logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-04-2019

Wykorzystanie energii odnawialnej w drogownictwie

dr inż. Bartłomiej Grzesik, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
dr inż. Wojciech Sorociak, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa Eurovia Polska S.A.

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.04.09
Oryginalny artykuł naukowy

W artykule opisano założenia innowacyjnej technologii nawierzchni drogowej wykorzystującej energię pochodzącą z odnawialnych źródeł energii (geotermalną i słoneczną). Przy wspomaganiu pomp ciepła uzyskana energia jest wykorzystywana nie tylko w obrębie nawierzchni, ale również w obiektach zlokalizowanych w jej
otoczeniu. W Polsce technologia może znaleźć zastosowanie także w obszarach miejskich wysp ciepła.

Słowa kluczowe: nawierzchnia drogowa; sonda geotermalna; pompa ciepła.

Use of renewable energy in road engineering

The article presents the assumptions of an innovative pavement technology which uses energy from renewable energy sources (geothermal and solar).With the support of heat pumps, obtained energy is used not only in the range of pavement, but also in facilities located in its close proximity. The technology can also be applied in Poland, especially in the urban areas of heat islands.

Keywords: pavement; geothermal probe; geothermal heat pump.

Literatura
[1] Bielec-Bąkowska Zuzanna,Katarzyna Piotrowicz. 2013. „Temperatury ekstremalne w Polsce w latach 1951 – 2006”. Prace Geograficzne. Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, zeszyt 132:59 – 98.Kraków.
[2] Bujok Petr,Martin Klempa, Jiří Koziorek,Robert Rado, Michał Porzer. 2012. „Ocena wpływy warunków klimatycznych na bilans energetyczny górotworu na obszarze poligonu badawczego VSB-TUOstrava”. AGH drilling Oil Gas, vol. 29, No. 1.
[3] Książkiewicz Włodzimierz. 2006. Geologia dynamiczna. Warszawa. PWN.
[4] Lai Jinxing, Junling Qiu, Jianxun Chen, Fan Haobo, Ke Wang. 2015. „New technology and experimental study on snow-melting heated pavement system in tunnel portal”. Advances in Materials Science and Engineering.
[5] LiuXiaobing, J.SimonRees,D. JeffreySpitler.2007. „Modeling snowmelting on heated pavement surfaces. Part II: Experimental validation”. Applied Thermal Engineering, Vol. 27, Issues 5-6, p. 1125 – 1131.
[6] Noor Fatima, Mustafa Jiyaul. 2012. „Production of electricity by the method of road power generation”. International Journal of Advances in Electrical and Electronics Engineering, No. 1, p. 9 – 14.
[7] Pragya Sharma, Harinarayana Tirumalachetty. 2013. „Solar energy generation potential along national highways”. International Journal of Energy and Environmental Engineering, p. 4 – 16.
[8] Sorociak Wojciech. 2018. „Nawierzchnia drogowa zwalczająca zanieczyszczenie powietrza”. Magazyn Autostrady 10: 20.
[9] Staniec Maja. 2007. „Rozkład temperatury w gruncie wokół budynków częściowo lub całkowicie w nim zagłębionych”. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Budownictwo, z. 112 i górnicze
[10] Ustawa z 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. 2011 nr 163 poz. 981).
[11]Wang Huajun, Limbo Liu, Zhihao Chen. 2010. „Experimental investigation of hydronic snow melting process on the inclined pavement”.Cold Regions Science and Technology, vol. 63, no. 1-2, pp. 44 – 49.
Przyjęto do druku: 11.01.2019 r.

Zobacz więcej >>

Materiały Budowlane 4/2019, strona 58-60 (spis treści >>)

Zastosowanie geosyntetyków do wzmacniania dróg leśnych

dr hab. inż. Jacek Selejdak, prof. PCz, dr inż. Mariusz Urbański, Politechnika Częstochowska;Wydział Budownictwa

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.04.08
Oryginalny artykuł naukowy

W artykule przedstawiono wybrane rozwiązania poprawiające nośność dróg leśnych z wykorzystaniem nowoczesnych materiałów geosyntetycznych. Zwrócono uwagę na zalety tego rozwiązania, takie jak m.in. zmniejszenie kosztów. Zastosowanie geosyntetyków w konstrukcji dróg (nie tylko leśnych), ze względu na ich właściwości,wpływa pozytywnie na trwałość konstrukcji podczas eksploatacji m.in. przez wzmocnienie podłoża gruntowego.

Słowa kluczowe: geotkanina; drogi; drewno.

