mgr inż. Anna Peszek Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
mgr inż. Anna Rumijowska Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
prof. dr hab. inż. Henryk Nowak Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.11.69
Ze względu na coraz wyższe wymagania w zakresie zużycia energii w budynkach poszukuje się rozwiązań zwiększających izolacyjność cieplną przegród zewnętrznych. Jedną z metod poprawy charakterystyki energetycznej jest zastosowanie pionowych systemów zieleni, które zapewniają wiele korzyści ekologicznych, ekonomicznych i wizualnych. Dzięki nim możliwe jest zmniejszenie efektu miejskiej wyspy ciepła, poprawa bioróżnorodności, a przede wszystkim ograniczenie zużycia energii zarówno na cele grzewcze, jak i chłodzenie. W artykule przedstawiono klasyfikację systemów wegetacyjnych zintegrowanych ze ścianami budynku oraz omówiono wybrane zagadnienia dotyczące ich funkcjonowania. Przytoczono wyniki badań i symulacji energetycznych, których celem była ocena wpływu zielonych ścian na zużycie energii w budynkach.
Słowa kluczowe: ściany zielone, zużycie energii.
* * *
Vertical greenery systems and the energy consumption of buildings
Due to the increasing energy consumption requirements, there are being sought solutions that could increase the thermal insulation of the building envelopes. One of the methods of improving the energy performance is the use of vertical greenery systems that provide a range of ecological, economical and visual benefits. Thanks to it is possible tomitigate the urban heat island effect, improve biodiversity, and first of all reduce energy consumption both for heating and cooling. The paper presents classification of vegetation systems integrated with building envelopes and some issues relating to their operating mechanisms. There are described results of field experiments and energy simulations that show estimation the impact of the green wall on energy performance in buildings.
Keywords: green walls, energy consumption.
Literatura :
[1] OtteléM.: The Green Building Envelope:Vertical Greening [praca doktorska], Delft University of Technology, Delft 2011.
[2] Manso M., Castro-Gomes J.: Green wall systems: A review of their characteristics. Renewable and Sustainable Energy Reviews nr 41/2015, s. 863 – 871. DOI: 10.1016/j.rser.2014.07.203.
[3] Pérez G, Rincón L, VilaA, González JM, Cabeza LF.: Green vertical systems for buildings as passive system for energy savings,Applied Energy, nr 88/2011, s. 4854 – 4959. DOI: 10.1016/j. apenergy.2011.06.032.
[4] Kania A. i in. „Zasady projektowania i wykonywania zielonych dachów i żyjących ścian. Poradnik dla gmin”, Stowarzyszenie Gmin Polska Sieć „Energie Cités”, Kraków 2013.
[5] Skarżyński D., PływaczykA., Pęczkowski G., „Ocena funkcjonowania wybranych systemów zielonych ścian zlokalizowanych na obszarach nizinnych Dolnego Śląska”, „Inżynieria Ekologiczna”, nr 39/2014, s. 166 – 175.
[6] Pérez G., Coma J., Martorell I., Cabeza LF.: Vertical Greenery Systems (VGS) for energy saving in buildings:Areview. Renewable and Sustainable Energy Reviews, nr 39/2014, s. 139 – 165. DOI: 10.1016/j.rser.2014.07.055.
[7] Perini K.,. Ottelé M, Fraaij A. L. A.,. Haas E.M, Raiteri R.,Vertical greening systems and the effect on air flow and temperature on the building envelope, Building and Environment nr 46/2011, s. 2287 – 2294. DOI: 10.1016/j.buildenv.2011.05.009.
[8] Mazzali U., Peron F., Romagnoni P., Pulselli R. M., Bastianoni S.: Experimental investigation on the energy performance of Living Walls in a temperate climate. Building and Environment nr 64/2013, s. 57 – 66. DOI: 10.1016/j.buildenv. 2013.03.005.
[9] Carlos J. S.: Simulation assessment of living wall thermal performance in winter in the climate of Portugal. Building Simulation nr8/2015, s. 3-11. DOI: 10.1007/s12273-014-0187-2.
[10]Wong N. H., Tan A. Y. K., Tan P. Y., Wong N. C.: Energy simulation of vertical greenery systems. Energy and Buildings nr 41/2009. s. 1401 – 1408. DOI: 10.1016/j.enbuild.2009.08.010.
[11] Tan C. L., Wong N. H., Jusuf S. K.: Effects of vertical greenery on mean radiant temperature in the tropical urban environment. Landscape and Urban Planning nr 127/2014, s. 52 – 64. DOI: 10.1016/j.landurbplan.2014.04.005.
