logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Czy niedostarczenie przez inwestora ocen technicznych jest podstawą do zawieszenia postępowania napr

W przypadku, gdy inwestor nie dostarczy żądanych postanowieniem o wstrzymaniu robót budowlanych, wydanym z uwzględnieniem art. 50 ust. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, ocen technicznych lub ekspertyz, organ nadzoru budowlanego może zlecić wykonanie tych ocen lub ekspertyz na koszt zobowiązanego inwestora (art.81cust.4ustawy–Prawobudowlane). Trzeba natomiast zaznaczyć, że kwestia dostarczenia oceny technicznej lub ekspertyzy, nakazanej w postanowieniu o wstrzymaniu robót budowlanych, nie może być podstawą do zawieszenia postępowania naprawczego, o którym mowa w art. 50 i 51 ustawy –Prawo budowlane .Tym samym organ nadzoru budowlanego jest obowiązany, przed upływem2miesięcy od dnia wydania postanowienia o wstrzymaniu robót budowlanych, wydać jedną z decyzji, o których mowa w art. 51 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane. W przeciwnym razie postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych utraci ważność.

Kiedy jest niezbędne przedstawienie oświadczenia o dostępie działki do drogi publicznej?

Obowiązek dołączenia oświadczenia właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną (art. 34 ust. 3 pkt 3 lit. b ustawy – Prawo budowlane) ciąży na inwestorze, który występuje do organu z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego pozbawionego dostępu do drogi publicznej. Natomiast w przypadku, gdy zamierzona inwestycja ma dostęp do drogi publicznej, takie oświadczenie nie jest wymagane. Należy zaznaczyć, że ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 z późn. zm.) uznał za dostęp do drogi publicznej dostęp bezpośredni, dostęp przez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie odpowiedniej służebności drogowej.

Kiedy budynek można zakwalifikować do budynków w zabudowie bliźniaczej?

Ustawa – Prawo budowlane nie określa definicji budynku w zabudowie bliźniaczej. Natomiast art. 3 pkt 2a ww. ustawy wskazuje, że przez jednorodzinny budynek mieszkalny należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 procent powierzchni całkowitej budynku.

Czytaj więcej...

Jaki organ jest właściwy w sprawie przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę?

Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane, organ, który wydał decyzję o pozwoleniu na budowę, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Jak podkreśla się w orzecznictwie sądowo-administracyjnym (postanowienie NSA z 14 grudnia 2005r., sygn.akt: IIOW59/05), jakkolwiek w wymienionym przepisie ustawy – Prawo budowlane posłużono się określeniem organ, który wydał decyzję, to jednak Rzeczywista treść tego przepisu wskazuje, że chodzi o organ, który jest właściwy do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Oznacza to, że w sprawie o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę na rzecz innego podmiotu – także w sytuacji, gdy decyzja ta została utrzymana w mocy lub zmieniona w trybie odwoławczym – właściwy jest organ, który był właściwy do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę w pierwszej instancji.

Na podstawie jakich przepisów należy ustalać strony w postępowaniu w sprawie pozwolenia na rozbiórkę

W przypadku określania kręgu stron postępowania w sprawie pozwolenia na rozbiórkę obiektu budowlanego znajduje zastosowanie przepis art. 28 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane (Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu).

Czytaj więcej...