ViaCon
Wejdź na stronę viacon.pl
Materiały Budowlane 09/2021, strona 55 (spis treści >>)
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
Wejdź na stronę viacon.pl
Materiały Budowlane 09/2021, strona 55 (spis treści >>)
mgr inż. Piotr Tomala, ViaCon Polska Sp. z o.o.
mgr inż. Wojciech Węglewski, ViaCon Polska Sp. z o.o.
mgr inż. Piotr Tusiński, ViaCon Polska Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W 2020 r. na zlecenie firmy Berger Bau Polska Sp. z o.o. został opracowany projekt wykonawczy mostu objazdowego przez Odrę w miejscowości Ścinawa (rysunek 1 i 2). Obiekt jest częścią inwestycji Remont mostu nad rzeką Odrą w km 33+493 drogi krajowej Nr 36 w m. Ścinawa. Został zaprojektowany na obciążenia odpowiadające klasie C wg PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia. Most ma dziesięć przęseł, które wykonano z elementów kratowych typu Acrow 700XS.
Literatura
[1] Białowieski T. 1978. Mosty składane.Warszawa.
[2] PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia.
[3] PN-91/S-10042 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, Żelbetowe i sprężone. Projektowanie.
[4] PN-91/S-10052 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Projektowanie.
[5] PN-83/B-02482 Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.
[6] PN-83/B-03010 Ściany oporowe. Obliczenia statyczne i projektowanie.
[7] PN-81/B-03020 Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie budowli. Obliczenia statyczne i projektowanie.
Materiały Budowlane 09/2021, strona 53-55 (spis treści >>)
Wejdź na stronę zpkszumowo.pl
Materiały Budowlane 09/2021, strona 52 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.tpaqi.com
Materiały Budowlane 09/2021, strona 51 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.jrs.eu
Materiały Budowlane 09/2021, strona 50 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska; Katedra Dróg i Mostów
dr inż. Mateusz Rajchel, Politechnika Rzeszowska; Katedra Dróg i Mostów
dr inż. Maciej Kulpa, Politechnika Rzeszowska; Katedra Dróg i Mostów
mgr inż. Andrzej Adamcio, PWANMET Andrzej Adamcio
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Energia wiatrowa jest drugim najpopularniejszym na świecie odnawialnym źródłem energii (OZE) zaraz po energii słonecznej. W 2019 r. udział OZE w światowej produkcji energii przekroczył 33%, z czego jedna trzecia pochodziła z elektrowni wiatrowych. Standardowy okres eksploatacji turbiny wiatrowej wynosi 20 – 25 lat. Elementy możliwe do powtórnego przetworzenia stanowią 85 – 90%jejmasy.Największymproblemem jest recykling łopat wirnika turbiny, które są wykonane z polimerowych kompozytówwłóknistych FRP(ang. fibre reinforced polymer).
Literatura
[1] Accelerating Wind Turbine Blade Circularity. Rapport prepared by WindEurope, Cefic and EuCIA, May 2020 (https://windeurope. org).
[2] André A., J. Kullberg, D. Nygren, C. Mattsson, G.Nedev,R.Haghan. 2020. „Re-use of wind turbine blade for construction and infrastructure applications”. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, no. 942, s. 012015, https://doi: 10.1088/1757- 899X/942/1/012015.
[3] Bank L. C., F. R.Arias, A. Yazdanbakhsh, T. R. Gentry, T. Al-Haddad, J. F. Chen, R. Morrow. 2018. „Concepts for Reusing Composite Materials fromDecommissionedWind Turbine Blades in Affordable Housing”. Recycling, vol. 3, no. 3., https://doi. org/10.3390/recycling3010003.
[4] Beauson J., P. Brøndsted. 2016. „Wind Turbine Blades:An End of Life Perspective”. In: OstachowiczW. et al. (eds.),MARE-WINT: NewMaterials and Reliability in Offshore Wind Turbine Technology. Springer, https://doi: 10.1007/978-3- 319-39095-6_23.
[5] https://www.anmet.com.pl.
[6] Kullberg J., D. Nygren. 2020. Reuse of decommissioned wind turbine blades in pedestrian bridges – An investigation of using wind turbine blades as structural members in pedestrian bridges. Master’s Thesis. Department of Architecture and Civil Engineering, Chalmers University of Technology, Gothenburg, Sweden. https://odr.chalmers. se/handle/20.500.12380/301077.
[7] ReWind: Repurposing wind blades. Driving innovation in wind farm decommissioning. www.re-wind.info
[8] Siwowski Tomasz. 2018.Mosty z kompozytów FRP. Kształtowanie, projektowanie, badania. Warszwa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
[9] Siwowski Tomasz, R. Sieńko, Ł. Bednarski. 2017. „System monitorowania mostów kompozytowych z wykorzystaniem światłowodowych czujników odkształceń”. Mosty 5: 50 – 53.
[10] Speksnijder S.Abridgemade of reused wind turbine blades. https://materialdistrict. com/article/ bridge-wind-turbine-blades/.
[11] Speksnijder S. 2018. Reuse of wind turbine blades in a slow traffic bridge. Master’s Thesis, Faculty of Industrial Design Engineering, Delft University of Technology, Delft, The Netherlands.
[12] Wild project 2019: www.tv2nord.dk/aalborg/ vildt-projekt-skrottede-mollevinger-bliver- -til-nybro-i-lindholm.
