logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Wykorzystanie georadaru w ocenie podłoża gruntowego

dr hab. inż. Katarzyna Zabielska-Adamska, prof. Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Mariola Konopko Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.08

Metoda GPR jest bezinwazyjną techniką dostarczającą informacji o obecności, sposobie i głębokości zalegania obiektów podziemnych oraz o budowie geologicznej badanego terenu. W badaniu wykorzystywane są różnice pomiędzy stałymi dielektrycznymi, odmiennymi dla każdego z analizowanych ośrodków, a wśród czynników niezbędnych do zarejestrowania użytecznego sygnału (informacji) jest wyraźny kontrast pomiędzy stałą dielektryczną poszukiwanego obiektu a jego otoczenia.W artykule pokazano, że technika georadarowa pozwala ustalić nie tylko głębokość zalegania zwierciadła wód gruntowych, ale też zobrazować granice poszukiwanych utworów.Może więc stanowić uzupełnienie tradycyjnych metod in situ, ulepszając tym samym ocenę podłoża gruntowego. Sprawdza się także w lokalizowaniu wszelkiego rodzaju rur, kabli i innych anomalii występujących w podłożu gruntowym.

Słowa kluczowe : metoda georadarowa; podłoże gruntowe; badania in situ; zmienność warunków gruntowo-wodnych.

* * *

Application of ground penetrating radar to subsoil assessment

GPR method is a non-invasive technique for ground exploration which detects subsurface objects and assesses their presence, as well as provides information about the geological structure of investigation site. GPRmethod takes advantage of the differences between the dielectric constants, specific for the material under analysis. One of the factors that are essential to record reliable data is a clear contrast between the dielectric constant of investigated object and of its surroundings. The paper shows that GPR technique is able to detect not only level of the groundwater table, but also the boundaries of soil layers. Therefore, it may successfully complement traditional in situ methods which considerably improves ground assessment. Moreover, it serves well to identify various kinds of pipes, wires and other anomalies that may be found underground.

Keywords: GPR method; subsoil; in situ tests; variability of soil and water conditions.

Literatura

[1] Hasan M. I., N. Yazdani. 2014. „Ground penetrating radar utilization in
exploring inadequate concrete covers in a newbridge deck”. Case Studies in Construction
Materials (1): 104 – 114. DOI: 10.1016/j.cscm.2014.04.003.
[2] Karczewski Jerzy, ŁukaszOrtyl,Mateusz Pasternak. 2012. Zarysmetody georadarowej,
wyd. 2. Kraków.Wydawnictwo AGH.
[3] Konopko Mariola, Małgorzata Ewa Wysocka. 2017. GPR method as a non-
-invasive method for investigating organic soils deposited under designed road
construction”. Proc. of the 10th Int. Conf. „Environmental Engineering”.Vilnius.
DOI: 10.3846/enviro.2017.140.
[4] KonopkoMariola,Małgorzata EwaWysocka. 2017. „Przykład oceny antropogenicznych
zmian podłoża gruntowegometodą georadarową”. Inżynieria i Budownictwo
73 (3): 164 – 165.
[5] Lamparski Piotr. 2004. „Formy i osady czwartorzędowew świetle badań georadarowych”.
Prace geograficzne Nr 194.Warszawa. IGiPZ PAN.
[6] RuckaMagdalena, Jacek Lachowicz. 2014. „Zastosowaniemetody georadarowej
w badaniach konstrukcji podłogi posadowionej na gruncie”. Inżynieria
Morska i Geotechnika 35 (5): 452 – 458.

Otrzymano : 31.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 24-25 (spis treści >>)

Lekka płyta dynamiczna – fakty o module Evd podłoża

dr inż. Wojciech Gosk Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.09

W artykule omówiono czynniki związane z konstrukcją lekkich płyt dynamicznych i przyjmowanymi założeniami teoretycznymi, które wpływają na wartość modułu sztywności podłoża Eνd uzyskiwanego podczas badania. Wykazano, że problemy przy interpretacji wyników badania są konsekwencją przyjęcia założenia sprężystości ośrodka gruntowego i różnego podejścia producentów płyt dynamicznych do przyjmowanych parametrów modelu.

Słowa kluczowe: lekka płyta dynamiczna; sztywność gruntu.

* * *

Light FallingWeight Deflectometer – facts about the Evd subsoil modulus

The paper discusses the factors related to the construction of Light Falling Weight Deflectometers (LFWD) and the adopted theoretical assumptions that affect the value of the Eνd stiffness module obtained during soil test. It has been shown that the problems of interpretation are a consequence of the assumption of the elasticity of the soil medium and the varied approach of LFWD manufacturers in the scope of the adopted model parameters.

Keywords: Light FallingWeight Deflectometer; soil stiffness.

