logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Infrastruktura drogowa

Zabezpieczanie skarp na budowie obwodnicy Bielska-Białej

W artykule opublikowanym w „Materiałach Budowlanych” nr 7/2009 r. zaprezentowaliśmy Państwu zastosowanie w budownictwie samo wiercących iniekcyjnych kotew gruntowych firmy Gonar-Systems International. Pokrótce omówiliśmy rodzaje, sposób montażu oraz korzyści płynące z ich użycia. Obecnie skoncentruję się na realizacji jednego z projektów z zastosowaniem materiałów dostarczonych przez naszą firmę. Obwodnica Bielska-Białej była dużym wyzwaniem dla projektantów i wykonawców. Ukształtowanie terenu oraz złożone warunki geologiczne nastręczały bowiem wiele problemów w zaplanowaniu optymalnego rozwiązania budowy obwodnicy tak dużego miasta, jakim jest Bielsko-Biała.

Kotwy DUCKBILL nowoczesne zakotwienia gruntowe

Zasada pracy mechanicznych kotew gruntowych DUCKBILL oparta jest na odporze gruntu wzbudzającym się na powierzchni stopy kotwiącej w trakcie jej przemieszczania. Taka koncepcja współpracy kotwy z otaczającym gruntem stosowana jest powszechnie w konstrukcjach nabrzeży, gdzie oczep ścianki szczelnej „mocowany” jest w gruncie za pomocą stalowej lub betonowej płyty oporowej, najczęściej w kształcie kwadratu lub koła, zakopanej w odpowiedniej odległości od ścianki i połączonej z nią cięgnem prętowym. Stosowanie płyty oporowej o specjalnym, mocno wydłużonym kształcie pozwala na jej wbicie w istniejący, nienaruszony grunt.

Zabezpieczenie przeciwerozyjne skarp na przykładzie realizacji węzła Murckowska autostrady A4 w Kato

W październiku 2009 r. zakończono modernizację węzła Murckowska w Katowicach, newralgicznego skrzyżowania autostrady A4 z drogą krajową DK86 Podwarpie -Tychy oraz lokalnymi dojazdami. W ramach rozbudowy węzła wybudowano m.in. nowe obiekty mostowe wraz z najazdami oraz drogami dojazdowymi. Tak jak w przypadku większości nowo budowanych obiektów także i tu pojawił się problem zabezpieczenia wybudowanych skarp i zboczy przed erozją. Problem szczególnie istotny w tym przypadku, gdyż niekorzystnie zbiegał się termin zakończenia prac budowlanych oraz końca roku kalendarzowego – pory zazwyczaj obfitującej w ulewne deszcze, przechodzącej następnie w zimę, ze wszystkimi jej konsekwencjami klimatycznymi.

Wzmacnianie podłoża pod budowę mostu Północnego w Warszawie

21 kwietnia 2009 r. Wojewoda Mazowiecki wydał pozwolenie na budowę trasy długości 3,4 km i zlokalizowanego w ciągu niej mostu Północnego, który połączy Tarchomin z Młocinami. Most składa się z trzech niezależnych obiektów inżynierskich każdy długości 795 m. Zaprojektowano go w konstrukcji stalowej zespolonej posadowionej na palach. W nurcie rzeki będą dwie podpory mostu, na których zostanie oparte przęsło nurtowe długości 160m. Na tarasach zalewowych posadowione zostaną cztery podpory. Trasa mostowa oparta zostanie dodatkowo na pięciu podporach i dwóch przyczółkach. Węzeł Pułkowa będzie się składał z 10 wiaduktów, a węzeł Modlińska z 5 wiaduktów.

Zasady wyboru zabezpieczeń skarp osuwiskowych

Osuwiska, po trzęsieniach ziemi i tsunami są trzecią przyczyną klęsk żywiołowych. Walka z nimi jest trudna i wymaga specyficznych metod postępowania. W budownictwie mamy dwa przypadki: zabezpieczamy (likwidujemy) osuwisko oraz projektujemy bezpieczne skarpy wykopu lub nasypu. Osuwiska na zboczach wchodzą na ogół w zakres naszych zainteresowań dopiero wtedy, gdy na ich powierzchni lub w sąsiedztwie projektuje się jakąś inwestycję. Obecnie najczęściej jest to droga, duży zbiornik na rzece, budynek, czy inny obiekt budowlany. Zdarza się, że obiekt już istnieje, a osuwisko powstaje po jego wybudowaniu i zagraża bezpieczeństwu.

Wymagania dotyczące oceny geosyntetyków

Zgodnie z PN-EN ISO 10318:2007 Geosyntetyki – Terminy i definicje, geosyntetykami (GSY) nazywa się wyroby, których co najmniej jeden składnik wytworzony został z syntetycznego lub naturalnego polimeru,mające postać arkuszy, taśm lub form przestrzennych, stosowane w kontakcie z gruntem lub innymi materiałami w geotechnice i budownictwie.W tabeli 1 przedstawiono podział geosyntetyków w zależności od funkcji, formy i bazy materiałowej.
Wśród geosyntetyków wyróżnić można:
• wyroby przepuszczalne, do których należą wyroby geotekstylne (GTX) i geotekstylne wyroby pokrewne (GTP);
• wyroby o małej przepuszczalności, czyli bariery geosyntetyczne (GBR).

Doświadczenia ze stosowania cementów niskoalkalicznych WARTA w budownictwie komunikacyjnym

Cement autostradowy „WARTA” niskoalkaliczny CEMI 42,5N-NA oraz cement drogowo-mostowy „WARTA” niskoalkaliczny CEM I 42,5 N-MSR/NA zostały opracowane na potrzeby budownictwa komunikacyjnego jako cementy specjalne ze szczególnym uwzględnieniem budowy dróg i mostów oraz terminali, lotnisk i tuneli. Od momentu wprowadzenia na rynek cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem odbiorców krajowych i zagranicznych. Produkcja wymienionych cementów prowadzona jest w Cementowni Warta S.A. w Trębaczewie k. Działoszyna w województwie łódzkim. Zapewnienie realizacji polityki jakościowej w Warcie oparte jest na zintegrowanym systemie zarządzania spełniającym wymagania m.in. norm PN-ENISO9001:2001 iAQAP2120:2003.

Godło Teraz Polska dla asfaltów MODBIT z LOTOSU

Godłem Teraz Polska nagradzane są najlepsze produkty i usługi. Spośród wielu kandydatów wyróżniane są firmy, które wyprzedzają czas, odznaczają się innowacyjnością, tworzą produkty wyjątkowe, które dzięki swoim właściwościom jakościowym, technologicznymi użytkowym wyróżniają się na rynku i mogą być wzorem dla innych. Dotychczas przeprowadzono osiemnaście edycji konkursu, w których udział wzięło 4,5 tys. przedsiębiorstw, z czego nagrodzono ok. 400 firm. W 2005 r. Godłem Teraz Polska uhonorowanazostała spółka LOTOS Oil za olej syntetyczny LOTOS Traffic, a w br. spółka LOTOS Asfalt za asfalt modyfikowany MODBIT. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 9 czerwca 2008 r. w Teatrze Wielkim w Warszawie podczas Gali pod patronatemPrezydenta Lecha Kaczyńskiego. Godło Teraz Polska odebrał Prezes Zarządu firmy LOTOS Asfalt – Krzysztof Brygała.