logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Kompetencje kierownika budowy współczesnych inwestycji

dr inż. Seweryn Tchórzewski, Politechnika Śląska; Wydział Organizacji i Zarządzania
prof. nzw. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0003-3602-0575

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Prowadzenie przedsięwzięć budowlano-inwestycyjnych wymaga umiejętności koordynowania wielu różnych aspektów tego procesu. Część z tych działań wynika wprost z obowiązujących przepisów, w tym Prawa budowlanego [6], a część z doświadczeń zebranych w formie technik i narzędzi zarządczych. Każdy z tych elementów jest niezbędny do prawidłowego i skutecznego realizowania kolejnych etapów inwestycji. Kompetencje kierownika budowy (KB) oraz kierownika projektu (KP) stanowią często o sukcesie realizowanego przedsięwzięcia, mierzonego terminem realizacji czy też jego kosztami. Biorąc pod uwagę coraz większą złożoność i interdyscyplinarność współczesnych projektów inwestycyjnych, nasuwa się pytanie: czy kierownik budowy powinien mieć również kompetencje wymagane w przypadku kierownika projektu.

Artykuł może stanowić przyczynek do dyskusji nad rolą kierownika budowy w przyszłości, szczególnie w kontekście wyzwań dotyczących dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych (np. Centralny Port Komunikacyjny) oraz wdrażania elementów strategii rozwoju pod hasłem Przemysł 4.0 (z niem. Industrie 4.0).

Literatura
[1] Changali Sriram, Azam Mohammad, Mark von Nieuwland. 2015. The construction productivity imperative. How to build megaprojects better. McKinsey Quarterly. July 2015.
[2] Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide).
[3] Salamak Marek, Dariusz Kasznia. 2017. „Technologia BIMw projektach mostowych jako element rewolucji przemysłowej 4.0”. Mosty (6): 34 – 40.
[4] Spałek Seweryn. 2004. Krytyczne czynniki sukcesu w zarządzaniu projektami. Gliwice. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
[5] Urbańczyk-Musioł Anna. 2010. Kompetencje kierownika projektu i możliwości ich kształtowania. Gliwice. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
[6] Ustawa z 7 lipca 1994 Prawo budowlane, wraz z późniejszymi zmianami (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118; zm.: Dz.U. z 2006 r. nr 170, poz. 1217; z 2007 r. nr 88, poz. 587, nr 99, poz. 665).

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 9/2019, strona 72-73 (spis treści >>)

Wykorzystanie narzędzi BIM w projektowaniu kładki dla pieszych z modyfikowanego drewna o zwiększonej wytrzymałości

dr inż. Stefan Pradelok, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0003-1902-1269

dr hab. inż. Krzysztof Piotrowski, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-1765-0208

dr inż. Katarzyna Cesarz-Andraczke, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0001-9636-4869

dr inż. Piotr Sakiewicz, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-7743-7839

mgr inż. Dawid Brzezowski, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
mgr inż. Kamil Korus, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
mgr inż. Artur Nowak, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
inż. Jacek Łanuszewski, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
inż. Piotr Opara, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.09.06
Studium przypadku (Case study)

W artykule opisano możliwości wykorzystania narzędzi BIM w procesie projektowania obiektów inżynierskich na przykładzie kładki dla pieszych z drewna modyfikowanego. Narzędzia BIM pozwalają na usprawnienie działań projektowych, zwłaszcza przez algorytmy parametryzacji geometrii. Obecnie badane procesy funkcjonalizacji drewna pozwalają na poprawę jego właściwości mechanicznych, czyniąc go konkurencyjnym materiałem, szczególnie biorąc pod uwagę aspekty ekologiczne.
Słowa kluczowe: drewno modyfikowane; kładka drewniana; narzędzia BIM; parametryzacja.

Use of BIM tools in the design of pedestrian footbridge from modified wood with increased durability

Abstract. The article describes capabilities of using BIM tools in the bridges design process based on pedestrian bridge of modified wood. BIMtools allow to improve designing activities, especially through geometry parametrization algorithms. The processes of wood functionalization, which are currently being researched, allow improving it's mechanical properties, what makes wood competitive material, especially considering ecological aspects.
Keywords: modified wood; wooden footbridge; BIM tools; parametrization.