Literatura

[1] Badania i ustalenie zależności korelacyjnych dla oceny stanu zagęszczenia i nośności gruntów niespoistych płytą dynamiczną. 2005. Warszawa. Instytut Badawczy Dróg i Mostów.
[2] Gosk Wojciech. 2016. „Stiffness estimation of the soil built-in road embankment on the basis of light falling weight deflectometer test”. Procedia Engineering vol. 143: 395 – 402. DOI: 10.1016/j.proeng.2016.06.050.
[3] Lipiński Mirosław. 2013. Kryteria wyznaczania parametrów geotechnicznych. Warszawa. Wydawnictwo SGGW.
[4] Sulewska Maria J. 2009. „Sztuczne sieci neuronowe w ocenie parametrów zagęszczenia gruntów niespoistych”. Studia z zakresu inżynierii (64). Warszawa-Białystok. PAN.
[5] Stamp David H., Michael A. Mooney. 2013. „Influence of Lightweight Deflectometer Characteristics on Deflection Measurement”. Geotechnical Testing Journal vol. 36 (2): 216 – 226. DOI: 10.1520/GTJ20120034.
[6] Vennapusa Pavana K. R., David J. White. 2009. „Comparison of Light Weight Deflectometer Measurements for Pavement Foundation Materials”. Geotechnical Testing Journal vol. 32 (3): 1 – 13.
[7] ZTVE-StB 94. 1994/1997. „Zusätzliche Technische Vertragsbedingungen und Richtlinien für Erdarbeiten im Straßenbau. Forschungsgesellschaft für Straßen und Verkehrswesen”. Köln.

Otrzymano : 07.02.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 26-27 (spis treści >>)

Nowoczesne techniki pomiarów parametrów ruchu drogowego

dr inż. Robert Ziółkowski Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.10

Rozwój Inteligentnych Systemów Transportu (ITS) wymaga bardzo dobrej jakości danych o ruchu, zbieranych w czasie rzeczywistym. Tradycyjna metoda ręcznego notowania staje się niewystarczająca.W artykule przedstawiono stosowane obecnie techniki oraz dokonano ich klasyfikacji z uwagi na sposób detekcji pojazdów i konieczność ingerencji w konstrukcję nawierzchni drogowej.

Słowa kluczowe: ruch drogowy; parametry ruchu drogowego; techniki pomiarowe.

* * *

Modern techniques utilized in traffic data collection

The development of Intelligent Transportation Systems (ITS) requires high quality traffic data in real-time. Traditional manual counts become insufficient. The paper presents measurement techniques utilized in traffic counting and their classification in regard to vehicle detection technique and the necessity of invasion into road construction.

Keywords: traffic data; traffic parameters; measurement techniques.

Literatura

[1] Bella Francesco,Alessandro Calvi, Fabrizio D’Amico. 2014. „Analysis of driver speeds under night driving conditions using a driving simulator”, Journal of Safety Research, Volume 49 (45): e1 – 52.
[2] Constantinous Antoniou, Balakrishna Ramachandran, Haris N. Koutsopoulos. 2011. „A Synthesis of emerging data collection technologies and their impact on traffic management applications”. European Transport Research Review, Vol. 3 (3): 139 – 148.
[3] http://www.cat-traffic.pl/wp-content/uploads/EasyCOUNT.pdf (dostęp 18.01.2018 r.).
[4] http://www.trafficvision.com (dostęp 18.01.2018 r.).
[5] https://trl.co.uk (dostęp 21.01.2018 r.).
[6] https://www.viatraffic.de/en/ (dostęp 21.01.2018 r.).
[7] Jenelius Erik, Haris N. Koutsopoulos. 2013. „Travel time estimation for urban road networks using low frequency probe vehicle data”. Transportation Research Part B: Methodological, Volume 53: 64 – 81
[8] Leduc Guillaume. 2008. „Road Traffic Data: CollectionMethods andApplications”. JRC Technical Notes, Institute for Prospective Technological Studies.
[9] „Metoda przeprowadzenia Generalnego Pomiaru Ruchu w roku 2015”. Wydział Analiz Ruchu, Departament Przygotowania Inwestycji, GDDKiA. 2014.
[10] Pamuła Wiesław. 2016. „Pomiary parametrów ruchu drogowego z wykorzystaniem UAV”. Prace Naukowe PolitechnikiWarszawskiej. Transport (113): 381 – 388.
[11] Treiber Martin,Arne Kesting. 2013. „Trajectory and Floating-Car Data. In: Traffic Flow Dynamics”. Springer, Heidelberg.
[12] Ziolkowski Robert. 2014. „Speed Profile as a Tool to Estimate Traffic Calming Measures Efficiency”. Journal of Civil Engineering and Architecture, Vol. 8 (12): 1585 – 1592.

Otrzymano : 30.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 28-29 (spis treści >>)

Metody i środki ochrony przed hałasem drogowym – kryteria wyboru

dr inż. Janusz Bohatkiewicz Politechnika Lubelska, Wydział Budownictwa i Architektury

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.11

W artykule przedstawiono zagadnienia ochrony przed hałasem drogowym głównie z uwagi na kryteria ich wyboru. Jednym z aktualnych problemów jest bardzo częste stosowanie ekranów akustycznych, które stały się podstawowym sposobem ochrony przed hałasem drogowym w Polsce. Podejście do tego problemu związane jest przede wszystkim z potrzebą spełnienia wartości dopuszczalnych hałasu. Tymczasemw wielu krajach UE stosowane są procedury i kryteria mające na celu wykorzystanie różnych metod ochrony przed hałasem drogowym. Ich elementem są analizy ekonomiczne, takie jak analiza kosztów i korzyści oraz analiza efektywności ekonomicznej. W artykule podano zhierarchizowany sposób i kryteria podejścia do wyboru metod i środków ochrony przed hałasem drogowym. Takie działanie może być niezbędne w związku ze zmianami Dyrektywy 2002/49/WE dotyczącymi konieczności wykonywania analiz wpływu hałasu na zdrowie ludzi.W końcowej części podano teoretyczny przykład wyboru metod i środków ochrony przed hałasem drogowym z wykorzystaniem proponowanego sposobu podejścia.

