mgr inż. Andrzej Kruczek, GEO-Instruments Polska;
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Dynamiczny rozwój infrastruktury miejskiej to duże wyzwanie nie tylko dla obecnych i przyszłych włodarzy tych terenów, ale także, a może przede wszystkim, dla obecnych i przyszłych inżynierów budownictwa. Tereny przeznaczone pod inwestycje są i będą w przyszłości coraz bardziej wymagające pod względem warunków geotechnicznych, ale i zastanych terenów przylegających do inwestycji. Budujemy coraz głębiej i wyżej, na terenach, które jeszcze kilka lat temu byłyby uznane za zbyt wymagające. Trudności techniczne napędzają rozwój technologii, a jak powszechnie wiadomo, potrzeba jest matką wszystkich wynalazków.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 2/2020, strona 20 (spis treści >>)
mgr inż. Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujścia
mgr inż. Piotr Flisiak, Dyrektor Kontraktu budowy stałego połączenia wysp Wolin i Uznam; PORR
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Świnoujście jest miastem położonym na 44 wyspach. Na trzech z nich mieszkają ludzie. Największe to Wolin i Uznam. Wolin jest połączony drogami z resztą Polski. By dostać się na Uznam, gdzie znajduje się serce Świnoujścia i kurort, trzeba było przeprawiać się przez Świnę. To poważna bariera w funkcjonowaniu miasta i życiu mieszkańców. Wiele pokoleń marzyło o stałej przeprawie, która połączy dwie największe wyspy. Teraz przeprawa weszła w etap budowy.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 2/2020, strona 18-19 (spis treści >>)
mgr inż. Urszula Tomczak, Politechnika Warszawska; Wydział Inżynierii Lądowej;
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W geotechnice nie ma jednego słusznego rozwiązania. Ten sam problem można rozwiązać na wiele sposobów, przy czym istotne są względy ekonomiczne w postaci ograniczenia kosztów i czasu pracy. Nie tylko głębokie wykopy w ścisłej zabudowie miejskiej są wyzwaniem dla projektanta. W praktyce dużo częściej spotykamy się z tematami na pozór dużo łatwiejszymi, ale dającymi możliwości optymalizacji na wielu płaszczyznach. W przypadku wykopu pod obiekt o 3; 4 czy więcej kondygnacjach podziemnych zazwyczaj ograniczamy się do „najcięższych” technologii typu ściany szczelinowe, ścianki z grodzic stalowych lub palisady z pali żelbetowych. Projektując obudowę wykopu pod budynek jedno- lub dwukondygnacyjny, mamy znacznie więcej możliwości, np. ścianka berlińska, palisada z pali o małej średnicy, mikropale, kolumny DSM, przesłony kopane, ścianka z grodzic stalowych lub winylowych itp. O wyborze technologii umożliwiającej uzyskanie zabezpieczenia o podobnych parametrach zazwyczaj decyduje cena i czas wykonania. W artykule przedstawię przykład wykorzystania na jednym placu budowy dwóch z wymienionych technologii.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 2/2020, strona 10-12 (spis treści >>)
dr inż. Krzysztof Traczyński, Geotest Sp. z o.o.;
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Większość budynków wznoszonych w dużych miastach jest wyposażonych w dwa lub więcej poziomów garaży podziemnych. Jeszcze do niedawna, gdy wykonywano budynki z jedną kondygnacją podziemną, fundamenty były posadowiane na głębokości ok. 3,50 m p.p.t. Wówczas wystarczające było rozpoznanie budowy geologicznej podłoża do głębokości 8 ÷ 10,00 m p.p.t. Obecnie, gdy poziom posadowienia wypada na głębokości 8,00mp.p.t., konieczne staje się rozpoznanie gruntu do głębokości co najmniej 15,0 m, a gdy poszukiwana jest warstwa odcinająca dopływ wody do wykopu, jeszcze głębiej.Wprzypadku czterech poziomów garaży rozpoznanie gruntu sięga 50 m.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 2/2020, strona 8-9 (spis treści >>)
Influence of the ridge node susceptibility to roof girder deflection
dr inż. Katarzyna Domagała, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0001-7469-6395
dr inż. Rafał Domagała, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-0949-5279
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2020.02.05
Studium przypadku (Case study)
Streszczenie. W artykule przedstawiono wpływ grubości blachy połączenia kalenicowego na jego sztywność obrotową oraz ugięcie dźwigara dachowego. Zaprezentowano wyniki ugięcia dźwigara dachowego przy założeniu sztywności obrotowej od połączenia nominalnie przegubowego do idealnie sztywnego.
