dr inż. Aleksandra Niespodziana, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Maria Olejniczak, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Elżbieta Piotrowska, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.12.15
W artykule analizowano przyczyny uszkodzeń podłogi na gruncie w obiekcie sakralnym. Przedstawiono wyniki obserwacji i przeprowadzonych badań. Główną przyczyną pękania posadzki jest nierównomierne osiadanie gruntu. Pierwotnie szukano przyczyny w skurczu gruntu (grunty ilaste). Ostatnie badania skłaniają jednak do wniosku, że główną przyczyną jest prawdopodobnie słabe zagęszczenie gruntu. Zwrócono uwagę na konieczność dalszego monitoringu uszkodzeń w celu potwierdzenia tego przypuszczenia. Zaproponowano doraźne naprawy.
Słowa kluczowe: budynek sakralny; uszkodzenia; posadzka betonowa.
* * *
Damage analysis of the floor in the sacred building
The article discusses various causes of floor damage in the sacred building. The results of observations and tests have been presented. The main reason for the cracking of the floor is uneven settlement of the ground. Originally, the cause of uneven settlement in soil contraction (clayey soil) was sought for. Recent studies, however, suggest that the main cause is probably poor soil compaction. Attention was drawn to the necessity of further damage monitoring in order to confirm this assumption. The temporary floor repair methods are suggested.
Keywords: sacred building; damage; concrete ground floor.
Literatura
[1] Chmielewska Bogumiła, Lech Czarnecki. 2012. „Wymagania norm dotyczące posadzek przemysłowych”. Materiały Budowlane 474 (2): 5 – 9.
[2] Drobiec Łukasz. 2016. „Konstrukcje betonowych posadzek przemysłowych”. Izolacje (11/12): 45 – 53.
[3] Ryżyński Władysław. 2014. „Naprawa posadzek betonowych za pomocą powłok żywicznych”. Materiały Budowlane 505 (9): 16 – 18.
Otrzymano: 26.09.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 12/2017, str. 50-52 (spis treści >>)
dr hab. inż. Piotr Woyciechowski, prof. PW, Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zdużym zainteresowaniem przeczytałem artykuł autorstwa dr. inż. Michała Piaseckiego, pt. Analiza środowiskowa spoiwa hydraulicznego na bazie popiołu lotnego z energetyki na podstawie normy PN-EN 15804, zamieszczony w nr 9/2017 (str. 124 – 126) miesięcznika „Materiały Budowlane”. Zagadnienie tzw. charakterystyki środowiskowej wyrobów budowlanych, wyrażanej w postaci deklaracji środowiskowych EPD, jest niewątpliwie jednym z kluczowych elementów zrównoważonego budownictwa. Rola deklaracji środowiskowych w kształtowaniu rynku wyrobów budowlanych będzie coraz większa, a w przyszłości stanie się z pewnością jednym z czynników decydujących o kierunkach materiałowo-technologicznego rozwoju budownictwa.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 12/2017, str. 48-49 (spis treści >>)
mgr inż. Szymon Sikora, Atlas sp. z o.o.
dr inż. Bartosz Michałowski, Atlas sp. z o.o.
mgr inż. Beata Hołuj, Atlas sp. z o.o.
mgr inż. Arkadiusz Ignerowicz, Atlas sp. z o.o.
dr inż. Mariusz Hynowski, Atlas sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.12.14
Beton mrozoodporny to materiał odporny na agresywne działanie środowiska wywołane cyklicznym zamrażaniem oraz rozmrażaniem. Zamarzająca woda zwiększa objętość o ok. 9%, co bezpośrednio może prowadzić do poważnych uszkodzeń struktury materiału. Jedną z najskuteczniejszych metod poprawiających mrozoodporność materiału jest napowietrzenie twardniejącej mieszanki betonowej. Istnieją przesłanki do stwierdzenia, że stosunkowo mało znany beton geopolimerowy uzyskuje dużą mrozoodporność bez konieczności napowietrzenia. W artykule porównano mrozoodporność betonu zawierającego cement hutniczy oraz środek napowietrzający, z betonem z zaczynem geopolimerowym, bez domieszek chemicznych.
