dr inż. Witold Mikulski, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2019.09.07
Studium przypadku (Case study)
Projektowanie akustyczne otwartych pomieszczeń do prac administracyjnych (tzw. biurowych open space)można podzielić na dwa etapy. Etap pierwszy, obligatoryjny (podstawowy) wymagany przez przepisy, zakłada uzyskanie w pomieszczeniu wymaganych warunków pogłosowych (odpowiednio dużej chłonności akustycznej; omówiony został w artykule autora w „Materiałach Budowlanych” nr 8/2019). Etap drugi (dodatkowy) polega na takiej aranżacji pomieszczeń i stanowisk pracy oraz uwzględnieniu w pomieszczeniu różnych dodatkowych wyrobów dźwiękochłonnych, np. ekranów akustycznych, aby uzyskać w nim wymagane warunki propagacji (a właściwie separacji) dźwięków mowy między stanowiskami pracy. W ramach projektowania dodatkowego podano wyniki obliczeń metodą wg PN-EN ISO 3382-3:2012 siedmiu wariantów adaptacji akustycznej pomieszczenia.
Słowa kluczowe: akustyka pomieszczeń; czas pogłosu; chłonność akustyczna; STI.
Acoustic treatment of open plan offices. Part 2. Additional design
Abstract. Acoustic design of open plan office can be divided into two stages. The first stage, obligatory by Polish regulations, is to obtain the room's required sound absorption. It was discussed in the author's article in "Building Materials" No. 8/2019. The second (additional) stage consists in such arrangement of rooms and work stations and taking into account various additional sound-absorbing products, e.g. acoustic screens, in order to obtain the required conditions for the propagation (or actually separation) of speech sounds between workplaces. As part of the additional design, results of calculations according to the EN ISO 3382-3:2012 method of seven variants of the room's acoustic treatment are given.
Keywords: roomacoustics; reverberation time; sound absorption; STI.
Literatura
[1] Kłosak Andrzej K. 2017. „Wytyczne do projektowania pomieszczeń zgodnie z nową normą o akustyce wnętrz – PN-B-02151-4:2015-06”. Materiały Budowlane 540 (8): 143 – 146. DOI: 10.15199/33.2017.08.43.
[2] Mikulski Witold. 2019. „Badania obliczeniowe zrozumiałości mowy w pomieszczeniach biurowych open space”. Medycyna Pracy 70 (3): 327 – 342. DOI: https://doi. org/10.13075/mp.5893.00726.
[3] Mikulski Witold. 2019. „Projektowanie adaptacji akustycznej otwartych pomieszczeń do prac administracyjnych. Część 1 – projektowanie podstawowe adaptacji akustycznej pomieszczenia z wykorzystaniem obliczeń wg PN-B-02151- 4:2015”. Materiały Budowlane 564 (8): 16 – 20. DOI: 10.15199/33.2019.08.
[4] Nurzyński Jacek. 2018. „Warunki akustyczne w wielkoprzestrzennych pomieszczeniach biurowych”. Materiały Budowlane 552 (8): 10 – 12. DOI: 10.15199/33.2018.08.02.
[5] PN-B-02151-4:2015 Akustyka budowlana Ochrona przed hałasem w budynkach – Część 4: Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach (podana w wykazie polskich norm powołanych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 14 listopada 2017 r. (Lp. 60a, paragraf 323 ust. 2.). Dz.U. 2017 r. poz. 2285.
[6] PN-EN ISO 3382-3:2012 Akustyka – Pomiar parametrów akustycznych pomieszczeń – Część 3: Pomieszczenia biurowe typu open space.
[7] PN-B-02151-02:1987. Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem pomieszczeń w budynkach. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku w pomieszczeniach. Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa (nowsza wersja jeszcze nieobowiązująca PN-B-02151-2:1987).
[8] Program ODEON, https://odeon.dk/.
Artykuł opracowano na podstawie wyników IV etapu programu „Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy”, finansowanego w latach 2017 – 2019 przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego/Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Koordynator programu: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy.
Przyjęto do druku: 24.07.2019 r.
Czytaj więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 9/2019, strona 82-85 (spis treści >>)

www.bmigroup.com
Materiały Budowlane 9/2019, IV okładka (spis treści >>)

www.itb.pl
Materiały Budowlane 9/2019, III okladka (spis treści >>)

www.pekabex.pl
Materiały Budowlane 9/2019, II okładka (spis treści >>)

www.solbet.pl
Materiały Budowlane 9/2019, I okładka (spis treści >>)