Słowa kluczowe: podatność; dźwigar dachowy; ugięcie konstrukcji.
Abstract. The article presents the impact of the thickness of the ridge joint sheet on the rotational rigidity of such a joint and the roof girder deflection. The results of roof girder deflection assuming rotational rigidity from nominally articulated to perfectly rigid connection are presented.
Keywords: susceptibility; roof girder; construction deflection.
Literatura
[1] PN-B-02000/1982. Obciążenia budowli. Zasady ustalania wartości.
[2] PN-EN 1990. Eurokod 0. Podstawy projektowania konstrukcji.
[3] PN-EN1993.Eurokod3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8: Projektowanie węzłów.
Przyjęto do druku: 07.01.2020 r.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 2/2020, strona 40-41 (spis treści >>)
Industrial construction yesterday, today and tomorrow
prof. dr hab. inż. Józef Jasiczak, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu;
ORCID: 0000-0003-3643-9819
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2020.02.04
Artykuł przeglądowy (Review paper)
Streszczenie. Artykuł dotyczy historycznych uwarunkowań powstania kategorii Budownictwo przemysłowe z perspektywami jej rozwoju w XXIwieku. Przedstawiono rozwiązania projektowe adekwatne do stadiów rewolucji przemysłowej oraz współczesne wymagania stawiane takim obiektom. Podkreślono rolę myślenia proekologicznego w procesach projektowych, budowie i eksploatacji.
Słowa kluczowe: rewolucje przemysłowe; budynki starej i nowej generacji; ekologia.
Abstract. The article concerns the historical conditions for the creation of the Industrial Construction category with prospects for its development in the 21st century.Design solutions adequate to the stages of the industrial revolution and contemporary requirements for such objects were presented. The role of pro-ecological thinking in design, construction and operation processes was emphasized.
Keywords: industrial revolutions; old and new generation buildings; ecology.
Literatura
[1] Bąbiński Czesław. 1972. Projektowanie zakładów przemysłowych. Warszawa. WNT. s. 751.
[2] Butterman Erica. 2013. 5 New Trends in Construction and Building. American Society of Mechanical Engineers.
[3] Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. w sprawie wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym energii oraz zmieniająca dyrektywę 92/42/EWG.
[4] Smith R. E. 2010. Prefab Architecture: A guide to modular design. Wiley; 1 edition, s. 400.
[5] Thales buildings its factory of the future in the Bordeaux region. 01.28.2015. 1 C rue Louis Braille, 35136 Saint-Jacques-De-La-Lande – RENNES.
[6] Zima Krzysztof. 2012. Zarządzanie informacjami w zintegrowanej realizacji inwestycji. ZN WSOWL, 4 (166).
Przyjęto do druku: 28.01.2020 r.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 2/2020, strona 36-38 (spis treści >>)
Mass stabilization – as a modern method of strengthening the ground
mgr inż. Małgorzata Jończyk, Menard Polska Sp. z o.o.
mgr inż. Klaudia Jendrysik, Menard Polska Sp. z o.o.
ORCID: 0000-0002-6699-2423
dr inż. Piotr Kanty, Menard Polska Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2020.02.03
Studium przypadku (Case study)
Streszczenie. W artykule przedstawiono stabilizację masową jako technologię wzmacniania gruntu.Wyróżniane są dwa rodzaje solidyfikacji – na sucho lub mokro. Dobór technologii uzależniony jest od rodzaju gruntów oraz zawartości wody w miejscu wzmocnienia. Opisane realizacje stabilizacji „na sucho”, to droga S5 odcinek Korzeńsko –Widawa, zespół basenów odkrytych w Oławie, obwodnica Szczecinka. Przedstawiono również pierwsze wzmocnienie „namokro” wykonane pod segment Galerii Wiślanki w Żorach. Analiza przytoczonych realizacji pokazała, że technologia ta nadaje się do stosowania pod obiekty różnego rodzaju. Ze względu na wykorzystywanie materiału zastanego in situ ważną rolę odgrywają szczegółowe badania geologiczne oraz wykonanie zarobów próbnych przed przystąpieniem do realizacji. Niewątpliwą zaletą kontroli jakości solidyfikacji na mokro jest przeprowadzenie jej analogicznie do dobrze znanej technologii DSM.