Słowa kluczowe: beton; mrozoodporność; geopolimer; popiół lotny; żużel wielkopiecowy.
* * *
The comparison of freeze-thaw properties between geopolymer concrete and aerated traditional concrete
Frost resistant concrete is a material resistant to aggressive environmental effects caused by cyclic freezing and thawing. When freezing, water increases its volume by about 9%. That phenomenon can lead directly to serious damage in the structure of the material, influencing mainly its mechanical properties. One of the most effective methods for improvement of frost resistance of concrete materials is to aerate hardening concrete mix. There is evidence that barely known geopolymer concrete reach high frost resistance without aerating. The article presents the comparison of the frost resistance of concrete prepared on the basis of blast furnace cement,with aerating agent, with concrete based on geopolymer slurry without chemical additives.
Keywords: concrete; freeze-thaw cycle; geopolymer; fly ash; blast furnace slag.
Literatura
[1] http://www.cemex.pl/UserFiles/Pliki/CEMEX_deklaracja_srodowiskowa_chelm_2017. pdf (1.10.2017).
[2] Davidovits Joseph. 2015. Geopolymer Chemistry and Applications 4th edition. Francja. Geopolymer Institute. ISBN 9782951482098:283 – 390.
[3] Giergiczny Zbigniew. 2016. Vademecum Technologa Betonu. Górażdże Cement S.A. http://www.gorazdze.pl/pl/node/9722 (4.05.2017 r.).
[4] Król Maciej, Tomasz Z. Błaszczyński. 2013. „Ekobetony geopolimerowe”. Materiały Budowlane 495 (11): 23 – 26.
[5] Kurdowski Wiesław. 2000. Chemia materiałów budowlanych. Kraków. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne. ISSN 0239-6114: 148-209.
[6] PKN-CEN/TS 12390-9, 2007, „Testing hardened concrete – Part 9: Freeze-thaw resistance – Scaling”.
[7] PN-88/B-06250, 2003. Beton zwykły.
[8] PN-EN 12350-2:2011 Badania mieszanki betonowej – Część 2: Badanie konsystencji metodą opadu stożka.
[9] PN-EN 12350-7:2011, Badania mieszanki betonowej – Część 7: Badanie zawartości powietrza – Metody ciśnieniowe.
[10] PN-EN 12390-3:201, Badania betonu – Część 3: Wytrzymałość na ściskanie próbek do badań.
[11] PN-EN 13877-2:2007 Nawierzchnie betonowe – Część 2: Wymagania funkcjonalne dla nawierzchni betonowych.
[12] PN-EN 15167-1:2007 Mielony granulowany żużel wielkopiecowy do stosowania w betonie, zaprawie i zaczynie.
[13] PN-EN 206-1:2014 Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[14] PN-EN 450-1:2012 Popiół lotny do betonu.
[15] Wallah Steenie, Balamutha Vijaya Rangan. 2006. „Low-Calcium Fly Ash-Based Geopolymer Concrete: Long-Term Properties”. Faculty of Engineering Curtin University of Technology Perth. Research Report GC2: 4-88.
Otrzymano: 03.10.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 12/2017, str. 44-47 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 12/2017, str. 43 (spis treści >>)
mgr inż. Alicja Wieczorek, Politechnika Łódzka, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Marcin Koniorczyk, prof. PŁ, Politechnika Łódzka, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.12.13
W artykule przedstawiono badania dotyczące oceny wpływu degradacji mrozowej na właściwości transportowe i mechaniczne betonów. Przepuszczalność jest jedną z najistotniejszych właściwości materiału, które świadczą o trwałości kompozytu. Przedstawione badania dotyczą betonów nienapowietrzonych o różnym wskaźniku wodno-cementowym (w/c = 0,35, 0,4, 0,5). Wytrzymałość na ściskanie, moduł Younga i przepuszczalność gazu określone zostały po 0, 50, 100 i 150 cyklach mrozowych. Oszacowano wpływ zniszczenia mrozowego na przepuszczalność gazu. Następnie przepuszczalność gazu skorelowano z modułem sprężystości betonów narażonych na cykliczne zamarzanie wody.