Application of geosynthetics for strengthening forest roads

The article presents selected solutions increasing the load capacity of forest roadswith the use ofmodernmaterials such as geosynthetics. Attention was paid to the advantages of using geosynetics to strengthen forest roads amongwhich, among others you can distinguish the currently significant cost savings.Therefore, the use of geosynthetics in the construction of roads (not only forest), due to their properties, has a positive effect on the durability of their operation, among others by strengthening the ground. Keywords: geotextile; roads; wood.

Literatura
[1] Alenowicz Jacek. 2009. „Zastosowania i funkcje geosyntetyków w budowie dróg, cz. 2. Geosyntetyk w funkcji zbrojącej”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 3 (24): 82 – 56.
[2] Berg Ryan R. Soil stabilization and base reinforcement. InternationalGeosyntheticsSociety, https://www. geosyntheticssociety.org/technical-documents/.
[3] Bugajski Mirosław, Wojciech Grabowski. 1999. Geosyntetyki w budownictwie drogowym. Poznań. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
[4] Czerniak Andrzej,Grzegorz Kacprzak, Jerzy Pietrucha, Wojciech Walaszek. 2015. „Celowość stosowania georusztów typu „PolGrid” w budownictwie dróg leśnych”. Przegląd Leśniczy 9: 6 – 8.
[5] Dzikowski Janusz, Andrzej Szarłowicz, Sławomir Burzyński,Marian Rajsman, Józef Satoła, Zdzisław Wiązowski. 2006. Drogi leśne. Poradnik techniczny. Warszawa-Bedoń. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych.
[6] Fannin Jonatan R., Joachim Lorbach. 2007. Guide to forest road engineering in mountainous terrain. Forestry Harvesting Engineering Working Paper 2. Rome. Food and Agriculture Organization of the United Nations.
[7] Gniwek Anna,Agnieszka Gawryluk. 2011. „Metody badań właściwości filtracyjnych geosyntetyków”. Prace Instytutu Techniki Budowlanej 1 (157): 15 – 28.
[8] Holtz Robert D., Barry R. Christopher, Ryan R. Berg. 1998. Geosynthetic design and construction guidelines. Virginia. National Highway Institute FHWA.
[9] Jermołowicz Piotr 2014. „Awarie i uszkodzenia konstrukcji z wbudowanymi geosyntetykami – błędy projektowe i wykonawcze. Cz. 2.Awarie i uszkodzenia składowisk, nasypów i obwałowań, murów oporowych, stromych skarp i budowli hydrotechnicznych”. Izolacje 9: 40 – 48.
[10] Jermołowicz Piotr. 2014. „Awarie i uszkodzenia konstrukcji z wbudowanymi geosyntetykami w aspekcie błędów projektowych i wykonawczych.
Cz. 3.Mechanizmy zniszczenia konstrukcji orazmetody obliczeń”. Izolacje 10: 16 – 21.
[11] PN-EN ISO 10318:2007 Geosyntetyki. Terminy i definicje.
[12] Szruba Maria. 2014. „Geosyntetyki. Cz. 1. Charakterystyka i funkcje wg PN-EN ISO 10318:2007”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 4 (55): 48 – 51.
[13] Szruba Maria. 2014. „Geosyntetyki. Cz. 2. Zastosowanie– podział wg PN-ENISO10318:2007”.Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 5 (56): 86 – 89.
[14] Trzciński Grzegorz,Andrzej Czerniak, Sylwester Marek Grajewski. 2019. „Funkcjonowanie infrastruktury komunikacyjnej obszarów leśnych”. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich 2 (2): 527 – 542.
[15] Use of geogrids in pavement engineering. 2003. Washington. Department of the Army US Army Corps of Engineers.
Przyjęto do druku: 20.03.2019 r.

Zobacz więcej >>

Materiały Budowlane 4/2019, strona 56-57 (spis treści >>)

Realizacja drogi betonowej DW423 zgodnie z nowymi OST GDDKiA

dr inż. Maciej Batog, Górażdże Cement S.A.
mgr inż. Mariusz Saferna, Górażdże Beton Sp. z o.o.
prof. dr hab. inż. Zbigniew Giergiczny, Politechnika Śląska;Wydział Budownictwa

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.04.07
Oryginalny artykuł naukowy

W artykule przedstawiono proces realizacji obwodnicy Malni i Choruli (woj. opolskie), w ciągu drogi wojewódzkiej DW423,wykonanej w technologii betonowej. Drogi z nawierzchnią wykonaną z betonu cementowego charakteryzują się większą trwałością oraz niższymi kosztami eksploatacji w cyklu życia niż drogi asfaltowe, a także są bardziej bezpieczne.Warto podkreślić, że wymagania zawarte w szczegółowej specyfikacji technicznej drogi wojewódzkiej DW423, dotyczące składników mieszanki betonowej i betonu, stanowią doskonały przykład praktycznego zastosowania nowych zapisów Ogólnej Specyfikacji Technicznej GDDKiA Nawierzchnia z betonu cementowego.

