Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Assessment of physical properties of coarse aggregates for wearing courses of road pavement
dr inż. Marta Wasilewska, Politechnika Białostocka; Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0001-6834-5206
mgr inż. Dominik Grzyb, Politechnika Białostocka; Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-4001-3119
prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, Politechnika Białostocka; Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
ORCID: 0000-0002-9130-3773
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.04.13
Studium przypadku
Streszczenie. W artykule przedstawiono wyniki badań właściwości fizycznych kruszyw grubych przeznaczonych do warstwy ścieralnej dróg krajowych o kategorii ruchu ≥ KR5 wykonanej z mieszanki mineralno-asfaltowej. Do badań wytypowano dziewięć kruszyw, które wyprodukowano ze skał o zróżnicowanej charakterystyce petrograficznej. Spośród testowanych materiałów jedynie kruszywo granodiorytowe spełnia wymagania określone w Wytycznych TechnicznychWT-1:2014 [1]. Przede wszystkim kryteria dotyczące wskaźnika polerowalności PSV, współczynnika LA, współczynnika luminancji Qd ograniczają możliwość wykorzystania kruszywa do warstwy ścieralnej. Należy zaznaczyć, że właściwości fizyczne kruszywa są ściśle związane ze składem mineralnym, strukturą i teksturą skały pochodzącej z danego złoża. W związku z tym nie należy uogólniać wniosków określonych na podstawie otrzymanych wyników badań na inne złoża.
Słowa kluczowe: kruszywo grube; mieszanki mineralno-asfaltowe; jasność nawierzchni; odporność na polerowanie.
Abstract. The paper presents the test results of physical properties of coarse aggregates intended for the wearing course made of asphalt mixture for national roads with traffic category ≥ KR5. Nine aggregates were selected for the study that were produced from rocks with different petrographic characteristics. Among the tested materials, only granodite aggregate meets the strict criteria set out in the Technical Guidelines WT-1:2014 [1]. First of all, the requirements for the PSV, the LA coefficient, the Qd luminance coefficient contributed to the elimination of the tested aggregates for wearing course. It should be noted that the physical properties of a given aggregate are closely relatedwith themineral composition, structure and texture of the rock from a given deposit. Therefore, one should not generalize the conclusions made on the basis of the obtained results to other geological deposits.
Keywords: coarse aggregate; asphaltmixtures; brigtness of road pavement; resistance to polishing.
Literatura
[1] Załącznik do zarządzenia nr 46GeneralnegoDyrektora Drog Krajowych iAutostrad z 25.09.2014 r.: Kruszywa domieszanekmineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych. Kruszywa.Wymagania Techniczne (WT-1: 2014).
[2] Załącznik do zarządzenia nr 54 Generalnego Dyrektora Drog Krajowych i Autostrad z 18 listopada 2014 r.: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. Wymagania techniczne (WT-2:2014).
[3] Norddeutsche Expertengruppe fur aufgehellte Asphaltdeckschichten: Praktische Hinweise fur den Bau von hellen Asphaltdeckschichten, 2004.
[4] FGSV Forschungsgesellschaft fur Strassen und Verkerswehsen; Arbeitspapier Reflexionseigenschaften von Gesteinskornungen und Oberflachenaus Asphalt. Ausgabe 2010.
[5] Filipczyk M, Kukielska D. Nawierzchnie jasna i rozjaśnianie. Teoria i praktyka. Mining Science – Mineral Aggregates. 2016; vol. 23 (1): 17 – 22.
[6] Goralczyk S, Kukielska D. Jakość kruszyw. Gornictwo i Geologia, Prace Naukowe Instytutu Gornictwa Politechniki Wrocławskiej. 2011; 132, Studia iMateriały nr 39, 79 – 89.
[7] Gardziejczyk W, Wasilewska M. Evaluation of microtexture changes of coarse aggregate during simulated polishing.Archives ofCivilEngineering. 2016; vol. 62 (2): 19 – 34. DOI 10.1515/ace-2015-0062.
Przyjęto do druku: 05.04.2022 r.
Materiały Budowlane 04/2022, strona 76-78 (spis treści >>)
mgr inż. Piotr Heinrich
Prezes Zarządu OAT Sp. z o.o.
W związku z coraz powszechniejszym stosowaniem nawierzchni z betonu cementowego na drogach krajowych, samorządowych i prywatnych, dużego znaczenia nabiera znajomość właściwego doboru technologii utrzymania i remontów, aby zapewnić trwałość i bezpieczeństwo eksploatacji tych nawierzchni. Wśród wielu zarządców i wykonawców panuje stereotyp, że utrzymanie dróg betonowych jest trudne i kosztowne.


