AVASIL
Wejdź na stronę www.jrs.eu
Materiały Budowlane 09/2021, strona 70 (spis treści >>)
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
Wejdź na stronę www.jrs.eu
Materiały Budowlane 09/2021, strona 70 (spis treści >>)
dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG, Politechnika Gdańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
ORCID: 0000-0002-5050-0068
mgr inż. Mikołaj Binczyk, Politechnika Gdańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
ORCID: 0000-0003-0128-0991
mgr inż. Przemysław Kalitowski, Politechnika Gdańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
ORCID: 0000-0002-2083-1616
mgr inż. Michał Marusiak, Freyssinet Polska
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2021.09.08
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. W artykule przedstawiono metodę oraz wyniki badań sił w wantach Mostu III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku. Do identyfikacji sił wykorzystano trzy metody: wibracyjną; z wykorzystaniem siłownika jednosplotowego (lift-off) oraz pomiaru strzałki ugięcia. Przedstawione wyniki badań dowodzą, że wszystkie metody mogą być z powodzeniem wykorzystywane do identyfikacji rzeczywistej siły w wancie. Każda z metod ma jednak ograniczenia i w związku z tym jest obarczona pewnymi błędami, których wpływ zależy m.in. od układu geometrycznego wanty. W artykule podjęto próbę analizy wiarygodności przedstawionych metod pomiarowych.
Słowa kluczowe: pomiar sił; cięgna; most podwieszony; metoda wibracyjna; strzałka ugięcia.
Abstract. The article presents the methodology and the results of testing the forces in the cable stays of the Third Millennium, John Paul II Bridge in Gdańsk. Three methods were used to identify the forces: vibration, with the use of a single-strand central hole jack (lift-off), and measurement of the deflection curve. The presented analyzed results prove that all methods can be successfully used to identify the real force in the stay cable. However, each of the methods has its limitations and, therefore, is burdened with certain errors, the impact of which depends, mainly on the geometric parameters of stay cable. The article attempts to analyze the reliability of the presented measurement methods.
Keywords: force measurement; cables; cable-stayed bridge; vibration method; sag method.
Literatura
[1] Bętkowski Piotr. 2017. „Control Method Stretches Suspensions byMeasuring the Sag of Strands in Cable-Stayed Bridges”. IOPConference Series:Materials Science and Engineering 245. https://doi. org/10.1088/1757-899X/245/2/022037.
[2] Biliszczuk Jan. 2005. Mosty podwieszone: projektowanie i realizacja. Warszawa. Arkady.
[3] Biliszczuk Jan i inni. Raport z pełnienia nadzoru naukowego podczas budowy mostu wantowego im. Jana Pawła II w Gdańsku.
[4]Caetano Elsa,AlvaroCunha. 2015. „Dynamic testing ofcablestructures”.MATECWebofConferences24:1002. https://doi.org/10.1051/matecconf/20152401002.
[5] Cho Soojin, JinsukYim, SungWoo Shin,Hyung-Jo Jung, Chung-Bang Yun,Ming L.Wang. 2013. „ComparativeFieldStudy ofCableTensionMeasurement for a Cable-Stayed Bridge”. Journal of Bridge Engineering 18: 748 – 757. https://doi. org/10.1061/(asce) be. 1943-5592.0000421.
[6] Jiang Tianhua, Yalu Yu, Xiucheng Zhang, Wen Huang. 2020. „Comparative analysis of calculation methods for Cable Curve of Landscape Suspension Bridges”. Journal ofPhysics:Conference Series 1624. https://doi. org/10.1088/1742-6596/1624/4/042043.
[7] Li Hui, Jinping Ou. 2016. „The state of the art in structural health monitoring of cable-stayed bridges”. Journal of Civil Structural Health Monitoring 6. Springer Berlin Heidelberg: 43–67. https://doi. org/10.1007/s13349-015-0115-x.
[8] Svensson Holger. 2012. Cable-Stayed Bridges 40 Years of Experience Worldwide. Ernst & Sohn GmbH.
[9] Żółtowski Krzysztof. 2019.Mosty podwieszone. Mosty a środowisko. Wrocławskie Dni Mostowe. Wrocław. DolnośląskieWydawnictwo Edukacyjne.
[10] Żółtowski Krzysztof. 2015. „Monitoring konstrukcji mostu podwieszanego i extradosed: Wybrane zagadnienia”. Mosty: 34 – 38.
[11] Żółtowski Krzysztof,MaciejMalinowski,Maciej Hildebrand. 2009. „Monitoring mostów podwieszonych”. Mosty: 16 – 24.
[12] Żółtowski Krzysztof. 2017. „Most podwieszony. Kreowanie przestrzeni i konsekwencje konstrukcyjne”. Builder 241: 76 – 79.
Przyjęto do druku: 16.08.2021 r.
Materiały Budowlane 09/2021, strona 66-70 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.aspekt.katowice.pl
Materiały Budowlane 09/2021, strona 65 (spis treści >>)
dr inż. Krzysztof Germaniuk, Aspekt Laboratorium Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Podczas eksploatacji ciągłych obiektów mostowych z betonu sprężonego, o długości całkowitej ok. 1 km, pojawiają się w nich dosyć duże odkształcenia spowodowane skurczem i pełzaniem betonu, które powinny być uwzględniane przy projektowaniu urządzeń dylatacyjnych i łożysk.Wzwiązku z tym, że całkowite odkształcenia spowodowane zjawiskami reologicznymi są w tak dużych obiektach zbliżone do odkształceń wywołanych zmianami temperatury otoczenia, istotne jest sprawdzenie, jak te odkształcenia przebiegają w czasie. Intensywność odkształceń jest największa w początkowym okresie twardnienia i dojrzewania betonu, a po pewnymczasie spowalnia i ustaje.
