Który organ jest właściwy do wystąpienia z wnioskiem o upoważnienie do udzielenia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych?
Wniosek w sprawie upoważnienia do udzielania zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych składa właściwy organ do ministra, który ustanowił te przepisy, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 9 ust. 3 w zw. art. 9 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane). Uzyskanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych odbywa się więc jedynie w ramach procedury prowadzącej do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Zgodnie z przepisami ustawy – Prawo budowlane jedynym organem uprawnionym do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę jest organ administracji architektoniczno-budowlanej (zob. a contrario art. 83 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane). Tym samym wyłącznie organy administracji architektoniczno-budowlanej są uprawnione do występowania do ministra, który ustanowił przepisy techniczno-budowlane, z wnioskiem w sprawie upoważnienia do udzielania zgody na odstępstwo.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2015, s. 133 (spis treści >>)
mgr Janusz Kobylarz Główny Urząd Statystyczny
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.37
Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej zrealizowana w maju br. na terenie kraju w jednostkach budowlanych o liczbie pracujących powyżej 9 osób była (w cenach stałych) o 1,3% wyższa niż przed rokiem (wobec wzrostu o 10,0% w maju ub. roku oraz o 8,5% w kwietniu br.). Wzrost sprzedaży produkcji odnotowano w jednostkach specjalizujących się w budowie obiektów inżynierii lądowej i wodnej – o 7,3% oraz w realizujących głównie roboty budowlane specjalistyczne – o 5,2%, natomiast podmioty, których podstawowym rodzajem działalności jest budowa budynków, wykazały spadek o 7,2%. Sprzedaż robót o charakterze remontowym była o 7,1% większa, natomiast robót o charakterze inwestycyjnym o 1,8% mniejsza.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2015, s. 131 - 132 (spis treści >>)
mgr Małgorzata Kowalska Główny Urząd Statystyczny
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.36
W maju 2015 r. utrzymał się notowany od kilku miesięcy kierunek zmian w produkcji materiałów budowlanych. Spośród 43 obserwowanych przez GUS wyrobów produkowanych przez duże przedsiębiorstwa przemysłowe, o liczbie pracujących 50 i więcej osób, produkcja w 26 grupach była wyższa niż w maju 2014 r. (w kwietniu – w 24 grupach), a w 23 grupach wyższa niż w kwietniu 2015 r. (odpowiednio w kwietniu 2015 r. – w 20 grupach wyższa niż w marcu br.). Nieco lepsze wyniki miesięczne nie znalazły jednak odzwierciedlenia w wynikach narastających od początku roku. Produkcja wytworzona w ciągu pięciu miesięcy w 23 grupach była wyższa od wytworzonej w analogicznym okresie 2014 r., co oznacza, że skala miesięcznego wzrostu była niższa od notowanej przed miesiącem, tj. w kwietniu 2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2015, s. 128 - 130 (spis treści >>)
dr inż. Marta Kadela Instytut Techniki Budowlanej, Oddział Śląski
dr inż. Agnieszka Winkler-Skalna Instytut Techniki Budowlanej, Oddział Śląski
mgr inż. Beata Łoboda Instytut Techniki Budowlanej, Oddział Śląski
mgr inż. Alfred Kukiełka Instytut Techniki Budowlanej, Oddział Śląski
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.30
Pianobeton jest klasyfikowany jako beton lekki, który powstał przez zamknięcie w zaczynie cementowym porów powietrza, utworzonych przy użyciu środka pianotwórczego. W artykule przedstawiono wpływ zawartości środka pianotwórczego, dodawanego w celu wytworzenia piany, na fizyczne właściwości pianobetonu, takie jak gęstość, nasiąkliwość i wytrzymałość na ściskanie, w przypadku mieszanek o w/c = 0,44. Na pod-stawie wyników oceniono, że gęstość próbek z pianobetonu jest proporcjonalna do zawartości piany (środka pianotwórczego) do-dawanego do mieszanki. Próbki o mniejszej gęstości charakteryzują się większą nasiąkliwością oraz mniejszą wytrzymałością.
Słowa kluczowe: pianobeton, wytrzymałość na ściskanie, gęstość, nasiąkliwość, beton lekki.
