dr inż. Adam Bujarkiewicz, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy; Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Jacek Sztubecki, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy; Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Małgorzata Sztubecka, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy; Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
W artykule przedstawiono technologię pomiaru dynamicznych przemieszczeń konstrukcji mostowych z wykorzystaniem współrzędnościowej stacji laserowej Leica TDRA6000, wyposażonej w nową, ulepszoną technologię napędu bezpośredniego, pozwalającą na uzyskanie dokładności 3D pomiaru punktu na poziomie 0,25 mm.
Słowa kluczowe: pomiar przemieszczeń, dynamika konstrukcji mostowych.
* * *
Research of displacement of bridge construction
The paper presents the technology of measuring dynamic displacement of bridge structures using a coordinate laser station Leica TDRA 6000. Station is equipped with a new and improved technology, direct drive, allowing to receive accurate 3D of point measurement at 0,25 mm.
Keywords: displacement measurement, dynamics of bridge construction.
* * *
Literatura
[1] Łagoda M.: Diagnostyka i monitoring mostów w Europie. Materiały Budowlane 7/2011 (nr 467). s. 36 – 38.
[2] Podhorecki P.: Monitoring, analiza numeryczna oraz ocena przyczyn uszkodzeń i koncepcja naprawy kratownicowego mostu autostradowego w USA. Materiały Budowlane 7/2012 (nr 479). s. 4 – 10.
[3] Erdelyi J.: Determination of bridge structure deformation using TLS. Reports on Geodesy z. 1/90. s. 115 – 121, 2011.
[4] Cianciara A.: Dynamiczne monitorowanie mostów techniką mikrofalową. MOSTY 1/2009.
[5] Jamka M.: Badania przemieszczeń pionowych konstrukcji pod obciążeniem dynamicznym. Problemy Kolejnictwa, Zeszyt 152. s. 143 – 154, 2011.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 50-51 (spis treści >>)
dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. PB, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr inż. Marta Wasilewska, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Paweł Gierasimiuk, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
W artykule przedstawiono możliwości wykorzystania urządzeń CTMeter i DFTester do oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych, które są związane z ich mikro- i makroteksturą. Pomiary przeprowadzono na warstwie ścieralnej z mieszanki SMA i betonu asfaltowego (AC). Stwierdzono, że warstwa ścieralna z AC odznacza się większym współczynnikiem tarcia przy niższej prędkości niż z SMA, natomiast przy większej prędkości poślizgu wyższy współczynnik tarcia otrzymano w przypadku nawierzchni z SMA.
Słowa kluczowe: nawierzchnia drogowa, właściwości przeciwpoślizgowe, współczynnik tarcia, makrotekstura, mikrotekstura.
* * *
CTMeter and DFTester for evaluation of skid resistance of road pavements
Skid resistance is related to pavement surface texture which include the wavelength ranges described by microtexture and macrotexture. In this paper the possibility of using CTMeter and DFTester for evaluation of skid resistance of wearing course made SMA (Stone Mastic Asphalt) and AC (Asphalt Concrete) is presented. It was found out that pavements of AC had higher coefficient of friction than SMA at low speed, while SMA had higher coefficient of friction that AC at high speeds.
Keywords: road pavement, skid resistance, coefficient of friction, macrotexture, microtexture.
* * *
Literatura
[1] Hall J. W., Smith K. L., Titus-Glover L., Wambold J. C., Yager T. J., Rado Z., Guide for pavement friction. NCHRP. Web-only document 108. Contractor’s inal Report NCHRP Project 01-43. Transportation Research Board of the National Academes, 2009.
[2] Gardziejczyk W., Wpływ technologii wykonania tekstury nawierzchni drogowych na hałas pojazdów samochodowych. Rozprawy naukowe nr 121, Białystok, 2005.
[3] Wasilewska M., Gardziejczyk W., Gierasimiuk P., Assessment of skid using DFTTester and CTMeter. 9 th International Conference Environmental Engineering, Wilno, 2014.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 62-63 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Lech Czarnecki
Międzynarodowe SeminariumModelowanie i optymalizacja kompozytów odbyło się w tym roku tradycyjnie w Odessie. Było to 14. spotkanie z tego cyklu, ale po raz pierwszy nie prowadził go Profesor Vitaly Anatolevicz Voznesensky, twórca Międzynarodowej Szkoły Modelowania Materiałowego w Odessie. Seminarium zorganizowano w 80. rocznicę jego urodzin i stanowiło serdeczny hołd dla tego wielkiego uczonego, który zmarł w 2012 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 95 (spis treści >>)
dr inż. Zbigniew Tokarski, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Agnieszka Grucka, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Karol Pietrzak, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
W artykule przedstawiono wyniki pomiarów hałasu komunikacyjnego nawierzchni typu asfalt porowaty na autostradzie A73 w Holandii przeprowadzonych w latach 2011 – 2013. Istotą przedstawionych wyników jest ocena skuteczności pochłaniania hałasu przy określonych typach przejeżdżających pojazdów w różnych okresach eksploatacji nawierzchni.Wlatach 2011 – 2012 prowadzono pomiary hałasu po zakończeniu okresu gwarancji warstwy ścieralnej, a w 2013 r. po jej rekonstrukcji.
Słowa kluczowe: autostrada, nawierzchnia, natężenie, hałas, pomiar.
