mgr inż. Izabela Kasprzyk, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Magdalena Sosnowska, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Most Królowej Jadwigi długości 26 m i szerokości 11 m wybudowany w latach 1861 – 1865 przez firmę braci Wulff miał konstrukcję ceglaną, trójprzęsłową, wspartą na trzech arkadach. W pierwotnej postaci most zachował się do czasu uruchomienia na Kanale Bydgoskim (połączenie Noteci z Brdą) żeglugi dużych jednostek pływających. Gdy wlatach 1908 – 1915 w Bydgoszczy przebudowano drogę wodną Wisła – Odra, włączając odcinek Brdy (między Kanałem Bydgoskim a Wisłą), okazało się, że most Królowej Jadwigi ma za mały prześwit do przepływu m.in. 400-tonowych jednostek transportowych, pogłębiarek, czy tzw. statków łańcuchowych.
* * *
Literatura
[1] Krzysztof Dudek „Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek”; Oddział Pomorsko-Kujawski ZMRP; Bydgoszcz-Grudziądz 2012
[2] Jerzy Sulima-Kamiński „Most Królowej Jadwigi”; Wydawnictwo POMORZE, Bydgoszcz 1998
[3] http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130926/ALBUMY01/130929536
[4] http://petrus1959.flog.pl/wpis/6019265/bydgoszcz-most-krolowej--jadwigi
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 43-44 (spis treści >>)
mgr inż. Piotr Turkowski, mgr inż. Paweł Roszkowski
Instytut Techniki Budowlanej
Nowoczesne budownictwo coraz częściej korzysta z prefabrykacji, w tym gotowych płyt balkonowych z łącznikami zbrojeniowymi, gotowymi do wbudowania w żelbetową konstrukcję nośną budynku. Rozwiązanie to pozwala wyeliminować mostki cieplne powstające przy tradycyjnych połączeniach monolitycznych, a jednocześnie nie ustępuje im pod względem odporności ogniowej. Autorzy opisują metodologię oraz wyniki badań odporności ogniowej balkonu wspornikowego.
* * *
Literatura
[1] PN-EN 13501-2+A1:2010. Klasyfikacja ogniowa wyrobów budowlanych i elementów budynków – Część 2: Klasyfikacja na podstawie wyników badań odporności ogniowej, z wyłączeniem instalacji wentylacyjnej.
[2] PN-EN 1363-1:2012. Badania odporności ogniowej – Część 1: Wymagania ogólne.
[3] PN-EN 1365-2:2002. Badania odporności ogniowej elementów nośnych – Część 2: Stropy i dachy.
[4] PN-EN 1365-5:2006. Badania odporności ogniowej elementów nośnych – Część 5: Balkony i kładki dla pieszych. [5] PN-EN 1366-4+A1: 2011. Badania odporności ogniowej instalacji użytkowych – Część 4: Uszczelnienia złączy liniowych.
[6] PN-EN 1992-1-2:2008. Eurokod 2: Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 1-2: Reguły ogólne. Projektowanie z uwagi na warunki pożarowe.
[7] Woźniak G., Turkowski P., Projektowanie konstrukcji z betonu z uwagi na warunki pożarowe wg Eurokodu 2, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa 2013.
[8] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.Ust. nr 75/2002 poz. 690 z późniejszymi zmianami).
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 23-24 (spis treści >>)

Otwórz powiększenie >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 22 (spis treści >>)
(ar)
13 czerwca 2014 r. w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Wręczenia Nagród Budowlana Marka Roku 2014 i Champion Roku 2014 producentom materiałów budowlanych. Udział wzięło ok. 100 osób, wśród których byli przedstawiciele producentów materiałów budowlanych, stowarzyszeń branżowych i mediów.Wręczono ponad 50 nagród i wyróżnień w kilkudziesięciu kategoriach produktowych oraz klasyfikacji open obejmującej cały rynek materiałów budowlanych w Polsce. Ranking, który przygotowuje firma ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku, tworzony jest na podstawie badań prowadzonych wśród firm wykonawczych z całej Polski.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 96 (spis treści >>)
Grupa PSB S.A
W maju 2014 r., w porównaniu z poprzednim miesiącem, wzrosły ceny pokryć i folii dachowych, rynien (+4,4%), betonu komórkowego (+1,6%), narzędzi oraz sprzętu budowlanego (+1,4%), silikatów (+1,3%), drewna i materiałów drewnopochodnych (+0,4%) oraz chemii budowlanej (+0,3%), natomiast spadły ceny suchej zabudowy (-1,9%), ceramicznych materiałów ściennych (-0,4%), izolacji wodochronnych (-0,4%) oraz termicznych (-0,2%).
