logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Stan realizacji inwestycji drogowych w Polsce

2009 r. był przełomowy w realizacji inwestycji drogowych w Polsce z kilku powodów. Po pierwsze, zgodnie z przyjętymi wcześniej założeniami GDDKiA zamknęła proces przygotowania budowy wszystkich odcinków autostrad w Polsce ujętych w rządowym programie budowy dróg krajowych w latach 2008 – 2012. Wszystkie niezbędne przetargi na odcinki autostradA1,A2,A4 są już ogłoszone. W 2010 r. podpisane zostaną umowy na realizację tam, gdzie jeszcze ich nie podpisano. W innych miejscach będzie trwało projektowanie. Dzisiaj już wiemy, że ryzyko niewykonania wszystkich ważnych projektów jest minimalne.

Doświadczenia z projektowania i eksploatacji mostów zintegrowanych

Mosty zintegrowane są interesującą alternatywą dla innych typów obiektów inżynierskich. W wielu krajach opracowano zalecenia dotyczące ich projektowania i warunki stosowania, ale są one bardzo rozbieżne (tabela 1). Ograniczenia nie zawsze są przestrzegane i w efekcie buduje się obiekty integralne o wiele dłuższe, niż dopuszczają przepisy. Przykładowo w stanie Tennessee (USA) wybudowano most zespolony z prefabrykowanymi dźwigarami betonowymi długości 358,4 m, w stanie Kolorado (USA) z betonu „in situ” długości 290,4moraz zespolony stalowo-betonowy długości 318,4 m. W przepisach nie ma ograniczeń dotyczących budowy obiektów zintegrowanych w zależności od klasy drogi.

Projektowanie mostów zespolonych w świetle PN-EN 1994-2

Wszystkie normy europejskie (EN), opracowane przez CEN (Europejski Komitet Normalizacyjny) uzyskały, bez wprowadzania jakichkolwiek zmian, status norm krajowych (PN-EN). W związku z tym członkowie CEN, a wśród nich Polski Komitet Normalizacyjny, zostali zobowiązani do wycofania norm krajowych, sprzecznych z normami EN do końca marca 2010 r. W projektowaniu wykorzystywana jest metoda stanów granicznych, z zastosowaniem częściowych współczynników bezpieczeństwa. W obliczeniach należy brać pod uwagę fazy montażowe oraz eksploatacyjne z uwzględnieniem oceny zmęczenia.

Gwarancja, jakiej jeszcze nie było

Michelin, jako pierwsza firma oponiarska, wprowadza na polski rynek gwarancję bieżnikowania opon segmentu XWorks. Opony te charakteryzuje wytrzymałość i mobilność w zastosowaniu drogowymi pozadrogowym. Opony segmentu X Works (dawniej zwane „Y”) wykorzystywane na placach budowy, w utrudnionym transporcie regionalnym do przewozu surowców lub odpadów są podczas eksploatacji szczególnie narażone na ryzyko uszkodzeń i zniszczenia. Podnosi to znacznie koszty funkcjonowania przedsiębiorstw. Użytkownik może korzystać z gwarancji bieżnikowania, gdy karkas nie nadaje się do bieżnikowania na skutek uszkodzenia mechanicznego (przebicie, przetarcie).

Firma, która złapała wiatr w żagle

Izabela Dembna: Firma GOTOWSKI ma na swoim koncie realizację wielu prestiżowych inwestycji. Proszę wymienić te najważniejsze dotychczas zrealizowane, i te, które są w trakcie prac.
Marek Gotowski: Firma GOTOWSKI Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe Sp. z o.o. powstała w 2003 r., bazując na doświadczonej i wykwalifikowanej kadrze. Od początku działalności zajmowaliśmy się przede wszystkim budownictwem komunikacyjnym, głównie budową i remontem mostów oraz wiaduktów dla sektora zamówień publicznych. Jeśli chodzi o wielkość, to zdecydowanie największy jest most nad Zalewem Zegrzyńskim.

Cementy specjalne w konstrukcjach inżynierskich

Wciągu dwóch ostatnich lat podpisano umowy na budowę lub modernizację ponad 1200 km dróg krajowych, w tym600 km autostrad oraz ponad 600 km dróg ekspresowych i obwodnic. W ubiegłym roku podpisano 28 kontraktów na nowe inwestycje. Obecnie prace budowlane trwają na 777 km dróg krajowych, w tym 317 km autostrad, 265 km dróg ekspresowych, 109 km obwodnic, a także 86 km przebudowywanych odcinków istniejących dróg. Oprócz inwestycji realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych przeprowadzane są również naprawy – do końca ubiegłego roku zamierzano oddać do użytku 892 km wyremontowanych dróg.

Deskowania dla sektora inżynieryjnego

Budowa deskowania MK jest oparta na dźwigarach stalowych wykonanych z dwóch profili ceowych połączonych łącznikami, które z kilkoma elementami uniwersalnymi stanowią podstawę systemu. Dodatkowo, dla każdego wariantu, system uzupełniony jest o elementy umożliwiające określoną aplikację. Dwa podstawowe warianty VMK oraz HMK pozwalają na realizację elementów pionowych o dowolnych kształtach oraz elementów poziomych, w tym płyt mostowych o różnych przekrojach. Odrębną aplikację stanowią podparcia MK umożliwiające wykonanie podpór wysokonośnych, stosowanych m.in. do podpierania belek prefabrykowanych oraz ciężkich wież podporowych.

Folie FolGam w innowacyjnym Systemie Odprowadzania Wód i Uszczelniania GAMRAT

Innowacyjne rozwiązania zastosowane w systemie uszczelniania obiektów infrastruktury drogowej, z zastosowaniem obustronnie szykanowanej folii hydroizolacyjnej FolGam H oraz elastycznego węża zbrojonego GAMRAT – AGRO, są gwarantem 100%szczelności, która dodatkowo może być kontrolowana przez przegląd połączeń poszczególnych arkuszy folii. Nowy system daje możliwość zastosowania połączeń z innymi geosyntetykami, np.: geokratą, czy też matami antyerozyjnymi. Wzmocnione szykanami górnymi utrzymają warstwę humusu na zboczu oraz w kieszeniach szykany, dzięki czemu zgromadzona w nich wilgoć umożliwi dłuższą wegetację roślin obsianych na zboczach skarp.