Słowa kluczowe: hałas drogowy; ochrona przed hałasem; ekran akustyczny.

* * *

Road noise protection methods and measures – selection criteria

The article presents the issues of protection against road noise mainly due to the selection criteria. One of the current problems is the frequent use of noise barriers, which have become the basic road noise protection method in Poland. The approach to this problem is related primarily to the need to meet noise limits. In the meantime, procedures and criteria are used in many EU countries to use various methods of road noise protection. Economic analyses such as cost-benefit analyses and costeffectiveness analyses are also part of this procedure. The article presents a hierarchical method and criteria for the selection of methods and measures to protect against road noise. This approach may be necessary in the context of the revision of Directive 2002/49/WE with regard to the need to analyse the impact of road noise on human health. The final section provides a theoretical example of the choice of road noise protection methods and measures using the proposed approach.

Keywords: road noise; noise protection; noise barrier.

Literatura

[1] Bohatkiewicz Janusz. 2017. „Modelowanie i ocena rozwiązań chroniących przed hałasem drogowym”. Monografie. Politechnika Lubelska.
[2] Dyrektywa 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 czerwca 2002 r. odnosząca się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku. Directive 2002/49/EC. Official Journal of the European Communities, L 189, 18.7.2002, p. 12–25.
[3] Milford Ingunn, Klaus Gspan, Sigve Jarl Aasebø, Kjell Strömmer. 2013. „Value for Money in Road Traffic Noise Abatement”. CEDR Project Group Road Noise: subgroup tyre/vehicle noise. Final Report, v. 2. Paris.

Otrzymano : 31.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 30-31 (spis treści >>)

Poziom hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych

dr inż. Marek Motylewicz Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.03.12

Poprawne oszacowanie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych jest zadaniem trudnym. Wyniki dotychczasowych prac badawczych dotyczących tego problemu z różną dokładnością odwzorowują rzeczywistą sytuację, m.in. z uwagi na brak szczegółowego uwzględnienia ukształtowania skrzyżowania i charakterystyk ruchu pojazdów na poszczególnych jego wlotach.W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych przez autorów w otoczeniu trzech typów skrzyżowań drogowych.Wykazano, że istnieją istotne różnice pomiędzy poziomami hałasu w otoczeniu skrzyżowań w zależności od ich typu, rozwiązania geometrycznego oraz charakteru i parametrów ruchu pojazdów na poszczególnych wlotach.

Słowa kluczowe: hałas drogowy; równoważny poziomdźwięku; skrzyżowanie; rondo.

* * *

Traffic noise levels in the vicinity of road intersections

Correct prediction of noise level in the vicinity of intersections is a difficult task. The results of past research work on this issue reflect the real noise levels with various precision mainly due to not including the shape of the intersection in detail, as well as the characteristics of vehicle traffic at individual intersection entries. This article presents the results of research conducted by the authors in the vicinity of three types of intersections. It has bean demonstrated that there are significant differences between noise levels in the vicinity of intersections depending on their type, geometric solution and the character and parameters of vehicle traffic at individual entries.

Keywords: traffic noise; equivalent sound level; road intersection; roundabout.

Literatura

[1] Bohatkiewicz Janusz. 2000. „Badania czynników powodujących zwiększenie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych”. Ochrona środowiska i estetyka w drogownictwie.Monografia. Lublin. SITK RP: 199 – 210.
[2] Covaciu Dinu, Daniela Florea, Janos Timar. 2015. „Estimation of the noise level produced by road traffic in roundabouts”. Applied Acoustics (98): 43 – 51. DOI: 10.1016/j.apacoust. 2015.04.017.
[3] Motylewicz Marek, Władysław Gardziejczyk. 2014. „Hałas od ruchu samochodowego w otoczeniu skrzyżowań”. Budownictwo i Architektura 13 (1): 137 – 147.
[4] Motylewicz Marek. 2017. Klimat akustyczny w otoczeniu skrzyżowań z wyspą centralną. Rozprawa doktorska. Politechnika Białostocka.
[5] Rozporządzenie Ministra Środowiska z 16.06.2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem (Dz.U. z 2011 r., nr 140, poz. 824 z późn. zm.).
[6] Târulescu Stelian. 2013. „The intersection geometry influence over the road traffic noise pollution”. Annals of the Oradea University (1): 405 – 408.

Otrzymano : 31.01.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 03/2018, str. 32-33 (spis treści >>)