logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Infrastruktura drogowa

System stałej kontroli stanu dużych obiektów mostowych


Image Nowo budowane obiekty mostowe w Polsce (fotografia 1) to konstrukcje skomplikowane, zaawansowane technicznie, smukłe (sprawiają wrażenie lekkich), śmiałe, a nawet fascynujące. Niektóre z nich mają przęsła o rozpiętości paru setek metrów. Ustroje nośne mostów o największych rozpiętościach są zawieszone na cięgnach zwanych kablami lub wantami. Obiekty takie podlegają swoistym prawom wynikającym ze specyfiki obciążeń i podatności ustroju. Jednocześnie leżą często w ciągach dróg o istotnym znaczeniu dla sieci transportowej kraju. W związku z tym awarie bądź zakłócenia w eksploatacji dużych obiektów mostowych są bardzo kłopotliwe.

Ocena stanu technicznego nawierzchni sieci dróg krajowych

W pierwszym kwartale 2007 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Biuro Studiów (GDDKiA – BS) opublikowała raport o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych, opracowany na podstawie pomiarów cech eksploatacyjnych nawierzchni w ramach Systemu Oceny Stanu Nawierzchni (SOSN). Dane nie uwzględniają degradacji nawierzchni dróg spowodowanej warunkami klimatycznymi w okresie zimowym.

Wiadukt drogowy o konstrukcji ramownicowej nad obwodnicą Piotrkowa Trybunalskiego


Image Ramownicowe obiekty inżynierskie są obecnie rzadko budowane, mimo że umożliwiają uzyskanie przęsła (rygla) o małej wysokości konstrukcyjnej przy relatywnie dużej rozpiętości. Konstrukcje takie pozwalają np. na budowę obiektów nad drogami dwujezdniowymi, bez konieczności lokalizacji podpory w pasie rozdziału, co ma istotne znaczenie w przypadku wiaduktów zlokalizowanych nad łukiem ...

Obiekty inżynierskie przeprawy przez Wartę w ciągu drogi krajowej nr 25 w Koninie


Image
Przeprawa przez Wartę składa się z czterech obiektów inżynierskich łącznej długości ponad 1,5 km. Zgodnie z projektem, opracowanym przez Transprojekt Gdański Sp. z o.o., będą to wieloprzęsłowe skrzynkowe dwujezdniowe estakady z betonu sprężonego o rozpiętości przęseł 60 m oraz most belkowy z betonu sprężonego typu extra-dosed. sprężonego typu extra-dosed. Wykonanie robót powierzono konsorcjum firm: Hydrobudowa-6 S.A.; PPRM S.A.; WPRD S.A. Technologię budowy opracowano we współpracy z firmą Freyssinet Polska Sp. z o.o., która bazując na polskich (nasuwanie najcięższych – 13 000 t estakad we Wrocławiu nad ul. Strzegomską oraz najdłuższych – 600 m długości, estakad w Warszawie na węźle Czerniakowska Trasy Siekierkowskiej) i międzynarodowych doświadczeniach, zaproponowała nasuwanie podłużne.

Asfalt porowaty

Klasyczne nawierzchnie drogowe z warstwami ścieralnymi z betonu asfaltowego, betonu cementowego, mastyksu grysowego (SMA), asfaltu lanego nie są doskonałe z punktu widzenia tłumienia hałasu, którego źródłem w przeważającej mierze jest styk opony pojazdu z nawierzchnią drogi. Ponadto często obserwuje się na ich powierzchni wodę opadową, która odpowiednio szybko nieodprowadzona na pobocze jest przyczyną poślizgu pojazdu na "klinie wodnym”.

Tunel w Wielkiej Brytanii ze stalowych przepustów z blach falistych ASSET


Image Firma Asset International znany na świecie producent stalowych przepustów z blach falistych stosowanych w budownictwie lądowym, rozpoczęła działalność w 1954 r., początkowo jako partner amerykańskiego producenta konstrukcji stalowych Armco, a następnie od 1986 r. jako odrębny podmiot z siedzibą w South Wales w Wielkiej Brytanii. Obecnie konstrukcje stalowe produkowane przez firmę Asset są stosowane na całym świecie, głównie jako elementy przepustów, tuneli i wiaduktów komunikacyjnych. W ofercie firmy Asset dostępne są dwa typy konstrukcji z blachy falistej: Multiplate – elementy przepustów stalowych o wymiarach profilu fali: 100 x 20 mm oraz 200 x 55 mm; StrenCor – konstrukcje z blach falistych o profilu fali 400 x 150 mm. Od 2006 r. wyłącznym przedstawicielem firmy Asset Int. w Polsce jest Biuro Inżynierii Drogowej Drotest, Józef Judycki, Jacek Alenowicz, Sp. Jawna z siedzibą w Gdańsku.

Automatyczny system układania izolacji mostowych

Image Firma SOPREMA, jako jedyna w Polsce, proponuje wykonywanie izolacji na mostach, wiaduktach, parkingach za pomocą automatycznej maszyny MiniMACADEN.

Izolacje z pap zabezpieczają konstrukcję przed korozyjnym działaniem wilgoci. Od jakości ich wykonania, rodzaju i sposobu instalacji zależy trwałość obiektu. Całkowity koszt prawidłowego wykonania izolacji stanowi zaledwie 1 - 3% wartości mostu, a konsekwencje złego jej doboru lub wykonania są niewspółmiernie bardziej kosztowne