logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Badania odporności ogniowej ścian wg norm amerykańskich

mgr inż. Paweł Roszkowski Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Badań Ogniowych
dr inż. Paweł Sulik Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Badań Ogniowych

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.03

W artykule omówione zostały główne aspekty odporności ogniowej ścian w podejściu, jakie zostało ujęte w normie ASTM E119, stosowanej w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Amerykańską metodę porównano z europejskimi stosowany-mi w Polsce.

Słowa kluczowe: odporność ogniowa, ASTM E119, nośność ogniowa, szczelność ogniowa, izolacyjność ogniowa, test strumieniem wody.

* * *

Fire resistance tests according to American standard

This paper discusses the main issues related to the fire resistance of the loadbearing walls according to ASTM E119 standard, the standard used in USA. The American standard was compared with European standard used in Poland.

Keywords: fire resistance, ASTM E119, loadbearing capacity, fire integrity, fire insulation,hose stream test.

Literatura:

[1] ASTM E119-12a Standard Test Methods for Fire Tests of Building Construction and Materials.
[2] PN-EN 1363-1:2012 Badania odporności ogniowej – Część 1: Wymagania ogólne.
[3] PN-EN 1363-2:2001 Badania odporności ogniowej – Część 2: Procedury alternatywne i dodatkowe.
[4] PN-EN 1364-1:2001. Badania odporności ogniowej elementów nienośnych. Część 1: Ściany.
[5] PN-EN 1364-3:2013. Badania odporności ogniowej elementów nienośnych. Część 3: Ściany osłonowe – pełna konfiguracja.
[6] PN-EN 1365-1:2012. Badania odporno-ści ogniowej elementów nośnych. Część 1: Ściany.
[7] PN-EN 13501-2+A1:2010 Klasyfikacja ogniowa wyrobów budowlanych i elementów budynków – Część 2: Klasyfikacja na podsta-wie badań odporności ogniowej, z wyłącze-niem instalacji wentylacyjnych.

Otrzymano: 02.05.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 7/2015, s. 11 - 13 (spis treści >>)

Stan normalizacji badań w Europie dotyczących rozprzestrzeniania ognia po fasadach

dr inż. Andrzej Kolbrecki Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Badań Ogniowych
dr inż. Bartłomiej Krzysztof Papis Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Badań Ogniowych

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.02

W artykule omówiono metody badań rozprzestrzeniania ognia po fasadach stosowane w wybranych krajach Europy, a także metody badań proponowane w ramach EOTA i ISO. Przedstawiono również wymagania dotyczące rozprzestrzeniania ognia w tych krajach.

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo pożarowe, rozprzestrzenianie ognia po fasadach.

* * *

Standardized methods in Europe of fire spread testing on facades

The paper presents methods of fire spread testing used in selected European countries and also proposed by European Organisation for Technical Approvals (EOTA) and International Organization for Standardization (ISO). Also requirements according fire spread on facades in these countries are presented.

Keywords: fire safety, fire spread on facades.

Literatura:

[1] Kobrecki A., Model of fire spread out on outer building surface, Bulletin PAN, Vol. 63, Is-sue 1, 135 – 144.
[2] Arrêté du 10 Septembre 1970 relatif a la clas-sification des façades vitrées par rapport au dan-ger d’incendie.
[3] Projekt DIN 4102 t. 20 Test procedure for the reaction to fire performance of façades.
[4] SP Fire 105. External wall assemblies and facade claddings. Reaction to fire.
[5] BS 8414 Fire performance of external cladding systems Par1 Test method for non-loadbearing external cladding systems applied to the face of the building Part 2 Test method for non-loadbe-aring external cladding systems fixed to and sup-ported by structural steel frame..
[6] ISO 13785-2, Reaction-to-fire tests for façades. Part 2: Large-scale test.
[7] ETAG 004. Guideline for European Technical Approval of External Thermal Insulation Compo-site Systems with rendering.
[8] ETAG 034 Guideline for European Technical Approval of Kits For External Wall Claddings Part 1: Ventilated Cladding Kits Comprising Clad-ding Components and Associated Fixings.
[9] Technical Report. Large Scale Fire Performan-ce Testing of External Wall Cladding Systems. EOTA PT4 Task Group.
[10] Kinowski J., Sulik P., Bezpieczeństwo użyt-kowania elewacji. Materiały Budowlane, 2014, nr 9, s. 38 – 39.
[11] Sulik P., Gwiżdż T., Rozprzestrzenianie ognia przez ściany zewnętrzne w świetle nowych prze-pisów normowych. Materiały Budowlane, 2014, nr 7, s. 6 – 7.