Słowa kluczowe: przepuszczalność; moduł Younga; mrozoodporność; trwałość.
* * *
Influence of frost-induced damage on the permeability of concrete
The presented research aims at the determination of the relationship between transport phenomena and durability of concrete. The permeability is an important factor influencing deterioration of concrete durability. The experimental study concerns the frost durability of an ordinary concrete without air-entraining admixtures with different water to cement ratio (w/c = 0,35, 0,4, 0,5). The damage is characterized by the reduction of elastic modulus, as well as the permeability evolution due to frost action, investigated after 0, 50, 100 and 150 freezethaw cycles. Finally the correlation between the permeability and the mechanical properties for the concrete under frost attack is discussed.
Keywords: permeability; Young modulus, frost resistance; durability.
Literatura
[1] Djerbi Tegguer Assia, Stéphanie Bonnet, Abdelhafid Khelidj, Véronique Baroghel-Bouny. 2013. „Effect of uniaxial compressive loading on gas permeability and chloride diffusion coefficient of concrete and their relationship”. Cement and Concrete Research 52: 131 – 139. DOI: 10.1016/j. cemconres. 2013.05.013.
[2] Klinkenberg L. J. 1941. „The permeability of porous media to liquids and gasses. Drilling and Production Practice”. American Petroleum Institute: 200 – 213.
[3] Kollek J. J. 1989. „The determination of permeability of concrete to oxygen by the Cembureau method – a recommendation”. Materials and Structures 22 (3): 225 – 230. DOI: 10.1007/BF02472192.
[4] Neville Adam. 2000. Właściwości betonu. Kraków. Wydawnictwo Polski Cement.
[5] Picandet Vincent, Abdelhafid Khelidj, Guy Bastian. 2001 „Effect of axial compressive damage on gas permeability of ordinary and high-performance concrete”. Cement and Concrete Research 31 (11): 1525 – 1532. DOI: 10.1016/S0008-8846 (01) 00546-4.
[6] Pigeon Michel, Richard Pleau. 1995. Durability of concrete in cold climates. Modern Concrete Technology Series. Taylor & Francis.
[7] PN-B-06250.1988. Beton zwykły.
[8] PN-EN 12390-13: 2013. Badania betonu, Część 13: Wyznaczanie siecznego modułu sprężystości przy ściskaniu.
[9] RILEM Technical Committee 116–PCD. 1999. Permeability of Concrete as a Criterion of Its Durability. Materials and Structure 32 (217): 163 – 173.
[10] Wardeh George, Mohamed Mohamed Ali Mohamed Mohamed, Ghorbel Elhem. 2010. „Analysis of concrete internal deterioration due to frost action”. Journal of Building Physics 35 (1): 54 – 82. DOI: 10.1177/1744259110370854.
Otrzymano: 18.10.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 12/2017, str. 40-42 (spis treści >>)
dr hab. inż. Piotr Srokosz, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa
dr inż. Andrzej Wróblewski, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa
dr inż. Ireneusz Dyka, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa
dr inż. Aldona Skotnicka-Siepsiak, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa
dr inż. Natalia Ciak, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.12.12
W artykule przedstawiono problemy logistyczne prowadzenia badań laboratoryjnych w hydrotechnicznym kanale przepływowym wraz z propozycjami i zastosowanymi rozwiązaniami. Laboratorium hydrotechniczne Instytutu Budownictwa Wydziału Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa UWM w Olsztynie wraz z jego wyposażeniem powstało dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego „Rozwój PolskiWschodniej 2007 – 2013”. Przedstawiono możliwości badawcze kanału przepływowego, zwrócono uwagę na różnego rodzaju problemy logistyczne związane przede wszystkim z instalacją, pierwszym uruchomieniem, sukcesywną obsługą, innowacyjnymi adaptacjami, ale też rutynową konserwacją nowo zakupionego sprzętu badawczego. Problematyka artykułu wynika z własnych doświadczeń zebranych podczas budowy i prac wykonywanych w laboratorium hydrotechnicznym.
