logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MWK i szczelność powietrzna budynków

mgr inż. Krzysztof Patoka, Rzeczoznawca Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

W 2021 r. publikowaliśmy kilka artykułów [1] omawiających działanie i zastosowanie wysoko paroprzepuszczalnych membran wstępnego krycia (MWK). Jak wiadomo, ten typ materiałów jest powszechnie wykorzystywany na dachach pochyłych jako warstwa uszczelniająca pokrycia (warstwa wstępnego krycia) i jednocześnie osuszająca dach. 

 

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 04/2022, strona 97-98 (spis treści >>)

Analiza następstw potencjalnej awarii wanty mostu podwieszonego w Bydgoszczy

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Consequences analysis of the potential cable failure of the cable-stayed bridge in Bydgoszcz

dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. uczelni, Politechnika Gdańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
ORCID: 0000-0002-5050-0068
mgr inż. Przemysław Kalitowski, Politechnika Gdańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
ORCID: 0000-0002-2083-1616

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.04.16
Studium przypadku

Streszczenie. Most Uniwersytecki został zamknięty po siedmiu latach od oddania do użytkowania. Powodem były widoczne gołym okiem objawy znacznego przeciążenia w obrębie zakotwień. Krytyczne elementy konstrukcji mostu zostały wzmocnione i przywrócono go do ruchu. W artykule przedstawiono nieliniowe analizy statyczne i dynamiczne wykonane na modelu MES, prezentujące cztery scenariusze przebiegu zachowania konstrukcji po utracie nośności mocowania wanty. Wykazały one, że przy przyjętych założeniach urwanie jednej z want prowadziłoby do nieuchronnej katastrofy.
Słowa kluczowe: most wantowy; analiza dynamiczna; Metoda Elementów Skończonych; zerwanie wanty; nieliniowość geometryczna.

Abstract. The University Bridge was closed seven years after it was put into use. The reason wasthe notice dsymptoms of significant overload in the area of the anchorages.Critical elements of the bridge structure were strengthened and it was brought back into service. The paper presents nonlinear static and dynamic analyzes performed on the FEM model, presenting four scenarios of the behavior of the structure after breaking the cable anchorage. The results showed that, under the adopted assumptions, breaking one of the cables would lead to an inevitable disaster.
Keywords: cable-stayed bridge; dynamic analysis; Finite Element Method; cable break; geometrical nonlinearity.

Literatura
[1] Transprojekt Gdański Sp. z o.o., „Projekt Wykonawczy – Budowa ul. Ogińskiego w Bydgoszczy na odcinku od ul. Powstańców Wielkopolskich do ul.Wojska Polskiego wraz z obiektami inżynierskimi i dojazdami – Most Nurtowy Podwieszony M-2”.
[2] Aspekt Sp. z o.o. Most Uniwersytecki przez Brdę w Bydgoszczy. Sprawozdanie końcowe z próbnego obciążenia statycznego oraz dynamicznego obiektu”. Jaworzno, 2013.
[3] SokołowskiWi in.MontażMostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy. Mosty. 2015; t. 5: 43 – 47.
[4] ŻółtowskiK,BinczykM,KalitowskiP.Pomiary naciągu want Mostu Uniwersyteckiego (most podwieszonyM2) wraz z oceną techniczną. Ekspertyza. Kormost. Raport Techniczny, Bydgoszcz, 2020.
[5] Żółtowski K, BinczykM, Kalitowski P. Pomiar sił w wantach mostu podwieszonego. Materiały Budowlane. 2021; 9: 68 – 72; doi: 10.15199/33.2021.09.08.
[6] Hawryszków P. Badania sił naciągu cięgien systemówpodwieszeńmostówzwykorzystaniemmetod dynamicznych. Materiały Budowlane. 2015; t. 1, nr 10: 32 – 34; doi: 10.15199/33.2015.10.08.
[7] Żółtowski K, Pełka D, Nowak A. Raport techniczny z analizy nośności węzłów zakotwień w pomoście mostu przez rzekę Brdę w ciągu Trasy Uniwersyteckiej w Bydgoszczy. KBP Żółtowski. Raport Techniczny, Gdańsk, 2021.
[8] ŻółtowskiK,BinczykM,Kalitowski P.MostUniwersyteckiwBydgoszczy. Teoretyczne podstawy decyzji owyłączeniu obiektu z ruchu.WrocławskieDni Mostowe – Bezpieczeństwo Budowli Mostowych –Wrocław, 25-26.11.2021, ss. 71 – 83.
[9] Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy. Laboratorium BadańMateriałowych iKonstrukcji. Sprawozdanie z badań nr 01/2021. Badanie wytrzymałościowe próbek pobranych z konstrukcji stalowej. Bydgoszcz, 2021.
[10] Wilde K i in. Ekspertyza Techniczna:Wykonanie koreferatu do raportów dotyczącychMostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy wykonanych przez Konsultacyjne Biuro Projektowe Krzysztof Żółtowski. Raport Techniczny, Gdańsk, 2021.
[11] Wilde K i in. Most Uniwersytecki w Bydgoszczy – zaawansowane studium stref zakotwienia systemu podwieszenia w pomoście. Wrocławskie Dni Mostowe – Bezpieczeństwo Budowli Mostowych –Wrocław, 25 – 26.11.2021, ss. 85 – 95.
[12] Żółtowski K. Nadzór ekspercki nad podparciem i wzmocnieniem Mostu Uniwersyteckiego. Interpretacja danych archiwalnych pozyskanych z monitoringu elektronicznego. ZDMiKP w Bydgoszczy. Raport Techniczny, Gdańsk, 2022.
[13] Żółtowski K, Binczyk M, Kalitowski P. Zagrożenie katastrofą budowlaną Mostu UniwersyteckiegowBydgoszczy. Analizy i badania.XXXkonferencjaAwarie Budowlane. Międzyzdroje 2022.
[14] Kowalewski L. Zmęczenie materiałów – Podstawy, Kierunki badań, Ocena stanu uszkodzenia, w Siedemnaste Seminarium Nieniszczące Badania Materiałów, 2011, ss. 1–23.
[15] Dietrich M. Podstawy konstrukcji maszyn Tom 2. Warszawa: WNT, 1995.
[16] KORMOST. Raport ze stwierdzonych niezgodności podczas przeprowadzonych badaniach zakotwień want. Raport Techniczny, Bydgoszcz, 2020.
[17] Rakowski G, Kacprzyk Z. Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji. Oficyna Wydawnicza PW, 2016.
[18] Biliszczuk J i in. Projekt wzmocnienia węzłów zakotwienia want w moście Uniwersyteckim w Bydgoszczy. Wrocławskie Dni Mostowe – Bezpieczeństwo Budowli Mostowych – Wrocław, 25 – 26.11.2021, ss. 97 – 108.
[19] Zarząd DrógMiejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Materiały źródłowe dotyczące problematyki wyłączenia mostu z eksploatacji. www.zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/component/search/? searchword=raportmost (dostęp: 22.03.2022).