Literatura
[1] Jasiński Marcin, Tomasz Płaszczyk, Bartosz Wójcik, Mateusz Żarski, Kamil Korus, Marek Salamak. 2018. „Wybrane aspekty tworzenia modeli BIM obiektów mostowych”. Mosty (6): 38 ÷ 44.
[2] Jasiński Marcin, Tomasz Płaszczyk, Bartosz Wójcik, Mateusz Żarski, Marek Salamak. 2018. „Generowanie modeli analitycznych z użyciem programowania graficznego Dynamo”. Mosty (6): 26 ÷ 31.
[3] Pradelok Stefan, Krzysztof Piotrowski, Katarzyna Cesarz-Andraczke, Piotr Sakiewicz, Dawid Brzezowski, Kamil Korus, Artur Nowak, Jacek Łanuszewski, Piotr Opara. 2019. Kładka dla pieszych z drewna modyfikowanego. Międzynarodowa konferencja infraMOST V4 Visegrad Group, Wisła.
[4] Song Jianwei et al. 2018. „Processing bulk natural wood into high-performance structural material”. Nature, vol. 558.
[5] Sulik Paweł,Anna Policińska-Serwa. 2011. „Diagnoza konstrukcji drewnianych podstawą właściwego ich wzmocnienia”. Materiały Budowlane 461 (2): 32 ÷ 33.

Przyjęto do druku: 28.05.2019 r. 

 

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 9/2019, strona 68-70 (spis treści >>)

Wyeliminowanie rysunków z projektu rozbudowy drogi ekspresowej w Norwegii

mgr inż. Krzysztof Wojsław, Sweco Norge AS
ORCID: 0000-0001-7904-5911

mgr inż. Adam Nowokuński, Sweco Engineering Sp. z o.o.
ORCID: 0000-0003-2420-4115

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.09.05
Studium przypadku (Case study)

W Norwegii, przy udziale polskiego biura projektowego, powstaje droga ekspresowa zaprojektowana oraz realizowana na podstawie modelu cyfrowego. W projekcie zrezygnowano z tradycyjnej dokumentacji papierowej i zredukowano liczbę rysunków do kilku sztuk zapisanych w chmurze internetowej. Zastosowano modelowanie parametryczne pozwalające uzyskać skomplikowaną geometrię obiektu.Usprawniono komunikację i koordynację wielobranżową dzięki autorskiej platformie wymiany danych. Wdrożono technologię BIM na budowie, rezygnując z list materiałowych oraz rysunków zbrojeniowych. W artykule opisano cykl projektowy jednej z czterdziestu konstrukcji mostowych na drodze ekspresowej E6, prezentując po kolei wszystkie jego etapy.
Słowa kluczowe: technologia BIM; projektowanie bez rysunków; BIM na budowie; koordynacja wielobranżowa; nowe technologie; modelowanie parametryczne.

Elimination of drawings from the project of expanding the expressway in Norway 

Abstract. In Norway, with the participation of the Polish design office, an expressway is designed and built based exclusively on digital models. Revolutionary approach was applied, bypassing traditional paper documentation and limiting the number of drawings and documents to only a few files stored in the cloud. Parametric modeling was used to obtain complicated geometry. Communication and coordination were improved thanks to the proprietary data exchange platform. BIM technology was implemented at the construction site, eliminating material lists and reinforcement drawings. This article describes the design cycle of one of the forty bridge constructions on the E6 expressway, presenting all stages step by step.
Keywords: BIM technology; design without drawings; BIM at the construction site; multi-discipline coordination; new technology; parametric design. 

Literatura
[1] Eastman Chuck, Paul Teicholz, Rafael Sacks, Kathleen Liston. 2011. BIM Handbook: a guide to building information modeling for owners, managers, designers, engineers, and contractor– 2nd edition. Hoboken John Wiley & Sons Inc.
[2] ISO/TC 211.2014. ISO/TR 19122:2004. Geographic information/ Geomatics – Qualification and certification of personnel. Edition 1.
[3] Kunz John, Martin Fischer. 2009. Virtual Design and Construction: Themes, Case Studies and Implementation Suggestions. Stanford University CIFE.
[4] Tedeschi Arturo. 2014. AAD Algorithms-Aided Design: Parametric Strategies using Grasshopper. Le penseur publisher.
[5] Vegdirektoratet. 2015. Model grunnlag: Krav til grunnlagsdata og modeller – Håndbok V770. Statens vegvesens håndbokserie.

Przyjęto do druku: 29.05.2019 r.