Słowa kluczowe: beton; cement; drogi betonowe; specyfikacje.

Construction of concrete road DW423 according to new GTS GDDKiA

In this article paper construction process of theMalnia and Chorula (opolskie voivodship) bypass road in concrete technology within the regional route DW423 is persented. Roads with a surfacemade of cement concrete are characterized by high durability, greater safety and lower life cycle costs. It must be pointed out that the requirements contained in the detailed technical specification intended for the construction of the regional road DW423 concerning the components, concrete mix and concrete are a perfect example of the practical application of the new provisions of the General Technical Specification of GDDKiA Surface of cement concrete in practice.

Keywords: concrete; cement; concrete roads; specification.

Literatura
[1] Dolecki Leonard, 2018. „Opolskie: Umowa na obwodnicę Malni i Choruli podpisana, źródło: https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/opolskie-umowa-na-obwodnice-malni-i-choruli-podpisana-61678.html z 09.02.2018.
[2] Ogólna Specyfikacja Techniczna 05.03.04 Nawierzchnia z betonu cementowego, 2018, źródło: https://www.gddkia.gov. pl/frontend/web/userfiles/articles/d/dokumenty-techniczne_8162/D–05.03.04.pdf.
[3] PN-EN 206+A1:2016-12 Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[4] PN-B-06265 Krajowe uzupełnienie normy PN-EN 206:2016-12 Beton. Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[5] PN-B-19707:2013-10 Cement – Cement specjalny – Skład, wymagania i kryteria zgodności.
[6] PN-EN 197-1:2012 Cement – Część 1: Skład, wymagania i kryteria zgodności dotyczące cementów powszechnego użytku.
[7] PN-EN 934-1:2009 Domieszki do betonu, zaprawy i zaczynu – Część 1:Wymagania podstawowe.
[8] PN-EN 934-2+A1:2012 Domieszki do betonu, zaprawy i zaczynu – Część 2: Domieszki do betonu – Definicje, wymagania, zgodność, oznakowanie i etykietowanie.
[9] PN-EN 1008:2004 Woda zarobowa do betonu – Specyfikacja pobierania próbek, badanie i ocena przydatności wody zarobowej do betonu, w tym wody odzyskanej z procesów produkcji betonu.
[10] PN-EN 12350-2:2011 Badania mieszanki betonowej – Część 2: Badanie konsystencji metodą opadu stożka.
[11] PN-EN 12350-3:2011 Badania mieszanki betonowej – Część 3: Badanie konsystencji metodą Ve-Be.
[12] PN-EN 12350-4:2011 Badaniamieszanki betonowej – Część 4: Badanie konsystencji metodą oznaczania stopnia zagęszczalności.
[13] PN-EN 12350-7:2011 Badaniamieszanki betonowej – Część 7: Badanie zawartości powietrza – Metody ciśnieniowe.
[14] PKN-CEN/TS 12390-9:2017-07 Badania betonu – Część 9: Oznaczanie odporności na zamrażanie i rozmrażanie w obecności soli odladzających – Złuszczanie.
[15] PN-EN 12390-7:2011 Badania betonu – Część 7: Gęstość betonu.
[16] PN-EN 12390-3:2011 Badania betonu – Część 3: Wytrzymałość na ściskanie próbek do badań.
[17] PN-EN 12390-5:2011 Badania betonu – Część 5: Wytrzymałość na zginanie próbek do badań.
[18] PN-EN 12390-6:2011 Badania betonu – Część 6: Wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu próbek do badań.
[19] PN-EN 13877-2:2013-08 Nawierzchnie betonowe – Część 2:Wymagania funkcjonalne dla nawierzchni betonowych.
[20] PN-EN 480-11:2008 Domieszki do betonu, zaprawy i zaczynu – Metody badań – Część 11: Oznaczanie charakterystyki porów powietrznych w stwardniałym betonie.
[21] Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych dla zadania: Poprawa dostępności do węzłów autostrady A4 Gogolin i Olszowa. Etap II. Zadanie 5. Budowa obwodnicy m. Malnia i Chorula w ciągu drogi wojewódzkiej nr 423 na odcinku od km 20+84, źródło: http://bip.zdw.opole.pl/download/attachment/14767/zal-nr-08-specyfikacje-techniczne-malnia-i-chorula.pdf z dnia 3.04.2019 r.
Przyjęto do druku: 04.04.2019 r.