Literatura
[1] Betonowania poszczególnych segmentów mostu na rzece Wiśle – Czerniewice k. Torunia. Intertoll Polska, Grabowiec, maj 2019 r., niepublikowane.
[2] Kiernożycki W., Betonowe konstrukcje masywne – Teoria – Wymiarowanie – Realizacja, Polski Cement Sp. z o.o., Kraków 2003 r.
[3] PN-B-03264:2012-12 Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone – Obliczenia statyczne i projektowanie.
[4] PN-88/B-06250 Beton zwykły.
[5] PN-85/S-10030Obiektymostowe –Obciążenia.
[6] PN-91/S-10042 Obiekty mostowe. – Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone – Projektowanie.
[7] PN-EN 206+A1:2016-12 Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[8] PN-EN 1992-1-1:2008-09 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[9] PN-EN 1992-2: 2010-03 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 2: Mosty z betonu – Obliczanie i reguły konstrukcyjne.
[10] Szkice inwentaryzacji geometrii dylatacji oraz pomiary kontrolne rzędnych dylatacji. Przyczółek nr 1 – Grabowiec i przyczółek nr 14 Czerniewice. Most przez rzekę Wisłę w ciągu TAPP, mgr inż. Marek Nowicki, 29.04.1998 r., niepublikowane.
[11] Wyniki pomiarów przemieszczeń w dylatacjach wykonanych na moście przez rzekę Wisłę w Toruniu przez przedstawiciela firmy Aspekt – Laboratorium w dniu 26.04.2019 r.
Materiały Budowlane 09/2021, strona 62-65 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.itb.pl
Materiały Budowlane 09/2021, strona 61 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.kprm.com.pl
Materiały Budowlane 09/2021, strona 61 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski; Zakład Dróg Mostów i Kolei
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Konstrukcje obiektów mostowych, podobnie jak inne budowle inżynierskie, podlegają odkształceniom spowodowanym czynnikami termicznymi, obciążeniami użytkowymi i montażowymi, skurczem i pełzaniem betonu oraz nierównomiernym osiadaniem podłoża gruntowego (również z powodu wpływów sejsmicznych i szkód górniczych). Aby mogły realizować założony w projekcie schemat statyczny, powinny być wyposażone w elementy zapewniające swobodę odkształceń, czyli łożyska i urządzenia dylatacyjne.
Literatura
[1] Bańkowski W., T. Gajda, A. Jivan-Coteti, A. Sakowski, Marek Salamak, A. Silarski, J. Rymsza J. (koordynator). 2021. Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskichWR-M-71.Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Ministerstwo Infrastruktury. Warszawa.
[2] Bień J. 2010. Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
[3] Brandt A. M. 1962. „O zastosowaniu łożysk kauczukowych w mostownictwie”. Inż. i Bud. (3): 104 – 109.
[4] Brandt A. M., A. Niemierko A. 1975. „Nowe rozwiązania łożysk mostowych”. Inż. i Bud. (8- 9): 392 – 396.
[5] Gustowski Z., R.Wodyński,AdamWysokowski. 1993. Ekspertyza wraz z oceną nośności (na podstawie analiz teoretycznych) ustroju nośnego granicznego mostu drogowego przez rzekę Odrę w Kostrzyniu. Wrocław. IBDiM.
[6] NiemierkoA. 2015. „Historia współczesnych łożysk mostowych. Łożyska elastomerowe i elastomerowo- ślizgowe”. Drogownictwo (1).
[7] Niemierko A. 2015. Łożyska mostowe – kontrola podczas eksploatacji. Budownictwo mostowe. VADEMECUM.Wydawnictwo Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa Sp. z o.o.
[8] Niemierko A. 2005. Zalecenia dotyczące łożyskowania obiektów mostowych oraz kontroli łożysk podczas eksploatacji.Warszawa. GDDKiA.
[9] Niemierko A. 1994. Vademecum bieżącego utrzymania i odnowy drogowych obiektów mostowych. Tom 7 – Wyposażenie mostów. Rozdział 7.4 Naprawa lub wymiana łożysk. Warszawa. GDDP.
[10] Raport o stanie technicznym obiektów mostowych GDDKiA na koniec 2017 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, www.gddkia.gov.pl, 2021 r.
[11] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. 2000 nr 63 poz. 735).
[12] Tłustochowski J., B. Kunecki,AdamWysokowski, R. Wodyński. 1998. Projekt techniczny naprawy przyczółków „starego” mostu Jagiellońskiego w ciągu ulicy Jana Kochanowskiego na kanale powodziowym rzeki Odry. Wrocław. IBDiM.
[13] Wysokowski A., J. Howis. 2021. „Wpływ stanu technicznego urządzeń dylatacyjnych na trwałość drogowych obiektów mostowych”. Mosty (2).
[14] Wysokowski A., R. Wodyński, E. Budka. 1991. Ocena aktualnego stanu łożysk ruchomych belek wspornikowych mostu kolejowego w km. 10.688 Jelenia Góra – Zebrzydowa w Pilchowicach wraz z rozwiązaniem technicznym ich wymiany. Wrocław. IBDiM.
[15] Wytyczne stosowania łożysk w kolejowych obiektach inżynieryjnych Id – 120. PKP Polskie Linie Kolejowe. Warszawa 2016.
Materiały Budowlane 09/2021, strona 57-60 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.immerbau.pl
Materiały Budowlane 09/2021, strona 56 (spis treści >>)
Strona 3 z 7