logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Dni Betonu 2008 - modelowy przykład współpracy nauki i gospodarki

Konieczne jest traktowanie betonu towarowego jako wyrobu budowlanego. Prowadzimy działania, które pozwolą na szybkie wprowadzenie tego rozwiązania do polskiego porządku prawnego – mówił Olgierd Dziekoński, Wiceminister Infrastruktury podczas otwarcia piątej konferencji Dni Betonu, która od 13 do 15 października br. odbywała się w Hotelu Gołębiewski w Wiśle. W konferencji wzięła udział rekordowa liczba 742 uczestników reprezentujących świat nauki i biznesu. Trudno użyć innego określenia: konferencja była świetna – podsumował prof. Lech Czarnecki z Politechniki Warszawskiej.

Migrujące inhibitory korozji stali w betonie - oczekiwania i wątpliwości

Na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej w bieżącym roku odbyły się warsztaty naukowe „Migrujące inhibitory korozji stali w betonie – oczekiwania i wątpliwości” zorganizowane przez Katedrę Inżynierii Materiałów Budowlanych, a zainspirowane przez jej Kierownika – prof. Lecha Czarneckiego. Celem spotkania była wymiana doświadczeń przez specjalistów z różnych ośrodków naukowych w Polsce, zajmujących się tą tematyką badawczą. Obecni byli pracownicy Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Rzeszowskiej oraz Politechniki Warszawskiej. Przedstawiano referaty dotyczące oceny skuteczności działania migrujących inhibitorów korozji, zarówno w roztworach i układach modelowych, jak również w badaniach polowych.

Przyczepność prętów zbrojeniowych do betonu i metody jej badania

Przyczepność stalowych prętów zbrojeniowych do betonu jest podstawą koncepcji żelbetu jako materiału konstrukcyjnego. Badania tego zjawiska prowadzone są od dawna i obecnie kontynuowane z zastosowaniem nierzadko bardzo zaawansowanych metod pomiarowych i analiz teoretycznych opartych np. na modelowaniu numerycznym. W wielu normach na projektowanie konstrukcji żelbetowych podawane są konkretne wartości obliczeniowej przyczepności stalowych prętów do betonu w zależności od różnych cech charakteryzujących te materiały, np. klasy betonu, średnicy prętów oraz ich ukształtowania, np. gładkie lub użebrowane. Wartości te są podawane bez uzasadnienia, ale zapewne wynikają z badań, których źródła nie są wymieniane.

Zapewnienie trwałości konstrukcji żelbetowych

Trwałość konstrukcji żelbetowych rozumiana jest jako okres użytkowania do chwili wystąpienia zagrożenia korozją zbrojenia. Trwałością co najmniej 50 lat powinny charakteryzować się powszechnie wznoszone obiekty. Oczekiwaną trwałość konstrukcjom żelbetowym powinna zapewnić otulina zbrojenia ze szczelnego betonu i o prawidłowej grubości. Otulina jest w stanie zabezpieczyć zbrojenie przed korozją przez kilkadziesiąt lat. W dłuższym okresie należy spodziewać się narastania niekorzystnych zmian na skutek naturalnego oddziaływania otoczenia.

Oddziaływania wyjątkowe na obiekty żelbetowe w świetle współczesnych ustaleń normowych

Bezpieczeństwo elementów i ustrojów wiążemy zawsze z zapewnieniem przejęcia obciążeń obliczeniowych w stanie granicznym nośności (SGN). Jednakże, mówiąc o stanie granicznym nośności, powinniśmy rozważać każdorazowo niezależne zabezpieczenie przed zniszczeniem:
• przekroju;
• elementu;
• ustroju.
1. Obliczeniowo zabezpieczamy się zwykle przed zniszczeniem przekroju w sytuacjach standardowych, ale to wcale nie wyklucza zniszczenia przekroju w przypadku niedotrzymania parametrów materiałowych lub nieprzewidzianych obciążeń.

Monolityczne stropy kablobetonowe

W ostatnich latach na świecie notuje się intensywny rozwój betonu sprężonego. Wpływa na to wiele czynników technicznych i ekonomicznych, a szczególnie:
• rozwój technologii betonu powodujący wzrost jego wytrzymałości;
• konieczność zwiększenia rozpiętości konstrukcji szczególnie w budownictwie użyteczności publicznej oraz mieszkaniowym;

Beton w architekturze

Beton stał się bazą architektury globalnej, a zarazem symbolem architektury modernistycznej za sprawą manifestu Antonio Sant Elegio w 1914 r., a w zastosowaniu praktycznym i powszechnym w twórczości Le Corbusiera i jego następców. Tacy architekci jak Oskar Niemeyer, Carlo Skarpa, Tadao Ando, Santiago Calatrava, Ricardo Bofil oraz cała grupa szwajcarskich minimalistów traktują beton jako tworzywo projektu, od ekspresji wyeksponowanej w konstrukcji po fakturowe rozwiązania detalu i elewacji, dla których wydaje się, że nie ma granic technologicznych. Beton stanowi podstawę współczesnej technologii budowlanej i jest najczęściej stosowanym materiałem zarówno konstrukcyjnym, jak i elewacyjno-dekoratorskim. Sposób jego użycia czy aplikacji zależy wyłącznie od filozofii twórczej architekta i zasobności portfela klienta.