Zobacz więcej >>

Materiały Budowlane 4/2019, strona 52-55 (spis treści >>)

Ocena właściwości przeciwpoślizgowych i równości podłużnej dróg gminnych wykonanych w technologii CCR

dr inż. Marta Wasilewska, dr inż. Paweł Gierasimiuk, dr inż. Marek Motylewicz, Politechnika Białostocka;Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.04.06
Oryginalny artykuł naukowy (Original)

W artykule zaprezentowano ocenę właściwości przeciwpoślizgowych i równości podłużnej dwóch odcinków dróg gminnych wykonanych w technologii CCR Beton Drogowy Kruszbet. Nawierzchnie charakteryzują się wysokimi wartościami PTV(Pendulum Tester Value) w zakresie od 55 do 65. Natomiast średnia wartość IRI wynosi 2,52 mm/m. Świadczy to, że odcinki wykonane w technologii CCR Kruszbet spełniają wymagania określone w dokumencie DSN (Diagnostyka Stanu Nawierzchni) dotyczące dróg krajowych klasy technicznej G.

Słowa kluczowe: nawierzchnie betonowe; właściwości przeciwpoślizgowe; równość podłużna; wahadło angielskie; urządzenie RSP.

Evaluation of skid resistance and longitudinal evenness
of municipal roads made in CCR

The paper presents the evaluation of skid resistance and longitudinal evenness of two test sections of municipal roads made in CCR Kruszbet technology. Surfaces are characterized by high PTV (Pendulum Tester Value) in the range from 55 to 65. However, the IRI value is 2.52 mm/m. This indicates that the sectionmeets the requirements for the road pavement of technical class G, which are specified in the document DSN (Diagnosis of the Road Pavement Condition) for national roads.

Keywords: concrete pavement; skid resistance; longitudinal evenness; British Pendulum Tester; RSP device.

Przyjęto do druku: 05.03.2019 r.

Zobacz więcej >>

Materiały Budowlane 4/2019, strona 47-48 (spis treści >>)

Nowy system stropów zespolonych typu slim floor

dr hab. inż. Paweł Lewiński, prof. ITB, Instytut Techniki Budowlanej
mgr inż. Jerzy Derysz, Pfeifer Steel Production Poland

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.04.05
Oryginalny artykuł naukowy


Nowo projektowane stropy typu slim floor składają się z belki zespolonej stalowo-betonowej połączonej z płytami prefabrykowanymi lub monolitycznymi. Płyty zostały oparte na dolnych półkach belki zespolonej tak, aby zapewnić płaską dolną powierzchnię stropu. Zespalające trzpienie żelbetowe zbrojone są prętami poziomymi przechodzącymi przez perforowane środniki belki i zakotwionymi w otworach płyt kanałowych. Przedmiotem badań w skali naturalnej wykonanych we współpracy z laboratorium badań wytrzymałościowych ITB były dwa typy stropów slim floor składających się z belki zespolonej i prefabrykowanych płyt stropowych.Wyniki doświadczalne i obliczeniowe wykazały zadowalającą zgodność.

Słowa kluczowe: konstrukcje zespolone; konstrukcje stalowo-betonowe; łączniki ścinane; badania w pełnej skali.

A new system of composite slim floors

This type of the slim floor slab consists of newly constructed steel and concrete composite beamconnected together with prefabricated or cast in situ floor slab. The slabs have been supported on lower flanges of the composite beamto provide a flat lower surface of finished floor slab. The studs have been devised as the set of horizontal rebars passing through the perforated webs of the beam and anchored in the circular openings of the hollowcore slabs. Two types of structures, each consisting of composite beam and the prefabricated floor slabs, have been the subject of full scale tests performed in cooperation with ITB strength tests laboratory. Experimental and computational results showed satisfactory consistence.

Keywords: composite structures; steel-concrete structures; shear connections; full-scale tests.

Literatura
[1] Derysz Jerzy, Paweł M. Lewiński, Przemysław Więch. 2017. „New concept of composite steel-reinforced concrete floor slab in the light of computationalmodel and experimental research”. Procedia Engineering 193: 168 – 175. DOI: org/10.1016/j.proeng.2017.06.200.
[2] Giżejowski Marian A., Aleksander Kozłowski, Wojciech Lorenc. 2018. „Aktualne problemy budownictwa stalowego”. Inżynieria i Budownictwo 7 – 8: 390 – 396.
[3] Hegger Josef, Thomas Roggendorf, Naceur Kerkeni. 2009. „Shear capacity of prestressed hollow core slabs in slim floor constructions”. Engineering Structures 31 (2): 551 – 559. DOI: org/10.1016/j.engstruct.2008.10.006.
Przyjęto do druku: 19.03.2019 r.