[12] Wong N. H., Kwang Tan A. Y., Chen Y., Sekar K., Tan P. Y., Chan D., et al.: Thermal evaluation of vertical greenery systems for building walls. Building and Environment nr45/2010, s. 663 – 672. DOI: 10.1016/j.buildenv.2009.08.005.
Otrzymano: 07.08.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2015, str. 226-228 (spis treści >>)
dr inż. Henryk Ciurej Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
dr inż. Piotr Gwoździewicz Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.11.70
Materiały kompozytowe są coraz częściej stosowane w budownictwie jako elementy nośne. Ich właściwości mechaniczne, niewielkie koszty eksploatacji (brak konieczności konserwacji) oraz coraz korzystniejsza relacja ceny do masy sprawiają, że konstruktorzy decydują się na konstrukcje kompozytowe.W artykule przedstawiono analizę numeryczną pomostu kładki dla pieszych, zaprojektowanego wg idei technologii honeycomb. Zastosowano kompozytGFRP – polimer na bazie żywicy epoksydowej zbrojony włóknami szklanymi.
Słowa kluczowe: kładki dla pieszych, konstrukcje kompozytowe, metody adaptacyjne.
* * *
A non-typical numerical analysis of the composite honeycomb deck
Composite materials are increasingly being used in the civil industry as supporting elements. Their mechanical properties and low operating costs (no maintenance), as well as more favorable price-to-weight ratio make the designers decide to design composite carrying structures. The article presents a numerical analysis of a deck of the footbridge. The footbridgewas designed as a self-carrying structure of honeycomb based on GFRP composite material.
Keywords: composite footbridges, footbridge, mesh adaptation.
Literatura :
[1] Kwiecień A. Polimerowe złącza podatne w konstrukcjach murowych i betonowych. Monografia nr 414. Politechnika Krakowska, Seria Budownictwo, Kraków 2012.
[2] Czasopismo Techniczne. Seria Budownictwo, Z. 4-B/2010. Zastosowanie mechanicznych tłumików drgań w redukcji poziomu wibracji powłok dyfuzorów laminatowych. M. Wcisło, H. Ciurej s. 113 – 125.
[3] Siwowski T., Kaleta D., Kulpa M. Projekt pierwszego polskiego mostu drogowego z kompozytów FRP. Inżynieria i Budownictwo 9/2015, s. 465 – 470.
[4] www. gurit. com. Dokument: http://www.gurit.com/files/documents/rhyl-harbour-bridgecspdf. pdf.
[5] AshbyM. F. Dobór materiałów w projektowaniu inżynierskim.WNT,Warszawa, 1998.
[6] PN-EN-1991-1-1.Obciążenia.Ciężar objętościowy.
[7] BS-6399-1. Part 1. Code of practice for dead and imposed loads.
[8] Chróścielewski J., Klasztorny M., Miśkiewicz M., Romanowski R.,Wilde K. Innovative design of GFRP sandwich footbridge. FOOTBRIDGE 2014, London, 2014.
[9] Chróścielewski J., Klasztorny M., Miśkiewicz M., Romanowski R.,Wilde K. Kompozytowa kładka pieszo-rowerowa o konstrukcji przekładkowej. Materiały Budowlane 7/2014, s. 40 – 41.
[10] Poneta P., Siwowski T., Badania dźwigara mostowego kompozytów FRP pod obciążeniem statycznym. Budownictwo i Architektura 13 (2) (2014), 291 – 298.
[11] Sobczyk B., Miśkiewicz M. Laminaty FRP w budownictwie – charakterystyka materiału i aspekty projektowania. Materiały Budowlane 4/2015, s. 74 – 76.
[12] Szelka J.,Kamyk Z. Kompozytowe mosty wojskowe. Budownictwo i Architektura 12 (2) (2013) 63 – 70.
[13] Balke K., Kurzydłowski K. J. Konstrukcje mostowe z materiałów kompozytowych. Mechanik 7/2015, s. 501 – 504.
[14] MachadoM.A. S., Sotelino E., Liu J.Modeling Technique for Honeycomb FRP Deck Bridges via Finite Elements, Journal of Structural Engineering 04/2008; 134 (4), pp. 572 – 580.
[15] Thomsen O. T., Bozhevolnaya E., Lyckegaard A. Sandwich Structures 7:Advancingwith Sandwich Structures and Materials, in Proceedings of the 7th International Conference on Sandwich Structures, Aalborg University, Aalborg, Denmark, 29-31 August 2005, Springer Science&BusinessMedia 2006.