* * *
Analysis of measurement of noise levels for porous asphalt road surfaces in certain operating conditions
The article presents the results ofmeasurements carried out in the Netherlands from 2011 – 2013 on the A73 motorway. They pertained to traffic noise levels of a porous asphalt road surface. The essence of the presented results is an evaluation of effectiveness of noise absorptionwith respect to a certain structure by type of vehicles in various operating periods. Whereas in 2011 – 2012 the said measurements pertained to noise levels following the end of the warranty period for the wearing course, in 2013 the measurements related to the wearing course made of porous asphalt following reconstruction.
Keywords: motorway, porous asphalt, noise level, measurement.
* * *
Literatura
[1] Engel Z.: Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
[2] PN-EN 13108-7 Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania. Część 7: Asfalt porowaty.
[3] Otrębski D.: Obsługa urządzenia Svantek, XI Seminarium Naukowe, Bydgoszcz 2011.
[4] PN-81/N-01306 Hałas. Metody pomiaru. Wymagania ogólne.
[5] PN-EN ISO 11819-1 Akustyka. Pomiary wpływu nawierzchni dróg na hałas drogowy. Część 1: Metoda statystycznego pomiaru podczas przejazdu.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 58-60 (spis treści >>)
(ar)
Na początku maja 2014 r., w Prószkowie k. Opola odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Wybrane zagadnienia inżynierii środowiska w budownictwie, zorganizowana przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa Oddział w Opolu, przy współudziale Opolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, Polskiego Zrzeszenia Inżynierów i Techników Sanitarnych Oddział w Opolu oraz Wydziału Budownictwa Politechniki Opolskiej. Honorowy patronat nad konferencją objęli: prof. dr hab. inż. Marek Tukiendorf, JM Rektor Politechniki Opolskiej; Andrzej Buła Marszałek Województwa Opolskiego oraz Piotr Soczyński, Prezes WFOŚiGW w Opolu.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 95 (spis treści >>)
(ar)
13 czerwca 2014 r. w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Wręczenia Nagród Budowlana Marka Roku 2014 i Champion Roku 2014 producentom materiałów budowlanych. Udział wzięło ok. 100 osób, wśród których byli przedstawiciele producentów materiałów budowlanych, stowarzyszeń branżowych i mediów.Wręczono ponad 50 nagród i wyróżnień w kilkudziesięciu kategoriach produktowych oraz klasyfikacji open obejmującej cały rynek materiałów budowlanych w Polsce. Ranking, który przygotowuje firma ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, tworzony jest na podstawie badań prowadzonych wśród firm wykonawczych z całej Polski.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 96 (spis treści >>)
prof. dr hab. Mykhaylo Delyavskyy, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Jerzy Gołaś, prof. UTP, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Maria Olejniczak, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Badano konstrukcję mostową złożoną z płyty pomostu i kratownicy przestrzennej. Analizowano wpływ typu wzmocnienia płyty mostowej na nośność graniczną konstrukcji. Rozpatrywano różne typy wzmocnienia. Konstrukcję obciążono ciężarem własnym oraz ciężarem użytkowym w postaci ruchomego układu sześciu sił skupionych modelujących obciążenie pochodzące od kół pojazdu. Korzystając z linii wpływu ugięcia płyty, ustalono położenie przekroju „ekstremalnego”, w którym ugięcie przyjmuje największą wartość.
Słowa kluczowe: wzmocnienie płyty mostowej, nośność konstrukcji.
* * *
Analysis of reinforcement of a bridge plate connected with a space truss
A certain type of bridge structure is taken into consideration which consists with plate of platform and a space truss. The effect of reinforcement of the bridge plate on the boundary carrying capacity of the structure is analyzed. The various of reinforcement types are considered. The structure is loaded with the deadweight and the useful load in the form of a moving system of six concentrated forces modeling the load deriving from the wheels of the vehicle. Using the line of effect of the plate deflection, the location of the „extreme” intersection was determined, where deflection assumes the highest value.
Keywords: reinforcement of a bridge plate, carrying capacity of a structure.
* * *
Literatura
[1] Łagoda M., Wzmacnianie mostów przez doklejanie elementów. Seria Inżynieria Lądowa, Monografia 322. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005.
[2] Łagoda M, Wzmacnianie konstrukcji mostowych kompozytami polimerowymi, PAN, Komitet Inżynierii Lądowej i Wodnej IPPT, Warszawa, 2012.
[3] Radomski W., Wzmacnianie betonowych konstrukcji mostowych za pomocą wyrobów z polimerów zbrojonych włóknami, Materiały Budowlane, 4/2005, 76 – 78.
[4] Zobel H., Mostowe pomosty wielowarstwowe z kompozytów polimerowych, Inżynieria i Budownictwo, 11, 2005, 594 – 598.
[5] Kamiński R., Spychalska K., Delyavskyy M., Analiza wpływu wzmocnienia konstrukcji mostowej na jej stan graniczny, ACTA Scientiarum Polonorum, Architektura, 8, (3-4), 2009, 33 – 47.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 52-53 (spis treści >>)
Grupa PSB S.A
W maju 2014 r., w porównaniu z poprzednim miesiącem, wzrosły ceny pokryć i folii dachowych, rynien (+4,4%), betonu komórkowego (+1,6%), narzędzi oraz sprzętu budowlanego (+1,4%), silikatów (+1,3%), drewna i materiałów drewnopochodnych (+0,4%) oraz chemii budowlanej (+0,3%), natomiast spadły ceny suchej zabudowy (-1,9%), ceramicznych materiałów ściennych (-0,4%), izolacji wodochronnych (-0,4%) oraz termicznych (-0,2%).
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 90 (spis treści >>)