* * *
Foam concrete – characteristics and applicability
Foam concrete is classified as a lightweight concrete.It is a cement mortar in which air-voids are entrapped by foaming agent. The paper presents results from experimental testing of cube specimens related the effect of foaming volume rate to the preformed foam on physical properties of foam concrete as density, absorption of water and compressive strength. For all specimens w/c = 0.44 was used. The dry density was directly proportional to the unit foam content in fresh concrete. A lower density was unfavorable because of high absorption of water and as density decreased, compressive strength decreased.
Keywords: foam concrete, compressive strength, density, absorption of water, LFC.
Literatura:
[1] Van Deijk S.: Foamed Concrete. A Dutch View, 1992, s. 2 – 8.
[2] PROVOTON Foam Concrete, a Division of CEMATRIX Corporation, Bristol, http://www.pro-voton.com/.
[3] Foamed concrete. Cement and Concrete Institu-te, 2008, Gauteng, SouthAfrica, http://www.cnci.org.za/.
[4] Cellular Concrete for Road Constructon. Pu-blication #C99A039 Copyright (c) 1999, The Aberdeen Group a division of Hanley Wood, Inc., http://www.irishconcrete.ie/.
[5] Allied Foam Tech. Montgomeryville, Pennsy-lvania, http://www.alliedfoamtech.com/.
[6] Tian W., Li L., Zhao X., Zhou M., Wamg N.: Application of foamed concret in road engineering. International Conference on Transportation Engineering ICTE 2009.
[7] Lee Y. L., Goh K. S., Koh H. B., Ismail B.: Fo-amed aggregate pervious concrete – an option for road on peat. Proceedings of MUCEET 2009, Malaysian Technical Universities Conference on En-gineering and Technology, June 20 – 22, 2009, MS Garden, Kuantan, Pahang, Malaysia.
[8] Cox L., van Dijk S.: Foam concrete: a different kind of mix. Concrete, February 2002, s. 52 – 53.
[9] Lightweight cellular concrete. Neopor System. Nuertingen, Germany, 2002, http://www.neopor.com, www.systembuilding.com.
[10] Lightweight foamed concrete. EABASSOC, http://www.eabassoc.co.uk/, Cheshire, England.
[11] www. wajm. pl.
[12] Lim S. K., Tan Ch. S., Lim O. Y., Lee Y. L.: Fresh and hardened properties of lightweight foamed concreto with palm oil fuel ash as filler, Construction and Building Materials 46 (2013), s. 39 – 47.
[13] Stilger-Szydło E.: Posadowienie budowli infrastruktur transportu lądowego. Teoria – Projektowanie – Realizacja, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2005.
[14] PN-EN 12390-5:2011 Badania betonu –Część 5:Wytrzymałość na zginanie próbek do badań.
[15] PN-EN 12390 – Część 3: 2011 Badania betonu – Wytrzymałość na ściskanie.
Otrzymano: 17.06.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2015, s. 108 - 110 (spis treści >>)
dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. nzw. Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Marek Motylewicz Politechnika Białostocka,Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.26
Przebudowa dróg i ulic z zastosowaniem odpowiednich środków, metod i technologii może prowadzić do znacznego obniżenia poziomu hałasu od ruchu samochodowego w ich otoczeniu. Budowa obwodnic wyprowadzających ruch tranzytowy pojazdów ciężarowych poza obszary zabudowy, ekranów akustycznych, wałów ziemnych czy „cichych nawierzchni” mogą zredukować poziom hałasu od kilku do kilkunastu decybeli. Na podstawie przeprowadzonych pomiarów równoważnego poziomu dźwięku w otoczeniu skrzyżowania typu rondo, drogi z wybudowanymi ekranami oraz drogi z nawierzchnią o różnej charakterystyce wykazano, że w zależności od przyjętego rozwiązania uzyskano obniżenie poziomu hałasu od ruchu drogowego od 5,0 dB do 12,8 dB.
Słowa kluczowe: przebudowa dróg i ulic, równoważny poziom dźwięku, hałas drogowy.
* * *
Reconstruction of roads and streets and the acoustic climate in their surroundings
Reconstruction of roads and streets with the use of right means, methods and technologies may lead to a significant reduction of traffic noise level in their surroundings. The construction of bypasses which move heavy vehicles outside built-up areas, the construction of noise barriers and noise protection embankments or the construction of a "silent pavements" can reduce the noise level at the recipient from a few to several decibels. On the basis of the measurements of equivalent sound level carried out in the surroundings of roundabout, road with the noise barriers and road with different pavement characteristics, it has been shown, that depending on the applied solution, the reduction of traffic noise levels varied from 5.0 dB to 12.8 dB.
