19 – 21 maja br. w Bydgoszczy odbyła się II Międzynarodowa Konferencja Mostowa im. Rudolfa Modrzejewskiego „MOSTY – TRADYCJA INOWOCZESNOŚĆ” pod patronatem miesięcznika „MateriałyBudowlane”. Już po raz drugi spotkali się w Bydgoszczy wybitni przedstawiciele nauki, inżynierowie budowy mostów z kraju i zagranicy, przedstawiciele firm wykonawczych, by zaprezentować najnowsze osiągnięcia w dziedzinie budowy mostów. Konferencji patronuje światowej sławy inżynier, budowniczy linii kolejowych i mostów Rudolf Modrzejewski (1861 – 1940), syn słynnej aktorki Heleny Modrzejewskiej.
Z uwagi na trudno dostępny teren przy podporach pośrednich estakady, m.in. zjazdy o bardzo dużym spadku, teren bagnisty, występujące tam siedliska lęgowe ptaków chronionych połączone z dużą wysokością podpór, zaprojektowano montaż konstrukcji metodą nasuwania podłużnego. Projektant Firmy GOTOWSKI – mgr inż. Włodzimierz Sokołowski – zaproponował scalenie segmentów konstrukcji na placu montażowym od strony podpory nr 1 (Bydgoszcz) i nasunięcie jej na podpory bez czasochłonnej i kosztownej budowy trudnych technicznie tymczasowych podpór pośrednich.
Ewelina Kowałko: Proszę o krótką wizytówkę firmy.
Sergiusz Piasecki: Spoiwex powstał na początku 2008 r. w wyniku przekształcenia firmy produkującej spoiwa górnicze i drogowe. Podstawową naszą działalnością jest produkcja spoiw mineralnych przeznaczonych do stabilizacji i poprawy parametrów geotechnicznych gruntów w inżynierii komunikacyjnej. Równie ważna jest też produkcja spoiw do stosowania w obszarze górnictwa podziemnego.
EK: Spoiwex to młoda firma. Jaka jest jej pozycja na polskim rynku?
SP: Ze względu na specyfikę produkowanych spoiw oraz realizowany obecnie program budowy dróg i autostrad każdego roku zwiększamy wolumen sprzedaży, budując jednocześnie markę i umacniając pozycję firmy na rynku.
Spółka FABET Kielce to obecnie jeden z największych zakładów produkcji prefabrykowanych elementów betonowych w Polsce łączący z powodzeniem trzydziestopięcioletnie doświadczenie z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi stosowanymi obecnie w budownictwie. Największy atut zakładu stanowi uniwersalność i różnorodność oferowanych produktów stosowanych z powodzeniem w budownictwie przemysłowym, mieszkaniowym, sportowym i drogowo-mostowym. FABET Kielce dostarcza prefabrykaty na najbardziej prestiżowe inwestycje realizowane na terenie całego kraju.
Specyfikacje techniczne, będące zbiorem szczegółowych wymagań dotyczących poszczególnych rodzajów robót, stanowią dokument przetargowy i kontraktowy w ramach konkretnego zadania inwestycyjnego. Określają wymagania dotyczące właściwości materiałów, sprzętu, środków transportu, technologii wykonania i kontroli robót, a także obmiaru, odbioru oraz płatności. W praktyce niejednokrotnie można spotkać się ze specyfikacjami, których zapisy budzą wiele wątpliwości i wymagają przedstawienia przez projektanta dodatkowych wyjaśnień. Skorzystanie z jednolitego wzoru prawidłowo opracowanych specyfikacji może zapobiec wielu problemom.
Mikropale, kotwy i gwoździe gruntowe mają zbliżoną konstrukcję, w której element nośny najczęściej ze stali lub materiału równoważnego otoczony jest iniektem z zaczynu cementowego. Różnice pomiędzy poszczególnymi metodami są niewielkie, jednak w praktyce mają duże znaczenie i w istotny sposób wpływają na pracę systemu i konstrukcji oporowej. Mikropale to pale małośrednicowe (O ≤ 300 mm w przypadku mikrofali wierconych i O ≤ 150 mm w przypadku przemieszczeniowych) przeznaczone głównie do wzmocnienia fundamentów budynków, podnoszenia osiadłych konstrukcji, stabilizacji osuwisk i formowania obudów wykopów.
Od ponad trzydziestu lat system TITAN wyznacza nowe kierunki w geoinżynierii, umożliwia realizowanie coraz ambitniejszych przedsięwzięć w tej dziedzinie, podnosi granice możliwości technicznych, zachowując przy tym przyjazną prostotę projektowania i wykonawstwa. Jest to efekt konsekwentnie realizowanej misji określającej jako priorytet jakość oraz innowacyjność, która wyprzedza obecne potrzeby. Gotowe rozwiązania są efektem globalnej, ścisłej współpracy i wsłuchiwania się w zdanie i opinie partnerów, zarówno projektantów, jak i wykonawców.
Wprowadzenie nowego typu materiału, jakim jest drewno klejone, pozwoliło na szersze wykorzystanie tego surowca do budowli inżynierskich, gdyż podstawowe mankamenty drewna wyeliminowała technologia klejenia. Istotną cechą drewna klejonego jest relatywnie łatwe łączenie go z innymi materiałami konstrukcyjnymi, umożliwiające tworzenie konstrukcji hybrydowych. Prawidłowa technologia to także dobór asortymentu stalowego stosowanego do wykonywania połączeń, takich jak śruby, przekładki i odpowiednie łączniki. Łączenie na długości elementów z drewna klejonego realizowane jest często za pomocą blach stalowych, mocowanych śrubami do konstrukcji dźwigara.