logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Systemy geotechniczne DYWIDAG-Systems International wybrane realizacje

Systemy geotechniczne oferowane przez firmę DYWIDAG-Systems International (DSI), to:
• kotwy gruntowe: prętowe (DYWIDAG Threadbar Anchors), linowe (DYWIDAG Strand Anchors), samowiercące (DYWI Drill);
• gwoździegruntowe i skalne: prętowe (DYWIDAG Soil Nails, DYWIDAG RockBolts), samowiercące (DYWI®Drill);
• mikropale: prętowe (GEWI Piles), samowiercące (DYWI Drill), rury z żeliwa ciągliwego (DYWIDAG Ductile Iron Piles);
• ściągi:prętowe(DYWIDAGTieRods).
Większość naszych wyrobów dostępna jest również w trwałej ochronie antykorozyjnej DCP (zgodnej z wymaganiami obowiązujących norm). W artykule przedstawię kilka ciekawych realizacji z zastosowaniem systemów geotechnicznych DSI.

Budowa mostu na rzece Skawie

Most na Skawie zaprojektowano w obrębie planowanego obejścia Zembrzyc, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 956, na terenie wsi Zembrzyce. W obrębie mostu rzeka ma kręte, nieuregulowane koryto, a jej brzegi nie są umocnione. Ze względu na górski charakter rzeki i ryzyko wystąpienia nagłych przyborów wód została ograniczona konieczność rusztowania konstrukcji mostu nad korytem rzeki i w bezpośrednim jego sąsiedztwie przez planowane podwieszenie konstrukcji mostu. Most projektowany był z myślą o stworzeniu charakterystycznego elementu w krajobrazie, który mógłby stać się swego rodzaju punktem odniesienia w przestrzeni.

Kładka pieszo-rowerowa w rejonie placu Orląt Lwowskich we Wrocławiu

Miejsce, w którym projektowana jest kładka, znajduje się w południowo-zachodnim narożniku Starego Miasta we Wrocławiu. W miejscu tym fosa miejska i biegnące do niej równolegle: ulica Podwale i Promenada Staromiejska, załamują się pod kątem 90°, tzn. z kierunku wschód-zachód na kierunek północ-południe. W sąsiedztwie zakola fosy, po stronie południowej, zbieg Podwala z ulicami Piłsudskiego, Tęczową i Braniborską tworzy plac Orląt Lwowskich, będący obecnie ruchliwym węzłem komunikacyjnym. Zadania stawiane przed kładką to połączenie placu Orląt Lwowskich ze strefą Starego Miasta.

Prefabrykaty żelbetowe firmy Comfort dla budownictwa drogowego i mostowego

Przedsiębiorstwo Wielobranżowe COMFORT Sp.zo.o. to nowoczesna firma, oferująca produkty na wysokim, europejskim poziomie. COMFORT należy do czołowych polskich producentów prefabrykatów żelbetowych. Oferta przedsiębiorstwa obejmuje wszystkie typy elementów konstrukcyjnych, a doświadczony zespół stale wprowadza nowe rozwiązania oraz dba o najwyższą jakość oferowanych wyrobów. Od 1995 r. P.W. COMFORT jest członkiem Niemieckiego Związku Producentów Betonu i posiada niemiecki znak jakości. W styczniu 2007 r. firma podjęła również współpracę ze szwedzkim Stowarzyszeniem Systemu Certyfikacji NORDCERT, uzyskując certyfikat jakości na rynek szwedzki oraz znak CE dla swoich wyrobów.

System GSI w budownictwie

Iniekcyjne kotwy samowiercące, gwoździe gruntowe lub mikrofale stosowane są w budownictwie naziemnym, podziemnymi geotechnice do wzmacniania gruntu pod nowo budowanymi i istniejącymi obiektami, stabilizacji skarp nasypów lub osuwisk, bezpośredniego zabezpieczania wykopów lub kotwienia grodzic głębokich wykopów fundamentowych. W artykule przedstawimy trzy główne rodzaje zastosowania wyrobów firmy Gonar- -Systems International wraz z przykładami realizacji.

Wielkie możliwości małych pali

We wczesnych latach pięćdziesiątych XX wieku dr Fernando Lizzi zapoczątkował nowy sposób myślenia o fundamentach. Obserwując naturę, opracował i rozwinął pomysł „pali korzeni” (pali radice), o niewielkiej średnicy, które wykonane w odpowiednim układzie – długości, nachylenia i rozstawu – tworzą wraz z podłożem strukturę podobną do systemu korzeniowego drzew, zdolną do przenoszenia sił pionowych i poprzecznych, zarówno wciskających, jak i wyrywających. Pomysł ten pozwolił na tworzenie lekkich, wyrafinowanych konstrukcji fundamentów o pełnych możliwościach, a niekiedy nawet większych niż stosowane powszechnie masywne bloki lub pełnowymiarowe pale.

Konstruowanie kładek dla pieszych z drewna klejonego zgodnie z eurokodami

Drewno klejone jest coraz powszechniej stosowane w obiektach infrastruktury. Wynika to z niezaprzeczalnych jego zalet, takich jak: łatwość obróbki, mały ciężar objętościowy oraz względy estetyczne, ale przede wszystkim z większej trwałości i aspektów technologicznych, które udało się rozwiązać przy drewnie klejonym. Coraz śmielej materiał ten jest stosowany do budowy kładek dla pieszych, a ostatnio również do budowy mostów drogowych. Taką spektakularną konstrukcją jest chociażby, rekordowa pod względem rozpiętości, podwieszona kładka dla pieszych nad Dunajcem zbudowana kilka lat temu na terenie gminy Czorsztyn

Przegląd metod wzmacniania podłoża gruntowego

Metody wzmacniania podłoża gruntowego powstały jako alternatywa techniczno-ekonomiczna dla powszechnie stosowanych metod wymiany gruntu oraz posadowienia pośredniego. Wymagają one od projektantów nie tylko wysokiego poziomu wiedzy technicznej, ale również specyficznego podejścia projektowego, odmiennego niż w przypadku projektowania tradycyjnych fundamentów pośrednich. Niezbędna staje się też kompleksowa analiza współpracy obiektu inżynierskiego z podłożem, wykonywanie poletek próbnych oraz dokonywanie bieżących zmian w projektach i technologii w czasie trwania robót budowlanych, czyli tzw. Projektowanie metodą obserwacyjną, które to pojęcie wprowadza do naszej nomenklatury Eurokod.