Keywords: reconstruction of roads and streets, equivalent noise level, traffic noise.
Literatura:
[1] Adamczyk J., Stryczniewicz L., Szałyga-Osypanka D.: Ekrany akustyczne – panaceum? Dro-gi, nr 9/2008, s. 65 – 71.
[2] Gardziejczyk W., Gierasimiuk P., Motyle-wicz M.: Nawierzchnie o obniżonej hałaśliwości na polskich drogach – wyniki badań hałasu toczenia pojazdów samochodowych. Drogownictwo, 12/2012, s. 387 – 392.
Otrzymano: 12.05.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2015, s. 99 - 101 (spis treści >>)
dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. nzw. Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Paweł Gierasimiuk Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.24
Na poziom hałasu toczenia pojazdów samochodowych wpływa tekstura nawierzchni drogowej. Dotyczy to szczególnie nawierzchni z betonu cementowego. W artykule przedstawiono wyniki badań poziomu hałasu na przykładowych nawierzchniach betonowych w Polsce, teksturowanych tkaniną jutową, szczotką z włóknami z tworzywa sztucznego i metodą odkrytego kruszywa. Ustalono, że w przypadku metody odkrytego kruszywa istotny wpływ na poziom hałasu ma maksymalne uziarnienie kruszywa, które w górnej warstwie nawierzchni nie powinno przekraczać uziarnienia 8 mm. Nawierzchnia teksturowana tkaniną jutową jest zdecydowanie najgłośniejszym rozwiązaniem w przypadku pojazdów ciężarowych poruszających się z prędkością powyżej 80 km/h. Odcinki teksturowane poprzecznie szczotką różniły się między sobą w sposób istotny pod względem poziomu hałasu toczenia od przejeżdżającego pojazdu osobowego.
Słowa kluczowe: nawierzchnia z betonu cementowego, hałas opona/nawierzchnia, tekstura.
* * *
Influence of texturing method for noisiness of cement concrete pavement
The road pavement texture has the great influence on the tyre/road noise level. Particulary, it concerns cement concrete pavements. The article presents the results of tyre/road noise research on the examples of cement concrete pavements in Poland which were textured by a burlap drag, a nylon brush (a transverse texture) and a method of exposed aggregate concrete pavement. It was found, that according to the method of exposed aggregate concrete pavement maximum size of aggregate, which in a wearing course should not exceed 8 mm, has a significant impact on the noise level. The cement concrete pavement textured by a burlap drag is definitely the loudest solution for multi-axial trucks traveling at a speed above 80 km/h. Sections transverse textured by a nylon brush significantly differ from each other relating to a tyre/road noise of a car.
Keywords: cement concrete pavement, tyre/road noise, texture
Literatura:
[1] Ogólne Specyfikacje Techniczne. Nawierzchnia betonowa. D – 05.03.04. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa 2013 r.
[2] Rasmussen R. O., Wiegdan P. D., Fick G. J., Harrington D. S.: How to Reduce Tire-Pavement Noise: Better Practices for Construc-ting and Texturing Concrete Pavement Surfa-ces, Federal Highway Administration U. S. Department of Transportation, Washington, USA, 2012 r.
[3] Gardziejczyk W., Gierasimiuk P., Motylewicz M.: Hałaśliwość nawierzchni betonowych – przykładowe wyniki badań, Drogownictwo, nr 10, 2014 r., str. 319 – 326.
[4] Sandberg U., Ejsmont J. A.: Tyre/Road Noise Reference Book, Szwecja, 2002 r.
[5] Donovan P. R.: Comparitive measurement of tire/pavement noise in Europe and the United States – NITE Study, Report No FHWA/CA/MI-2006/09, Petaluma, USA, 2006 r.
[6] Cackler E. T., Rasmussen R. O., Ferragut T., Harington D. S. i in.: Evaluation of U.S. and European concrete pavement noise reduction methods, Federal Highway Administration, National Concrete Pavement Technolo-gy Center, Ames, USA, 2006 r.
[7] Sandberg U.: Noise characteristics of an exposed aggregate cement concrete surfa-ce, 14th International Congress on Sound & Vibration, Cairns, Australia, 2007 r.
[8] Kuemmel D. A. et al.: Noise characteristics of pavement surface texture in Wisconsin, Transportation Research Record, Vol. 1544, 1996 r., str. 24 – 35.