Przyjęto do druku: 07.04.2022 r.

 

Materiały Budowlane 04/2022, strona 92-96 (spis treści >>)

Naprawa Mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy

Od 26 stycznia br. bydgoszczanie ponownie mogą korzystać z zamkniętego przed rokiem mostu wciągu Trasy Uniwersyteckiej. Firma KORMOST S.A. we współpracy z firmą GOTOWSKI (wykonawcą charakterystycznej konstrukcji o niepowtarzalnym kształcie przenikających się dwóch gałęzi pylonu) oraz zespołem cenionych profesorów i inżynierów przywróciła obiekt do wymagań normowych. 

 

kormost.pl

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 04/2022, strona 90-91 (spis treści >>)

Ocena właściwości dynamicznych kładki dla pieszych po zamontowaniu tłumików masowych

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

Evaluation of dynamic properties of a footbridge after installation of mass dampers

mgr inż. Michał Jukowski, Politechnika Lubelska; Wydział Budownictwa i Architektury
ORCID: 0000-0003-3750-8281
mgr inż. Bartosz Skulski, ATEST SP.J. Akredytowane Laboratorium Badawcze
ORCID: 0000-0002-7043-0052

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.04.15
Doniesienie naukowe

Streszczenie. W artykule opisano przykład kładki dla pieszych, w przypadku której konieczne było zastosowanie dodatkowych rozwiązań zwiększających komfort użytkowania przez pieszych. Zabudowa dwóch tłumików drgań (o charakterystyce częstotliwości pokrywającej się z drugą postacią drgań) znacznie poprawiła zachowanie konstrukcji pod obciążeniem dynamicznym w zakresie odpowiedzi dynamicznej konstrukcji nośnej kładki. Ograniczono amplitudę przyspieszeń i przemieszczeń pomostu drugiej postaci drgań (giętno-skrętnej) oraz znacznie zwiększono poziom tłumienia drgań. Analiza przebiegu czasowego przemieszczeń pomostu potwierdziła pracę konstrukcji w zakresie sprężystym.
Słowa kluczowe: analiza dynamiczna; tłumik drgań; współczynnik tłumienia; logarytmiczny dekrement tłumienia.

