logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

DCP - system zabezpieczenia antykorozyjnego trwałych kotew gruntowych

W2003 r. Niemiecki Instytut Techniki Budowlanej (DIBt) przeprowadził badania stanu technicznego prętowych kotew i gwoździ gruntowych z zabezpieczeniem trwałym typu DCP, które wykonano w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku. Kotwy te zabezpieczały ściany oporowe, stabilizowały nasypy oraz, w jednym przypadku, zaporę wodną. Ich wiek wynosił od 15 do ok. 40 lat. W ramach badań przeprowadzono inspekcję stanu ok. 120 kotew. W żadnej z nich nie stwierdzono uszkodzenia zabezpieczenia antykorozyjnego cięgna. Jedynie w kilku przypadkach wystąpiła korozja elementów głowicy kotwy wynikająca z niewłaściwego zaprojektowania detali i wad wykonawczych.

Stabilizacja gruntu spoiwami hydraulicznymi

Nowoczesne budownictwo drogowe charakteryzuje się coraz krótszymi terminami realizacji robót, co pociąga za sobą konieczność prowadzenia prac w różnych warunkach atmosferycznych i pogodowych. Bardzo istotną rolę odgrywa również czynnik ekonomiczny, dlatego też inwestorzy i wykonawcy zmuszeni są do poszukiwania alternatywnych rozwiązań technologicznych o odpowiedniej jakości oraz zapewniających skrócenie czasu realizacji inwestycji. Często zdarza się, że trzeba poprawić właściwości geotechniczne gruntu stanowiącego podbudowę dróg.