Zobacz więcej >>

Materiały Budowlane 4/2019, strona 35-36 (spis treści >>)

Najnowsze kierunki rozwoju stropów betonowych

dr hab. inż. Wit Derkowski, mgr inż. Rafał Walczak, Politechnika Krakowska; Wydział Inżynierii Lądowej

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.04.04
Oryginalny artykuł naukowy

Przegląd najnowszych światowych innowacji w dziedzinie stropów pokazuje, że obecnie motorem dalszych poszukiwań są potrzeby odciążania konstrukcji, łatwego rozprowadzania wszelkich typów instalacji w grubości stropu, a także wykorzystanie konstrukcji stropowej do poprawy komfortu użytkowania pomieszczeń. W artykule omówiono i podano przykłady możliwych sposobów osiągania takich celów zarówno w stropach z prefabrykatów betonowych, jak i wykonywanych na miejscu budowy.

Słowa kluczowe: komfort użytkowania; lekkie stropy; instalacje; innowacje; prefabrykacja betonowa.

The latest development trends for concrete floor slabs

An overview of the latest global innovations in the field of floor slabs shows that current driver for behind further exploration are the need to relieve the structure, easy distribution of all types of installations in the ceiling thickness, as well as the use of floor structure to improve the comfort of rooms’ use. The paper discusses and gives examples of possible ways of achieving such goals both in slabsmade of precast concrete elements as well as those made on the construction site.

Keywords: comfort of use; light floor slabs; installations; innovations; concrete prefabrication.

Literatura
[1] Ajdukiewicz Andrzej, Krzysztof Golonka. 2015. „Sprężone stropy płaskie dużej rozpiętości – środki techniczne, ograniczenia i metody projektowania”. Konferencja Naukowo-Techniczna KS2015 – Materiały: 11 – 38.
[2] Derkowski Wit,Mariusz Niesyczyński. 2016. „Stropy betonowe”. Materiały Budowlane 524 (4): 117 – 120. DOI: 10.15199/33.2016.04.30.
[3] Derkowski Wit. 2012. „Monolityczny, lekki strop żebrowy, sprężony cięgnami bez przyczepności”. Materiały Budowlane 477 (5): 6 – 10.
[4] DerkowskiWit. 2017. „Budownictwo kubaturowe ze ścianami nośnymi – możliwości współczesnej prefabrykacji”. Cement, Wapno, Beton (5): 414 – 425.
[5] Holschemacher K., F. Junker, T. Müller, H. Kieslich. 2017. „Reduction of minimum reinforcement in lightweight concrete elements through use of steel fibres”. CPI (5): 56 – 61.
[6] „Innovative concrete deck expands internationally”. 2016. CPI (5): 198 – 202.
[7] Materiały reklamowe firmy Holedeck Poland Sp. z o.o.
[8] „New flooring technology for the construction market in South Korea”. 2014. CPI (5): 206 – 207.
[9] Szydłowski Rafał, Małgorzata Mieszczak. 2018. „O możliwości zastosowania betonu lekkiego w stropach sprężonych dużych rozpiętości”. Inżynieria i Budownictwo (2): 68 – 71.
[10] Urban Tadeusz, Michał Gołdyn. 2019. „Współczesne konstrukcje z betonu lekkiego”. Materiały z XXXIV WPPK: 453 – 554.
Przyjęto do druku: 13.03.2019 r.

Zobacz więcej >>

Materiały Budowlane 4/2019, strona 30-32 (spis treści >>)

Morfologia zarysowań ścian skrępowanych ścinanych poziomo

dr hab. inż. Radosław Jasiński, prof. PŚ, mgr inż. Tomasz Gąsiorowski, Politechnika Śląska;Wydział Budownictwa

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.04.03
Oryginalny artykuł naukowy

W artykule przedstawiono wyniki badań ścian skrępowanych (6 modeli) wykonanych z elementów murowych z autoklawizowanego betonu komórkowego (ABK). Wymiary zewnętrzne ścian wynosiły: grubość t = 0,18 m, długość l = 4,43 m, wysokość h = 2,49 m. Ściany badano przy wstępnych naprężeniach ściskających σc = 0,1; 0,75 i 1,0 N/mm2. Skrępowanie wykonano w postaci dwóch zewnętrznych pionowych rdzeni i dwóch poziomych rygli, które zazbrojono zgodnie z wymaganiami PN-EN-1996-1-1. Analizowano morfologię zarysowań
ścian i mechanizm zniszczenia elementów.

Słowa kluczowe: ABK; ściany usztywniające; ściany skrępowane; obraz zarysowania; mechanizm zniszczenia.

