logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Dokumentacja geotechniczna czy geologiczno-inżynierska?

Mimo że rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 24 września 1998 r. (Dz.U. nr 126 poz. 839) w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych zostało wprowadzone w życie już ponad dziesięć lat temu, w środowisku projektantów ciągle jeszcze nie jest ono powszechnie znane. W rozporządzeniu określone zostały dwa typy dokumentacji opisującej budowę podłoża wodno-gruntowego:
- dokumentacja geotechniczna;
- dokumentacja geologiczno-inżynierska.

Identyfikacja parametrów wytrzymałościowych kompozytów węglowych CFRP

Wzmacnianie konstrukcji inżynierskich (betonowych, murowych i drewnianych) metodą doklejania materiałów kompozytowych FRP znajduje coraz większe uznanie wśród polskich inżynierów konstruktorów. Obecnie na rynku dostępne są wyroby na bazie włókien: szklanych (GFRP), węglowych (CFRP) i aramidowych (AFRP). Ze względu na wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, wytrzymałość zmęczeniową, gęstość objętościową, a także koszty aplikacji najczęściej stosowane są kompozyty węglowe, a następnie aramidowe i szklane. Kompozyty węglowe CFRP składają się z włókien wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, zatopionych w matrycy (taśmy, kształtki, pręty) lub ułożonych w jedno- lub wielokierunkowych arkuszach na osnowie (maty).

XII Sympozjum Naukowo-Techniczne "Reologia w technologii betonu"

Nowoczesne rozwiązania w technologii betonu, jak: betony nowej generacji, współczesna prefabrykacja czy nanotechnologia, to główne tematy tegorocznego sympozjum naukowo-technicznego Reologia w technologii betonu, które odbyło się 15 czerwca br. w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Była to już XII edycja tego sympozjum organizowanego przez Dział Doradztwa Technologicznego Górażdże CementS.A. we współpracy z Wydziałem Budownictwa Politechniki Śląskiej pod patronatem Sekcji Inżynierii Materiałów Budowlanych i Fizyki Budowli KILiWPAN.

Nowo budowane wiadukty nad drogą ekspresową S8

Wciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław-Oleśnica realizowane są dwa wiadukty: WN-9 i WN-20. Wiadukt WN-9 (rysunek 1) w ciągu drogi powiatowej nr 1453Dto jednoprzęsłowy obiekt belkowy, prosty w planie. Klasyczne przyczółki ukształtowano w postaci korpusów z niszami łożyskowymi i ścianami bocznymi, które zostały zdylatowane względem korpusów. Korpus i fundamenty przyczółków zaprojektowano z betonu B35 (C30/37) z dodatkiem 2% mikrokrzemionki. Przyczółki zostaną posadowione na palach wierconych średnicy 1000 mmm, wykonanychzbetonuB25( C20/25) i zwieńczone stopami żelbetowymi grubości 1,50m.