Abstract. This paper describes an example of the footbridge construction, where it was necessary to apply additional solutions increasing the comfort of the object use for pedestrians. The installation of two vibration dampers (with frequency characteristics coincidingwith the second formof vibration) significantly improved the behavior of the structure under the dynamic load in terms of the dynamic response of the footbridge load-bearing structure. The amplitudes of accelerations and displacements of the deck of the second form of vibrations (bending-torsional) were reduced and the vibration damping level was significantly increased.Analysis of the time courses of the bridge deck displacements confirmed the operation of the structure in the elastic range.
Keywords: dynamic analysis; vibration damper; damping factor; logarithmic damping decrement.

Literatura
[1] Biliszczuk J.Mosty Podwieszone Projektowanie i Realizacja.Warszawa.Arkady. 2005.
[2] Bęc J, JukowskiM.Analiza statyczna imodalnaMostu Solidarności w Płocku. Budownictwo i Architektura. 2016; vol. 15 nr 1, s. 177 – 189.
[3] Frýba L. Vibration of solids and structures under moving loads. London, UK: Thomas Telford. 1999.
[4] FlagaA.Mosty dla pieszych.WydawnictwaKomunikacji iŁącznościWKŁ2011.
[5] Flaga A, Pańtak M, Michałowski T. Examination of own human comfort criteria for footbridges in case of wind-induced vibrations, rozdział w monografii Environmental effects on buildings, structures and people – investigations, studies, applications. Politechnika Krakowska, Kraków 2016; 271 ÷ 284.
[6] FlagaA, Flaga K. Obciążenia dynamiczne kładek dla pieszych spowodowane ludźmi w różnych warunkach ich aktywności. Monografia Projektowanie, budowa i estetyka kładek dla pieszych. Politechnika Krakowska; 2003; 29 ÷ 50.
[7] Racic V, Brownjohn J. Mathematical modelling of random narrow band lateral excitation of footbridges due to pedestrians walking. Computers and Structures. 2012. doi: 10.1016/j.compstruc.2011.10.002.
[8] Erfan Shahabpoor, PavicA,RacicV, Zivanovic S. Effect of groupwalking traffic on dynamic properties of pedestrianstructures. Journal of Sound and Vibration. 2017. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsv.2016.10.017.
[9] Ciurej H. Interakcja inercyjnych obciążeń ruchomych i kładki dla pieszych. Czasopismo Techniczne. 2012; Z. 1-B/2012.
[10] PN-85/S-10030 Obiekty mostowe – Obciążenia.
[11] Sprawozdanie z próbnego obciążenia statycznego i dynamicznego kładki dla pieszych nad ul. Szarych Szeregów w Radomiu (16-020-W). Opracowanie: PolitechnikaGdańska, Wilde Engineering Sp. z o.o.Aspekt LaboratoriumSp. z o.o., listopad 2016 r.
[12] Design of Lightweight Footbridges for Human Induced Vibrations, JCR, 2009. ISBN: 978-92-79-13387-9. doi: 10.2788/33846.

Przyjęto do druku: 25.03.2022 r.

 

Materiały Budowlane 04/2022, strona 86-88 (spis treści >>)

Wpływ ujemnej temperatury i opadów podczas procesów technologicznych na właściwości nawierzchni asfaltowej

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

The impact of negative temperature and sleet during technological processes on the properties of the asphalt pavement

mgr inż. Magdalena Czyż, IBV Group
ORCID: 0000-0002-1031-4818
mgr inż. Maciej Lis, IBV Group
ORCID: 0000-0002-2102-9502
dr hab. inż. Elżbieta Szafranko, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie; Wydział Geoinżynierii
ORCID: 0000-0003-1074-9317

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2022.04.14
Studium przypadku

Streszczenie. W artykule przedstawiono wpływ ujemnej temperatury i opadów reprezentujących warunki zimowe na właściwości nawierzchni wykonywanej podczas ich występowania. W celu uchwycenia granicznych warunków atmosferycznych, po przekroczeniu których właściwości nawierzchni znacznie odbiegają od wymaganych, wyodrębniono cztery odcinki, na których wykonywano podbudowę z betonu asfaltowego AC22P oraz warstwę wiążącą z betonu asfaltowegoAC16W, w różnych warunkach atmosferycznych. W artykule opisano wady nawierzchni powstałe na skutek wykonywania robót w nieodpowiednich warunkach pogodowych.
Słowa kluczowe: roboty bitumiczne; nawierzchnia asfaltowa; szczepność międzywarstwowa; warunki pogodowe.

Abstract. The article presents the impact of adverse weather conditions occurring in winter on the properties of the pavement performed during such winter conditions. In order to try to capture the boundary atmospheric conditions, beyond which the properties of the pavement significantly differ from the required ones, four sections were distinguished on which the AC22P asphalt concrete foundation and the AC16W asphalt concrete binding layer were made, in various weather conditions. The article the surface defects caused by the execution of works in inappropriate weather conditions were demonstrated.
Keywords: asphalt pavement construction; asphalt pavement; interlayer bonding; weather conditions.