www.oat.pl
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 04/2022, strona 74-75 (spis treści >>)
Open Access (Artykuł w pliku PDF)
The first Polish application of concrete pavement on road bridges
prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska; Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
ORCID: 0000-0002-2003-000X
prof. dr hab. inż. Antoni Szydło, Politechnika Wrocławska; Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
ORCID: 0000-0002-3363-9391
dr inż. Mateusz Rajchel, Politechnika Rzeszowska; Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
ORCID: 0000-0003-4930-3443
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.04.12
Studium przypadku
Streszczenie. Coraz więcej dróg w Polsce ma nawierzchnię betonową, natomiast na mostach położonych w ciągu tych dróg nadal jest układana nawierzchnia bitumiczna ze względu na brak krajowych technologii. Powoduje to określone komplikacje technologiczne i eksploatacyjne. W artykule przedstawiono przegląd nawierzchni betonowych, stosowanych na mostach drogowych na świecie. Na tym tle opisano pierwsze krajowe zastosowanie nawierzchni betonowej wykonanej na kilku obiektach mostowych w ciągu drogi ekspresowej S-7.
Słowa kluczowe: nawierzchnia betonowa; obiekty mostowe; przegląd; technologia.
Abstract. More and more roads in Poland have a concrete pavement. However, due to the lack of national technologies, bituminous pavement is still being laid on the bridges located along these roads. This causes certain technological and operational complications. The article presents an overview of concrete pavements used on road bridges around the world. Against this background, the first domestic application of concrete pavement, made on several bridge structures along the S-7 expressway, was described.
Keywords: concrete pavement; bridge; overview; technology.
Literatura
[1] SzydłoA,Mackiewicz P. Nawierzchnie betonowe na drogach gminnych. Poradnik. Kraków: Polski Cement; 2005.
[2] Glinicki MA. Inżynieria betonowych nawierzchni drogowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2021.
[3] Piłat J, Radziszewski P, Kowalski K. Jaka nawierzchnia, taki most. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne. 2007; 4: 49 – 52.
[4] National Academies of Sciences, Engineering, andMedicine. Concrete Bridge Deck Performance. Washington DC: The National Academies Press; 2004; https://doi.org/10.17226/17608.
[5] ACICommittee 222.ACI 222.3R-11:Guide toDesign and Construction Practices toMitigate Corrosion of Reinforcement in Concrete Structures. Farmington Hills, USA:American Concrete Institute, 2011.
[6] SzydłoA,Mackiewicz P,Wardęga R, Krawczyk B. Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych.Warszawa: GDDKiA; 2014.
[7] Brühwiler E, Denarié E. Rehabilitation and Strengthening of Concrete Structures Using Ultra- -High Performance Fibre Reinforced Concrete. Struct Eng Int. 2013; 23 (4): 450 – 457. https://doi.org/10.2749/101686613X13627347100437.
[8] Munoz JF, De la Varga I. Ultra-High Performance Concrete for Bridge Deck Overlays. No. FHWA-HRT-17-097. Washington DC: Federal Highway Administration; 2018. https://www. fhwa.dot.gov/publications/research/infrastructure/ bridge/17097/17097.pdf.
Przyjęto do druku: 04.04.2022 r.
Materiały Budowlane 04/2022, strona 70-73 (spis treści >>)

Wejdź na stronę www.immerbau.pl
Materiały Budowlane 04/2022, strona 69 (spis treści >>)
Tomasz Orłowski
Rok 2020 oznaczał zmagania z pierwszym uderzeniem pandemii COVID-19, która zdezorganizowała wiele sektorów gospodarki, chociaż akurat w budownictwie obyło się bez lockdownów i ograniczania produkcji budowlano-montażowej. Rynek budowlany, we współpracy z inwestorami, poradził sobie z zagrożeniami, kontynuowano inwestycje, a rząd i samorządy przeznaczały znaczne sumy na budownictwo infrastrukturalne.
Materiały Budowlane 04/2022, strona 67-68 (spis treści >>)
SOLBET LUBARTÓW S.A. w Lubartowie to jeden z pierwszych polskich zakładów produkujących drobnowymiarowe elementy ścienne z autoklawizowanego betonu komórkowego (ABK). Działalność produkcyjną rozpoczął w 1960 r. jako przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Zakłady Produkcji Elementów Budowlanych. Jest ona w sposób nieprzerwany kontynuowana do dnia dzisiejszego, najpierw, od 1992 r. pod firmą PPB „PREFABET-LUBARTÓW” Spółka Akcyjna, a od 2005 r. pod aktualną nazwą SOLBET LUBARTÓW S.A. Ta ostatnia zmiana wynikała z faktu, że w 2001 r. zakład wszedł w skład Grupy Kapitałowej SOLBET – lidera i największego producenta wyrobów z autoklawizowanego betonu komórkowego w Polsce.