Otrzymano: 03.06.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 7/2015, s. 9 - 10 (spis treści >>)

Analiza wpływu izolacji termicznej na rozkład temperatury wewnątrz konstrukcji murowych w warunkach pożaru

mgr inż. Ewelina Fic Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Badań Ogniowych
mgr inż. Marek Łukomski Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Badań Ogniowych

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.01

W artykule opisano zagadnienia wpływu izolacji termicznej (ocieplenia ścian) na nośność konstrukcji murowych w warunkach pożaru. Przedstawiono analizę porównawczą prze-wodności cieplnej izolowanych i nieizolowanych elementów mu-rowych, przeprowadzoną w celu jakościowej oraz ilościowej oce-ny stopnia degradacji termicznej i mechanicznej murów podda-nych działaniu temperatury pożarowej. Szczególną uwagę po-święcono ocenie wpływu rozkładu temperatury na utratę nośno-ści muru. Przedstawione obliczenia analityczne wykonano na podstawie metodyki oraz zależności podanych w Eurokodach.

Słowa kluczowe: bezpieczeństwo pożarowe, odporność ogniowa, mur, przewodność cieplna, nośność ogniowa.

* * *

Analysis of the thermal insulation influence on temperature distribution within the masonry structures under fire conditions

In this article influence of the thermal insulation (external thermal insulation) on load capacity of the masonry structures under fire conditions are described. Comparative analysis of thermal conductivity of insulated and not insulated masonry components was carried out in order to qualitative and quantitative assessment of thermal and mechanical degradation of masonry structures exposed to high temperatures. Special consideration was paid to assessment of temperature distribution on the load capacity loss of the structure. Presented analytical calculations were carried out in accordance with methodology and formulas described in Eurocodes.

Keywords: fire safety, fire resistance, masonry structure, thermal conductivity, load bearing capacity.

Literatura:

[1] PN-EN 1996-1-1:2010 Eurokod 6 – Projek-towanie konstrukcji murowych – Część 1-1: Re-guły ogólne dla zbrojonych i niezbrojonych kon-strukcji murowych.
[2] PN-EN 1996-1-2:2010 Eurokod 6 – Projek-towanie konstrukcji murowych – Część 1-2: Reguły ogólne – Projektowanie z uwagi na wa-runki pożarowe.
[3] PN-EN 1363-1:2012 Badania odporności ogniowej – Część 1: Wymagania ogólne.
[4] PN-EN 1364-1:2001 Badania odporności ogniowej elementów nienośnych – Część 1: Ściany.
[5] PN-EN 1365-1:2013 Badania odporności ogniowej elementów nośnych – Część 1. Ściany.
[6] Kosiorek M.; Łukomski M.„Odporność ogniowa ścian z wyrobów silikatowych” Ce-ramika Budowlana i Silikaty, 2002 r., nr 5, str. 2 – 20.
[7] Konferencja naukowo-techniczna „Kon-strukcje murowe. Harmonizacja polskich norm z normami europejskimi”, Puławy, 8-9 stycz-nia 1998 r.
[8] Taler J., Duda P., Rozwiązywanie prostych i odwrotnych zagadnień przewodzenia ciepła, WNT 2003.

Otrzymano: 30.05.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 

Materiały Budowlane 7/2015, s. 3 - 6 (spis treści >>)

Eksperymentalna weryfikacja właściwości betonów lekkich narażonych na działanie wysokiej temperatury

doc. ing. Jiří Kolísko, Ph.D. České vysoké učení technické v Praze, Kloknerův ústav
ing. Ivo Šimůnek, CSc. České vysoké učení technické v Praze, Kloknerův ústav
ing. Martin Kroc Lias Vintířov, lehký stavební materiál k.s.
ing. Isabela Bradáčová, CSc. Technická univerzita Ostrava, Fakulta bezpečnostního inženýrství

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.15

Obudowy tuneli drogowych są nadal projektowane z zastosowaniem betonu zagęszczonego. W ramach projektu realizowanego w RCz prowadzone są badania mające na celu ocenę możliwości zastosowania betonu lekkiego dla tychże konstrukcji, pod warunkiem że będą spełniać wymagania odporności ogniowej. W artykule przedstawiono wyniki eksperymentalnej części projektu mającej na celu ocenę właściwości betonu lekkiego narażonego na działanie wysokiej temperatury.

Słowa kluczowe: obudowa tunelu, beton lekki, odporność na ogień.

* * *

Experimental determination of the properties of light concrete, exposed to high temperatures

Lining of road and railway tunnels is still designed from normal concrete. In the frame of the project solved in the CR is realised research program, focused on the possibilities of the use of lightweight concrete for those structures, provided that they satisfy requirements as to fire resistance. The paper informs about partial experimental results of the project aimed at verifying properties of lightweight concrete after exposure to high temperatures.


Keywords: tunnel lining, lightweight concrete, fire resistance.

Literatura:

[1] ČSN EN 1992-1-2 Eurokód 2: Navr-hování betonových konstrukcí – část 1-2: Obecná pravidla – Navrhování konstrukcí na účinky požáru, Český normalizační insti-tut, 11/2006.
[2] ČSN EN 1994-1-2 Eurokód 4: Navrhování spřažených ocelobetonových konstrukcí - Část 1-2: Obecná pravidla-Navrhování konstrukcí na účinky požáru.
[3] ČSN EN 12390-3 – Zkoušení ztvrdlého betonu – Část 3: Pevnost v tlaku zkušebních těles, Úřad pro technickou normalizaci, me-trologii a zkušebnictví, 10/2009.