Słowa kluczowe: kanał przepływowy; problemy logistyczne; instalacje.
* * *
Logistic problems in laboratory research conducted in flume channel
The article presents logistical problems of laboratory studies performed in the flume channel with adopted selected proposals and solutions. The Hydrological laboratory located in the Institute of Civil Engineering of the Faculty of Geodesy, Geospatial and Civil Engineering in Olsztyn, was affirmed thanks to the funds obtained from the Operational Programme „The development of Eastern Poland 2007 – 2013”. The research possibilities provided by the flume channel, various kinds of logistical problems associated with its installation, exploitation, operation, innovative adaptations, but also routine maintenance of newly purchased test equipment were presented. The issues followed from the own experience which was gained during the work performed in the hydrologic laboratory were also presented.
Keywords: flume channel; logistic problems; installations.
Literatura
[1] Dyka Ireneusz, Piotr Srokosz. 2014. „Badania gruntu w aparacie skrętnego ścinania RC/TS. Część 2”. Inżynieria Morska i Geotechnika (2): 118 – 129.
[2] Huang Jianzhi, Xiaopeng Ge, Dongsheng Wang. 2012. „Distribution of heavy metals in the water column, suspended particulate matters and the sediment under hydrodynamic conditions using an annular flume”. Journal of Environmental Sciences 24 (12): 2051 – 2059.
[3] Li Yiping, Ying Wang, Desmond Ofosu Anim, Chunyan Tang, Wei Du, Lixigo Ni, Zhongbo Yu, Kumud Acharya. 2014. „Flow characteristics in different densities of submerged flexible vegetation from an openchannel flume study of artificial plants”. Geomorphology 204: 314 – 324.
[4] Pawłowicz Joanna Agnieszka. 2014. „Skaner laserowy 3D, jako narzędzie do rejestracji nieprawidłowości występujących w konstrukcjach budowlanych”. Logistyka (5): 1240 – 1246.
[5] Strohmeier Stefan Martin, Sayjro Kossi Nouwakpo, Chi-Hua Huang, Andreas Klik. 2014. „Flume experimental evaluation of the effect of rill flow path tortuosity on rill roughness based on the Manning–Strickler equation”. CATENA, 118: 226 – 233.
[6] Wróblewski Andrzej, Włodzimierz Chybicki, Piotr Srokosz. 2015. „Wybrane zastosowania w nauce i dydaktyce kanału rumowiskowo-przepływowego. Inżynieria Morska i Geotechnika (4): 592 – 596.
[7] Zaki-ul-Zaman Asam, Annu Kaila, Mika Nieminen, Sakari Sarkkola, Connie O’Driscoll, Mark O’Connor, Afshan Sana, Michael Rodgers, Linen Xiao. 2012. „Assessment of phosphorus retention efficiency of blanket peat buffer areas using a laboratory flume approach”. Ecological Engineering 49: 160 – 169.