Materiały Budowlane 04/2022, strona 66 (spis treści >>)
mgr inż. Lech Misiewicz, Solbet Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jedną z podstawowych i najważniejszych właściwości ABK jest jego dobra izolacyjność cieplna. Zgodnie z normą zharmonizowaną PN-EN 771-4 [1] parametry cieplne elementów murowych z ABK zostały zawarte w zasadniczej charakterystyce opór cieplny, w której deklarowanymi właściwościami użytkowymi są: współczynnik przewodzenia ciepła wraz ze sposobem oceny lub gęstość oraz kształt i budowa. Producent powinien deklarować te właściwości, jeżeli przewiduje zastosowanie swoich wyrobów w elementach budynku podlegających wymaganiom izolacyjności cieplnej.
Literatura
[1] PN-EN 771-4:2011+A1:2015Wymagania dotyczące elementówmurowych.Część 4:Elementymurowe z autoklawizowanego betonu komórkowego.
[2] PN-EN 1745:2020 Mury i wyroby murowe – Metody określania właściwości cieplnych.
[3] PN-EN 1996-1-1+A1:2013-05/NA:2014-03/ Ap2:2014-09/Ap3:2016-04 Projektowanie konstrukcjimurowych – Część 1-1: Reguły ogólne dla zbrojonych i niezbrojonych konstrukcjimurowych.
[4] Misiewicz L. Beton komórkowy konstrukcyjnymi izolacyjnymmateriałembudowlanym.Materiały Budowlane. 2020; 570 (2): 28 – 29.
[5] PN-EN 12664:2002 Właściwości cieplne materiałówiwyrobówbudowlanych. Określanie oporu cieplnego metodami osłoniętej płyty grzejnej i czujnika strumienia cieplnego. Suche i wilgotne wyroby o średnim i małym oporze cieplnym.
[6] PN-ISO 8301:1998/A1:2018-04 Izolacja cieplna –Określanie oporu cieplnego iwłaściwości z nim związanych w stanie ustalonym – Aparat płytowy z czujnikami gęstości strumienia cieplnego.
[7] PN-ISO 8302:1999 Izolacja cieplna – Określanie oporu cieplnego i właściwości z nim związanych w stanie ustalonym – Aparat płytowy z osłoniętą płytą grzejną.
[8] PN-EN ISO 10456:2009 Materiały i wyroby budowlane –Właściwości cieplno-wilgotnościowe. Tabelaryczne wartości obliczeniowe i procedury określania deklarowanych i obliczeniowych wartości cieplnych.
[9] Łaskawiec K. Parametry cieplne ścian zABK orazmetodologia ich wyznaczania.Materiały Budowlane. 2014; (6): 106 – 107.


Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 04/2022, strona 64-65 (spis treści >>)
dr inż. Mariusz Szóstak, Politechnika Wrocławska; Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
mgr inż. Mateusz Moczko, Politechnika Wrocławska; Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego; Betard Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Technologia BIM to, z punktu widzenia oprogramowania, cyfrowa informacja, zawierająca wszystkie dane powstałe podczas projektowania, budowy i eksploatacji budynku, która może stanowić efektywne narzędzie do zarządzania projektami [1]. Akronim „BIM” rozumiany jest różnie [2] i obecnie funkcjonują trzy jego podstawowe rozwinięcia
Literatura
[1] LelekW. Technologia BIM– narzędzie do zarządzania projektem. Materiały Budowlane. 2020; 12: 56 – 57.
[2] Kasznia D, Magiera J, Wierzowiecki P. BIM w praktyce. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2018.
[3] Attenni M. Informative Models for Architectural Heritage. Heritage. 2019; 2: 2067 – 2089. https://doi.org/10.3390/heritage2030125.
[4] Skrzypczak I, Oleniacz G, Leśniak A, Zima K, Mrówczyńska M, Kazak JK. Scan-to-BIM method in construction: assessment of the 3D buildings model accuracy in terms inventory measurements. 2022. 1 – 22. https://doi. o rg / 1 0 . 1 0 8 0 / 0 9 6 1 3 2 1 8 . 2 0 2 1 . 2 0 11 7 0 3 . DOI: 10.1080/09613218.2021.2011703.
[5] KovacsAT,MicsikA.Method for Evaluating a Building Information Model. Periodica Polytechnica Civil Engineering. 2019; 63, no. 2: 541 – 549. doi: 10.3311/PPci.12563.
[6] Nicał A, Szmigiera E, Protchenko K, Kaczorek K.BIMwprefabrykacji.Nowoczesnemetodywspomagania i automatyzacji.Warszawa. PWN. 2021.
[7] Bonenberg W, Wei X, Zhou M. BIM in Prefabrication and Modular Building. Advances in Intelligent Systems and Computing. 2018; 788: 100 – 110. DOI: 10.1007/978-3-319-94199-8_10.
[8] Janczura S. BIM w prefabrykacji. Nowoczesne Hale. 2017; 3: 70 – 76.
[9] Materiały Betard sp. z o.o. – koncepcje oraz projekty autorstwa mgr. inż. Marcina Rutkowskiego – Biuro Projektowe Betard Sp. z o.o.


Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 04/2022, strona 62-63 (spis treści >>)