www.gazetka.lahtipro.pl
Materiały Budowlane 9/2019, strona 91 (spis treści >>)
dr hab. inż. Jadwiga Fangrat, prof. ITB, Instytut Techniki Budowlanej
mgr inż. Małgorzata Głowacz, Instytut Techniki Budowlanej
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy
prof. dr hab. inż. Leonard Runkiewicz, Instytut Techniki Budowlanej
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Na potrzeby przedsiębiorców budowlanych związane ze zrównoważeniem podaży kompetencji z popytem na rynku pracy, w tym innowacyjnych specjalizacji, uznawaniem kwalifikacji i ujednoliceniem ich opisu, uproszczeniem pozyskiwania pracowników o oczekiwanych kompetencjach i kwalifikacjach, ułatwianiem przekwalifikowania i rozszerzania kwalifikacji, poprawą bezpieczeństwa zatrudnienia, odpowiedziano m.in. dwa lata temu, kiedy powstała Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie. W marcu 2017 r. Partnerstwo w składzie:
● Związek Zawodowy „BUDOWLANI” – lider projektu;
● Konfederacja Budownictwa i Nieruchomości – partner;
● Polska Izba Inżynierów Budownictwa – partner;
● Instytut Techniki Budowlanej – partner;
wszczęło organizowanie Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie.
Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie stanowi forum wymiany doświadczeń i konsultacji pomiędzy sferą edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej, jednostkami badawczymi a przedsiębiorcami działającymi w budownictwie z udziałem instytucji dialogu społecznego (m.in. związki zawodowe i organizacje pracodawców), samorządu zawodowego i innych interesariuszy, przez zwiększenie wiedzy o potrzebach kwalifikacyjno-zawodowych i dostosowaniu podaży kompetencji do popytu rynku pracy w sektorze budowlanym. Celem działań Rady w ramach projektu jest przede wszystkim wypracowanie rozwiązań, które zapewnią trwałość jej działania, stały dostęp do aktualnych danych i narzędzi badawczych z wykorzystaniem Branżowego Badania Kapitału Ludzkiego (BBKL), a także zainicjowanie procesu systemowej współpracy przedsiębiorstw budowlanych z jednostkami sektora edukacji formalnej i pozaformalnej oraz instytucjami rynku pracy.
Literatura
[1] Barometr zawodów 2019 r. – Raport podsumowujący badanie w Polsce – przygotowany na zlecenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przy koordynacji Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie.
[2] Fangrat Jadwiga,Małgorzata Głowacz. 2017. „Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie”. Materiały Budowlane 540 (8): 194 – 196. DOI: 10.15199/33.2017.08.55.
[3] Fangrat Jadwiga, Małgorzata Głowacz. 2018. „Realizacja zadań Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie”. Materiały Budowlane 553 (9): 100 – 103. DOI: 10.15199/33.2018.09.28.
[4] Mazan Waldemar. Raport Grupy ds. monitorowania sektora pt. „Raport nr 1 z mapowania wybranych problemów sektora budowlanego pod kątem zapotrzebowania na kwalifikacje zawodowe i specjalności”.
[5] Parys A., Henryk Zobel. Raport Grupy ds. barier i edukacji pt. „Raport z prac Grupy Roboczej ds. barier edukacyjnych i zaangażowania pracodawców w proces kształcenia kadr w budownictwie w 2018 roku”.
[6] Rynek pracy, edukacja, kompetencje, Aktualne trendy i wyniki badań – 20 styczeń 2019 r. – PARP – System Rad ds. Kompetencji.
Czytaj więcej >>
Materiały Budowlane 9/2019, strona 77-81 (spis treści >>)
inż. Maciej Wiśniewski, Loredo RES
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Bardzo często mówi się, że:
● „BIM jest narzędziem, które w zdecydowany sposób pomoże i ułatwi pracę firmom z obszaru Facility Management (FM)”;
● „etap eksploatacji budynku jest ważny, gdyż to właśnie z nim wiąże się ok. 80% wszystkich kosztów związanych z inwestycją, przy 20% poświęconych na planowanie i budowę”;
● „każdy 1$ wydany na etapie planowania przekłada się na 20$ na etapie budowy oraz 60$ na etapie eksploatacji”.
Wynika z tego, że BIM ma wiele wspólnego z etapem eksploatacji, dlaczego więc mamy tak mało obiektów zrealizowanych w tym systemie? Na potrzeby artykułu doprecyzujemy, że Facility Management (FM), która zajmuje się zarządzaniem zarówno nieruchomością, jak i udogodnieniami dla jej użytkowników, odpowiada za część techniczną i estetyczną, zarządza zużyciem energii oraz efektywnością ekonomiczną nieruchomości. W związku z tym, że BIM to proces zarządzania informacją, a eksperci i firmy z branży FM potrafią już w bardzo profesjonalny sposób zarządzać informacją o nieruchomości, to dlaczego nie można połączyć tych praktyk? Odpowiedź jest prosta – procesy te nie są kompatybilne, ponadto realizują cele podmiotów o całkiem innych strategiach.
Czytaj więcej (PDF) >>
Materiały Budowlane 9/2019, strona 74-76 (spis treści >>)