[13] Zhang C. 2014. Life cycle assessment (LCA) of fibre reinforced polymer (FRP) composites in civil applications. In: Pacheco-Torgal F. et al. (eds.), Eco-efficient Construction and Building Materials, Woodhead Publishing, https://doi. org/10.1533/9780857097729.3.565.
Materiały Budowlane 09/2021, strona 48-50 (spis treści >>)
Wejdź na stronę www.cemex.pl/VERTUA-CEMENT-NISKOEMISYJNY
Materiały Budowlane 09/2021, strona 47 (spis treści >>)
mgr inż. Piotr Górak, CEMEX Polska Sp. z o.o.
ORCID: 0000-0003-3479-7647
mgr inż. Jarosław Gaudy, CEMEX Polska Sp. z o.o.
mgr inż. Andrzej Wójcik, CEMEX Polska Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2021.09.07
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. W artykule zaprezentowano wyniki prac nad „zielonymi” betonami mostowymi w aspekcie możliwości redukcji ich śladu węglowego pochodzącego od/z cementu. Cementy z dodatkami mineralnymi są doskonałym przykładem świadomego „zielonego” rozwoju technologii betonu w kierunku zmniejszenia emisyjności procesu wykonywania konstrukcji betonowych. Niestety tego typu cementy w budownictwie mostowym i drogowym wciąż pozostają zakładnikami archaicznych przyzwyczajeń i opinii, stając się spoiwami drugiego wyboru w porównaniu z cementami portlandzkimi „czystymi”. W artykule przedstawiono rożne podejścia do rozwiązań materiałowych z betonu w przypadku typowej konstrukcji mostowej, biorąc pod uwagę właściwości betonu jako warunek konieczny do akceptacji rozwiązania oraz obliczając potencjał zmniejszenia śladu węglowego typowych rozwiązań materiałowych.
Słowa kluczowe: beton mostowy; ślad węglowy; dekarbonizacja; trwałość; zrównoważony rozwój.
Abstract. In this article presented research results about „green” bridge concretes in aspect of possibilities of CO2 reduction. Composite cements with mineral additives are perfect example of „green” development of concrete technology towards decreasing emissions of construction process. Unfortunately composite cements in bridge and road construction in Poland still remain prisoner archaic habits and bad opinions and still remain as a cements second choice. I this article presented different approaches to materials solution for concrete used in typical bridge construction. Necessary condition for this type of solution were good properties of new „green” bridge concrete and scientifically potential decrease of carbon footprint.
Keywords: bridge concrete; carbon footprint; decarbonization; durability; sustainability.
Literatura
[1] Deklaracje środowiskowe III typu – Grupa cementów CEMI 42,5 w klasie wytrzymałości 42,5 produkowane w Cemex Polska.
[2] Deklaracje środowiskowe III typu –VERTUA Plus® CEM II/A-V 52,5 R-NA.
[3] Deklaracje środowiskowe III typu –VERTUA Ultra® CEM III/A 42,5 N-LH/HSR/NA.
[4] Deklaracje środowiskowe III typu – EPD cementy CEM I, CEM II, CEM III, CEM IV, CEMVprodukowanewPolsce opracowane przez Instytut Techniki Budowlanej ITB (Piasecki M.) opracowane na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Cementu w Polsce – Właściciel Deklaracji Środowiskowej III Typu: Stowarzyszenie Producentów Cementu.
[5] Energy Efficiencymarket report 2015, International Energy Agency, Paris 2015.
[6] GDDKiA Ogólne Specyfikacje Techniczne: Rozdział VIII: Obiekty inżynierskie, Dział 01: Główne elementy konstrukcyjne, 01.01; Beton konstrukcyjny 18.07.2014.
[7] GDDKiA Ogólna Specyfikacja Techniczna – projektOST13.01.00Beton konstrukcyjnywdrogowym obiekcie inżynierskim –Warszawa 2018.
[8] Ogólna Specyfikacja Techniczna 05.03.04Nawierzchnia z betonu cementowego. 2018, źródło: https://www.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/ d/dokumenty-techniczne_8162/D-05.03.04.pdf.
[9] PiaseckiMichał. Deklaracje środowiskowe wyrobówbudowlanych, typ III (EPD) – PN-EN15804. Zrównoważone budownictwo (https://www.itb. pl/zrownowazone-budownictwo1. html).
[10] PN-EN206+A1:2016-16 Beton.Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[11] PN-B 06265:2018-10. Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność –Krajowe uzupełnienie PN-EN 206+A1:2016-12.
[12] RozporządzenieMinistraTransportu iGospodarkiMorskiej z 30maja 2000 r.wsprawiewarunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
[13] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 1 sierpnia 2019 zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
[14] SPC-CEMBUREAU-2050-Roadmap_pl,źródło: https://www.polskicement.pl/mapa-drogowa-2050.
[15]Wytyczne techniczne klasyfikacji kruszywkrajowych i zapobiegania reakcji alkalicznejwbetonie stosowanym w nawierzchniach dróg i drogowych obiektach inżynierskich, czerwiec 2019, źródło: https://www.gov.pl/web/gddkia/reaktywnosc-kruszyw.
[16] Załącznik 4 – Procedura BadawczaGDDKiA PB/4/18, Określenie potencjalnej reaktywności mieszaniny cementu, dodatkówmineralnych i kruszyw według zmodyfikowanej metody ASTM C1567, czerwiec 2019, źródło: https://www.gov. pl/web/gddkia/reaktywnosc-kruszyw.
Przyjęto do druku: 27.08.2021 r.
Materiały Budowlane 09/2021, strona 42-46 (spis treści >>)
Strona 4 z 7