanie gzymsów wieńczących filary oraz korpusy przyczółków. Pokazano, jakie problemy związane z bieżącym utrzymaniem i estetyką współczesnych podpór mostowych sprawiają zanieczyszczenia od wody opadowej. Zwrócono uwagę, że również obecnie zasadne jest stosowanie gzymsów mostowych na filarach oraz korpusach przyczółków, także w pasie rozdziału, gdyż eliminuje to powstawanie zacieków, a w efekcie poprawia estetykę obiektu.

Słowa kluczowe: gzyms mostowy, żelbetowy, polimerobeton, laminat.

* * *

Cornices on the bridge objects

The article presents different types of bridge cornices. Solutions used in the past as well as modern ones were described. Classification of cornices regarding material composition was introduced. Attention was drawn to advantages and disadvantages of different materials and assembly technology. Requirements imposed on cornices and typical damages which they undergo during utilization were acknowledged. Old methods of shaping bridge supports which include the use of cornices to top piers and front walls of abutments were recalled. Problems with maintenance and aesthetics of modern bridge supports caused by rainwater were shown. The article points out that at present time it is still reasonable to use cornices on piers, front walls of abutments and in central reserve area as well. It was indicated that such solutions eliminate potential water stains thereby enhancing aesthetics of a bridge structure.

Keywords: bridge cornice, reinforced concrete, polymer concrete, laminate.

Otrzymano: 14.02.2017 r

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 64-66 (spis treści >>)

20-lecie firmy ViaCon Polska

Ze Stanisławą Grzelską – Wiceprezesem Zarządu, Dyrektorem ds. Technicznych i Marketingu w firmie ViaCon Polska rozmawia Ewelina Kowałko

Ewelina Kowałko: W kwietniu br. firma ViaCon Polska obchodzi jubileusz 20-lecia działalności. Proszę podsumować ten okres.

Stanisława Grzelska:ViaCon Polska powstała w 1997 r. i przez pierwsze 3 lata prowadziła dystrybucję konstrukcji i rur z blach falistych oraz rur polietylenowych produkowanych w firmie matce w Szwecji i Norwegii. ...

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 62-63 (spis treści >>)

Most zwodzony przez Martwą Wisłę w Gdańsku-Sobieszewie – wybrane zagadnienia dynamiczne

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PGPolitechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Przemysław KalitowskiPolitechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.04.11

W artykule opisano analizę zachowania dynamicznego elementów podwieszenia mostów. Algorytm i rezultaty przedstawiono na przykładzie nowego mostu zwodzonego w Gdańsku-Sobieszewie.Wprowadzono uproszczenia na bazie rezultatów uzyskanych z analizy statycznej, stworzono linię wpływu przemieszczeń dla obciążenia samochodem ciężarowym. Następnie wygenerowano funkcję przemieszczeń w czasie dla punktów zamocowania cięgna, w której uwzględniono dodatkowe niekorzystne uwarunkowania. Wykonano analizę modalną i nieliniową analizę dynamiczną metodą timestep Newmarka-Wilsona. Rezultaty poddano ocenie i porównaniu w celu weryfikacji przyjętych założeń projektowych.

Słowa kluczowe: most zwodzony, wanta, nieliniowa analiza dynamiczna, time-step, analiza Newmarka, metoda elementów skończonych, most w Gdańsku-Sobieszewie.

* * *

Bascule bridge over Martwa Wisla in Gdansk-Sobieszewo – selected dynamic problems

In the paper, dynamic analysis of stay cable in bridges was described. Algorithm and results were presented on example of new bascule bridge in Gdansk-Sobieszewo. Several simplifications were made. On the base of results from static analysis influence line of displacements for truck load was created. Subsequently displacement-time function for cable anchorages was generated. Function includes additional  unfavorable conditions. Modal analysis and nonlinear dynamic analysis with Newmark-Wilson method were done. Results were evaluated and compared for validation of design assumption.

Keywords: bascule bridge, cable, nonlinear dynamic analysis, time-step, Newmark analysis, finite element method, Gdansk--Sobieszewo bridge.

Literatura
[1] Clough Ray W., Joseph Penzien. 1975. Dynamics of Structures. Nowy Jork. McGRAW-HILL BOOK COMPANY.
[2] Europrojekt Gdańsk Sp z o.o. 2010. Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku-Sobieszewie. Gdańsk.
[3] Kamińska Joanna, Mieczysław Chalfen. 2016. „Prędkość ruchu jako funkcja odległości między pojazdami”. Autobusy (12): 635 – 639.
[4] Katalog firmy Mercedes-Benz: Actros 6x4 Tipper, 12.2011.
[5] Lorenc Wojciech, Günter Seidl. 2016. „Trendy w rozwoju konstrukcji zespolonych w mostownictwie”. Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe Duże Mosty Wieloprzęsłowe, Projektowanie, Technologie Budowy, Monitoring. Red. J. Biliszczuk, Wrocław.
[6] Stacewicz Maciej, Tomasz Kołakowski, Witold Kosecki, Wojciech Lorenc. 2016. „Nowatorska konstrukcja zespolona przęseł nowego wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 22 nad linią PKP koło miejscowości Elbląg”. Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe Duże Mosty Wieloprzęsłowe, Projektowanie, Technologie Budowy, Monitoring. Red. J. Biliszczuk. Wrocław.
[7] Żółtowski Krzysztof, Paweł Żółtowski. 2004. „Efekty dynamiczne w cięgnach podwieszonych kładek dla pieszych”. V Krajowa Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy Projektowania, Budowy oraz Utrzymania Mostów Małych i Średnich Rozpiętości. Red. J. Biliszczuk. Wrocław .

Otrzymano: 17.03.2017 r

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 4/2017, str. 58-60 (spis treści >>)