logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Aspekty techniczne i ekonomiczne budowy górnych przejść dla zwierząt wykonanych z blach falistych oraz z prefabrykatów żelbetowych

mgr inż. Piotr Tomala, ViaCon Polska Sp. z o.o.
mgr inż. Michał Mońka, ViaCon Polska Sp. z o.o.

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przedmiotem analizy są dwa przejścia górne dla zwierząt dziko żyjących wzniesione w dwóch różnych technologiach. Pierwsza z nich to konstrukcja z blach falistych (obiekt w km 30+825 drogi ekspresowej S3 odcinek Szczecin – Kołobrzeg – rysunek 1), a druga – prefabrykowana rama żelbetowa (obiekt w km 554+900 drogi ekspresowej S8 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Białystok – rysunek 2). Konstrukcje z blach falistych mają w Polsce już przeszło dwudziestoletnią tradycję, chociaż pierwsze zastosowanie przypada na lata 70. ubiegłego stulecia (poligon wojskowy w Bornym Sulimowie). Ustrój nośny stanowi relatywnie cienka powłoka stalowa współpracująca z otaczającą ją zasypką gruntową, tzw. inżynierską, o określonych wymaganiach technicznych.   

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 9/2020, strona 40-42 (spis treści >>)

Współczesne hydroizolacje mostowe

dr inż. Krzysztof Germaniuk, Aspekt Laboratorium Sp. z o.o.

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Systemy izolacyjno-nawierzchniowe na płytach pomostów obiektów mostowych są eksploatowane w specyficznych warunkach. Niewielki spadek płyt oraz duża powierzchnia utrudniają odprowadzenie wody. Nawierzchnia mostowa charakteryzuje się porowatością i dlatego magazynowana jest w niej woda. System izolacyjno-nawierzchniowy jest więc eksploatowany w warunkach stałego zawilgocenia. Jednocześnie po nawierzchni odbywa się ruch pojazdów mechanicznych, które wywołują obciążenia dynamiczne (dopuszczalny nacisknaośwynosi 115kN, czyli 57,5 kN na pojedyncze koło). 

Literatura
[1] Arbeitsanleitungen zur Prufung von Asphalt (ALP A-StB) – Teil 4: Prufung des Schichten-verbundes nach Leutner. Niemcy. 1999
[2] DIN 53018-2:1976 Viskosimetrie; Messung der dynamischen Viskositat newtonscher Flussigkeiten mit Rotationsviskosimetern, Fehlerquellen und Korrektionen bei Zylinder-Rotationsviskosimetern.
[3] Germaniuk Krzysztof. 2008. Zalecenia IBDiM do udzielania aprobat technicznych Nr Z/96-03-001: Polimeroasfaltowe papy zgrzewalne i samoprzylepne przeznaczone do wykonywania izolacji przeciwwodnych na drogowych i kolejowych obiektach inżynierskich, IBDiM, Seria I, Zeszyt nr 74,Warszawa.
[4] Germaniuk Krzysztof. 2015. „Papy zgrzewalne –materiał do wykonywania izolacji przeciwwodnych w budownictwie mostowym – Cz. II”. Inżynier Budownictwa nr 11: 81 – 84.
[5] PN-90/B-04615 Papy asfaltowe i smołowe. Metody badań.
[6] PN-EN 534+A1:2010 Faliste płyty bitumiczne – Charakterystyka wyrobu i metody badań.
[7] PN-EN 1097-3:2000 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw – Oznaczanie gęstości nasypowej i jamistości.
[8] PN-EN 1427:2007 Asfalty i produkty asfaltowe – Oznaczanie temperatury mięknienia – Metoda Pierścień i Kula.
[9] PN-EN 1542:2000Wyroby i systemy do ochrony i napraw konstrukcji betonowych – Metody badań – Pomiar przyczepności przez odrywanie.
[10] PN-EN 1767:2008Wyroby i systemy do ochrony i napraw konstrukcji betonowych – Metody badań – Analiza w podczerwieni.
[11] PN-EN 12311-1:2001 Elastyczne wyroby wodochronne – Część 1:Wyroby asfaltowe do izolacji wodochronnej dachow – Określanie właściwości mechanicznych przy rozciąganiu.
[12] PN-EN 12593:2009 Asfalty i produkty asfaltowe – Oznaczanie temperatury łamliwości metodą Fraassa.
[13] PN-EN 12697-22+A1:2008Mieszankimineralno- asfaltowe –Metody badań mieszanek mineralno- -asfaltowych na gorąco – Część 22: Koleinowanie.
[14] PN-EN ISO 2555:2011 Tworzywa sztuczne – Polimery w stanie ciekłym, w postaci emulsji lub dyspersji –Oznaczanie lepkości pozornej metodą Brookfielda.
[15] PN-ENISO2811-1:2012 Farby i lakiery –Oznaczanie gęstości – Część 1: Metoda piknometryczna.
[16] PN-EN ISO 8501-1:2008 Przygotowanie podłoży stalowych przed nakładaniem farb i podobnych produktów – Wzrokowa ocena czystościpowierzchni–Część1: Stopnie skorodowania i stopnie przygotowania niepokrytych podłoży stalowych oraz podłoży stalowych po całkowitym usunięciu wcześniej nałożonych powłok.
 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 9/2020, strona 34-38 (spis treści >>)