Otrzymano: 05.10.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 12/2017, str. 37-39 (spis treści >>)
dr hab. inż. Zbigniew Mikołajczyk, prof. PŁ, Politechnika Łódzka, Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów
dr inż. Katarzyna Pieklak, Politechnika Łódzka, Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.12.11
Publikacja przedstawia ideę dociekań naukowych w nowym obszarze inteligentnych geotekstyliów wzbogaconych zdobyczami nowoczesnej elektroniki sensorycznej, których głównym przeznaczeniem jest poprawa bezpieczeństwa transportu – mobilności ludzkiej w obszarze ruchu drogowego, kolejowego i śródlądowego. Problematykę tę określono nowym pojęciem mieszczącym się w obszarach techniki i nauki, które nazwano geotekstroniką [13]. Łączy ona dwa obszary wiedzy z dziedziny geotekstyliów i tekstroniki (rysunek 1).
Literatura
[1] Akademia Auto Świat. Systemy elektroniczne ABS, ESP, ASR: poznaj alfabet bezpieczeństwa. http://akademia.autoswiat.pl/baza-wiedzy/systemy-elektroniczne-abs-esp-asr-poznaj-alfabet-bezpieczenstwa/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[2] Bednarkiewicz F. Ciężarowy Mercedes-Benz z autopilotem Highway Pilot – niesamowita premiera na europejskich drogach. http://www.flota.v10.pl/Ciezarowy,MercedesBenz,z,autopilotem,Highway,Pilot,premiera,na,europejskich,drogach,129957.html (dostęp 12.12.2016 r.).
[3] Bezprzewodowo połączone pociągi drogowe. Przyszłościowa technologia Volvo Trucks. http://www.truck.pl/pl/article/981/bezprzewodowo-połączone-pociągi-drogowe-przyszłościowa-technologia-volvo-trucks,820 (dostęp 12.12.2016 r.).
[4] Borowik Lech, Adam Jakubas. 2015. „Pomiary wybranych parametrów elektrycznych materiałów włókienniczych do zastosowań w odzieży inteligentnej”. Przegląd Elektrotechniczny R. 91 (1): 115 – 117.
[5] Forum Trójmiasto. Potrącenie rowerzysty, paraliż Dolnego Sopotu (godz. 15:30). http://forum.trojmiasto.pl/Raport-drogowy-17-lipca-2014-ost-aktualizacja-17-30-t553088,1,90.html(dostęp 12.12.2016 r.).
[6] Jafernik Henryk, Kamil Krasuski, Jan Michta. 2016. „Assessment of Suitability of Radionavigation Devices Used in Air/Ocena przydatności urządzeń radionawigacyjnych stosowanych w żegludze powietrznej. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport (Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Transport), Vol. 90.
[7] Jiang Ruyi, Mutsuhiro Terauchi, Reinhard Klette, Shigang Wang, Tobi Vaudrey. 2009. „Low-level Image Processing for Lane Detection and Tracking”. Multimedia Imaging Report 42: 10.
[8] Kowalewski Łukasz. 2012. Technologia GPS.
[9] Księżak Mikołaj. 2001/2002. GPS – budowa i zastosowanie systemu nawigacji satelitarnej. Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza. Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa. Katedra Awioniki i Sterowania.
[10] Longjard C., Prayoth Kumsawat, Kitti Attakitmongcol, Arthit Srikaew. 2007. „Automatic Lane Detection and Navigation using Pattern Matching Mode”. 7th WSEAS International Conference on Signal, Speech and Image Processing. Beijing, China: 44 – 49.
[11] Makowiec-Dąbrowska Teresa,Alicja Bortkiewicz, Jadwiga Siedlecka, Elżbieta Gadzicka. 2011. „Wpływ zmęczenia na zdolność prowadzenia pojazdów/Effect of fatigue on the fitness to drive. Medycyna Pracy nr 62 (3): 281–290.
[12] Maro Leon. 2008. Konstrukcje ziemne zbrojone geosyntetykami w budownictwie drogowym. Poradnik projektanta. Łódź. Wydawnictwo LEMAR.