Morphology of cracking of confined masonry walls sheared horizontally

The paper presents the results of confined (6 walls) made of masonry elements with AAC. Overall dimensions were: thickness t = 0.18 m, length l = 4.43 m and the height of h = 2.43 m. The walls were tested at initial compressive stresses perpendicular to the plane of the bed joints σc = 0,1; 0,75; and 1,0 N/mm2. In the confinedmodels two external vertical cores and two horizontal beams were made, which were reinforced in accordance with the requirements of PN-EN-1996-1-1. The morphology of cracking and the mechanism of destruction were analyzed.

Keywords: AAC; shear walls; confined walls; cracks patterns; failure mechanism.

Literatura
[1] AsinariM. 2007. Buildingswith structuralmasonry walls connected to tie-columns and bond-beams. Praca doktorska, Università degli Studi di Pavia.
[2] ASTM E519-81 Standard Test Method for Diagonal Tension (Shear) of Masonry Assemblages.
[3] Brzev S. 2007. Earthquake-Resistant Confined Masonry Construction. National Information Center of Earthquake Engineering Indian Institute of Technology Kanpur, India.
[4] Jasiński Radosław. 2018. Size effect of monotonically sheared masonry walls made of AAC masonry units. ICAAC 6th International Conference onAutoclavedAerated Concrete. Postdam, september 4-6 r. str. E12 ÷ E25. DOI. org/10.1002/cepa.900.
[5] Jasiński Radosław. 2019. „Research of Influence of the Shape of Unreinforced Masonry Shear Walls Made ofCalciumSilicateMasonryUnits”. IOPConf. Series: Materials Science and Engineering 471 022009. DOI: 10.1088/1757-899X/471/2/022009.
[6] Jasiński Radosław. 2017. „Badania wpływu kształtu ścian murowanych z elementów silikatowych poddanych ścinaniu”. Materiały Budowlane 536 (4): 21÷26. DOI: 10.15199/33.2017.04.05.
[7] PN-EN 1996-1-1+A1:2013-05P Projektowanie konstrukcji murowych. Część 1-1. Reguły ogólne dla zbrojonych i niezbrojonych konstrukcji murowych.
[8] PN-EN 1052-1:2000: Metody badań murów. Określenie wytrzymałości na ściskanie.
[9] PN-EN 1052-3:2004 Metody badań murów. Część 3: Określanie początkowej wytrzymałości muru na ścinanie.
[10] Tena-ColungaA.,A. Juárez-Ángeles,V. H. Salinas-Vallejo. 2009. „Cyclic behavior of combined and confinedmasonry walls”. Engineering Structures, vol. 31: 240 – 259.
[11] Timperman P., J. A. Rice. 1995. Bed joint reinforcement in masonry. Proceedings of the Fourth International Masonry Conference. BritishMasonry Society. London, vol. 2: 451 – 453.
[12] Torrisi G. S., F. J. Crisafulli, A. Pavese. 2012. An innovative Model for the In-Plane Nonlinear Analysis of Confined Masonry and Infilled Frame Structures. Proceedings of the 15th World Conference on Earthquake Engineering, Lizbona.
Przyjęto do druku: 05.03.2019 r.

Zobacz więcej >>

Materiały Budowlane 4/2019, strona 23-25 (spis treści >>)

Kwiecień / April 2019

ISSN 0137-2971

e-ISSN 2449-951X

Wersja papierowa jest wersją pierwotną

SPIS TREŚCI / TABLE OF CONTENTS

Okładka I - Solbet (reklama)
Okładka II - Styropiany biały i szary w systemie ETICS (reklama)
Okładka III - AUSTROTHEM (reklama)
Okładka IV - papy ICOPAL (reklama)

MATERIAŁY BUDOWLANE SCIENCE

Ł. Drobiec, T. Rybarczyk – Badania ścian z ABK skrępowanych obwodowo / Tests of walls made of AAC blocks with peripheral confining ... 4
cytuj/citation: Drobiec Łukasz, Rybarczyk Tomasz. 2019. Badania ścian z ABK skrępowanych obwodowo. Materiały Budowlane 560 (4): 4-6. DOI: 10.15199/33.2019.04.01

R. Gajownik, J. Sieczkowski – Nowy sposób murowania – klejenie elementów murowych / A new method of brick-laying – gluing of masonry elements ... 18
cytuj/citation: Gajownik Roman, Sieczkowski Jan. 2019. Nowy sposób murowania – klejenie elementów murowych. Materiały Budowlane 560 (4): 18-20. DOI: 10.15199/33.2019.04.02

R. Jasiński, T. Gąsiorowski – Morfologia zarysowań ścian skrępowanych ścinanych poziomo / Morphology of cracking of confined masonry walls sheared horizontally ... 23
cytuj/citation: Jasiński Radosław, Gąsiorowski Tomasz. 2019. Morfologia zarysowań ścian skrępowanych ścinanych poziomo. Materiały Budowlane 560 (4): 23-25. DOI: 10.15199/33.2019.04.03