Odkształcenia i przemieszczenia eksploatacyjne podpór mostowych

mgr inż. Piotr Rychlewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Konstrukcje mostowe pozwalają pokonywać przeszkody terenowe, dając użytkownikom możliwość wygodnego i komfortowego przejazdu. Konieczne jest więc zaprojektowanie i wykonanie konstrukcji o ciągłej niwelecie, nieodczuwalnym dla użytkowników osiadaniu oraz odpowiedniej nośności fundamentów. Zagadnienia te są szczególnie istotne w przypadku podłoża gruntowego o niewielkiej nośności i dużej podatności. O ile ocena nośności pali czy podłoża nasypu jest relatywnie łatwa, to przewidywanie osiadania może być obarczone dużo większym błędem. 

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 9/2020, strona 31-32 (spis treści >>)

Trwałość i nośność sprężonych, betonowych przęseł mostów z rysami

Durability and load-bearing capacity of cracked prestressed concrete bridge spans

dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP1, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-6617-6290
mgr inż. Katarzyna Mossor, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-1749-2529

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2020.09.05 
Artykuł przeglądowy

Streszczenie. Istotnym elementem określania nośności i trwałości konstrukcji sprężonych jest ocena ich ewentualnego zarysowania. Bardzo często można spotkać się z opinią, że obiekty zarysowane są w stanie przed awaryjnym, a nawet awaryjnym i to z nieodwracalnymi skutkami [12, 13].W artykule starano się wykazać, że pogląd ten jest nieuprawniony. Mostowe konstrukcje sprężone, które mają rysy, mogą być na ogół bezpiecznie eksploatowane, jakkolwiek należy je traktować jako obiekty z wadą. Ponadto wada ta jest bardzo często możliwa do usunięcia, a obiektom można przywrócić wymagane parametry: nośność; sztywność i trwałość. Zawsze konieczna jest indywidualna ocena przyczyn i skutków zarysowania.
Słowa kluczowe: zarysowanie; konstrukcje sprężone; trwałość obiektów mostowych.

Abstract. Cracking is a relevant factor when it comes to estimating load-bearing capacity and durability of prestressed concrete structures. It is commonly assumed, that structures with cracks are just before a state of failure or even have already reached it with irreversible effects [12, 13]. The authors attempt to prove that this view is too far-reaching. Prestressed concrete bridges with cracks can be usually safely used, however with a shortcoming.Moreover, this fault is often possible to repair so that the structures perform original parameters again: load-bearing capacity, stiffness and durability. An individual evaluation of possible causes and effects of cracking is always crucial.
Keywords: cracking; prestressed structures; bridge durability.

Literatura
[1] Instrukcje przeprowadzania przeglądów drogowych obiektów inżynierskich. Wydanie 2.Warszawa 2011 (Załącznik do zarządzenia nr 14 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 7 lipca 2005 r).
[2] Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor. 2019. „Evaluation of External Prestressing as a Strengthening Method for Existing Concrete Bridges”. Structural Engineering International 3: 412 – 416.
[3] Madaj Arkadiusz, Katarzyna Mossor. 2020. „Metody zabezpieczania kabli sprężających przed korozją”. Materiały Budowlane 572 (4): 42 – 44.
[4]Madaj Arkadiusz,Witold Wołowicki. 2010.Projektowanie mostów betonowych. Warszawa.WKŁ.
[5] Mada jArkadiusz,Witold Wołowicki, Michalina Węgrzynowska. 2006. „Wzmocnienie sprężonego mostu ramowego budowanego metodą wspornikową”. Inżynieria i Budownictwo 7 – 8.
[6] Model Code 2010. Final draft, Vol. 1, 2, FIB, March 2012.
[7] PN-EN 1992-1-1:2004. Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[8] PN-EN 1992-2:2005. Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 2: Mosty z betonu. Obliczenia i reguły konstrukcyjne.
[9] PN-9/S-10042.Obiektymostowe.Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Projektowanie.
[10] PN-EN 206-1: Beton. Część1. Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[11] Ściślewski Zbigniew. 1981. Korozja i ochrona zbrojenia. Warszwa. Arkady.
[12] Zasady stosowania skali ocen punktowych stanu technicznego i przydatności do użytkowania drogowych obiektów inżynierskich. Część I. Obiekty Mostowe. Wydanie 2. Warszawa 2008. (Załącznik do zarządzenia nr 1 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 30 stycznia 2019 r).
[13] Zasady stosowania skali ocen punktowych stanu technicznego i przydatności do użytkowania drogowych obiektów inżynierskich. Wydanie 1,Warszawa 2008. (Załącznik do zarządzenia nr 64 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 13 listopada 2008 r).

Przyjęto do druku: 24.06.2020 r.

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 9/2020, strona 26-29 (spis treści >>)