[13] Mikołajczyk Zbigniew, Katarzyna Pieklak. 2015. „Geotekstronika – nowe pojęcie inspirujące bezpilotażowy ruch samochodowy oraz bezpieczeństwo drogowe”. XIX Konferencja Naukowo-Techniczna BGL 2015 Budownictwo – Geosyntetyki – Logistyka, Warsztaty Szkoleniowe „Szkoła metod projektowania obiektów inżynierskich z zastosowaniem geosyntetyków”. Ustroń.
[14] Osoś Wojciech, Magdalena Derewicz. 2015. Nowy OpelAstra: systemy wspomagające kierowcę oraz rozwiązania podnoszące komfort i bezpieczeństwo. http://www.media.gm.com/media/po/pl/opel/news.detail.html/content/Pages/news/po/pl/2015/opel/09-
07-Astra-systemy-bezpieczenstwa.html (dostęp 12.12.2016 r.).
[15] Placha-Hetman Karol. Zarys historii nawigacji. Automatyczne systemy lądowania. http://www.polot.net/zarys_historii_nawigacji_automatyczne_systemy_ladowania (dostęp 14.12.2016 r.).
[16] Pociągi drogowe (małe konwoje) wkrótce w Europie? http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1485526.html (dostęp 12.12.2016 r.).
[17] Polskie Radio. „Włochy: telefon najczęstszą przyczyną wypadków drogowych”. www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1422463,Wlochy-telefon-najczęstsza-przyczyna-wypadków-drogowych (dostęp 12.12.2016 r.).
[18] Siergiejczyk Mirosław, Karolina Krzykowska, Rafał Kruszyna. 2014. „Analiza porównawcza systemów precyzyjnego lądowania”. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, z. 102 Transport: 14.
[19] Skrzetuska Ewa. 2014. „Trendy rozwojowe w tekstronice – Rozwiązania tekstroniczne dla ochrony zdrowia”. Przegląd Elektrotechniczny R. 90 (4): 34 – 40.
[20] Symon Elżbieta. 2015. Wypadki drogowe w Polsce w 2014 roku. Warszawa. Komenda Główna Policji, Biuro Prewencji i Ruchu Drogowego – Wydział Ruchu Drogowego.
[21] Szruba Maria. 2014. „Geosyntetyki Cz. 1. Charakterystyka i funkcje według PN-EN ISO 10318:2007”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne (7 – 8): 48 – 51.
[22] Tesla S i X same zmienią pas ruchu. http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Tesla-S-i-X-same-zmienia-pas-ruchu,wid,17912503,wiadomosc.html?ticaid=115ee0
(dostęp 12.12.2016 r.).
[23] ViaCon Polska Sp. z o.o. – Geosiatki do nawierzchni asfaltowych z włókien szklanych. http://viacon.pl/pl/geosiatki-do-nawierzchni-asfaltowych-z-wlokien-szklanych (dostęp 12.12.2016 r.).
[24] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Autopilot w Volvo już za 2 lata – znamy kolejne szczegóły. http://media.volvo.pl/2015/03/autopilot-w-volvo-juz-za-2-lata-znamy-kolejne-szczegoly/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[25] Volvo Car Poland Sp. z o.o. City Safety: Volvo Car Corporation przedstawia wyjątkowy system pozwalający na uniknięcie kolizji podczas jazdy z niewielką prędkością. http://media.volvo.pl/2006/12/city-safety-volvo-car-corporation-przedstawia-wyjatkowy-system-pozwalajacy-na-unikniecie-kolizji-podczas-jazdy-z-niewielka-predkoscia/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[26] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Rozszerzony pakiet bezpieczeństwa City Safety standardem w nowym Volvo XC90. http://media.volvo.pl/2014/12/rozszerzony-pakiet-bezpieczenstwa-city-safety-standardem-w-nowym-volvo-xc90/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[27] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Samochody Volvo będą się ostrzegać o oblodzonej nawierzchni. http://media.volvo.pl/2015/02/samochody-volvo-beda-sie-ostrzegac-o-oblodzonej-nawierzchni/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[28] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Volvo myśli o rowerzystach. http://media.volvo.pl/2015/03/volvo-mysli-o-rowerzystach/ (dostęp 12.12.2016 r.).