W. Derkowski, R. Walczak – Najnowsze kierunki rozwoju stropów betonowych / The latest development trends for concrete floor slabs ... 30
cytuj/citation: .Derkowski Wit, Walczak Rafał 2019. Najnowsze kierunki rozwoju stropów betonowych. Materiały Budowlane 560 (4): 30-32. DOI: 10.15199/33.2019.04.04

P. Lewiński, J. Derysz – Nowy system stropów zespolonych typu slim floor / A new system of composite slim floors ... 35
cytuj/citation: Lewiński Paweł, Derysz Jerzy. 2019. Nowy system stropów zespolonych typu slim floor. Materiały Budowlane 560 (4): 35-36. DOI: 10.15199/33.2019.04.05

M. Wasilewska, P. Gierasimiuk, M. Motylewicz – Ocena właściwości przeciwpoślizgowych i równości podłużnej dróg gminnych wykonanych w technologii CCR / Evaluation of skid resistance and longitudinal evenness of municipal roads made in CCR ... 47
cytuj/citation: Wasilewska Marta, Gierasimiuk Paweł, Motylewicz Marek. 2019. Ocena właściwości przeciwpoślizgowych i równości podłużnej dróg gminnych wykonanych w technologii CCR. Materiały Budowlane 560 (4): 47-48. DOI: 10.15199/33.2019.04.06

M. Batog, M. Saferna, Z. Giergiczny – Realizacja drogi betonowej DW423 zgodnie z nowymi OST GDDKiA / Construction of concrete road DW423 according to new GTS GDDKiA ... 52
cytuj/citation: Batog Maciej, Saferna Mariusz, Giergiczny  Zbigniew. 2019. Realizacja drogi betonowej DW423 zgodnie z nowymi OST GDDKiA. Materiały Budowlane 560 (4): 52-55. DOI: 10.15199/33.2019.04.07

J. Selejdak, M. Urbański – Zastosowanie geosyntetyków do wzmacniania dróg leśnych / Application of geosynthetics for strengthening forest roads ... 56
cytuj/citation: Selejdak, Jacek, Urbański  Mariusz. 2019. Zastosowanie geosyntetyków do wzmacniania dróg leśnych. Materiały Budowlane 560 (4): 56-57. DOI: 10.15199/33.2019.04.08

B. Grzesik, W. Sorociak – Wykorzystanie energii odnawialnej w drogownictwie / Use of renewable energy in road engineering ... 58
cytuj/citation: Grzesik Bartłomiej, Sorociak Wojciech. 2019. Wykorzystanie energii odnawialnej w drogownictwie. Materiały Budowlane 560 (4): 58-60. DOI: 10.15199/33.2019.04.09

A. Kłak, H. Kowalczyk – Ocena wpływu środka hydrofobowego na mrozoodporność betonu / Evaluation of the effect of a hydrophobic agent on the frost resistance of concrete ... 61
cytuj/citation: Kłak Adam, Kowalczyk Henryk. 2019. Ocena wpływu środka hydrofobowego na mrozoodporność betonu. Materiały Budowlane 560 (4): 61-64. DOI: 10.15199/33.2019.04.10

A. Madaj, K. Mossor – Wybrane przyczyny powstawania rys nad podporami pośrednimi belek ciągłych na przykładzie przęsła wiaduktu drogowego / Chosen causes of cracking near intermediate supports in continuous beams on the example of a road viaduct ... 72
cytuj/citation: Madaj Arkadiusz, Mossor Katarzyna. 2019. Wybrane przyczyny powstawania rys nad podporami pośrednimi belek ciągłych na przykładzie przęsła wiaduktu drogowego. Materiały Budowlane 560 (4): 72-74. DOI: 10.15199/33.2019.04.11

A. Jivan-Coteti, J. Kędzielska, T. Gajda – Zasady oceny technicznej wyrobów do izolacji wodochronnej i odwodnienia obiektów mostowych / Principles of technical assessment of products for waterproofing and drainage of bridge structures ... 82
cytuj/citation: Jivan-Coteti Aleksandra, Kędzielska Joanna, Gajda Tomasz. 2019. Zasady oceny technicznej wyrobów do izolacji wodochronnej i odwodnienia obiektów mostowych. Materiały Budowlane 560 (4): 82-83. DOI: 10.15199/33.2019.04.12

J. Bobrowicz, D. Palto – Wymagania dotyczące stałości właściwości użytkowych geosyntetyków w świetle nowych norm zharmonizowanych / Requirements regarding the performance constancy of geosynthetics in the light of new harmonised standards ... 85
cytuj/citation: Bobrowicz Jan, Palto Dzmitry. 2019. Wymagania dotyczące stałości właściwości użytkowych geosyntetyków w świetle nowych norm zharmonizowanych. Materiały Budowlane 560 (4): 85-88. DOI: 10.15199/33.2019.04.13