[16] http://www. fiber-tech. net.
[17] http://www. flores. com. cn.
[18] http://www. aktekhoneycomb. com.
[19] MSC. Marc/Mentat: User Guide. MSC. Marc/Mentat: Theory and User Information Vol. A.
Otrzymano: 02.09.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2015, str. 229-231(spis treści >>)
dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. Uniwersytet Zielonogórski,Wydział Budownictwa,Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.11.71
Jak wiadomo, obecnie w Unii Europejskiej notuje się intensywny rozwój infrastruktury transportowej i związanych z nią gałęzi przemysłu.Dotyczy tom.in. budowy nowych dróg, ich przebudowy, a także utrzymania z uwzględnieniem coraz większych potrzeb użytkowników. Przy zrównoważonym rozwoju infrastruktury komunikacyjnej nie da się pominąć również zagadnień ekologicznych [2, 4].W obecnej sytuacji gospodarczej Europy konieczne jest wprowadzenie innowacji dotyczących infrastruktury drogowej, w celu zmniejszenia wszystkich kosztów (budowa, eksploatacja itp.), bez pogorszenia jej jakości.
Literatura :
[1] Adesiyun A. Wysokowski A. NR2CWorkshop-Poland.Workshop for road transportation innovation. Żmigród, Poland, November 2005 r.
[2]WysokowskiA. Infrastruktura komunikacyjna jako jeden z priorytetów rozwojowych w nowej perspektywie. Polska w Unii Europejskiej: gospodarka – energetyka – region, s. 67—81. DomWydaw. ELIPSA,Warszawa 2014 r.
[3] FEHRL Nowa Koncepcja Budowy Dróg – Wizja 2040. Projekt NR2C – projekt realizowany w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.
[4] Materiał informacyjny dotyczący Programowania Nowej Perspektywy Finansowej 2014 – 2020, z uwzględnieniem priorytetów Ministerstwa Gospodarki. Ministerstwo Gospodarki. Departament Strategii i Analiz. Warszawa 2014 r.
[5] http://www.ncbr.gov.pl, http://infravation.net
Otrzymano: 19.08.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2015, str. 232-233(spis treści >>)
mgr inż. Arkadiusz Rubiec Wojskowa Akademia Techniczna,Wydział Mechaniczny, Instytut Budowy Maszyn
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.11.72
Artykuł przedstawia efekty pracy wykonywanej w projekcie pt. „Platforma bazowa ekstremalnej mobilności z napędem hydrostatycznym”, realizowanym w ramach IV edycji programu LIDER, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.Artykuł opisuje problemy, jakie należy rozwiązać, aby zapewnić Bezzałogowym Platformom Lądowym (BPL) wysoką zdolność pokonywania przeszkód terenowych. O zdolności tej decyduje efektywność i skuteczność działania układu zawieszenia oraz układu napędowego. Dotyczą one w głównejmierze tych terenów, na które człowiek nie może się dostać za pomocą klasycznych pojazdów terenowych. W artykule zaprezentowano główne założenia do projektu, sposób ich realizacji oraz wizualizację wraz z opisem oraz charakterystyką techniczną platformy.
Słowa kluczowe: mobilność, Bezzałogowe Platformy Lądowe, układy napędowe, układy zawieszenia.
* * *
ExMot – universal extreme mobility land locomotion system for Unmanned Ground Vehicles
This paper focus on results of work performed in project “Extreme mobility base platform with hydrostatic drive system” which were done under patronage of National Research and Development Centrer in IVth edition of LIDER program. Paper describe problems to solve which are connected to Unmanned Ground Vehicles (UGV) high mobility and ability to obstacle overcoming. They concern this areas were people are active and can’t achieve them with classical terrain vehicles. The main factors which decides about highmobility are efficiency and effectiveness of suspension and drive systems working. Paper showsmain project assumptions,way of their implementation and visualisation with short describe and technical parameters of the platform.
Keywords: mobility, Unmanned GroundVehicles, drive systems, suspension systems.
Literatura :
[1] Bartnicki A., Sprawka P.: Zastosowanie hydrostatycznych układów napędowych we współczesnych maszynach i pojazdach lądowych, LOGITRANS, Szczyrk 2008.
[2] Budny E.: Napęd i sterowanie układów hydraulicznych w maszynach roboczych. ITE, Radom 2001.
[3] Garbacik A. i inni: Studium projektowania układów hydraulicznych. Ossolineum, Kraków 1997.