[29] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Volvo testuje w Australii system zapobiegający kolizjom z kangurami. http://media.volvo.pl/2015/10/volvo-testuje-w-australiisystem-zapobiegajacy-kolizjom-z-kangurami/(dostęp 12.12.2016 r.).
[30] Volvo Car Poland Sp. z o.o. Wizja komunikujących się samochodów Volvo na targach Mobile World Congress. http://media.volvo.pl/2015/03/wizja-komunikujacych-sie-samochodow-volvo-na-targach-mobile-world-congress/
(dostęp 12.12.2016 r.).
[31] Ząbczyk Krzysztof. 2006. „Meteorologia drogowa a bezpieczeństwo ruchu”. 6 Międzynarodowa Konferencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2006. SIGNALCO Ltd Polska Gdańsk.
Otrzymano: 02.10.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 12/2017, str. 33-36 (spis treści >>)
dr hab. inż. Bożena Mrowiec, prof. ATH, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska
mgr inż. Marcelina Pryszcz, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska
Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2017.12.10
W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na grupie piętnastu użytkowników przydomowych oczyszczalni ścieków. Analizowano kryteria wyboru i funkcjonalność stosowanych rozwiązań technicznych z punktu widzenia ich właścicieli. Wykazano, że dominującymi kryteriami determinującymi rodzaj zastosowanego indywidualnego systemu kanalizacyjnego są koszty inwestycyjne i eksploatacyjne urządzeń. Mniejsze znaczenie dla użytkowników mają względy estetyczne czy duża skuteczność oczyszczania ścieków.
Słowa kluczowe: ścieki bytowe; przydomowe oczyszczalnie ścieków; indywidualne systemy kanalizacyjne; badania ankietowe.
* * *
The practical determinants of technical solutions of the household sewage treatment plants
The article presents results of the survey on the group of 15 users of household sewage treatment plants. The selection criteria and functionality of applied technical solutions were analyzed from the perspective of their owners. It has been shown that the dominant criteria determining the type of individual sewage system are the investment and operating costs of the equipment. Less important for users are aesthetic considerations or high efficiency of sewage treatment.
Keywords: domestic sewage; household sewage treatment plants; individual sewage systems; surveys.
Literatura
[1] Jóźwiakowski Krzysztof, Aneta Pytka, Michał Marzec, Magdalena Gizińska, Joanna Dąbek, Beata Głaz, Agnieszka Sławińska. 2012. „Rozwój infrastruktury wodno-ściekowej w województwie lubelskim w latach 2000 – 2011”. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich 3 (I): 73 – 86.
[2] Kruszelnicka Izabela, Dobrochna Ginter-Kramarczyk, Małgorzata Komorowska-Kaufman. 2013. „Przydomówki – bezobsługowo, tanio, ekologicznie?”. Wodociągi-Kanalizacja (1): 30 – 33.
[3] Mucha Zbigniew, Jerzy Mikosz. 2009. „Racjonalne stosowanie małych oczyszczalni ścieków z uwzględnieniem kryteriów zrównoważonego rozwoju”. Czasopismo Techniczne (2): 91 – 100.
[4] OdrzywolskaAgnieszka. 2011. „Prawo a oczyszczalnie przydomowe”. Przegląd Komunalny (11): 80 – 82.
[5] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2002 nr 75, poz. 690 z późn. zm.).
[6] Ustawa z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. nr 115, poz. 1229 z późn. zm.).
[7] Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62, poz. 627 z późn. zm.).
[8] Ustaw z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. nr 132, poz. 622 z późn. zm.).
[9] Ustawa z 7 lipca 1994 Prawo budowlane (Dz.U. nr 89, poz. 414 z późn. zm.).
Otrzymano: 03.10.2017 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 12/2017, str. 31-32 (spis treści >>)