 

Czytaj więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 9/2019, strona 64-67 (spis treści >>)

Beton nawierzchniowy z eksponowanym kruszywem fotoluminescencyjnym

mgr inż. Piotr Górak, CEMEX Polska Sp. z o.o.
ORCID: 0000-0003-3479-7647

mgr inż. Bartosz Rewera, CEMEX Polska Sp. z o.o.

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.09.04 
Doniesienie naukowe (Scientific report)

W artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych i polowych betonu nawierzchniowego z eksponowanym kruszywem fotoluminescencyjnym. Zakres przeprowadzonego programu badawczego obejmował selekcję i dobór kruszywa o odpowiednich parametrach „zimnego świecenia”,wybór dezaktywatora powierzchni pozwalającego na optymalne wyeksponowanie kruszywa oraz wykonanie projektu trwałej i odpowiednio wybarwionej matrycy kompozytu betonowego. Po etapie badań laboratoryjnych wykonano próbny odcinek nawierzchni betonowej z eksponowanym kruszywem, który poddano długookresowej obserwacji, badaniu wytrzymałości mechanicznej i trwałości. „Świecący beton” pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa przez zwiększenie widoczności traktu bez konieczności oświetlania go. Z punktu widzenia ekologii oraz architektury krajobrazu niezanieczyszczonej sztucznym światłem może to być przyszłościowe rozwiązanie. Przeprowadzone badania i uzyskane wyniki potwierdziły trwałość nawierzchni ze „świecącego betonu” eksploatowanej w polskich warunkach klimatycznych.
Słowa kluczowe: beton; nawierzchnia betonowa; kruszywo fotoluminescencyjne; trwałość; kruszywo eksponowane.

Road concrete with exposed photoluminescent aggregates

Abstract. The article presents the results of laboratory and field tests of road concrete with exposed photoluminescent aggregate. The scope of the research program included selection of aggregates with appropriate parameters of "cold light", selection of surface deactivator allowing optimal exposure of the aggregate. After the laboratory tests, a test section of the road concrete with exposed aggregate was made, subjected to a long-term observation and for which mechanical strength and durability tests were carried out. "Shining concrete" allows you to ensure safety by increasing the visibility of the road without having to provide lighting. Fromthe point of view of ecology and landscape architecture not contaminated with artificial light, it can be a future-proof solution for this type of application. The tests carried out and the results obtained confirmed the durability of this type of surface exploited in our climatic conditions.
Keywords: concrete; pavement; photoluminescent aggregate; durability; aggregate exposed. 

Literatura
[1] Bulina Maria, Dmitry Chudakov i inni. 2006. „Agenetically encoded photosensitizer”. Nat Biotechnol 24 (1): 95-9. /pmid: 16369538.
[2] Jabłoński Aleksander. 1933. „Effiiency ofAntiStokes Fluorescence in Dyes”. Nature, vol. 131.
[3] PKN-CEN/TS 12390-9:2017-07 Badania betonu – Część 9: Oznaczanie odporności na zamrażanie i rozmrażanie w obecności soli odladzających – Złuszczanie.
[4] Pluciński Tomasz. 1997. Doświadczenia chemiczne. Warszawa. Wydawnictwo Adamantan.
[5] PN-B-06265 Krajowe uzupełnienie normy PN-EN 206:2016-12 Beton.Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[6] PN-EN 12350-2:2011 Badania mieszanki betonowej – Część 2: Badanie konsystencji metodą opadu stożka.
[7] PN-EN 12350-7:2011 Badania mieszanki betonowej – Część 7: Badanie zawartości powietrza – Metody ciśnieniowe.
[8] PN-EN12390-3:2011Badania betonu – Część 3: Wytrzymałość na ściskanie próbek do badań.
[9] PN-EN 12390-6:2011 Badania betonu – Część 6: Wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu próbek do badań.
[10] PN-EN 206+A1:2016-12 Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[11] Przibram Karl. 1935. „Fluorescence of Fluorite and the Bivalent EuropiumIon”. Nature:135.
[12] Rizzuto R. Philipp, BriniMarisa i inni. 1995. „Chimeric green fluorescent protein as a tool for visualizing subcellular organelles in living cells”. Curr Biol. 5 (6): 635-42./pmid: 7552174.

Przyjęto do druku: 28.05.2019 r.

Czytaj więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 9/2019, strona 58-60 (spis treści >>)