NOWOCZESNA PREFABRYKACJA BETONOWA

K. FrymusPrefabrykowane parkingi wielopoziomowe ... 2

TEMAT WYDANIA – Przegrody zewnętrzne i wewnętrzne

Innowacyjność w Systemie Śniadowo – TERMOBLOCZEK TR ... 7 (artykuł sponsorowany)

L. MisiewiczRynek materiałów budowlanych do wznoszenia ścian w Polsce w 2018 roku ... 8

Canastol (reklama)

T. RybarczykZaprawy o właściwościach dostosowanych do rodzaju elementów murowych ... 10

SYSTEM BUDOWY H+H ... 12

Klinkier w wydłużonym formacie marki Röben ... 14

S. GąsiorowskiO czym nie mówi norma dotycząca zapraw murarskich ... 15

Termalica (reklama)

M. KowalczykSchöck Alphadock® – termoizolacyjne oddzielenie ścian żelbetowych ... 21

H40 BEZ LIMITÓW– pierwszy wśród klejów żelowych do płytek ceramicznych ... 22

Master Climate Solution (reklama)

P. IdzikowskiJak zabezpieczyć cokoły budynków? ... 26

Systemy quick-mix do ocieplania ścian zewnętrznych ... 28

Nowoczesny design systemów ociepleń (reklama)

Siniat (reklama)

Prefabrykowane elementy stropów i balkonów – szybki montaż i solidna technologia ... 34

P. RoehrychProjektowanie kanałowych płyt sprężonych – wydawnictwa, wytyczne, kierunki rozwoju ... 37

M. ZiachDeficyt murarzy jest coraz większy ... 38

Painpol (reklama)

TEMAT WYDANIA – Drogi i obiekty inżynierskie

Budownictwo infrastrukturalne na silnej fali wznoszącej ... 42

Ściany szczelinowe (reklama)

Kruszbet (reklama)

K. SzymaniakDługowieczne nawierzchnie dróg lokalnych w technologii SMA16 JENA ... 49

Viatop (reklama)

Immerbau - specjalna chemia budowlana (reklama)

W. LorencWybrane technologie budowy mostów zespolonych ... 66

A. LeitgeberNowoczesne technologie hydroizolacyjne w obiektach inżynierskich ... 69

P. Tomala, P. TusińskiBudowa w pełni prefabrykowanego obiektu mostowego w ciągu LK7 ...70

ViaCon (reklama)

T. KusznierewiczOptymalizacja inwestycji na przykładzie obiektów kolejowych z prefabrykatów żelbetowych ... 75

OptemArch (reklama)

M. Czuba, T. Żelaśkiewicz, P. MossakowskiBudowa wiaduktów w ciągu kolejowej linii obwodowej nr 20 w Warszawie ... 78

Stalprodukt (reklama)

ITB (reklama)

Fakro (reklama)

DACHY – TEORIA I PRAKTYKA

K. PatokaKształt dachu a współczynnik przenikania ciepła ... 90

BIM W BUDOWNICTWIE

M. ŚwierzBIM – zwinne budownictwo ... 92

RYNEK BUDOWLANY

Dobre perspektywy rozwoju Grupy Polskie Składy Budowlane – wywiad z Mirosławem Lubarskim, Dyrektorem ds. Marketingu Grupy PSB ... 94

M. KowalskaProdukcja materiałów budowlanych w lutym 2019 roku ... 96

Arbocel (reklama)

M. Mysior-SyczukZmiana cen materiałów dla budownictwa w lutym 2019 roku ... 99

J. KobylarzSprzedaż produkcji budowlano-montażowej w okresie styczeń – luty 2019 roku ... 100

INFORMATOR GŁÓWNEGO URZĘDU NADZORU BUDOWLANEGO

Departament Prawny GUNB informuje ... 102

BEZPIECZEŃSTWO W BUDOWNICTWIE

W. Jarmołowicz – Wspólnie walczmy o poprawę standardów BHP na budowach ... 103

KONFERENCJE

Konferencja Szkoleniowa dla Najlepszych Partnerów FAKRO ... 104

ZAKOBUILDING 2019 – tym razem w Józefowie ... 106

WPPK 2019 – udane spotkanie w Szczyrku ... 108

Seminarium geotechniczne 2019 ... 109

X Kongres Stolarki Polskiej ... 109

Prenumerata dla uczelni wyższych ... 110

Prenumerata dla szkół średnich ... 112

 

Podkategorie