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 90 (spis treści >>)
prof. dr hab. Mykhaylo Delyavskyy, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Jerzy Gołaś, prof. UTP, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr inż. Maria Olejniczak, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Badano konstrukcję mostową złożoną z płyty pomostu i kratownicy przestrzennej. Analizowano wpływ typu wzmocnienia płyty mostowej na nośność graniczną konstrukcji. Rozpatrywano różne typy wzmocnienia. Konstrukcję obciążono ciężarem własnym oraz ciężarem użytkowym w postaci ruchomego układu sześciu sił skupionych modelujących obciążenie pochodzące od kół pojazdu. Korzystając z linii wpływu ugięcia płyty, ustalono położenie przekroju „ekstremalnego”, w którym ugięcie przyjmuje największą wartość.
Słowa kluczowe: wzmocnienie płyty mostowej, nośność konstrukcji.
* * *
Analysis of reinforcement of a bridge plate connected with a space truss
A certain type of bridge structure is taken into consideration which consists with plate of platform and a space truss. The effect of reinforcement of the bridge plate on the boundary carrying capacity of the structure is analyzed. The various of reinforcement types are considered. The structure is loaded with the deadweight and the useful load in the form of a moving system of six concentrated forces modeling the load deriving from the wheels of the vehicle. Using the line of effect of the plate deflection, the location of the „extreme” intersection was determined, where deflection assumes the highest value.
Keywords: reinforcement of a bridge plate, carrying capacity of a structure.
* * *
Literatura
[1] Łagoda M., Wzmacnianie mostów przez doklejanie elementów. Seria Inżynieria Lądowa, Monografia 322. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2005.
[2] Łagoda M, Wzmacnianie konstrukcji mostowych kompozytami polimerowymi, PAN, Komitet Inżynierii Lądowej i Wodnej IPPT, Warszawa, 2012.
[3] Radomski W., Wzmacnianie betonowych konstrukcji mostowych za pomocą wyrobów z polimerów zbrojonych włóknami, Materiały Budowlane, 4/2005, 76 – 78.
[4] Zobel H., Mostowe pomosty wielowarstwowe z kompozytów polimerowych, Inżynieria i Budownictwo, 11, 2005, 594 – 598.
[5] Kamiński R., Spychalska K., Delyavskyy M., Analiza wpływu wzmocnienia konstrukcji mostowej na jej stan graniczny, ACTA Scientiarum Polonorum, Architektura, 8, (3-4), 2009, 33 – 47.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 52-53 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Lech Czarnecki
Międzynarodowe SeminariumModelowanie i optymalizacja kompozytów odbyło się w tym roku tradycyjnie w Odessie. Było to 14. spotkanie z tego cyklu, ale po raz pierwszy nie prowadził go Profesor Vitaly Anatolevicz Voznesensky, twórca Międzynarodowej Szkoły Modelowania Materiałowego w Odessie. Seminarium zorganizowano w 80. rocznicę jego urodzin i stanowiło serdeczny hołd dla tego wielkiego uczonego, który zmarł w 2012 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 95 (spis treści >>)
dr inż. Zbigniew Tokarski, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Agnieszka Grucka, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Karol Pietrzak, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
W artykule przedstawiono wyniki pomiarów hałasu komunikacyjnego nawierzchni typu asfalt porowaty na autostradzie A73 w Holandii przeprowadzonych w latach 2011 – 2013. Istotą przedstawionych wyników jest ocena skuteczności pochłaniania hałasu przy określonych typach przejeżdżających pojazdów w różnych okresach eksploatacji nawierzchni.Wlatach 2011 – 2012 prowadzono pomiary hałasu po zakończeniu okresu gwarancji warstwy ścieralnej, a w 2013 r. po jej rekonstrukcji.
Słowa kluczowe: autostrada, nawierzchnia, natężenie, hałas, pomiar.
* * *
Analysis of measurement of noise levels for porous asphalt road surfaces in certain operating conditions
The article presents the results ofmeasurements carried out in the Netherlands from 2011 – 2013 on the A73 motorway. They pertained to traffic noise levels of a porous asphalt road surface. The essence of the presented results is an evaluation of effectiveness of noise absorptionwith respect to a certain structure by type of vehicles in various operating periods. Whereas in 2011 – 2012 the said measurements pertained to noise levels following the end of the warranty period for the wearing course, in 2013 the measurements related to the wearing course made of porous asphalt following reconstruction.
Keywords: motorway, porous asphalt, noise level, measurement.
* * *
Literatura
[1] Engel Z.: Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
[2] PN-EN 13108-7 Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania. Część 7: Asfalt porowaty.
[3] Otrębski D.: Obsługa urządzenia Svantek, XI Seminarium Naukowe, Bydgoszcz 2011.
[4] PN-81/N-01306 Hałas. Metody pomiaru. Wymagania ogólne.
[5] PN-EN ISO 11819-1 Akustyka. Pomiary wpływu nawierzchni dróg na hałas drogowy. Część 1: Metoda statystycznego pomiaru podczas przejazdu.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2014, strona 58-60 (spis treści >>)