Słowa kluczowe: geotechnika; wzmocnienie podłoża; solidyfikacja.
Abstract. The aim of the paper is to show on of the soil strengthening technologies – mass mixing. Two variations are to be distinguish – dry and wet type. The application of each type is dependent of the type of soil and its moisture content. The paper describes case studies of dry type: S5 road in the section Korzeńsko Widawa, open pool complex in Oława, Szczecinek bypass. Wet type case study is described as well – part of the “Wiślanka” gallery in Żory. The analysis of mentioned case studies has shown that the technology can be used in all type of civil engineering objects. While it is one of the technologies which is based on mixing of the existing soil, it is especially important to do comprehensive soil investigation and trial mixes before the start of the jobsite. On of the advantages is that the quality control in case of wet mass mixing is made similarly to DSM.
Keywords: geotechnics; soil strengthening; mass mixing.
Literatura
[1] Euro Soil Stab, 2002, Development of Design and ConstructionMethods to Stabilize Soft Organic Soils: Design Guide for Soft Soil Stabilization. CT97-0351.
[2]Nowak Grzegorz, Piotr Kanty. 2019.Mass Stabilization as reinforcement of organicsoils, E3SWebofConferences97,04046DOI:10.1051/e3sconf/20199704046.
[3] Topolnicki Michał. 2018. „Zasady stosowania i projektowania wzmocnienia gruntu metodą wgłębnego mieszania na mokro (DSM)”. Inżynieria i Budownictwo no 1.
Przyjęto do druku: 22.01.2020 r.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 2/2020, strona 14-16 (spis treści >>)
Well-logging as the investigation method for the needs of tunneling
mgr inż. Emilia Roguska, PolitechnikaWarszawska;Wydział Inżynierii Lądowej;
ORCID: 0000-0001-8857-1833
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2020.02.02
Artykuł przeglądowy (Review paper)
Streszczenie. Geofizyka otworowa jest bardzo dynamicznie rozwijającym się narzędziem badań geologicznych. Choć wykorzystuje się ją głównie w przypadku poszukiwania złóż naturalnych, to jej metody mogą także dostarczyć wielu ważnych danych przydatnych przy budowie tuneli.Wartykule omówione zostały główne grupy metod badań geofizyki otworowej oraz ich zastosowanie w rozpoznaniu geotechnicznym. Podano przykłady metod najczęściej wykorzystywanych przy badaniach geologiczno-inżynierskich oraz omówiono ich zasady.
Słowa kluczowe: geofizyka otworowa; projektowanie tuneli; rozpoznanie geotechniczne.
Abstract. Well-logging is one of the most dynamically developing method of geological investigation. It is mainly used for the purposes of oil and gas exploration, still it brings a lot of informative data for tunnel design. The article describes themain methods of well-logging and their application in geotechnical investigation. The examples of methods used for this purpose were presented and the principles of their operation were discussed.
Keywords: well-logging; tunnel design; geological investigation.
Literatura
[1] KaczorMalwina. 2019. „Tunele w Polsce – Stan obecny i plany na przyszłość.” Mosty (5): 34 – 37.
[2] Takahashi T., T. Takeuchi, K. Sassa. 2006. „ISRM Suggested Methods for Borehole Geophysics in Rock Engineering.” International Journal of Rock Mechanics and Mining Sciences 43 (3): 337 – 368. https://doi.org/10.1016/J.IJRMMS.2005.09.003.
[3] Zorski Tomasz, Jadwiga Jarzyna, Arkadiusz Derkowski, Jan Środoń. 2013. „Geofizyka otworowa w dobie poszukiwań gazu w łupkach: modele interpretacyjne i specyfika zastosowań w zagadnieniach rozpoznawania złóż gazu z łupków.” Przegląd Geologiczny 61 (8): 478 – 488.
Przyjęto do druku: 29.01.2020 r.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 2/2020, strona 5-7 (spis treści >>)