[4] Konopka S., Łopatka M. J., Przybysz M.: Kinematic discrepancy of hydrostatic drive of Unmanned Ground Vehicle. ITELMS’ 2013 8th International Conference Intelligent Technologies in Logistics and Mechatronics Systems. Panevezys. Litwa. Maj 23-24 2013
[5] Strona internetowa www.tvn24.pl
Otrzymano: 01.10.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2015, str. 234-236 (spis treści >>)
mgr Małgorzata Kowalska Główny Urząd Statystyczny
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.11.73
Badania GUS przeprowadzone we wrześniu 2015 r. w dużych przedsiębiorstwach przemysłowych (o liczbie pracujących 50 i więcej osób), produkujących materiały budowlane wskazują na niewielką poprawę wskaźników produkcji w odniesieniu do analogicznego miesiąca 2014 r. i sierpnia 2015 r. Produkcja 25 grup wyrobów (spośród 43 obserwowanych) wytworzona we wrześniu 2015 r. była wyższa niż we wrześniu 2014 r. (w sierpniu w 21 grupach), a w 30 pozycjach wyższa niż w sierpniu 2015 r. (w sierpniu br. notowano miesięczny wzrost produkcji tylko w 14 grupach). Skala wzrostu była jednak niższa od notowanej za okres styczeń – sierpień 2015 r. i spowodowała, że w okresie styczeń – wrzesień była niższa od notowanej w poprzednim miesiącu. Łącznie produkcja wytworzona w okresie styczeń – wrzesień 2015 r. była tylko w 22 grupach wyższa niż w analogicznym okresie ub. roku (za styczeń – sierpień w 24 grupach, za styczeń – lipiec w 27).
Otrzymano: 23.10.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2015, str. 237-239 (spis treści >>)
mgr Janusz Kobylarz Główny Urząd Statystyczny
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.11.74
W okresie styczeń–wrzesień br. sprzedaż produkcji budowlano-montażowej zrealizowana na terenie kraju w jednostkach budowlanych o liczbie pracujących powyżej 9 osób była o 2,0%wyższa (w cenach stałych) niż przed rokiem (wobec wzrostu o 3,5% w I kwartale i o 1,0% w I półroczu br. oraz wzrostu o 5,5% w okresie trzech kwartałów ub. roku). O 0,8% niższa niż przed rokiem była sprzedaż robót o charakterze inwestycyjnym, natomiast o 7,3% wzrosła sprzedaż robót o charakterze remontowym.Wzrost odnotowano we wszystkich działach budownictwa: w przedsiębiorstwach, których podstawowym rodzajem działalności są roboty budowlane specjalistyczne – o 3,4%, w zajmujących się głównie budową budynków – o 2,1% oraz budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej – o 0,9%.
Otrzymano: 21.10.2015 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2015, str. 240-242 (spis treści >>)
Marzena Mysior-Syczuk Grupa PSB S.A.
We wrześniu 2015 r., w porównaniu z poprzednim miesiącem, wzrosły ceny w trzech grupach, najbardziej narzędzi i sprzętu budowlanego (+8,4%), a nieznacznie pokryć i folii dachowych, rynien oraz suchej zabudowy. W siedmiu grupach ceny spadły maksymalnie o 2,2% (najbardziej izolacji wodochronnych), a w pozostałych o mniej niż 1%. Ceny drewna i materiałów drewnopochodnych się nie zmieniły. W kategorii „inne” wzrosły ceny płytek ceramicznych, wyposażenia łazienek i kuchni (+0,1%), a spadły (-10,8%) farb, lakierów, tapet, instalacji i techniki grzewczej, kanalizacji, odwodnień, wentylacji (-1,3%), cementu, wapna i kostki brukowej (o mniej niż 1%). Ceny bram i ogrodzeń się nie zmieniły.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2015, str. 243 (spis treści >>)
Czy inwestor może otrzymać dziennik budowy w dniu dokonania zgłoszenia?
Obecnie obowiązujące przepisy ustawy – Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki tablicy informacyjnej oraz zgłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz.U. z 2002 r. nr 108, poz. 953 z późn. zm.) nie zawierają regulacji dotyczących wydawania dziennika budowy obiektów budowlanych realizowanych na podstawie zgłoszenia. Zgodnie z przepisami ustawy, zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Właściwy organ, w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Zatem do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie (art. 30 ust. 5 ustawy – Prawo budowlane). Należy przyjąć, że dziennik budowy powinien zostać wydany inwestorowi po upływie terminu, o którym mowa w art. 30 ust. 5 ustawy, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2015, str. 244 (spis treści >>)