Otrzymano: 23.05.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 60 - 61 (spis treści >>)

Chętnie podejmujemy niestandardowe wyzwania

Z mgr. inż. Marcinem Gałeckim, prezesem firmy B4 Sp. z o.o.,
mgr. inż. Maciejem Smolińskim, prezesem firmy B2 Sp. z o.o.
oraz mgr. inż. Adamem Nadolnym, prezesem firmy Mosty Gdańsk Sp. z o.o.
rozmawia Ewelina Kowałko

 

Ewelina Kowałko: Dobiega końca przebudowa mostu gen. Grota- -Roweckiego w Warszawie, w przypadku której firmy B2 Sp. z o.o., B4 Sp. z o.o. i Mosty Gdańsk Sp. z o.o. świadczyły usługi. Jakie prace wykonywały reprezentowane przez Panów firmy?
Maciej Smoliński: Firma B2 Sp. z o.o. wyprodukowała i dostar-czyła 64 łożyska garnkowe i elastomerowe. Dwa z nich, jedne z naj-większych, które dotychczas wyprodukowaliśmy, mają nośność 27 400 kN, średnicę powyżej 1 m i ważą ponad tonę każde. Ponad-to dostarczyliśmy modułowe i palczaste urządzenia dylatacyjne o maksymalnym przesuwie ± 250 mm. Jesteśmy również współautorem projektu wymiany łożysk i wzmocnienia podpór.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 78 - 79 (spis treści >>)

Przebudowa mostu gen. Grota-Roweckiego w Warszawie

dr inż. Andrzej Kasprzak Mosty Gdańsk Sp. z o.o.
mgr inż. Marcin Gałecki B4 Sp. z o.o.
dr inż. Andrzej Berger B7 Sp. z o.o.
mgr inż. Adam Nadolny Mosty Gdańsk Sp. z o.o.

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.20

Przebudowa mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie jest największą w Polsce i jedną z największych w Europie tego typu inwestycji. Polega na wzmocnieniu konstrukcji za pomocą sprężenia zewnętrznego oraz na odcięciu istniejących wsporników i dospawaniu nowych, wydłużonych, opartych na zewnętrznym skratowaniu.

Otrzymano: 09.06.2015 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 74 - 76 (spis treści >>)

Relining w budownictwie komunikacyjnym

mgr inż. Adam Czuchnicki Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,Wydział Budownictwa i Architektury
mgr inż. Janusz Wasilkowski Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Szczecinie

Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2015.07.18

Streszczenie. W artykule przedstawiono przykłady przebudowy przepustów w technologii reliningu przy użyciu różnych materia-łów budowlanych. Wymieniono zalety stosowania tej metody w budownictwie komunikacyjnym: prowadzenie robót pod ruchem, brak utrudnień i objazdów, niskie koszty i krótki czas wy-konania w porównaniu z rozbiórką starego obiektu i budową nowego. Zaproponowano tok postępowania pozwalający ograniczyć do minimum problemy projektowe i wykonawcze w przypadku reliningu. Przedstawiono zalecenia dla projektantów dotyczące zakresu inwentaryzacji, obliczeń hydraulicznych i uwzględnienia warunków realizacji robót oraz dla wykonawców począwszy od prac przygotowawczych, przez montaż prefabrykatów we wnętrzu przepustu, do wykonania iniekcji. Zaprezentowano przykłady błędów projektowych oraz wykonawczych, jakie mogą być popełniane przy przebudowach obiektów inżynierskich metodą re-liningu i sposoby rozwiązania napotkanych trudności.

Słowa kluczowe: relining, przebudowa, przepust, obiekt inżynierski.

* * *

Relining in transportation engineering

The article presents reconstruction of culverts using relining technology with various building materials. Advantages of using this method in transportation engineering were mentioned: conduction of works without stopping traffic, no obstacles and detours, low costs, and short time of execution in comparison with the demolition of an old culvert and building a new one in its place. A course of actions which allow for minimization of design and construction problems when using relining was proposed. Recommendations for Designers which concern the scope of inspection and performing measurements, hydraulic calculations and taking into account working conditions were presented. Instructions for Contractors involving preparatory works, assembly of prefabricated elements in the inside of a culvert and performing injection were also described. Examples of repetitive Designers and Contractors errors and omissions that may occur when reconstructing culverts using relining were presented. Solutions to encountered problems were shown.

Keywords: relining, reconstruction, culvert.

Literatura:


[1] Mohammad Najafi, Sanjiv Gokhale: Trenchless Technology, McGrawHill, NewYork, 2004.
[2] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usy-tuowanie (Dz.U. nr 63, poz. 735);
[3] Bajkowski S., Dąbkowski L. S., Jaworow-ska B., Szuster A., Utrysko B.: Światła mostów i przepustów. Zasady obliczeń z komentarzem i przykładami, GDDP-IBDiM, Wrocław – Żmigród, 2000.

Otrzymano: 07.04.2015r.

Przeczytaj cały artykuł >>

 Materiały Budowlane 7/2015, s. 68 - 71 (spis treści >>)