Literatura
[1] LiphardtA, Kowalski KJ.Wpływ technologii i wybranych warunków pogodowych na wykonanie nawierzchni asfaltowych. Drogownictwo. 2015; 7: 225 – 230.
[2] Janczak A. Układanie nawierzchni w niskiej temperaturze. Nowości zagranicznej techniki drogowej. 2006; 166: 23 – 32.
[3] Spuziak W. Wykonywanie drogowych robót nawierzchniowych w niskiej temperaturze. Drogownictwo. 2000; 7: 195 – 200.
[4] Baranowska M, Gurba A. Wyniki badań zależności wypadków drogowych od warunków meteorologicznych i próby praktycznego uzyskania tych wyników. Problemy Uzdrowiskowe. 1979; 9 (10): 143 – 153.
[5] Piłat J, Radziszewski P. Nawierzchnie asfaltowe: podręcznik akademicki.Wydawnictwo Komunikacji i Łączności; 2010.
[6] Radziszewski P,KalabińskaM, Piłat J.Materiały drogowe i nawierzchnie asfaltowe. PB; 1995.
[7] WT-2 2016 część II Wykonanie warstw nawierzchni asfaltowych Wymagania Techniczne.
[8] Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych, D-04.07.01 v02, nawierzchnia z betonu asfaltowego, warstwa podbudowy, GDDKiA2019.
[9] Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych, D-05.03.0a v02, nawierzchnia z betonu asfaltowego, warstwa wiążąca, GDDKiA 2019.
[10] Mieczkowski P. ZagęszczanieMMAw cienkich warstwach. Uwarunkowania cieplne.Magazyn Autostrady. 2006; 10: 94 – 104.
[11] Mieczkowski P. Krawędzie warstw z mieszanek asfaltowych – problem zagęszczania w technologii na gorąco.Drogownictwo. 2010; 1: 3 – 12.
[12] Jaskuła P, Judycki J. Badanie i ocenawpływu sczepności międzywarstwowej na trwałość konstrukcji nawierzchni asfaltowej. Raport z pierwszego etapu badań, Politechnika Gdańska. 2005.
[13] Jaskuła P. Sczepność międzywarstwowa w nowo budowanych nawierzchniach w Polsce. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury. 2016; 33: 225 – 232.
[14] Jaskuła P. Sczepność warstw asfaltowych wwielowarstwowych układach nawierzchni drogowych. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. 2018.
[15] Cyna M, Ossola M F. Bitumen emulsions. SFERB, Paris; 2008.
[16] Mieczkowski P. Emulsje asfaltowe w drogownictwie. Czasopismo Izolacje; 2011.
[17] Becher P. Emulsions, theory and practice. OXFORD PRESS; 2000.
[18] Asphalt Cold Mix Manual. Asphalt Institute, USA; 2000.
[19] Merska O. Cienkie warstwy na zimno – nowe trendy w technologii drogowej.MagazynAutostrady; 2011.
[20] Piłat J, Radziszewski P. Nawierzchnie asfaltowe. WKŁ, Warszawa; 2010.
[21] JanczakA. Układanie nawierzchni w niskiej temperaturze. Nowości zagranicznej techniki drogowej. 2006; 166.
[22] Chadboum B. i inni. Praca zbiorowa: An asphalt paving tool for adverse conditions. Final report. University ofMinnesota Departmentof Civil Engineering; 1998.
[23] West R, Watson D, Turner P, Casola J. Mixing and Compaction Temperatures of Asphalt Binders in Hot-Mix Asphalt. National Cooperative Highway Research Program, Report 648, Washington D.C.; 2010.
[24] Stefańczyk B, Mieczkowski P. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania. WKŁ, Warszawa; 2008.

Przyjęto do druku: 18.03.2022 r.

 

Materiały Budowlane 04/2022, strona 82-85 (spis treści >>)

Prefabrykaty betonowe „szyte na wymiar”

dr inż. Grzegorz Śmiertka, ZPB „Kaczmarek” Sp. z o.o. Sp.K.

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Prefabrykaty betonowe są od wielu lat z powodzeniem wykorzystywane w budownictwie infrastrukturalnym, gdyż przyspieszają proces budowy oraz zmniejszają jej koszty i zapewniają bardzo dobrą jakość wznoszonych konstrukcji. Tradycyjna prefabrykacja bazuje na powtarzalnych rozwiązaniach, umożliwiających uzyskanie dużej wydajności produkcji przy znacznym obniżeniu ich ceny. Jedynym jej ograniczeniem są wymiary form produkcyjnych, umożliwiające uzyskanie określonego typoszeregu minimalnych i maksymalnych wymiarów elementów. 

 

www.zpbkaczmarek.pl

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 04/2022, strona 80-81 (spis treści >>)