logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

UNIBIT 35/50 asfalt wielorodzajowy. Skuteczny sposób zapobiegania koleinom w nawierzchni

Nawierzchnie dróg muszą być odporne na zwiększone obciążenie osi pojazdów ciężarowych. Zdarzają się jednak nowo wyremontowane lub wybudowane odcinki dróg i ulic, gdzie występują koleiny w warstwach asfaltowych w miejscach indukowania zwiększonych naprężeń, tj. na skrzyżowaniach, wzniesieniach, długich podjazdach oraz miejscach postoju ciężkich pojazdów, gdzie oprócz sił pionowych pochodzących od ciężaru pojazdów i ładunków, występują duże siły poziome.

MACADEN system automatycznego układania pap

Firma Soprema, znany producent pap, opracowała i skonstruowała maszynę MACADEN do automatycznego układania pap na powierzchni poziomej. Pozwala ona zminimalizować liczbę ewentualnych błędów podczas ręcznego dogrzewania pap.

Izolacje z pap zgrzewalnych

System izolacyjno-nawierzchniowy mostu stanowi nawierzchnia asfaltowa wraz z izolacją przeciwwodną. Prawidłowa praca takiego systemu wymaga kompatybilności obu elementów. Dobór materiałów do nawierzchni powinien być zgodny z doborem materiałów do izolacji.

Wpływ systemu odwodnienia na trwałość mostu

Za rozwój i prawidłowe funkcjonowanie dróg krajowych i autostrad odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powołana przez państwo. Środki finansowe przydzielane przez budżet państwa na te działania są niewystarczające, dlatego tak ważne jest ich racjonalne wykorzystywanie.

Wpływ wybranych elementów wyposażenia na stan techniczny mostów

Na podstawie przeglądów podstawowych i rozszerzonych aktualny stan techniczny mostów zarządzanych przez GDDKiA przedstawiono w tabelach 1 i 2. Średnia ocena główna stanu technicznego w 2006 r. wyniosła 2,96 pkt, a więc nieznacznie poniżej stanu określanego jako niepokojący.

Izolacje przeciwwodne Servidek/Servipak

Firma GRACE CONSTRUCTION PRODUCTS, producent systemów hydroizolacyjnych stosowanych w budownictwie ogólnym oraz mostowym, oferuje m.in. system płynnej izolacji przeciwwodnej Servidek/Servipak, przeznaczony do izolowania nowych lub remontowanych betonowych i stalowych pomostów drogowych oraz kolejowych. System stosowany jest na zimno i umożliwia bardzo szybkie wykonanie prac oraz do minimum ogranicza wstrzymanie ruchu.

Przez Wisłę, przez Wartę - dwa nowe duże mosty w Polsce

We wschodniej części Wielkopolski budowany jest kilkukilometrowy odcinek drogi krajowej nr 25, z mostem przez Wartę, a nad Wisłą, w Puławach wznoszony jest most w ciągu obwodnicy miasta, stanowiącej docelowo odcinek drogi ekspresowej nr 12. Pierwsze przedsięwzięcie stanowi nowy przebieg drogi krajowej (Oleśnica – Konin – Bydgoszcz – Bobolice) w Koninie, od ul. Europejskiej do ul. Kleczewskiej.

Cement wieloskładnikowy CEM V/A (S-V) 32,5N-LH

Cement CEM V/A (S-V) 32,5N-LH jest uzyskiwany przez wspólny przemiał klinkieru portlandzkiego, dodatków mineralnych, tj. granulowanego żużla wielkopiecowego i popiołu lotnego krzemionkowego, oraz regulatora czasu wiązania. Skład cementu CEM V/A (S-V) 32,5N-LH odpowiada wymaganiom normy PN-EN 197-1 Cement. Część 1.