Otrzymano: 14.05.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2015, s. 94 - 96 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Mikołaj Miśkiewicz Politechnika Gdańska,Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.23
W artykule przedstawiono zakres badań zrealizowanych podczas próbnego obciążenia obiektu badawczego stanowiącego pełnowymiarowy kompozytowy most pieszo-rowerowy. Badane przęsło posadowione na obniżonych podporach na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej jest elementem projektu FOBRIDGE. Wykonano testy statyczne i dynamiczne zgodnie z założonym programem badań.
Słowa kluczowe: most pieszo-rowerowy, kompozyt, próbne obciążenie.
* * *
Load testing composite foot-and-cycle bridge
Paper presents the scope of tests carried out on test object that is full scale shell composite foot-and-cycle bridge. Examined span is a part of FOBRIDGE project that was constructed on lower supports at the campus of Gdansk University of Technology. Performed static and dynamic tests were in accordance to established test program.
Keywords: foot-and-cycle bridge, composite GFRP, test load.
Literatura:
[1] Chróścielewski J., Klasztorny M., Wilde K., Miśkiewicz M., Romanowski R.: Kompozytowa kładka pieszo-rowerowa o konstrukcji przekładkowej, Materiały Budowlane 7/2014 (nr 503), s. 1 – 2.
[2] Chróścielewski J., Miśkiewicz M., Pyrzowski Ł., Rucka M., Ferenc T.: Badania doświadczalne segmentu walidacyjnego kompozytowej kładki pieszo-rowerowej, Materiały Budowlane 4/2015 (nr 512), s. 72 – 73.
[3] Chróścielewski J., Klasztorny M., Nycz D., Sobczyk B.: Load capacity and serviceability conditions for footbridges made of fibre-reinforced polymer laminates. Warunki nośności i użytkowalno-ści w odniesieniu do kładek z laminatów polime-rowych. Roads and Bridges – Drogi i Mosty 13 (2014) 189 – 202.
Otrzymano: 28.05.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2015, s. 92 - 93 (spis treści >>)
dr hab. inż. Grażyna Łagoda, prof. Politechnika Warszawska
dr hab. inż. Marek Łagoda, prof. Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Autor do korespondencji: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.07.22
Historia mostów ze szkła zaczęła się od konstrukcji, w których szkło pełniło wyłącznie funkcje dekoracyjne. Następnie pojawiły się szklane schody, pomosty, zadaszenia (fotografia 1), potem elementy nośne ze szkła i stali oraz całe konstrukcje kładek.
Szkło w konstrukcjach mostowych zaczęto stosować głównie ze względów estetycznych. Oświetlone czy zabarwione wywołuje pozytywne wrażenia. Szklane tafle jako elementy pomostu oraz balustrad kładek, najczęściej stosowane są we współpracy z elementami stalowymi typu pręty, które przeno-szą siły rozciągające, a szklane tafle siły ściskające. Element nośny składa się zazwyczaj z tafli szkła laminowanego, zbrojenia z okrągłych prętów stalowych oraz łączników zapewniających połączenie stalowych prętów ze szklanymi taflami i poszczególnych tafli ze sobą. Łączniki umożliwiają odpowiednie rozłożenie nacisku i w efekcie konstrukcja jest dość giętka pomimo kruchości szkła. Tafle szklane z prętami stalowymi mogą pracować jak tarcze i płyty. Obecnie pomimo wysokiej ceny jednostkowej i trudności realizacyjnych szkło budzi coraz większe zainteresowanie.
Literatura :
[1] Haldimann M., Luible A., Overend M.: Struc-tural Use of Glass. IABSE (Doc. 10) May 2008.
[2] Klindt L. B., Klein W.: Szkło jako materiał budowlany. Arkady, Warszawa 1982.
[3] Praca zbiorowa. Aleksander Dobrzański i inni. Technologia Szkła. Arkady, Warszawa 1972.
[4] Siwiński P., Meller M.: Szkło budowlane. Politechnika Koszalińska, Koszalin 2002.
[5] PN-EN ISO 12543 Szkło w budownictwie Szkło warstwowe i bezpieczne szkło warstwowe.
[6] Osiecka E.: Materiały budowlane. Kamień, ceramika, szkło. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010.
[7] Grażyna i Marek Łagodowie: Piękno Mostów/Beauty of Bridges. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa. 2014
Otrzymano: 19.05.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2015, s. 85 - 86 (spis treści >>)